Jump to content

Vraag aan Unison Unico bezitters

Robbert
 Share

Recommended Posts

Ik ben erg benieuwd welke buisjes Unison Unicon bezitters gebruiken. Ik heb zelf nog de originele Philips Jan buisjes erin zitten. Ik kreeg van iemand hier de tip dat General Electric 5814A ecc 82 een grote klankwinst zou geven.

Andere ervaringen?

I guess that was me :rolleyes::D

Mail of PB John maar eens. Hij heeft onlangs de standaard buisjes uit zijn Unico vervangen door deze GE 5814, op advies van Ed de Jong (nu gaan bij sommige mensen de haren op de rug overeind :P:D ). Zijn mond viel op de vloer van verbazing, zo goed. De GE 5814 is idd echt een hele mooie vervanger van de Philips ECC82 die er normaal in zit. Triode Dick vindt de Philips ECC82 een saaie rotbuis.

De Unico klinkt standaard al bezopen goed. Stel je voor wat er gebeurd als je die "saaie rotbuis" vervangt door een echt goeie buis :rolleyes:

BTW: In mijn MF X-Can V2 zaten ook van die Philips JAN 6922 (=ECC88). Die heb ik onlangs vervangen door Telefunken E88CC (CCa). Dat deed ook wonderen. Blijkbaar zijn de Philips JAN buisjes niet echt bedoeld voor audio ;)

@ Gerald,

In tegenstelling tot de Unico heeft de Unico P maar 1 stuurbuis, dus je bent goedkoper uit ;)

:) Waar kun je die general electric buizen bestellen? :rolleyes:

Zoals reeds gezegd bijv. bij Ed de Jong (www.audionote.nl). Maar er zijn nog wel een aantal firma's die een goeie vervanger voor de JAN ECC82 kunnen leveren. Google er maar eens op los :rolleyes:

I guess that was me :rolleyes::D

Mail of PB John maar eens. Hij heeft onlangs de standaard buisjes uit zijn Unico vervangen door deze GE 5814, op advies van Ed de Jong (nu gaan bij sommige mensen de haren op de rug overeind :P:D ). Zijn mond viel op de vloer van verbazing, zo goed. De GE 5814 is idd echt een hele mooie vervanger van de Philips ECC82 die er normaal in zit. Triode Dick vindt de Philips ECC82 een saaie rotbuis.

De Unico klinkt standaard al bezopen goed. Stel je voor wat er gebeurd als je die "saaie rotbuis" vervangt door een echt goeie buis :rolleyes:

BTW: In mijn MF X-Can V2 zaten ook van die Philips JAN 6922 (=ECC88). Die heb ik onlangs vervangen door Telefunken E88CC (CCa). Dat deed ook wonderen. Blijkbaar zijn de Philips JAN buisjes niet echt bedoeld voor audio ;)

@ Gerald,

In tegenstelling tot de Unico heeft de Unico P maar 1 stuurbuis, dus je bent goedkoper uit ;)

"De mond valt je open " Sodejuu heeft het goed verwoord :rolleyes:;)

Het vervangen van de originele buis van de Unico leverd inderdaad gigantische winst op , ik zeg nadrukkelijk gigantische . Ik heb mij namelijk afgevraagd na deze upgrade waarom Unison niet direct een betere buis in deze versterker af fabriek plaats ?

De Unico klinkt inderdaad al vrij goed als "fabrieks versterker " echter zoals in mijn geval wordt de buis door een GE 5814A NOS vervangen en speelt deze versterker toch wel 3 stapjes hoger .

Let wel even op ,

NOS is een nieuwe buis , na het plaatsen van deze buis heb ik natuurlijk de Unico direct beluisterd en viel mij zeker omdat ik de Unico goed ken de volgende veranderingen op >

Koude Unico , nieuwe buis > geluid was afgeronder en de ssss en ttttt klankjes waar ik wel eens "last "van had met CD weergave waren nagenoeg niet meer aanwezig .

Verder viel op dat er meer diepte en details waren , echter de plaatsing was minder .

Een nieuwe buis moet echter ook "inspelen "en dat is dus wel duidelijk waar te nemen , vooral de plaatsing viel niet meer direct zoals ik dit gewend was met de oude buis .

Na een dagje of drie veranderde dit gelukkig ten goede en kwam ook veel betere plaatsing nog eens erbij .

Nog even samenvattend heeft een betere buis dus , veel meer diepte , veel betere stemweergave , beter laag , ssssssss en ttttttttt klanken ??? waar zijn ze gebleven ?

tot gevolg .

Een upgrade die ik nog niet eens voor 500,- wilde missen , het bewijst weer eens dat de versterker heel goed is en er alleen op buisjes wel bezuinigd is . Of dat het gewoon moeilijk is om aan grote aantallen NOS te komen is .

Even voor de goede orde , een vriend van mij speelt met een SR1 van Unison hybride met een nieuwprijs van 2000,- . Deze SR1 heeft dezelfde buis aan boord als de Unico . De SR1 kan in de Unico niet "voorbij "spelen met deze originele buis.

Hij gaat ook de upgrade uitvoeren .

Voor alle Unico bezitters zou ik zeggen , direct doen als je de euro's hebt liggen B)

Set van mij voor beoordeling van de upgrade >

Unico versterker met radiografische AB ( 2 jaartjes oud )

Teac VRDS10 met XO2 klok

AudioQuest Midnight II

JMlab-Focal Electra 906

Interlinks Silverbullet zelfbouw ( met dank aan Sodejuu ;) )

Thorens TD147 met Denon DL110

Holfi Ellipse phono

groetjes

John

Beste Unico-bezitters,

Ik ben benieuwd of jullie wel eens de beveiliging ontkoppeld hebben? Het kan heel eenvoudig (beetje rechts achterin, dacht ik)

Dat komt de weergave -net zoals betere buizen- zeker ten goede. :)

Hoor net dat er een groot verschil is tussen de Amerikaanse Philips ECG en de Philips Europe buisjes. Maar hoe weet je welke er in de Unico zitten? Het staat niet in de gebruiksaanwijzing.

In Engeland zijn ze trouwens helemaal weg van de Mullard buizen.

I guess that was me :rolleyes:  :D

@ Gerald,

"De mond valt je open " Sodejuu heeft het goed verwoord :rolleyes:;)

Het vervangen van de originele buis van de Unico leverd inderdaad gigantische winst op , ik zeg nadrukkelijk gigantische . Ik heb mij namelijk afgevraagd na deze upgrade waarom Unison niet direct een betere buis in deze versterker af fabriek plaats ?

De Unico klinkt inderdaad al vrij goed als "fabrieks versterker " echter zoals in mijn geval wordt de buis door een GE 5814A NOS vervangen en speelt deze versterker toch wel 3 stapjes hoger .

Let wel even op ,

NOS is een nieuwe buis , na het plaatsen van deze buis heb ik natuurlijk de Unico direct beluisterd en viel mij zeker omdat ik de Unico goed ken de volgende veranderingen op >

Koude Unico , nieuwe buis > geluid was afgeronder en de ssss en ttttt klankjes waar ik wel eens "last "van had met CD weergave waren nagenoeg niet meer aanwezig .

Verder viel op dat er meer diepte en details waren , echter de plaatsing was minder .

Een nieuwe buis moet echter ook "inspelen "en dat is dus wel duidelijk waar te nemen , vooral de plaatsing viel niet meer direct zoals ik dit gewend was met de oude buis .

Na een dagje of drie veranderde dit gelukkig ten goede en kwam ook veel betere plaatsing nog eens erbij .

Nog even samenvattend heeft een betere buis dus , veel meer diepte , veel betere stemweergave , beter laag , ssssssss en ttttttttt klanken ??? waar zijn ze gebleven ?

tot gevolg .

Een upgrade die ik nog niet eens voor 500,- wilde missen , het bewijst weer eens dat de versterker heel goed is en er alleen op buisjes wel bezuinigd is . Of dat het gewoon moeilijk is om aan grote aantallen NOS te komen is .

Even voor de goede orde , een vriend van mij speelt met een SR1 van Unison hybride met een nieuwprijs van 2000,- . Deze SR1 heeft dezelfde buis aan boord als de Unico . De SR1 kan in de Unico niet "voorbij "spelen met deze originele buis.

Hij gaat ook de upgrade uitvoeren .

Voor alle Unico bezitters zou ik zeggen , direct doen als je de euro's hebt liggen B)

Set van mij voor beoordeling van de upgrade >

Teac VRDS10 met XO2 klok

AudioQuest Midnight II

JMlab-Focal Electra 906

Holfi Ellipse phono

groetjes

John

zo h

Beste Unico-bezitters,

Ik ben benieuwd of jullie wel eens de beveiliging ontkoppeld hebben? Het kan heel eenvoudig (beetje rechts achterin, dacht ik)

Dat komt de weergave -net zoals betere buizen- zeker ten goede. :)

Dat is mij ook al eens ten oren gekomen , echter ik weet "bij god niet "waar je die bak moet ontkoppelen :rolleyes:

groetjes

John

Teac VRDS10 met XO2 klok

AudioQuest Midnight II

JMlab-Focal Electra 906

Holfi Ellipse phono

groetjes

John

zo h

GEneral Electric 5814a is naar ik hoor dan waarschijnlijk de beste keus (boven Mullard).

Maar hoe belangrijk of onbelangrijk is het matchen van de buisjes?

Voor gebruik in de Unico is dit niet van belang .

groetjes

John

Waarom niet? Er is er toch eentje per kanaal voor nodig en als die niet goed gematsched zijn dan heb je toch een verschillende uitsturing per kanaal denk ik dan in al mijn onwetendheid? :blink:

Ik kan je daar geen antwoord op geven , feit is wel dat de buisjes niet hoeven te worden gematch voor de Unico . Door importeur ook bevestigd

groetjes

John

Dat komt de weergave -net zoals betere buizen- zeker ten goede.

Effe een domme vraag maar wat houdt het in als je de beveiliging ontkoppelt?
Dat is mij ook al eens ten oren gekomen , echter ik weet "bij god niet "waar je die bak moet ontkoppelen

Ik zie waar de verwarring onstaan is! Sorry daarvoor, maar ik bedoelde te zeggen dat je om de beveiliging heen kunt. Je kunt, als je de kap eraf gehaald hebt, de beveiliging uitschakelen door simpelweg een stekkertje om te pluggen. Meer gevaar, meer muziek zeg maar.

B)

Als je dit gedaan hebt is het niet verstandig de plus en de min tegen elkaar aan te houden...

:ph34r:

Ik ben nu het spoor een beetje bijster. Ed de Jong raadt mij Philips Europe aan voor de Unico en niet de GE :blink:

Er kunnen er denk nog tientallen worden genoemd die in de Unico meer presteren dan de "fabrieksbuisjes " .

Mijn ervaring is dat de GE5814A ECC82 in MIJN set heel goed zijn werk doet , waarschijnlijk zal dit met meerdere merken of typen buisjes zo zijn .

Uitproberen kan maar kost pieken ;)

groetjes

John