mordante Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Ik heb wel eens zitten denken aan 2 zelfbouw subs, ik heb well een op de site van speakerland gekeken en wat ik daar zag maakte mij niet blij. De versterker modules die ze daar gebruiken lijken mij meer geschikt voor surround dan voor hifi toepassingen. Weet iemand wat goede sub verterkers zijn? En hoe zijn de ervaring met actief filteren en subs, dus na je pre amp je singaal filteren een deel voor je sub zeg <50Hz en de rest <50Hz naar je normale eind amp. het kan zijn dat ik hele raare dingen zeg want ik zowel met zelfbouw, filters en subs geen ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Hypex en Detonation hebben goede versterker modules, neem dan een met veel vermogen 500W/RMS of meer en die ook bij 4 of 2 Ohm nog goed werken. Een EX15T3 woofer van Emphaser in een gesloten behuizing zou dan een zeer goede keus zijn . Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Hallo, Ik heb goede ervaring met een zelfbouwsub met een Hypex H200 module, gecombineerd met een Shiva woofer van Adire audio, gebouwd in een gesloten behuizing. Op de site van adire stonden (en staan nog altijd misschien) een aantal mooie behuizingen uitgewerkt (zowel basreflex als gesloten) voor de shiva. De hypex module kan op line niveau aangesloten worden of na de eindversterker op luidsprekerniveau. Een test op mijn installatie wees uit dat de tweede optie mooier en homogener klonk en du mijn voorkeur heeft. De hypex module laat toe om het kantelpunt in te stellen van het 4e orde filter. In geval van kleine kastjes (vroegere basafval) zit er een regelbare basboost op ( regelbaar in volume en kantelpunt) waardoor je de woofers elektronisch nog wat dieper kan laten doorlopen. Mijn idee is dat het toch beter blijft een wat grotere kast te nemen Groet Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Daarnaast komt Hypex nu ook met UCD technologie in hun subwoofer versterkers, meer power, minder hitte en beter geluid voor minder geld (zo dat is er uit ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 25 januari 2005 Author Report Share Posted 25 januari 2005 De Hypex DS 2.0 lijkt mij wel wat of mischien zijn kleine broer de DS 1.2 en dan nog een mooie woofer erbij. Een shiva of zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 ik ga een subwoofer bouwen met de detonation dt150 en de iets grotere broer van de adire shiva namelijk de tempest, een 15 inch woofer die in een 125 ltr gesloten kast komt. deze woofer moet net dat stukje laag onder mijn focal trigas gaan verzoregen dat ik nu mis, 20-35 hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 25 januari 2005 Author Report Share Posted 25 januari 2005 ik ga een subwoofer bouwen met de detonation dt150 en de iets grotere broer van de adire shiva namelijk de tempest, een 15 inch woofer die in een 125 ltr gesloten kast komt. deze woofer moet net dat stukje laag onder mijn focal trigas gaan verzoregen dat ik nu mis, 20-35 hz Waar ge je deze spullen kopen als ik mag vragen. Als ik een sub ga bouwen is het voor bij mijn Impluse! Aria SE. Deze missen de sublaag. Maar ik wil geen sub die alles overdonderd maar gewoom een heel subtiele sub die wel heel laag gaat. En 125 liter is best een grote kast volgens mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 de detonation heb ik via ebay voor 110 euro gekocht en de adire tempest via marktplaat.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 25 januari 2005 Author Report Share Posted 25 januari 2005 you lucky man, ik zoek ook af en toe maar ik zie nooit mooie losse sub amps of speakers. Soms wel dingen voor in auto's maar nooit mooi audio spul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 you lucky man, ik zoek ook af en toe maar ik zie nooit mooie losse sub amps of speakers. Soms wel dingen voor in auto's maar nooit mooi audio spul. HO HO hoezo zijn auto subs per definitie niet goed , juist in de auto hifi heeft men zich erg verdiept in het sublaag weergeven ( de rest van het geluid kijken ze niet naar, maar ja ) en hier zijn ook voor een redelijk bedrag extreme sub woofers te koop. Merken als Ground Zero, Emphaser, JBL, Rock Ford en Kicker maken subwoofers waar men in de home hifi alleen maar van kan dromen Speakers die slagen kunnen maken van wel 5cm en die vermogens aan kunnen van 1000W/RMS of meer. Dat zie je niet veel bij home entertainment sub woofers enorme geluids drukken zijn het gevolg (het wereld rekord licht nu ergens op 175dB) in de auto natuurlijk he Dus ga nu eens kijken bij een echte Car Hifi shop (niet bij halfords of automat) ga je oren eens lekker laten shaken Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 de adire shiva en tempest kunnen ook in de auto toegepast worden de tempest heeft twee 4 ohm spreekspoelen die in serie of parallel of met 1 enkele gebruikt kan worden in een basreflex of gesloten kast Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 de adire shiva en tempest kunnen ook in de auto toegepast wordende tempest heeft twee 4 ohm spreekspoelen die in serie of parallel of met 1 enkele gebruikt kan worden in een basreflex of gesloten kast Ach elk woofer kan wel in de auto gebruikt worden maar volgens mij zijn dat heel andere woofers meer afgestmt om ook nog wat hogere bassen weer te geven, en hebben ze niet zo erg lange spreek spoelen (wat juist voor extreem lage frequenties een voordeel is) verder vind Die merken die jij noemt ook erg duur. Emphaser bijv heeft een 15" woofer voor nog geen 300,- euro en die kan 700W/RMS verdragen, en heeft een X-max van wel 20mm 1 kant op.(totaal dus 40mm) Erg veel waard voor je geld. marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 de adire shiva en tempest kunnen ook in de auto toegepast wordende tempest heeft twee 4 ohm spreekspoelen die in serie of parallel of met 1 enkele gebruikt kan worden in een basreflex of gesloten kast Hoy, Idem voor de shiva. Ook 2 spreekspoelen van 4 ohm. Ik vind de shiva er niet impressionant uitzien.(in tegenstelling tot de car audio subs) Heel gewoontjes, maar wel een dijk van een woofer. Heel degelijk spul ook. De mijne heeft op een bepaald moment een crash van een subamp overleeft. Hij kreeg plots een heel hoge spanning (netspanning???)aangeboden, die ik gelukkig direkt kon afschakelen. Anderen zouden dit niet overleeft hebben, wel de shiva en wel zonder letsels. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 denk dat m.pekel even de specs,. van de adire woofers moet nalezen, deze zijn uitermate geschikt om laag tot onder de 25 hz weer te geven welliswaar in extreem grote kasten van meer dan 200 liter maar toch adire test de woofers met een subamp van 750 w Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 denk dat m.pekel even de specs,. van de adire woofers moet nalezen, deze zijn uitermate geschikt om laag tot onder de 25 hz weer te gevenwelliswaar in extreem grote kasten van meer dan 200 liter maar toch adire test de woofers met een subamp van 750 w Het zijn ook geen slechte woofers , en ze kunnen ook wel onder 20Hz nog spelen. Maar voor 300 Euro kun je een woofer kopen die het vele malen beter doet. Maar er kan niks op tegen de Ground Zero Plutonium GZPW15XQ die heeft vier spreekspoelen van 1,75 Ohm en kan 10.000W verwerken De kosten van dit monster zijn 1200,-euro wat best meevalt voor zo`n megasub die op gewone geluids nivo`s ook nog eens exellent klinkt. Kijk voor goed klinkende Hifi speakers moet je in de car audio eigenlijk niet zijn, die zijn schaars. Maar voor sublaag speakers is het echt top Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 De Cerwin Vega Stroker 18" is anders ook wel leuke (car) woofer met een even leuk prijskaartje :s Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 De Cerwin Vega Stroker 18" is anders ook wel leuke (car) woofer met een even leuk prijskaartje :s Die kan echter niet op tegen de Ground Zero, die heeft een X-max van 35mm 1 kant op. En de vier spoelen zijn zo gewikkeld dat ze exact de zelfde weerstand hebben, dit is al zeer uitzonderlijk met woofers met 2 spoelen laat staan met 4. Dit is erg belangrijk wanneer elke spoel met een aparte versterker aan gedreven word. Het is op dit moment de meest extreme woofer die er is en hij blaast menige 18" er uit. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 27 januari 2005 Author Report Share Posted 27 januari 2005 denk dat m.pekel even de specs,. van de adire woofers moet nalezen, deze zijn uitermate geschikt om laag tot onder de 25 hz weer te gevenwelliswaar in extreem grote kasten van meer dan 200 liter maar toch adire test de woofers met een subamp van 750 w Het zijn ook geen slechte woofers , en ze kunnen ook wel onder 20Hz nog spelen. Maar voor 300 Euro kun je een woofer kopen die het vele malen beter doet. Maar er kan niks op tegen de Ground Zero Plutonium GZPW15XQ die heeft vier spreekspoelen van 1,75 Ohm en kan 10.000W verwerken De kosten van dit monster zijn 1200,-euro wat best meevalt voor zo`n megasub die op gewone geluids nivo`s ook nog eens exellent klinkt. Kijk voor goed klinkende Hifi speakers moet je in de car audio eigenlijk niet zijn, die zijn schaars. Maar voor sublaag speakers is het echt top Marcel Een Adier shiva kost zeker geen 300 euro, ik denk dat je deze in de US voor $130,- wel kan kopen. Maar wat vind jij dan een goede sub voor 300 euro die ik voor hifi kan gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 denk dat m.pekel even de specs,. van de adire woofers moet nalezen, deze zijn uitermate geschikt om laag tot onder de 25 hz weer te gevenwelliswaar in extreem grote kasten van meer dan 200 liter maar toch adire test de woofers met een subamp van 750 w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts