M Pekel Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Hoi ben gisteren wezen luisteren naar een Thorens TD-295mk3 met Ortofon OMB10, en het viel mij toch iets tegen Ik vond namelijk de klank wat agressief en kil overkomen in vergelijking met mijn eigen draaitafel en element. De OMB10 had ook telkens last van elk stofje wat er aan hing en ging dan behoorlijk vervormen terwijl ik daar thuis met de zelfde platen geen last van heb. Thuis klinkt het ook net wat warmer en met meer swing als met de Thorens/Ortofon combi Is dit typish voor deze elementen of kan het aan de afstelling liggen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Een OM10 laat de surface noise wat overtuigender horen dan een ander element. Daar staat hij bekend om. En het merkwaardige is dat het kille, dat ikzelf altijd "vlak" noem, ook iets is wat veel mensen concluderen. Eergisteren zei mijn zwager hetzelfde van dit ding. Ligt gewoon aan het element. De B achter het typenummer betekent "blister", het slaat op de verpakking. Het ding is identiek aan een normale. Ik heb er zelf een stuk of drie, en het klankmatige signalement klopt precies. Het is niet echt een slecht ding, maar er zit gewoon niet veel levendigheid in. Maar voor wat minder kritisch gebruik voldoet het. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Ik weet niet wat je thuis hebt maar ik heb mijn simpel omb 5je kunnen vergelijken met een grado blue en een at 95 en vond ortofon veruit het beste klinken; beide anderen klinken in mijn oren juist kil en afstandelijk en ook minder natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Ooh. Niet veel mensen merken Grado aan als kil. Van een AT zou je dat nog kunnen verwachten. Maar de benaming kil vind ik voor een OM 10 niet helemaal terecht. Het is eerder vlak en met weinig intekening. Te weinig levendigheid. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Ik ben het met je eens jan dat in ieder geval de 5 wat vlak is maar in vergelijking met eerder genoemde elementen zeker muzikaler. Vooral de grado geeft mij het gevoel weer terug dat ik naar een absoluut budget pick upje aan het luisteren ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Hoi ben gisteren wezen luisteren naar een Thorens TD-295mk3 met Ortofon OMB10, en het viel mij toch iets tegen Ik vond namelijk de klank wat agressief en kil overkomen in vergelijking met mijn eigen draaitafel en element. De OMB10 had ook telkens last van elk stofje wat er aan hing en ging dan behoorlijk vervormen terwijl ik daar thuis met de zelfde platen geen last van heb. Thuis klinkt het ook net wat warmer en met meer swing als met de Thorens/Ortofon combi Is dit typish voor deze elementen of kan het aan de afstelling liggen. Marcel Ik heb een td 320 met omb 10 element. Hoewel ik kan horen dat het element geen topelement is en jouw verhaal mij wel bekend voor komt moet ik toch zeggen dat ik het niet helemaal deel. Bij tijd en wijle is het inderdaad wat agressief, dat vlakke klopt slechts gedeeltelijk. Ik heb toch best af en toe wat diepte in de muziek, afhankelijk van de kwaliteit van de opnamen denk ik. Ik ben er wel van overtuigd dat dit beduidend beter kan. Ook kil wil ik het niet noemen. Wellicht dat de rest van de set hier debet aan was. Daarnaast ligt het eraan wat je eigen referentie (je eigen set) is. Het uiteindelijke doel bij mij is om er nog eens een betaalbaar beter element in te hangen maar tot nog toe is er mee te leven. Trouwens wat zouden goede alternatieven voor mij zijn. Ik meende Haudio wel eens gehoord te hebben over de niet al te dure Grado elementen. Dat was echter al weer een jaartje geleden. Wat zijn momenteel de beste elementen in de prijsklasse tot 200 euro?? Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Ik ben het met je eens jan dat in ieder geval de 5 wat vlak is maar in vergelijkingmet eerder genoemde elementen zeker muzikaler. Vooral de grado geeft mij het gevoel weer terug dat ik naar een absoluut budget pick upje aan het luisteren ben. Hoi, De Grado blue ken ik niet, ik heb deze nooit gehoord. Ik zelf speel met een Grado green in mijn 1Xpression en om nu te zeggen dat ik naar een absoluut budget pick-upje aan het luisteren ben, hmmm nee niet echt. Ik vind de green een geweldig element zeker voor die Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Ooh. Niet veel mensen merken Grado aan als kil. Van een AT zou je dat nog kunnen verwachten. Maar de benaming kil vind ik voor een OM 10 niet helemaal terecht. Het is eerder vlak en met weinig intekening. Te weinig levendigheid.Jan. Ik kan een Grado idd niet kil of vlak vinden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Kan ik me bij aansluiten, ik vind Grado in de budgetklasse absoluut goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 28 januari 2005 Author Report Share Posted 28 januari 2005 Misschien is kil niet helemaal het goede woord, maar ik vond het echt tegenvallen. En nou is het zo dat ik zelf helemaal geen top element heb want ik ben nog maar net weer met platen begonnen en draai daarom met een hele ouwe draaitafel met een eenvoudig Philips element (GP-412mk2) en dat klinkt best aardig. Als ik wat meer platen verzameld heb wil ik graag een nieuwe draaitafel kopen en dan ook met een goed element, en voor mij valt de OM-10 af. Maar ik zit ook nog te denken aan de Ortofon Vinyl Master serie (wit/rood/blauw/zilver) heeft hier iemand ervaring mee??????? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
menm Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Duidelijk weer een verschil in smaakbeleving. E.a hangt natuurlijk ook samen met muzieksmaak, andere componenten, luisterruimte en wat dies meer zij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog maar weinig ervaring heb met draaitafels en elementen. De ortofon is denk ik een goede match voor een debut, de grado vond ik hier duidelijk minder op. I.cm. de lenco die duidelijk meer fundament aan het geluid meegeeft vond ik de verschillen veel kleiner. Hoe dan ook, ik kan me zo voorstellen dat er heel wat betere elementen voorhanden zullen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Hoe dan ook, ik kan me zo voorstellen dat er heel wat betere elementen voorhanden zullen zijn. Voor hetzelfde budget? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Misschien is kil niet helemaal het goede woord, maar ik vond het echt tegenvallen.En nou is het zo dat ik zelf helemaal geen top element heb want ik ben nog maar net weer met platen begonnen en draai daarom met een hele ouwe draaitafel met een eenvoudig Philips element (GP-412mk2) en dat klinkt best aardig. Als ik wat meer platen verzameld heb wil ik graag een nieuwe draaitafel kopen en dan ook met een goed element, en voor mij valt de OM-10 af. Maar ik zit ook nog te denken aan de Ortofon Vinyl Master serie (wit/rood/blauw/zilver) heeft hier iemand ervaring mee??????? Marcel Eenvoudig Philips elementje? Als de originele naald er nog onder zit is die GP412 echt veel beter dan dat ortofon element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 28 januari 2005 Author Report Share Posted 28 januari 2005 Misschien is kil niet helemaal het goede woord, maar ik vond het echt tegenvallen.En nou is het zo dat ik zelf helemaal geen top element heb want ik ben nog maar net weer met platen begonnen en draai daarom met een hele ouwe draaitafel met een eenvoudig Philips element (GP-412mk2) en dat klinkt best aardig. Als ik wat meer platen verzameld heb wil ik graag een nieuwe draaitafel kopen en dan ook met een goed element, en voor mij valt de OM-10 af. Maar ik zit ook nog te denken aan de Ortofon Vinyl Master serie (wit/rood/blauw/zilver) heeft hier iemand ervaring mee??????? Marcel Eenvoudig Philips elementje? Als de originele naals er nog onder zit is die GP412 echt veel beter dan dat ortofon element. Mijn oren hebben mij dus niet in de steek gelaten weet jij meer over zo`n Philips element , wat die bijvoorbeeld gekost heeft. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Er zijn hififabrikanten die een goede boterham verdienen omdat de consument primair prijsgericht is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Prijzen weet ik niet meer, maar ik vermoed dat het toen minimaal 200 gulden gekost heeft. Ik weet wel dat ik het toen een heel mooi en verfijnd klinkend element vond. Maar daar bleef niets van over toen de naald er onder uitging er en een vervanger (niet origineel) onder kwam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
