maximonster Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Je raadt het al; ik ben op zoek naar een phono amp. OP dit moment gebruik ik de phono ingang van mijn versterker ( eenvoudig sonytje type tafe 370, waar ik overigens zeer tevreden mee ben, muzikaler dan de rotel 971 die ik hier voor had, maar goed... ) Ik wil los van smaak e.d. wat beters dan een nad pp2. Maar het moet wel voor mij betaalbaar zijn dus nieuw onder de 350 euro. Graag verneem ik ervaringen die gebaseerd zijn op twee of meer amps in deze prijsklasse. Wat ik verder kan vermelden is dat ik het belangrijk vind dat vrouwenstemmen goed worden neergezet en het overige geluidsbeeld niet te soft en te "tuby" is. Groet max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Hoi Max, Zelf ben ik zeer tervreden over mijn, nu 2 maanden oude, Musical Fidelity X-lps V3. Naar mijn mening is de zeker niet te 'tuby' en worden stemmen in het algemeen goed neergezet. Het element beinvloed ook de weergave van de stemmen. De MF heeft een aangenaam open geluid en kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 In die prijsklasse zijn de oude Creek phonotrapjes (8 of 9 SE/ met betere voeding Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 26 januari 2005 Author Report Share Posted 26 januari 2005 een ortofon omb 5 ; maar een om 20 is inmiddels besteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 dan heb je dus een MM nodig; misschien nog eens verder kijken dan de Creek want de 9SE was de beste van de serie maar heeft in jouw geval veel te veel gain (63dB); een 8SE is wel geschikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gripen Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Ik ben erg tevreden met mijn Berendsen PPRII. Nieuw kost dat (dacht ik) ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 *reclame modus* ik heb geen aandelen bij hanze hifi maar weet wel het volgende....... voor 200 euro ben je eigenaar van een nieuwe mf x-lps.... uit voorraad leverbaar. en klinkt fantastisch! (voor dat geld) groet, bb info@hanzehifi.nl www.hanzehifi.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Beste, Let op ! Als je ooit een ander element wilt monteren, zorg er dan voor dat je een phono voorversterker hebt die je dan ook kan gebruiken ! Zowel voor MM dan wel MC is het belangrijk dat de versterkingsfactor ingesteld kan worden. Maar voor MM elementen de capaciteit. En voor MC elementen de afsluitimpedantie. Bovendien graag voor beide op verschillende meerdere waarden ! Want elementen zijn nu eenmaal niet gelijk (elektrisch) Volgens mij kan dat niet met de Berendsen en ook niet met de MF XLP zodoende is het misschien niet onverstandig om te gaan denken aan een Lehmann Black Cube voor 400,00 euro nieuw, want de Lehmann heeft niet alleen meerdere instel waardes maar klinkt ook beter dan de 2 bovenstaande. MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 27 januari 2005 Author Report Share Posted 27 januari 2005 Ik zat zelf ook te denken aan een x lp(s). Maar< haudio, hoe moet ik de mogelijkheid om de versterkingsfactor aan te passen wegen ? Is dit alleen van toepassing op een paar elementen die echt 'AFWIJKEN' van de meeste anderen ? max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Ik zat zelf ook te denken aan een x lp(s). Maar< haudio, hoe moetik de mogelijkheid om de versterkingsfactor aan te passen wegen ? Is dit alleen van toepassing op een paar elementen die echt 'AFWIJKEN' van de meeste anderen ? max Beste, Alle elementen zijn verschillend, kijk naar de technische gegevens van de verschillende merken, Dat niet alleen ook van hetzelfde merk kom je verschillen tegen van meer dan 100 % Wat zeg je van 150 micro Volt en 1,2 milli Volt deze verschillen komen veel voor. Of een Denon van 150 micro Volt en een Goldring van 500 micro Volt Of een afsluitimpedantie van 10 Ohm of een afsluitimpedantie van 100 Ohm wat ook veel voorkomt. Dan heb je nog de verschillen van versterkers die verschillende ingangsgevoeligheden hebben. Heb je niet gekeken naar de plaatjes van Kraus von...............W waarvan je kunt zien dat door oversturing de pre het signaal ging afplatten ? Dus als je iets universeels wilt hebben, dan....................... Of je komt er te laat achter en je weet niet dat het veel beter kan, en denkt dat het erg goed klinkt. MvG, HAudio PS Daarom heeft bv Ome Henk een Sphinx phonotrap die wel instelbaar is Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 de x-lps is idd niet instelbaar.... afgezien van een keuze tussen mm en mc..... bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 de x-lps is idd niet instelbaar....afgezien van een keuze tussen mm en mc..... bb Ondanks dat een goed klinkende phono-pre! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 voor weinig geld.... en een absolute must voor iedere beginnende plaatjes draaier... met beperkt budget ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Als je ooit een ander element wilt monteren, zorg er dan voor dat je een phono voorversterker hebt die je dan ook kan gebruiken ! Zowel voor MM dan wel MC is het belangrijk dat de versterkingsfactor ingesteld kan worden. Maar voor MM elementen de capaciteit. En voor MC elementen de afsluitimpedantie. Bovendien graag voor beide op verschillende meerdere waarden ! Want elementen zijn nu eenmaal niet gelijk (elektrisch) Volgens mij kan dat niet met de Berendsen.... Dit plaatje suggereert dat er iets aan te passen is (maar wat weet ik niet): Zo te zien kun je met de dipswitches de versterking instellen. Heel mischien ook de ingangsweerstand met een deel van de dip switches. Ook kunnen weerstanden in IC voetjes worden uitgewisseld om hoogstwaarschijnlijk de ingangs impedantie aan te kunnen passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
menm Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 alias -maximonster- even voor de volledigheid; afsluitcap = outputvoltage = sensitivity ( x lps ) ? en afsluitcapaciteit = recommended load impedance = imput impedance ( x lps ) zo ja dan nog wat vragen Relevante Gegevens van de xlps: Sensitivity; 3 mv (mm) 350 microv ( mc ) Input impedance; 47 kohm mm , 100 ohm mc Wat gebeurt er nu indien een element output heeft van 4 mv of 500micv voor een mc ? En wat indien een phono amp bijv een bandbreedte heeft van 1,5 tot 5 mv sensitivity zoals bij een creek obh 8, wordt de output van een element dan mooi "uitgelezen " ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gripen Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 De Berendsen PPRII is volledig instelbaar voor MM en MC middels dipswitches aan de onderkant van het apparaat. Trouwens, Schluderbacher geeft een prijs van 990 euro op. Dat is een foutje. Het kost zo rond de 350 of veel goedkoper (2e hands). http://www.berendsen-audio.de/berendsen_au...h/spez_ppr2.htm Phonostage PPR2 Inputs: 1 pair RCA switchable MM/MC Outputs: 1 pair line RCA Input sensitivity MC: 0.68 mV (for 755mV output level) Input sensitivity MM: 7mV (for 755mV output level) De-emphasise: according to RIAA/IEC Linearity: < +/- 0.3 dB S/N-Ratio: > 74 dB Input impedance MC: 100 Ohm Input impedance MM: 47 kOhm Gain: 40 dB for MM; 61 dB for MC Impedance selection: Via Dip-switches: Additional outlet for optional impedance Power supply: external, regulated Size: 4.5" x 1.7" x 4.25"/114x44x108mm (available in black only) ------------------------------ Mijn element heeft de volgende specs: DL110 Features Type HO Moving coil Output voltage 1.6mV (1kHz, 50mm/sec) Frequency response 20Hz-45kHz Output impedance 160ohms Vertel eens, past dat bij elkaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Zelf ben ik zeer tevreden over mijn Clear Audio basic. Naar MIJN menig een van de beste phono pre's. Erg basic erg goed. je zou naar de Trigin Vanguard II kunnen kijken is even duur als de Clear Audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 28 januari 2005 Author Report Share Posted 28 januari 2005 Ik waardeer jullie reacties maar ik zou graag belevingen horen waarbij sprake is van ervaring met meerdere phone stages, dat zegt me namelijk veel meer. Zoals ik ook meer waarde hecht aan een review met meerdere gelijkwaardige apparaten. Al blijft het natuurlijk subjectief en gekleurd door eventuele commerciele belangen. groet max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Zelf ben ik zeer tevreden over mijn Clear Audio basic. Naar MIJN menig een van de beste phono pre's. Erg basic erg goed. je zou naar de Trigin Vanguard II kunnen kijken is even duur als de Clear Audio. Beste, Vanavond heb ik wat meer tijd. Nu moet ik aan het werk. MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Ik heb hem zelf nog niet geluisterd maar de nieuwe phonotrap van clearaudio, de smartphono, zit in jou prijsklasse (250 - 300) en deze krijgt zeer goede recensies. Ik zou deze zeker op mijn lijstje zetten. Verder zou ik tweede hands een sphinx phono voor 350 a 400 euro aan schaffen, deze staat vaak voor deze prijs te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 29 januari 2005 Author Report Share Posted 29 januari 2005 Voorlopig neem ik genoegen met een mus fid x lp, er worden er meerdere aangeboden op ebay. Wat kan ik hier max. voor geven ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 januari 2005 Report Share Posted 29 januari 2005 Zoek dan naar de X-LPS. Die is echt beter dan de X-LP. Ik vind zelf Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 29 januari 2005 Author Report Share Posted 29 januari 2005 150 voor de x lps neem ik aan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 januari 2005 Report Share Posted 30 januari 2005 150 voor de x lps neem ik aan ? dat denk ik ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 30 januari 2005 Author Report Share Posted 30 januari 2005 check Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts