Alfons.G Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 hallo, ik las laast dit berichtje (zie hier onder),ik moest gelijk denken aan de termen ,koelgeluid ,warm ,neutraal enz, maar als iedereen een andere oor schelp heeft ervaren we geluid ook anders (lijkt me logies). Wat is dan ,vraag ik mij af ,de perfecte oorschelp. Of moeten we ons geld niet eerst aan een nieuwe oorschelp uit geven als je een rot oorschelp heb? De oorschelp als filter De oorschelp, ook wel pinna genoemd, is ongeveer 5 a 6 cm hoog en 3 a 4 cm breed. De achterrand staat ongeveer 2 cm van de schedel af. De oorschelp bevat een aantal plooien en richels. Zowel de vorm als de afmetingen van de oorschelp hebben invloed op de waarneming van geluid. Welke invloed heeft de oorschelp nu op het aankomende geluid? Allereerst heeft de oorschelp een filterwerking, echter niet voor alle frequenties in dezelfde mate. Zie geluid weer eens voor u als een golf die zich voortplant net zoals een golf dat doet in water. Wanneer er een licht briesje opsteekt zijn er kleine golfjes in het water. Wanneer deze golfjes een meerpaal in het water tegenkomen, is achter de paal een soort schaduw te zien. De golfjes planten zich niet om de paal heen voort. Als het echter hard begint te stormen of als er een speedboot langs vaart, zodat er hele grote golven in het water ontstaan, gaat het water gewoon om de paal heen. Het maakt dan weinig uit of de paal er nu wel of niet staat. Het zelfde gebeurt wanneer van achter ons hoofd geluiden de oorschelp bereiken. Geluiden met kleine golfjes (een hoge frequentie) worden tegengehouden, terwijl golven met een lage frequentie niet door de oorschelp worden be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Inspector gadget bellen voor advies Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 De vorm van een oorschelp zal zeer zeker invloed hebben op de waarneming van het geluid. Met je ganden achter de oren heb je al een heel ander effect. Maar ieder beoordeeld de weergave van zijn stereo met als referentie zijn eigen werkelijkheid. De referentie van een ander is daarbij niet van belang. Wil je de referentie van de ander ervaren moet je jezelf een oor laten aannaaien. Maar waarschijnlijk zou jij dat geluid als vervormd bestempelen, omdat het niet strookt met je eigen referentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Je moet het er toch mee doen Alfons. Volgens mij maakt het ook uit of je net naar de kapper bent geweest of juist een half jaar niet (Ja ik weet het sommigen hoeven nooit naar de kapper, die hebben het makkelijk) Maar het verhaal gaat nog verder. Aan je oren zitten zenuwen die weer naar je hersenen gaan en die verwerken het weer verder. Die verwerking wordt ook weer beinvloed door wat je gegeten hebt: Heb je net zwaar getafeld of zit je met een lege maag te luisteren enz. enz. enz. Met nieuwe oorschelpen ben je er dus niet. Je moet ook een streng audiofiel dieet gaan houden als je dit soort dingen overweegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Hoi Alfons, De oorschelp levert idd informatie op die nodig is om vast te stellen of de geluidsbron voor of achter is gelokaliseerd,dus belanrijk voor Richtinghoren. Maar ook zeer belangrijk is ook zoals Peter zegt,de gehoorgang,middenoor en binnenoor.Hier in het binnenoor worden trillingen gecodeerd in neurale aktiviteit van vezels in de gehoorzenuw,en deze transporteert het naar de hersenen.Dus het middenoor +binnenoor zetten de geluidsgolven om in bewegingen ,het mechaniekje v/h middenoor verzorgt dus een belangrijke overdract van informatie.Interessant is misschien ook te weten dat onze gehoorgang zich als een orgelpijp met een open en een gesloten einde gedraagt.Dit veroorzaakt resonantie voor geluiden met een golflengte die ongeveer gelijk is aan 4 X de lengte v/d gehoorgang,(4X25mm) gedeeld door een oneven getal.In termen van frequentie komt dit neer op een oneven aantal malen een Frequentie van ongeveer 3300Hz.De resonantie veroorzaakt een geluidsversterking tussen de ingang v/d gehoorgang en de ruimte vlak voor het trommelvlies.(ongeveer 15 dB).Daarom is ons gehoor niet lineair. En dit verschilt behoorlijk per persoon.Zonder oorschelpen kan je ook horen hoor! Gr, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Het wordt tijd dat Thingman niet alleen de luisterruimte behandelt, maar ook de gehoorgang en de oorschelp, ik zie de diffusers al hangen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alfons.G Posted 26 januari 2005 Author Report Share Posted 26 januari 2005 http://My Webpage Hier nog meer over onze oren en ook geluid. Alfons Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alfons.G Posted 26 januari 2005 Author Report Share Posted 26 januari 2005 Dit is trouwens niet mijn webpage . Alfons Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Zonder oorschelpen kan je ook horen hoor! Dat is waar, maar een oorschelp scheelt een heel stuk. Ik heb een huisgenoot die aan een kant geen oorschelp heeft (wel iets wat er een had moeten worden, maar das wat mislukt ). Hij heeft ook geen gaatje in z'n hoofd aan die kant, maar het midden- en binnenoor zijn volgens mij nog wel in tact... Hij hoort je een stuk minder goed als je aan die 'verkeerde kant' tegen hem praat... Is ook logisch natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Zelfs de stand waarin je zit te luisteren heeft invloed, dit kun je zelf proberen. Zet muziek op die goed kent. Ga rechtop zitten en kijk halverwege tussen de speakers. Sluit je ogen en luister aandachtig. Laat terwijl je luistert je kin op je borst zakken en luistert weer aandachtig naar de verschillen. Daarna laat je je hoofd achterover zakken en weer luisteren. Verschillen gehoord??????????? Zo subjectief is ons gehoor Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Zelfs de stand waarin je zit te luisteren heeft invloed, dit kun je zelf proberen. Zet muziek op die goed kent. Ga rechtop zitten en kijk halverwege tussen de speakers. Sluit je ogen en luister aandachtig. Laat terwijl je luistert je kin op je borst zakken en luistert weer aandachtig naar de verschillen. Daarna laat je je hoofd achterover zakken en weer luisteren. Verschillen gehoord??????????? Zo subjectief is ons gehoor Marcel En toch zullen we blijven doorgaan met onze queeste naar een beter geluid.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Ik heb eens gelezen,en ik weet niet of het waar is,maar als je je ogen sluit je gehoor het verlies opvangt door scherper te gaan funtioneren..... Als dat zo is kunnen alle yuppie ontwerpers wel in de ww --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Zelfs de stand waarin je zit te luisteren heeft invloed, dit kun je zelf proberen. Zet muziek op die goed kent. Ga rechtop zitten en kijk halverwege tussen de speakers. Sluit je ogen en luister aandachtig. Laat terwijl je luistert je kin op je borst zakken en luistert weer aandachtig naar de verschillen. Daarna laat je je hoofd achterover zakken en weer luisteren. Verschillen gehoord??????????? Zo subjectief is ons gehoor Marcel En toch zullen we blijven doorgaan met onze queeste naar een beter geluid.... Tuurlijk ik ook Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts