Manus Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Heb de Ultracurve nu drie dagen en ben er flink mee aan het spelen geweest. Ik dacht dat het aardig in orde was qua geluid op mijn luisterkamer. Niet dus! Flinke pieken en dalen zijn geen uitzondering (waaronder een hele rare van -15dB in de buurt van 200-250 Hz, verkeerde afstelling wisselfilter van de Magnepan 0.5?). Vraag: als ik bij het aanzetten van de apparaten (omdat ik muziek wil draaien) het knopje GEQ induw bij de Ultracurve (de grafische equalizer waar de doelcurve in is opgeslagen) raakt het signaal overstuurd en vervormt de muziek zwaar. Komt dit omdat de doelcurve al is opgeslagen tijdens de rerste keer analyseren (RTA) en wordt de muziek zo als het ware twee keer door de equalizer gehaald? Of is er iets anders aan de hand. Als ik het knopje GEQ niet induw klinkt de muziek normaal, onvervormd. Zoals de muziek klonk voor het gebruik dus zonder Ultracurve. En da's nou net niet de bedoeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Bij iedere module die je bijschakeld in de ultra curve moet je kontroleren of het uitgangssignaal niet gaat clippen. Mocht dit het geval zijn. (zoals bij jou) Dan kun je bij settings (ik weet niet meer hoe het heet) de totale versterking = Gain terug draaien. Selecteer daarvoor eerst de gebruikte uitgang (van de ultra curve) als bron voor de VU meter. Dan kun je goed zien hoeveel stappen de versterking aangepast moet worden. Iedere +dB die je corrigeerd geeft reden tot oversturing! Dus bij aanpassingen aan de modules eerst effe checken of de GAIN aangepast moet worden. Een correctie van +12dB vraagt om het terug schroeven van de gain met -12dB. Veel plezier met je pas verworven speelgoed!! Ik heb 'm niet maar vind hem wel erg goed EN gaaf! Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 28 januari 2005 Author Report Share Posted 28 januari 2005 Bij iedere module die je bijschakeld in de ultra curve moet je kontroleren of het uitgangssignaal niet gaat clippen.Mocht dit het geval zijn. (zoals bij jou) Dan kun je bij settings (ik weet niet meer hoe het heet) de totale versterking = Gain terug draaien. Selecteer daarvoor eerst de gebruikte uitgang (van de ultra curve) als bron voor de VU meter. Dan kun je goed zien hoeveel stappen de versterking aangepast moet worden. Iedere +dB die je corrigeerd geeft reden tot oversturing! Dus bij aanpassingen aan de modules eerst effe checken of de GAIN aangepast moet worden. Een correctie van +12dB vraagt om het terug schroeven van de gain met -12dB. Veel plezier met je pas verworven speelgoed!! Ik heb 'm niet maar vind hem wel erg goed EN gaaf! Groetjes Simon Dank je Seoman, ik ga het effe uitproberen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 28 januari 2005 Author Report Share Posted 28 januari 2005 Bij iedere module die je bijschakeld in de ultra curve moet je kontroleren of het uitgangssignaal niet gaat clippen.Mocht dit het geval zijn. (zoals bij jou) Dan kun je bij settings (ik weet niet meer hoe het heet) de totale versterking = Gain terug draaien. Selecteer daarvoor eerst de gebruikte uitgang (van de ultra curve) als bron voor de VU meter. Dan kun je goed zien hoeveel stappen de versterking aangepast moet worden. Iedere +dB die je corrigeerd geeft reden tot oversturing! Dus bij aanpassingen aan de modules eerst effe checken of de GAIN aangepast moet worden. Een correctie van +12dB vraagt om het terug schroeven van de gain met -12dB. Veel plezier met je pas verworven speelgoed!! Ik heb 'm niet maar vind hem wel erg goed EN gaaf! Groetjes Simon Dank je Seoman, ik ga het effe uitproberen! Hier een update: het werkt zoals jij zegt Seoman. Daarvoor bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Bij iedere module die je bijschakeld in de ultra curve moet je kontroleren of het uitgangssignaal niet gaat clippen.Mocht dit het geval zijn. (zoals bij jou) Dan kun je bij settings (ik weet niet meer hoe het heet) de totale versterking = Gain terug draaien. Selecteer daarvoor eerst de