Jump to content

Buizenversterkers

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Guest Hubertinus

De laatste tijd denk ik vaak over een buizenversterker. Zeker nadat ik de Graaf GM50 heb gehoord. En ik maar denken dat een buizenversterker zo'n wollig geluid gaf zonder punch. Alleen ik kan die Graaf niet betalen.

Zijn er buizenversterkers die ook punch hebben en ik toch kan betalen? Wie kent bv de Prima Luna Prologue two? Hij moet dan gebruikt gaan worden met Totem Rainmaker luidsprekers.

Hubertinus

De laatste tijd denk ik vaak over een buizenversterker. Zeker nadat ik de Graaf GM50 heb gehoord. En ik maar denken dat een buizenversterker zo'n wollig geluid gaf zonder punch. Alleen ik kan die Graaf niet betalen.

Zijn er buizenversterkers die ook punch hebben en ik toch kan betalen? Wie kent bv de Prima Luna Prologue two? Hij moet dan gebruikt gaan worden met Totem Rainmaker luidsprekers.

Hubertinus

Kijk eens of je een JADIS DA-5 kunt vinden.

Als je dan aan nieuwen buizen moet

Plaats dan de KT88 inplaats van de 6550 buizen

De KT88 is in het algemeen wat muzikaler dan de 6550

En je speaker komt los van je steunen als het moet

gemiddeld betaal je voor een DA-5 een 1250 Euro

da5-01.jpg

Let wel dit is allen een Power Amp.

Ander kun je eens op zoek gaan naar een

JADIS Orchestra dat is de Pre Amp

Ook die kun je van de EL34 naar de KT88 om laten zetten

orch-01.jpg

Hier mee wil ik niet zeggen dat JADIS de best is

er zijn natuurlijk meer merken maar de prijs is in het algemeen goed te doen

Mvg Triode

Guest Hubertinus

Die Graaf heb ik gehoord met Diapason ADAMANTES 3. Die hebben een minimale impedantie van 3,4 ohm. De Rainmaker heeft 4 ohm minimaal volgens de Totem site.

Ik heb vandaag eens gebeld met de hifiwinkel in Eindhoven en zij hadden de Prima Luna Prologue two wel vaker op als lastig bekend staande luidsprekers aangesloten. Dat zou geen probleem geweest zijn. Kan natuurlijk een verkooppraatje zijn. Ik heb in ieder geval wel gezegd wat mijn verwachtingen zijn en daar zou de Prima Luna aan kunnen voldoen volgens de verkoper.

Budget ongever 2000 euro.

Hubertinus

Hallo Huub ,

Ik heb de Prima Luna Prologue one beluisterd op de show in Belgie een tijdtje terug . Ik was zeer onder de indruk van de prestatie's / prijs verhouding .

Zelfs zo onder de indruk dat ik zo'n versterkertje eens thuis had willen laten proef draaien. Voor het geld klinkt dat ding echt goed .

Echter na de upgrade van mijn Unico met andere buizen ben ik tot inkeer gekomen weer . De Unico klinkt nu nog veel mooier dan voorheen dat ik gewoon zeer tevreden ben ermee , de scherpe randtjes zijn er nu echt helemaal af . Verder veel meer details en aangenamer geluid . Dit had de Prima Luna Prologue one op de show toen ook .

De one zou alleen minder vermogen hebben dan de two is mij verteld .

Of je speakers matchen met de Prima Luna Prologue two of one is inderdaad een groot vraagteken ????

groetjes

John

Sinds september heb ik de PrimaLuna ProLogue Two thuis staan. Het is een fenomenaal apparaat, dat aan de ene kant een paar hardnekkige vooroordelen over buizenversterkers bevestigt (groot, warm en weelderig geluid, waardoor zelfs belabberde opnames vloeiend en aangenaam worden weergegeven) en aan de andere kant volledig voldoet aan de hifi-parameters die door velen gehanteerd worden (transparantie, lucht, diepte, dynamiek, ritme).

Ikzelf heb er voor de zekerheid ProAcs bij gekocht, omdat die zo ongeveer ontwikkeld worden op buizenapparatuur - maar de Dynaudio-luidsprekers die ik eerder had waren ook prima aan de praat te krijgen met de ProLogue Two. Als recensies je interesseren, moet je even gaan kijken op de website van de makers: www.hifi-notes.com. Daar zul je vooral veel jubelverslagen aantreffen over de ProLogue One, die ik eerlijk gezegd een stuk minder vond klinken.

Zelf gaan luisteren is natuurlijk het beste, en met een stel Rainmakers zou het niet al te lastig moeten zijn je eigen luidsprekers op de versterker uit te proberen...

Succes!

Guest Hubertinus

Toch komen we weer niet veel verder dan het bekende welles/nietes spelletje. Heren, graag constructieve bijdragen oftewel geen slap gelul.

Schud ze maar uit de mouw, de buizenmerken met grip. Wat? Of zit er niks in de mouw?

Hubertinus

Hier een paar buizenmerken: Lua, Octave, Cayin, Unison Research. Deze staan ook in de "Bestenliste" van het blad Stereoplay. Deze lijst kun je goed gebruiken om informatie te verschaffen.

Sinds 2 jaar heb ik een buizen voor/eind combinatie die prima bevalt, beter als de Rotel combinatie die ik eerst had. Wil de buizen nog lang niet kwijt en heb daarom voor de komende 10 jaar alvast buizen ingekocht.