Jump to content

Wat vinden jullie hier nou van?


Robbert
 Share

Recommended Posts

Die kernenergie mag van mij ook wel snel komen.

Maar als er met dat proces ongelukken gebeuren dan mag je toch hopen dat je niet in de buurt woont!

10miljoen garden is wel erg warm en 1 storing in het beschermings veld en de boel staat in de hens of (hopelijk) stort het fusie proces in.

 

Die hitte is dacht ik nog het grootste probleem idd... Ik weet verder niet hoe kernfusie precies werkt (ben geen chemicus immers), maar als het helemaal mis zou gaan en de boel ontploft dan heb je volgens mij Tsjernobyl in het kwadraat... Waterstofbommen zijn immers ook veel sterker dan een 'gewone' atoombom...

 

 

Ben benieuwd of er ook draagbare versies gaan komen!

Maar dat ga ik wellicht niet meemaken! 't zou wel blitz zijn effe een litertje zwaar water in je auto of fiets en je kan weer rijden.

 

Groeten Simon

 

Zou wel heel apart zijn ja :) Maar dat is idd verre toekomstmuziek. Ik denk dat auto's voorlopig gewoon op benzine en diesel blijven rijden (of lijnzaadolie; kan ook, als je een dieselmotor hebt). Over een jaar of 30 of zo zal waterstof wel serieus zijn intrede hebben gedaan. Wat mij betreft nog steeds in een verbrandingsmotor (zegt de autoliefhebber is mij :D ), zoals waar BMW nu mee experimenteert. Een elektromotor in een auto zie ik niet zo zitten. Voor een gewone gezinsauto kan het wel, maar ik moet er niet aan denken dat zoiets in een sportauto komt te liggen. Zoiets moet herrie maken... :DB)

Link to comment
Share on other sites

Die kernenergie mag van mij ook wel snel komen.

Maar als er met dat proces ongelukken gebeuren dan mag je toch hopen dat je niet in de buurt woont!

10miljoen garden is wel erg warm en 1 storing in het beschermings veld en de boel staat in de hens of (hopelijk) stort het fusie proces in.

 

Die hitte is dacht ik nog het grootste probleem idd... Ik weet verder niet hoe kernfusie precies werkt (ben geen chemicus immers), maar als het helemaal mis zou gaan en de boel ontploft dan heb je volgens mij Tsjernobyl in het kwadraat... Waterstofbommen zijn immers ook veel sterker dan een 'gewone' atoombom...

 

 

Ben benieuwd of er ook draagbare versies gaan komen!

Maar dat ga ik wellicht niet meemaken! 't zou wel blitz zijn effe een litertje zwaar water in je auto of fiets en je kan weer rijden.

 

Groeten Simon

 

Zou wel heel apart zijn ja :) Maar dat is idd verre toekomstmuziek. Ik denk dat auto's voorlopig gewoon op benzine en diesel blijven rijden (of lijnzaadolie; kan ook, als je een dieselmotor hebt). Over een jaar of 30 of zo zal waterstof wel serieus zijn intrede hebben gedaan. Wat mij betreft nog steeds in een verbrandingsmotor (zegt de autoliefhebber is mij :D ), zoals waar BMW nu mee experimenteert. Een elektromotor in een auto zie ik niet zo zitten. Voor een gewone gezinsauto kan het wel, maar ik moet er niet aan denken dat zoiets in een sportauto komt te liggen. Zoiets moet herrie maken... :DB)

Als er de temperatuur zou blijven stijgen door een storing dan krijg je idd een waterstof bom. Maar het grootste probleem is om die temp te behouden.

 

Wat die electrische motoren betreft ik zou dus wel graag een electrisch aangedreven motor willen hebben. Geen duf geschakel en een koppel waar je helemaal eng van wordt.

En wat te denken van 4 onafhankelijk van elkaar aangedreven wielen!

Ieder wiel z'n eigen koppel! Dat moet vet bochten werk geven!

 

En wat dat geluid betreft; Ik hoor liever goede muziek!

Maar je kunt het geluid van een V8 oid over subwoofer knallen dan zijn de freaks ook weer tevreden. :D

Link to comment
Share on other sites

Wat die electrische motoren betreft ik zou dus wel graag een electrisch aangedreven motor willen hebben. Geen duf geschakel en een koppel waar je helemaal eng van wordt.

En wat te denken van 4 onafhankelijk van elkaar aangedreven wielen!

Ieder wiel z'n eigen koppel! Dat moet vet bochten werk geven!

 

Dat gebeurt in feite al met tractiecontrole. Maar dan meestal met 2 wielen (bij een 2-wiel aangedreven auto tenminste)... :rolleyes:

Wat is er trouwens zo eng aan het koppel van een verbrandingsmotor? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Wat die electrische motoren betreft ik zou dus wel graag een electrisch aangedreven motor willen hebben. Geen duf geschakel en een koppel waar je helemaal eng van wordt.