menm Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Voor hetzelfde budget? nope.. hoger budget Wat ik eerder zei over kli, ik denk dat ik hiermee rauw/ruw bedoelde. Ik vermoed dat in het budgetgebied een betere naald, zoals bij een grado green/ blue of een at 95 je behalve meer detail ook meer shit te horen krijgt. Waar de bron daarvan zich dan ook moge bevinden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 28 januari 2005 Author Report Share Posted 28 januari 2005 Er zijn hififabrikanten die een goede boterham verdienen omdat de consument primair prijsgericht is. Ik wil alleen graag de prijs weten omdat ik hem namelijk gekregen heb , en ik was behoorlijk verrast door de klank. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 28 januari 2005 Author Report Share Posted 28 januari 2005 Prijzen weet ik niet meer, maar ik vermoed dat het toen minimaal 200 gulden gekost heeft. Ik weet wel dat ik het toen een heel mooi en verfijnd klinkend element vond. Maar daar bleef niets van over toen de naald er onder uitging er en een vervanger (niet origineel) onder kwam. Ik heb er wel een nieuwe naald in gezet maar ik kan niet zeggen dat hij slechter er door klonk, eerder beter Maar om nog ff verder te gaan over de Ortofon Vinyl Master serie (wit/rood/blauw/zilver) is er niemand die hier meer van weet?????????? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 januari 2005 Report Share Posted 29 januari 2005 Eenvoudig Philips elementje? Als de originele naald er nog onder zit is die GP412 echt veel beter dan dat ortofon element. Het kan echt de moeite lonen om in Inbrengwinkels / Kringloopwinkels e.d. de daar opgestapelde grammofoons te controleren op hun elementen. Laatst kocht ik voor een tientje zo'n zilvergrijze plastic Philips draaitafel (type "electronic"... weet ik veel) met een GP 500 II element er in. Alleen vanwege dat elementje laat je zo'n ding niet staan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 30 januari 2005 Author Report Share Posted 30 januari 2005 Eenvoudig Philips elementje? Als de originele naald er nog onder zit is die GP412 echt veel beter dan dat ortofon element. Het kan echt de moeite lonen om in Inbrengwinkels / Kringloopwinkels e.d. de daar opgestapelde grammofoons te controleren op hun elementen. Laatst kocht ik voor een tientje zo'n zilvergrijze plastic Philips draaitafel (type "electronic"... weet ik veel) met een GP 500 II element er in. Alleen vanwege dat elementje laat je zo'n ding niet staan! Nou ik vind de GP-400 serie best leuke elementjes , maar ik zei al heel voorzichtig dat het een eenvoudig element was omdat ik een aantal keren bijna voor gek ben verklaard dat ik daar mee draaide. Mensen begonnen dan over budget elementen van Ortofon en Audio Technika, en dat die zo veel beter zouden zijn maar aangezien ik dat soort elementen zelf helemaal niet beter vind en vaak zelfs slechter qua klank, heb ik toen gewoon gezecht dat ze het helemaal niks beter doen. toen kreeg ik dit soort reacties maar toen ik vroeg of ze die Philips elementen kenden kwam er geen reactie meer, dat zegt al genoeg Vandaar mijn voorzichtige aanpak. Gelukkig dat er ook nog mensen zijn die eerst luisteren en dan kommentaar leveren Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 30 januari 2005 Author Report Share Posted 30 januari 2005 Kan mij nou niemand iets vertellen over de Ortofon Vinyl Master serie (wit/rood/blauw/zilver) Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 30 januari 2005 Report Share Posted 30 januari 2005 Ik denk dat niemand deze al gehoord heeft; deze serie is recent geintroduceerd. Stereoplay heeft hier wel al een test op los gelaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 30 januari 2005 Author Report Share Posted 30 januari 2005 Ik denk dat niemand deze al gehoord heeft; deze serie is recentgeintroduceerd. Stereoplay heeft hier wel al een test op los gelaten. Yep en het blad audio ook maar ik zou graag nog wat meningen van partikulieren horen Maar wat vind je recent , deze serie bestaat toch al een paar jaar?????? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts