Jump to content

geintegreerde versterkers of mono blokken.

Heinrich
 Share

Recommended Posts

Beste forum leden,

Bestaat er een verschil tussen een stereo weergave via een geintegreerde versterker of een voorversterker met twee mono blokken.

Ik heb het het idee dat je bij de laatst genoemde een betere stereo weergave hebt.

Met een betere stereo weergave bedoel ik dat de bv instrumenten duidelijker links of rechts worden neergezet. Dus gewoon een scherpere positionering.

Of is dit onzin en wordt het stereo beeld nog meer bepaald door een cd speler.

vrgr Erik

Ik denk dat een goede geintegreerde versterker even goed is als een goede losse voor en eind. Ze hebben het dan over instraling van het ene kanaal in de andere en een losse voeding voor de beide kanalen. Ik denk dat al dat al plaats vindt en hoorbaar is dat door een fabrikant dit in een geintegreerde versterker op te lossen is.

Losse apparaten zijn wel vaak duurder al was het maar omdat je meer kasten hebt en meer componenten (voedingen ed).

Wat ik zelf als voordeel van monoblokken vind is de plaatsing. Je kan dan wat makkelijker spelen.

Een nadeel vind ik de prijs, ik vind mono's relatief erg duur.

Hoe bedoel je plaatsing. De plaats vd versterker in je kamer?

Is het dan zo dat deze bij de box moet staan of zo?

Wat ik zelf als voordeel van monoblokken vind is de plaatsing. Je kan dan wat makkelijker spelen.

Nou ja, het moet niet, maar dat is wel het voordeel van een monoblok. Je kunt dan heel korte luidsprekerkabels gebruiken, wat er voor zorgt dat de dempingsfactor van de versterker beter is, en dus het laag strakker is/kan zijn...

Verder heeft een monoblok als voordeel dat elk kanaal dan een eigen voeding heeft en het ene kanaal dus het andere niet via de voeding kan storen of iets dergelijks. En de voeding wordt vaak ook wat ruimer genomen bij een monoblok, maar dat hoeft niet per se en verschilt dus ook per fabrikant...

Nou ja, het moet niet, maar dat is wel het voordeel van een monoblok. Je kunt dan heel korte luidsprekerkabels gebruiken, wat er voor zorgt dat de dempingsfactor van de versterker beter is, en dus het laag strakker is/kan zijn...

Verder heeft een monoblok als voordeel dat elk kanaal dan een eigen voeding heeft en het ene kanaal dus het andere niet via de voeding kan storen of iets dergelijks. En de voeding wordt vaak ook wat ruimer genomen bij een monoblok, maar dat hoeft niet per se en verschilt dus ook per fabrikant...

Maar als de luidspreker kabel korter wordt moet de interlink naar de eindtrap toch weer langer worden of zie ik dat verkeerd.

vr gr Erik

Maar als de luidspreker kabel korter wordt moet de interlink naar de eindtrap toch weer langer worden of zie ik dat verkeerd.

vr gr Erik

Dat klopt idd. Maar als je goed afgeschermde interlinks gebruikt of liever nog gebalanceerde (moeten de voorversterker en de monoblokken dit wel aankunnen natuurlijk) dan is het niet zo'n probleem...

Dat klopt idd. Maar als je goed afgeschermde interlinks gebruikt of liever nog gebalanceerde (moeten de voorversterker en de monoblokken dit wel aankunnen natuurlijk) dan is het niet zo'n probleem...

Het is dan wel zaak dat de uitgangsimpedantie van de voorversterker en ingangsimpedantie van de eindversterker goed op elkaar zijn afgestemd. Met een combinatie van dezelfde fabrikant mag je denk ik wel verwachten dat dit het geval is.

Het is dan wel zaak dat de uitgangsimpedantie van de voorversterker en ingangsimpedantie van de eindversterker goed op elkaar zijn afgestemd. Met een combinatie van dezelfde fabrikant mag je denk ik wel verwachten dat dit het geval is.

Die impedanties veranderen niet zoveel door een langere interlink, dus dat is dan een algemeen probleem. Een groter probleem is volgens mij dat sommige voorversterkers een veel te groot signaal geven voor de meeste eindversterkers, of andersom, dat sommige eindversterkers minder ingangsspanning nodig hebben om volledig uitgestuurd te worden dan de meeste voorversterkers afgeven (bij normaal opengedraaide volumeknop; een kwart tot de helft opengedraaid zeg maar). Maar bij een combi van 1 fabrikant mag dat idd geen problemen geven...

Die impedanties veranderen niet zoveel door een langere interlink, dus dat is dan een algemeen probleem.

De weerstand van de interlink is meestal een fractie vergeleken met de ingangsimpedantie van een eindversterker, maar de inductie en capaciteit van een kabel zijn naar mijn idee het meest verantwoordelijk voor de 'klank' van een interlink.

Ik kan me voorstellen dat de inductie en capaciteit van een interlink die vier keer zo lang is ook vier keer zo groot is. Bij een slechte afstemming van de impedanties van de voor- en eindversterker is de invloed van de inductie en capaciteit van een kabel ook groter dan wanneer de afstemming goed is. Dat verklaart ook dat een kabel het op de ene set beter kan doen dan de andere, en dat er sets zijn waarop verschillende kabels nauwelijks invloed hebben.

Dus kun je die twee niet met elkaar vergelijken.

Ik weet volgens mijn wel een geintegreerde van NAD waarvan de eindtrap ook in een losse kast te koop is.

Het was anders wel de vraag van de topicstarter.

Ik heb het over de MF spullen niet in het algemeen. Je kan toch geen eerlijke vergelijking doen van monoblokken of geintegreerde versterker met behulp van 2 (of meer) apparaten als die niet gelijk aan elkaar zijn en dan een goede conclusie trekken of geintegreerd of monoblokken (als techniek op zich) beter voor je is?

Ik weet volgens mijn wel een geintegreerde van NAD waarvan de eindtrap ook in een losse kast te koop is.

Ik heb het over de MF spullen niet in het algemeen. Je kan toch geen eerlijke vergelijking doen van monoblokken of geintegreerde versterker met behulp van 2 (of meer) apparaten als die niet gelijk aan elkaar zijn en dan een goede conclusie trekken of geintegreerd of monoblokken (als techniek op zich) beter voor je is?

Wanneer kan je die vergelijking dan wel maken?? Er zit toch altijd verschil tussen een geintegreerde versie en een voorversterker met monoblokken. Dat dit bijna altijd in het voordeel is van de losse componenten is logisch.

Ik wilde enkel met mijn persoonlijke voorbeeld Heinrich zijn ervaring onderstrepen, dat als je een voorversterker met eindblokken neemt dat beter klinkt dan een geintegreerde versie. En dat het geen onzin is of door de cd speler komt.

Wanneer kan je die vergelijking dan wel maken?? Er zit toch altijd verschil tussen een geintegreerde versie en een voorversterker met monoblokken. Dat dit bijna altijd in het voordeel is van de losse componenten is logisch.

Ik wilde enkel met mijn persoonlijke voorbeeld Heinrich zijn ervaring onderstrepen, dat als je een voorversterker met eindblokken neemt dat beter klinkt dan een geintegreerde

versie. En dat het geen onzin is of door de cd speler komt.

En daarvoor wil ik je bedanken..

Mijn toekomstige versterker gaat de voorversterker van van Vincent sa t1 en 2 mono blokkken van vincent de sp t100.

Daar verheug ik me nu al op maar eerst moet ik mijn eigen versterker nog verkopen. (marantz pm14ki).

vr gr terik en bedankt voor alle reacties.