Jump to content

Grote woofers

to4ho
 Share

Recommended Posts

Na veel georienteerd te hebben op het internet maar nooit echt gaan luisteren in een audiozaak (peperkt in mijn woonomgeving) heb ik de stap genomen en ben gaan luisteren met mijn favoriete veel bas eisende muziek drum&bass( de eigenaar beweerde vooraf dat hij mij met de MA s6 mij wel de winkel uit kon blazen) naar :

JMlab cobalt 816 s schijnt een goede lage basweergave te hebben

JMlab chorus 716 s

monitor audio s6 schijnt ook goed laag te gaan

Mijn voorkeur ging uit naar de mordaunt short 908 maar die hebben ze vrijwel nergens dus die heb ik ook niet kunnen luisteren. Klonk allemaal redelijk ( bas viel zwaar tegen) maar tot mijn grote schik kon de versterker niet verder open dan 1 derde(Rotel rc 3) want dan begonnen de woofers al te misvormen en de verkoper was bang dat de hele bende opgeblazen werd.

Zelf heb ik een simpele sony versterker 2 oude celestion ditton 33 en 2 luidsprekers die ze vanuit een busje op straat verkopen maar wel alle 4 met flinke jongens van woofers en die een hoop meer geluidproduceren en op een veel hoger volume dan die ik beluisterd heb, het viel zwaar tegen.

Heb ik nou echt luidsprekers nodig met grote woofers omdat die gewoon een beter laag hebben of hoe zit dat? Denk aan de Jbl northridge serie, Cerwin vega, of kan ik ook een mooie zuil kruigen die de bassen voldoende weergeven zoals hoop ik de MS 908 of misschien we de Jamo X 870.

Het is echt niet dat ik alleen maar lomp harde muziek draai maar een feesje zou leuk zijn.

Ps actieve Subwoofer heb ik geen zin in, lukt nu ook goed zonder

Na veel georienteerd te hebben op het internet maar nooit echt gaan luisteren in een audiozaak (peperkt in mijn woonomgeving) heb ik de stap genomen en ben gaan luisteren met mijn favoriete veel bas eisende muziek drum&bass( de eigenaar beweerde vooraf dat hij mij met de MA s6 mij wel de winkel uit kon blazen) naar :

JMlab cobalt 816 s schijnt een goede lage basweergave te hebben

JMlab chorus 716 s

monitor audio s6 schijnt ook goed laag te gaan

Mijn voorkeur ging uit naar de mordaunt short 908 maar die hebben ze vrijwel nergens.

Klonk allemaal redelijk ( bas viel zwaar tegen) maar tot mijn grote schik kon de versterker niet verder open dan 1 derde(Rotel rc 3) want dan begonnen de woofers al te misvormen en de verkoper was bang dat de hele bende opgeblazen werd.

Zelf heb ik een simpele sony versterker 2 oude celestion ditton 33 en 2 luidsprekers die ze vanuit een busje op straat verkopen maar wel alle 4 met flinke jongens van woofers en die een hoop meer geluidproduceren en op een veel hoger volume dan die ik beluisterd heb, het viel zwaar tegen.

Heb ik nou echt luidsprekers nodig met grote woofers omdat die gewoon een beter laag hebben of hoe zit dat? Denk aan de Jbl northridge serie, Cerwin vega, of kan ik ook een mooie zuil kruigen die de bassen voldoende weergeven zoals hoop ik de MS 908 of misschien we de Jamo X 870.

Het is echt niet dat ik alleen maar lomp harde muziek draai maar een feesje zou leuk zijn.

Ps actieve Subwoofer heb ik geen zin in, lukt nu ook goed zonder

Koop een fijn setje P.A. speakers..vette P.A. amp erbij en knalle maar....

Cerwin Vega ;) echt iets voor mensen de iets zoeken wat tussen PA en Hifi in zitten. Ze hebben diverse modellen met 1 of 2 30cm woofers en hebben lekker hoog rendement, en klinkt echt niet verkeerd. B) Ik weet alleen niet wie ze hier importeerd.

Marcel

Cerwin Vega ;) echt iets voor mensen de iets zoeken wat tussen PA en Hifi in zitten. Ze hebben diverse modellen met 1 of 2  30cm woofers en hebben lekker hoog rendement, en klinkt echt niet verkeerd. B) Ik weet alleen niet wie ze hier importeerd.

Marcel

AND Benelux importeert ze. Die doen ook o.a. NAD en Dali...

JBL is een goeie keuze, al gaan de meeste modellen niet veel lager dan 30Hz. Maar dat zal waarschijnlijk wel genoeg zijn. En het kan vreselijk hard. Trek je niks aan van mensen die zeggen dat het niet klinkt. Ga alleen op je eigen gehoor af. Quadrals kunnen trouwens ook vaak erg laag. En het wil ook best hard volgens mij (gezien de specs)...

Mijn voorkeur ging uit naar de mordaunt short 908 maar die hebben ze vrijwel nergens.

Klonk allemaal redelijk ( bas viel zwaar tegen) maar tot mijn grote schik kon de versterker niet verder open dan 1 derde(Rotel rc 3) want dan begonnen de woofers al te misvormen en de verkoper was bang dat de hele bende opgeblazen werd.

en met wat voor eindversterkers werden de MS 908 aangesloten?? want de RC 3 is alleen een voor versterker.

en waarschijnlijk waarom het in de winkel mis ging was vanwege de eindversterker mismatch oid. daarnaast is de MS 908 wel bekent als een speaker die een stevige versterker nodig heeft, vooral als het hard moet.

dus als je voor de MS 908 wilt gaan, zul je zeker voor een feestje 1 of 2 (bi ampen) eindversterkers "moeten" hebben.

Zoals iedereen zecht, zelf luisteren. JBL lijkt me niet verkeerd, ook de goedkopere modellen klinken met de vooral wat hardere muziek soorten ook goed (naar mijn mening dan). Ik had een paar jaar terug toen ik net het audio wereldje instapte getwijfeld tussen mijn huidige b&w p6 en een paar JBL's ik weet het type niet meer maar het was een model met twee bas/mid speakers met daartussen een hoorn. Klonk ergug goed, vondt ze alleen een beetje groot, dus maar niet genomen.

Guest muziekfreak

Wel grappig drum and bass zie je niet vaak...gelukkig ben ik een fanaat van deze gerne [zo'n 20cds van] :D Op de kappas die ik nu heb lukt dat perfect B)

Kijk idd eens naar Magnat: ik gebruik de Vintage 450 als front in mijn HT-opstelling (aangestuurd door Marantz SR 7400) en ook zonder sub kunnen die speakers een fantastisch laag (diep, hard, strak) produceren. Niet zo uitbundig als de JBL Northridge, maar imho wel een stuk beter.

Bedankt voor jullie reacties. Heb de 908 niet kunnen luisteren dus weet ook niet hoe ze klinken(dhfreakie) maar ik heb er hoge verwachtingen van, maar waarom zouden ze moeten bi-ampen je moet er toch ook wel een enorm volume uit kunnen krijgen met alleen 1 versterker. Volgens mij kan mijn philips minisetje bij mijn comp. nog harder dan daar in de winkel. Als je 1000 euro aan hifi uitgeeft dan verwacht ik toch zeker dat het een stuk beter en harder kan dan die budget versterker+ luidsprekers die ik nu heb.

Als je een beetje handig bent en de ruimte hebt: ...

... en als je een beetje handig bent en je versterket niet een echte krachtpatser is pas je het geheel natuurlijk aan op het gebruik van een GOTO SG-38-WNSSP (op ongeveer 2/3 van de pagina (let op het rendement)) ;)

Bedankt voor jullie reacties. Heb de 908 niet kunnen luisteren dus weet ook niet hoe ze klinken(dhfreakie) maar ik heb er hoge verwachtingen van, maar waarom zouden ze moeten bi-ampen je moet er toch ook wel een enorm volume uit kunnen krijgen met alleen 1 versterker. Volgens mij kan mijn philips minisetje bij mijn comp. nog harder dan daar in de winkel. Als je 1000 euro aan hifi uitgeeft dan verwacht ik toch zeker dat het een stuk beter en harder kan dan die budget versterker+ luidsprekers die ik nu heb.

alles kan hard , als je hem maar open draait, of het klinkt is natuurlijk een tweede.

wat betreft de 908, jij en ik weten dus niet op wat voor eindversterker hij is aangesloten.

ik gebruik op mijn 908 een NAD 216THX eindversterker, en op zich kun je daarmee in een kleine ruimte wel hard (ik vind het hard) zonder problemen dan staat de volume knop op mijn (voor)versterker (NAD C350 stereo versterker) zo in de buurt van de 12 uur cq er net voor als ik een cd draai, in een ruimte van krap 4 meter breed.

als ik met die luidsprekers in een ruimte van 10 x 30 ga spelen, dan heeft diezelfde eindversterker het knap moeilijk, en word dan goed warm, en dat voor een versterker die voor die prijs een partij amperes eruit gooid waar verschillende andere versterker allang de geest geven.

en de 908 hebben nou net amperes nodig, om de middentoners aan te sturen op hoog volume, het gaat dan niet eens zozeer om de basspeaker die zoveel vraagt maar de middentoners, die staan namelijk parallel, daarom zijn die speakers niet makkelijk aan te sturen met elke versterker.

als je er dus mee feestjes wilt spelen zul je dus stevig versterker(s) nodig hebben die ruim kunnen leveren waar de 908 om vraagt.

verder zijn het speakers die hun geld dubbel en dwars waard zijn, het zijn speakers waar je lang zonder luistermoeheid naar kunt luisteren, ze klinken helder en neigen wel naar een iets warmer geluid (vind ik), het filter is bestukte met meer foliecondensatoren dan je voor dat geld zou verwachten.

de bouw kwaliteit is goed te noemen, het had steviger gekunt met dikker MDF, 18 of 22mm dik, en nu "maar" 12mm dik MDF, de units zijn ook goede units an zich, wel veel plastic voor de middentoners en tweeter, maarja, prijs....