En wat te denken van 4 onafhankelijk van elkaar aangedreven wielen!

Ieder wiel z'n eigen koppel! Dat moet vet bochten werk geven!

 

Dat gebeurt in feite al met tractiecontrole. Maar dan meestal met 2 wielen (bij een 2-wiel aangedreven auto tenminste)... :rolleyes:

Wat is er trouwens zo eng aan het koppel van een verbrandingsmotor? :huh:

Ja maar het koppel van je wielen aanpassen mbv een rem is wel erg omslachtig

als je het koppel en de snelheid van de aandrijving kan aanpassen.

 

Simon

Link to comment
Share on other sites

Koppel is trekkracht en vermogen zorgt voor snelheid. Zo simpel is het. ;)

Ik zie dat toch net effe anders :rolleyes:

't koppel is de kracht van de energieomzetting die zorgt voor versnelling.

Snelheid is het resultaat van die versnelling.

Dus als je het simpel wil stellen is het allemaal het zelfde.

Maar snelheid heeft offici

Link to comment
Share on other sites

En zonder koppel geen (mechanisch)vermogen en geen vermogen zonder koppel

 

Maar ik ben aan 't muggeziften :P

Dan ga ik nog ff verder met muggeziften ;):D Een elektromotor kan wel koppel leveren zonder toerental hoor! Andersom kan niet, want vermogen = koppel x toerental. Zonder toerental kan ie best een koppel leveren, terwijl ie geen mechanisch vermogen levert... ;)

 

Bedoel je trouwens dat afremmen op de motor (bij een elektromotor) energie kan worden bespaard, doordat de motor bij remmen in generatorbedrijf gaat? Dat is waar natuurlijk. Maar je blijft wel met een extra energieomzetting zitten. Bij een verbrandingsmotor kan je meteen de waterstof verbranden en daarmee omzetten in beweging. Bij een brandstofcel met elektromotor moet je eerst de waterstof omzetten in elektriciteit en daarna met een elektromotor omzetten in beweging. Nou in verbranding niet echt een efficiente vorm van energieomzetting, maar volgens BMW is in een 1-cilinder model binnen niet al te lange tijd een rendement van 50% mogelijk. En dat terwijl ze eigenlijk nog maar net bezig zijn met waterstofverbrandingsmotoren (15 jaar geloof ik; benzinemotoren bestaan al 115 jaar; de eerste stamt uit 1889 geloof ik)... Ik weet niet wat het rendement van een brandstofcel i.c.m. een elektromotor is, maar kan me voorstellen dat die extra stap in de energieomzetting idd een lager rendement oplevert (zoals BMW claimt)...

Link to comment
Share on other sites

En zonder koppel geen (mechanisch)vermogen en geen vermogen zonder koppel

 

Maar ik ben aan 't muggeziften  :P

Dan ga ik nog ff verder met muggeziften ;):D Een elektromotor kan wel koppel leveren zonder toerental hoor! Andersom kan niet, want vermogen = koppel x toerental. Zonder toerental kan ie best een koppel leveren, terwijl ie geen mechanisch vermogen levert... ;)

 

Bedoel je trouwens dat afremmen op de motor (bij een elektromotor) energie kan worden bespaard, doordat de motor bij remmen in generatorbedrijf gaat? Dat is waar natuurlijk. Maar je blijft wel met een extra energieomzetting zitten. Bij een verbrandingsmotor kan je meteen de waterstof verbranden en daarmee omzetten in beweging. Bij een brandstofcel met elektromotor moet je eerst de waterstof omzetten in elektriciteit en daarna met een elektromotor omzetten in beweging. Nou in verbranding niet echt een efficiente vorm van energieomzetting, maar volgens BMW is in een 1-cilinder model binnen niet al te lange tijd een rendement van 50% mogelijk. En dat terwijl ze eigenlijk nog maar net bezig zijn met waterstofverbrandingsmotoren (15 jaar geloof ik; benzinemotoren bestaan al 115 jaar; de eerste stamt uit 1889 geloof ik)... Ik weet niet wat het rendement van een brandstofcel i.c.m. een elektromotor is, maar kan me voorstellen dat die extra stap in de energieomzetting idd een lager rendement oplevert (zoals BMW claimt)...

Tja dat is gewoon 1 van de vele fouten in de definitie van al die sub-sub natuurwetjes.

Als je koppel hebt maar geen verplaatsing, dan heb je geen meetbaar vermogen in beweging. Maar waar is de kracht dan gebleven?

Dus........... :huh::rolleyes:

 

Ik bedoel niet remmen met de motor, ik bedoel ipv van remmen minder koppel leveren. Je kunt bij het aansturen van een motor aangeven hoeveel slip (in de elektromechanische koppeling) mag onstaan en zo het koppel verlagen. Maar je zou ook het toerental kunnen verlagen om niet met de wielen te slippen.

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...