Jump to content

Vraag aan Unison Unico bezitters

Robbert
 Share

Recommended Posts

Ik heb naar aanleiding van dit topic en wat email uitwisseling met Analogue Audio Products een GE buis voor mijn Unico P besteld. Ik zal mijn ervaringen later posten. Ik kreeg ook nog te horen de Unison Research over 2 maanden met een nieuwe CD speler uitkomt. Ik ben benieuwd...

Gerald

Inmiddels een week met RFT buizen gespeeld en dat klinkt stukken beter dan de standaard Philips buizen. Meer details en ruimte maar ook rust en dat is dus veel aangenamer luisteren.

Gisteren heb ik de RFT's eruit gehaald en vervangen door de splinternieuwe Siemens K1007/CV491 militaire standaard longlife ecc82 uit 1987 (da's een mondvol) en die gaan nog een flinke stap verder.

Meteen Mozart's Pruissische strijkkwartetten gedraaid (vinyl) en man het lijkt alsof de muzikanten vlak voor je staan!

Dat moet dus nog beter worden met het tzt 'inbranden'.

:D:D

10W is het verbruik in standby?

[...]

Per jaar komt dat neer op 87,6kWh.

Ooops, dan is het maar goed dat m'n graafje niet al te vaak aan staat met z'n 450W in ruste ...

de unico cd speler heeft helaas geen stand by, die doet 290W als ie speelt, hoeveel in rust weet ik niet maar buizen kosten veel stroom dus dat zal wel ronde de 200 w zijn.

die laat ik dus niet meer aan staan. :P

leuke discussie over de typen buizen. als Audio innovations 500 (versterker) gebruiker heb ik al heel wat buizen de revue laten passeren.........

over een paar weken wordt dat een Graaf GM50B... die slurpt nog meer ...

Op het spoor geraakt door deze topic ben ik ook maar eens op buizen gebied aan de slag gegaan. Ik heb een Unico P (2x 50W en 1 buis), verder speakers van Opera (prima 1.5), kabels en interlink van HiDiamond, all italian style, behalve mijn CD speler, dat is nog steeds een NAD c521bee. Ik ben dan ook intussen in afwachting van de Unico P CD speler waarvan de produktie eind deze maand zou moeten beginnen (E 1.200). Dan is mijn analogue audio set zo een beetje compleet.

Hoewel mijn set afgezien van de CD speler prachtig oogt en ook sonisch zo nu en dan klasse verraadde (tastbaarheid geluid), was ik toch lang niet geheel tevreden met het eindresultaat, met name was er regelmatig sprake van scherpte, onvoldoende ruimtelijkheid, en natuurlijkheid, fijnheid van het geluid.

Ik heb gebeld met Wim van Kraanen, beschreef wat ik miste en zocht, waarop hij mij een Mullard buis suggereerde. Plus dempingsring van Duende Criatura. Advies gevolgd (Mullard ecc82 buisje) en direkt thuis gekomen was ik behoorlijk stupefait door het resultaat. Een andere, veel betere versterker! Het ademen van zangers, veel mooiere stemmen, zuiverder, warmer en voller geluid. Al deze kwaliteiten zijn met het inspelen nog danig verhoogd. Zo ook de bas die veel dieper is, eerst nog wat wollig klonk (was met de originele buis een stuk strakker), maar na 2 weken inspelen is hij mooi bijgetrokken.

Er is nu helemaal geen scherpte meer, zoals die er was bij bijvoorbeeld piano muziek. Het enige dat nog niet helemaal goed is, is enige frisheid in hoge beats. Misschien trekt dat nog bij, of is alles straks goed met de Unico P CD speler!

Er is nu wel een groot verschil tussen goed opgenomen muziek en mindere recordings, bijvoorbeeld oudere Stones CD

Ondanks dat de meesten blijkbaar voor Telefunken gaan, vind ik de Mullard ook het mooisdt. Heeft een warmer middengebied en dat klinkt erg lekker.

Hoi Robbert,,

Telefunken is zeker niet altijd zaligmakend. Ik heb vaker Telefunken ecc83 vergeleken met een GE 5715 en Philips Miniwatt ecc83. Daarin heeft de GE5715 in mijn geval de voorkeur. Telefunken zijn goed en gaan lang mee. Ze hebben een goede reputatie maar zal niet in alle gevallen de beste keus zijn.

