Jump to content

Back loaded horn

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Ik wil een compacte hoornspeaker bouwen voor het laag, maar waar kan ik wat vinden over de theorie achter een back loaded horn?

Het liefst bouw ik iets in de grote van 40 * 40 * 20 cm (H*B*D), maar welke unit kan ik dan het beste gebruiken en hoe laag kan ik komen?

Ik wil een compacte hoornspeaker bouwen voor het laag,

...

Het liefst bouw ik iets in de grote van 40 * 40 * 20 cm (H*B*D),

Dat is een natuurkundige onmogelijkheid, een hoorn voor het laag is per definitie groot.

Op de pagina waar de open baffle in beschreven staat staan ook veel hoornontwerpen.

Ik wil een compacte hoornspeaker bouwen voor het laag, maar waar kan ik wat vinden over de theorie achter een back loaded horn?

Het liefst bouw ik iets in de grote van 40 * 40 * 20 cm (H*B*D), maar welke unit kan ik dan het beste gebruiken en hoe laag kan ik komen?

Als je zo compakt bouwen wil moet je echt niet aan een hoorn beginnen want die zal niet erg laag gaan :(

Kijk eens op Visaton.de bij MUZIKER-BOXEN daar staat een ontwerp van een hoorn die vanaf 60Hzoptimaal speelt dit is al een kast van 80x48x72cm

Dit is trouwens een FRONTLOADED HOORN die klinken veel strakker als backloaded hoorns omdat de woofer in een gesloten kist speelt heb je geen probleem met het insturen van het sublaag.

Bij backloaded hoorns is de woofer ongeladen onder de afstem frequentie, waardoor hij daar extreem grote slagen kan gaan maken, en zelfs beschadigd kan raken :( ook klinkt een backloaded hoorn erg wollig.

Marcel

Ik wil een compacte hoornspeaker bouwen voor het laag...

P001794.JPG Voorkant.

P001795.JPG Achterkant.

GOTO UNIT 4way all horn system in the record hall in Niikapp town, Hokkaido, Japan

Zoiets ?? :DB):D

Compact en hoorn is een zeer lastige combinatie. Hoe kleiner de hoorn, hoe groter de input (driver/unit) moet zijn.

Echter, een goed laag kan er wel uitkomen. Dat het wollig klinkt (M Pekel), komt omdat er een fout in het ontwerp (of de akoestiek) zit.

Aan de theorie kan ik je niet direct helpen. Ik moest bij je vraag aan deze plaatjes denken! (WAF = 0,00%)

Ik wil een compacte hoornspeaker bouwen voor het laag...

P001794.JPG Voorkant.

P001795.JPG Achterkant.

GOTO UNIT 4way all horn system in the record hall in Niikapp town, Hokkaido, Japan

Zoiets ?? :DB):D

Compact en hoorn is een zeer lastige combinatie. Hoe kleiner de hoorn, hoe groter de input (driver/unit) moet zijn.

Echter, een goed laag kan er wel uitkomen. Dat het wollig klinkt (M Pekel), komt omdat er een fout in het ontwerp (of de akoestiek) zit.

Aan de theorie kan ik je niet direct helpen. Ik moest bij je vraag aan deze plaatjes denken! (WAF = 0,00%)

Nee Nee backloaded hoorns waar ik het over had staan bekent om de veelal wollige klank .

Frontloaded hoorns klinken over het algemeen veeeel strakker en droger.

Dat er vaak fouten gemaakt worden bij het ontwerpen van hoorns ben ik met je eens maar toch gaat mijn voorkeur uit naar frontloaded hoorns (niet voor thuis trouwens maar vor PA het sou bij ons thuis wel erg klein worden met van die enorme hoorns in de kamer) :lol:

Ik vind trouwens het gebruik van een hoorn voor hifi helemaal geen optie, maar dat is persoonlijk.

Marcel