Jump to content

Buizen versterkers

Robbert
 Share

Recommended Posts

Was aan het mailen met audio journalist van ommeren. Volgens hem is buizen echt achterhaald :(

Hierbij zijn antwoord:

Het spijt me voor u maar ik zie niets in dergelijke constructies. Moderne halfgeleiders in verantwoorde schakelingen zijn in alle opzichten de meerdere van buizen. In mijn ogen niets anders dan nostalgie.

Stoomlocomotieven vind ik uitermate boeiend maar de techniek is volstrekt achterhaald. Wat niet wegneemt dat een buizenversterker goed kan klinken, maar ruis en brom leggen het altijd af tegen een modern exemplaar. Wel kan het zin hebben buizen uit te zoeken, maar dan zou je er een flinke voorraad van moeten kopen en dat is zonde van het geld. Tenzij buizen je hobby zijn, dan ligt het anders.

Was mijn hybride Unico dus een onzinnige aanschaf :(

Als iets goed klinkt is het nog lang niet achterhaald, dat bepaal jij namelijk. En die hybride is een combinatie van buisjes en siliconen dus hij zou hoogstens voor de helft achterhaald zijn :D

Was aan het mailen met audio journalist van ommeren. Volgens hem is buizen echt achterhaald :(

Hierbij zijn antwoord:

Het spijt me voor u maar ik zie niets in dergelijke constructies. Moderne halfgeleiders in verantwoorde schakelingen zijn in alle opzichten de meerdere van buizen. In mijn ogen niets anders dan nostalgie.

Stoomlocomotieven vind ik uitermate boeiend maar de techniek is volstrekt achterhaald. Wat niet wegneemt dat een buizenversterker goed kan klinken, maar ruis en brom leggen het altijd af tegen een modern exemplaar. Wel kan het zin hebben buizen uit te zoeken, maar dan zou je er een flinke voorraad van moeten kopen en dat is zonde van het geld. Tenzij buizen je hobby zijn, dan ligt het anders.

die vent is gek

Met die toonregeling ben ik het wel met hem eens. Voor de rest zou hij niet vooringenomen moeten luisteren naar versterkers ipv bij voorbaat te stellen dat alles hetzelfde klinkt.

Carl

ja buizen is natuurlijk een soort kar-met-paard.

alleen ... een 1,5 jaar terug heb ik in het auditorium in Den Haag van Audio Note (Ed de Jong) een setje Audio Note gehoord. Buizentroep snap je wel.

JEEEEZUS wat was dat verbijsterend goed. geen geneuzel over nuances. een live-optreden recht voor je neus. een zanger waar je omheen kan lopen.

ernstig petje af. beetje duur wel

groet

Buizen? Stoomlocomotieven, geruis, gebrom, volstrekt achterhaald, buizen kunnen goed klinken, elke halfgeleider variant is superieur. De hele santenkraam komt weer voorbij. De vocabulaire van mijnheer van Ommeren is wat dat betreft voorspelbaar. Ongetwijfeld heeft ie nog ergens een oude Quad of een Radford buizenversterker op zolder staan, die ie ooit meettechnisch heeft vergeleken met een oude Quad 303. Leer het nou eens: er is geen verschil tussen (goede) versterkers volgens mijnheer v.O. Dropveters zijn net zo goed als iedere exotische kabel. Tussen cd-spelers zit ook niet echt veel verschil. Platen zijn ondanks de beperkte techniek muzikaal wellicht interessant, maar elke kruidvat cd speler is superieur aan die aandoenlijke draaitafels. Is die man nu nog steeds niet met pensioen!!!! :D:D

Gewoon genieten van je mooie buizenversterker! :rolleyes:

Sander

Ik denk dat Armand een beetje is doorgeschoten. Maar om hem dan af te branden alsof hij nooit iets zinnigs heeft geschreven, dat gaat me toch echt te ver. Ik bewonder juist de nuchterheid van Van Ommeren, het zich niet gek laten maken door specs of uiterlijk. Wat dat betreft hoort hij tot een selecte groep van recensenten en (helaas) wijlen recensenten.

Als hij niet zo van buizen houdt, dat is zijn goed recht (er zijn er meer) maar ook hij moet niet generaliseren en doen alsof buizen per definitie ellende geven.

Als iets goed klinkt is het nog lang niet achterhaald, dat bepaal jij namelijk. En die hybride is een combinatie van buisjes en siliconen dus hij zou hoogstens voor de helft achterhaald zijn  :D

siliconen of silicium?

siliconen, silicium, buizen, het klinkt allemaal hetzelfde :lol:

Ach,als je het zo bekijkt heeft de man gelijk.

Net als zwart wit film achterhaalt aan allekanten,maar kijk je vervolgens naar een Hitchcock...

Stereo vs. Surround

Geintegreerd vs. losse voor- eind versterkers

Stereo vs. 2 x mono eindbak

CD vs. SACD vs. LP

Buis vs. Transistor

Paneel vs. Dynamisch

Een eeuwig durende discussie.

Elk heeft z'n voors en tegens. Leuk om zo af en toe van elk te genieten, zonder er een voorkeur voor te moeten geven.

Zwart-wit films of foto's hebben in de huidige tijd van Technicolor nog steeds "das gewisse Extra".

Hoe komt dat toch?

Erjee.

Voor sommige opnames is zwart/wit beter/mooier voor andere opnames kleur.

Hubertinus

Ja, maar dan heb je het toch nog steeds over een artistieke toevoeging? Kleur geeft voor mij toch iets meer werkelijkheidswaarde.

Ik begrijp zo'n van Ommeren niet. Puur uit nieuwsgierigheid zou hij zo'n ding toch moeten willen testen. Waarschijnlijk bang voor het resultaat. Net als iemand die denkt dat de wereld plat is en er achter komt dat die toch rond is.

Carl

Ik begrijp zo'n van Ommeren niet. Puur uit nieuwsgierigheid zou hij zo'n ding toch moeten willen testen. Waarschijnlijk bang voor het resultaat. Net als iemand die denkt dat de wereld plat is en er achter komt dat die toch rond is.

Carl

Rond als een pannenkoek ;)

Vrij naar Herman Finkers...