Vertrouw op je eigen oren en oordeel dan maak je altijd de juiste keuze.

groet,

Ad.

Ik heb nu in mijn Unico cd speler Philips Miniwatt ecc82 zitten en die bevallen me goed. Er zijn echter Siemens Ecc82 onderweg en ik heb net 4 stuks GE 5714a via ebay gekocht.

Daar kun je er wel 2 van uitproberen, dan heb je wel vergelijk met je Mullards. Evt. kun je een paartje overnemen.

Ze hebben allemaal hun voors en tegens kwestie van smaak en matching met je andere spullen in de keten.

Het hoeft niet allemaal te veel te zijn.

Groet,

Ad.

Hoi Roco,

Ontzettend leuk om je ervaringen hier te lezen. Zelf heb ik enkele weken geleden het standaard buisje vervangen door een GE buis en ook ik ben zeer te spreken over het effect. De muziek ademt nu nog meer rust uit en ik kan dus het volume verder opschroeven zonder dat het begint te irriteren. Er zijn nog wat meer details te horen en de bassen klinken een stuk voller en toch strak. Ik ben ook erg nieuwsgierig wat het dempingsringetje nog kan toevoegen. Verder is volgens Wim van Kraanen ook nog een verbetering te verwachten als ik het Russ Andrews Powercord zou vervangen door een Kemp powercord. Voorlopig geef ik het buisje nog wel even voldoende tijd om helemaal in te spelen en dan zal ik misschien is naar eem dempingsringetje en/of Kemp powercord gaan kijken.

Samenvattend: de upgrade van het standaardbuisje is zeker aan te bevelen en tilt het geluid van de set naar een hoger niveau.

Groet,

Gerald

inderdaad, maar proberen van dat soort is wel de moeite waard heb ik gemerkt. Afgeschermde netkabels hebben grote invloed. Je kunt ze ook zelf maken van Lapp kabel (conrad.nl). :D

ach het kan altijd beter maar op een bepaald moment moet je gewoon stoppen. :P

Ad.

Inmiddels m'n Siemens buizen vervangen door GE 5814a. Klinkt weer anders. Weet niet wat nu mooier is. De Siemens gaan wat feller in het hoog en de GE's hebben wat meer body.

Ik kwam er tijdens het wisselen wel achter dat je de buizen precies goed op hun plaats moet zetten anders wordt het erg microfonisch.

Enfin, ik heb nu 5 sets buizen in totaal van verschillende merken dus wat dat betreft kan ik nog wel even vooruit.

Wat betreft die buizenringetjes: is natuurlijk wel een lapmiddeltje voor "rammelende" (oftewel microfonische) buizen en neemt dat slechts voor een deel weg. Bij laagmicrofonische buizen (mil. specs zoals CV491) zou het nauwelijks verschil mogen maken.

• 2 weeks later...

Sinds een paar dagen het standaard snoer vervangen door een Kemp Hipowercord, en.....totally amazing, ik weet niet wat ik meemaak. Ineens klinkt alles echt Hi-end, zo rustig, zuiver en mooi. Ik denk dat naast een totale sound verbetering ook al mijn resterende puntjes die voor verbetering vatbaar waren, zijn opgelost. Ik heb het al vaker her en der gelezen, dat mensen achterover zijn geslagen toen ze voor het eerst een power cord inplugden, maar dit is echt ongekend!

Ik kan mij niet voorstellen hoe het gaat klinken wanneer ik mijn volgende stappen op termijn kan zetten op audio gebied (audio-groep en Unico P CD speler)...

Met audiogroet,

Rocco

wat een netsnoertje al niet kan doen...

ik gebruik al langer het hi powercord. maar heb ook 2 van den hul mainsstream in gebruik. 1 voor mijn Graaf GM50b en 1 voor mijn Unico cd speler.

Dat geeft veel rust in het geluid. Verder gebruik ik ook een Kemp Powerstrip maar weet niet of die super combineert met mijn Graaf. Dat ga ik de komende dagen eens uitproberen. De Graaf is nog nieuw en moet nog wat in spelen.

Nu gebruik ik ook Amperex 6189 (12au7) buisjes in mijn Unico cd speler, die bevallen veel beter dan de standaard Jan-Philips. Ik heb nu veel meer muziek uit de Unico.

Verder zijn er nog een setje ecd82 Siemens onderweg... :P:huh:B)

geniet ze :D:D