gebruikte uitgang (van de ultra curve) als bron voor de VU meter. Dan kun je goed zien hoeveel stappen de versterking aangepast moet worden. Iedere +dB die je corrigeerd geeft reden tot oversturing! Dus bij aanpassingen aan de modules eerst effe checken of de GAIN aangepast moet worden. Een correctie van +12dB vraagt om het terug schroeven van de gain met -12dB. Veel plezier met je pas verworven speelgoed!! Ik heb 'm niet maar vind hem wel erg goed EN gaaf! Groetjes Simon Dank je Seoman, ik ga het effe uitproberen! Hier een update: het werkt zoals jij zegt Seoman. Daarvoor bedankt! Bevalt het nu ook goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Bij iedere module die je bijschakeld in de ultra curve moet je kontroleren of het uitgangssignaal niet gaat clippen.Mocht dit het geval zijn. (zoals bij jou) Dan kun je bij settings (ik weet niet meer hoe het heet) de totale versterking = Gain terug draaien. Selecteer daarvoor eerst de gebruikte uitgang (van de ultra curve) als bron voor de VU meter. Dan kun je goed zien hoeveel stappen de versterking aangepast moet worden. Iedere +dB die je corrigeerd geeft reden tot oversturing! Dus bij aanpassingen aan de modules eerst effe checken of de GAIN aangepast moet worden. Een correctie van +12dB vraagt om het terug schroeven van de gain met -12dB. Veel plezier met je pas verworven speelgoed!! Ik heb 'm niet maar vind hem wel erg goed EN gaaf! Groetjes Simon Dank je Seoman, ik ga het effe uitproberen! Hier een update: het werkt zoals jij zegt Seoman. Daarvoor bedankt! Graag gedaan hoor ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Ik heb 'm niet maar vind hem wel erg goed EN gaaf!Groetjes Simon Ik heb er geen en kan er ook geen oordeel over geven. Waar komt dit apparaat eigenlijk te zitten? Ik bedoel; in welke plaats van de signaalweg??? Sorry als het een beetje dom klinkt, maar ik VERMOED dat die Ultracurve IN de signaalweg komt te zitten. Correct??? Alvast bedankt voor een eventuele correctie op mijn denkfout. Groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Ik heb 'm niet maar vind hem wel erg goed EN gaaf!Groetjes Simon Ik heb er geen en kan er ook geen oordeel over geven. Waar komt dit apparaat eigenlijk te zitten? Ik bedoel; in welke plaats van de signaalweg??? Sorry als het een beetje dom klinkt, maar ik VERMOED dat die Ultracurve IN de signaalweg komt te zitten. Correct??? Alvast bedankt voor een eventuele correctie op mijn denkfout. Groet, Erjee. Hij heeft analoge en digitale in en uitgangen. ik gebruik hem als DA conventer,maar hij werkt ook prima tussen voor en eind versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 januari 2005 Report Share Posted 29 januari 2005 Ik heb 'm niet maar vind hem wel erg goed EN gaaf!Groetjes Simon Ik heb er geen en kan er ook geen oordeel over geven. Waar komt dit apparaat eigenlijk te zitten? Ik bedoel; in welke plaats van de signaalweg??? Sorry als het een beetje dom klinkt, maar ik VERMOED dat die Ultracurve IN de signaalweg komt te zitten. Correct??? Alvast bedankt voor een eventuele correctie op mijn denkfout. Groet, Erjee. Hij heeft analoge en digitale in en uitgangen. ik gebruik hem als DA conventer,maar hij werkt ook prima tussen voor en eind versterker. Als DAconverter komt ie beter tot zijn recht dan als een analoge equalizer. Dus liever niet tussen Voor en Eindversterker. Bij lage uitsturing van de voorversterker lever je heel veel dynamiek in! Je kunt hem dan beter opnemen in een tape-loop. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 29 januari 2005 Report Share Posted 29 januari 2005 Dat vermoedde ik al en was ik al bang voor. We zijn er allemaal op gebrand om het signaal van (SA)CD of vinyl zo puur en ongeschonden mogelijk naar de versterker en uiteindelijk speakers te krijgen. Voor dat signaaltransport hebben velen graag vele honderden, zelfs duizenden euro's voor over. Kabels met filters ingebouwd (MIT, Transparent e.d.) worden veelal verfoeid. Het signaal echter "voorzien" van een compleet extra apparaat wordt daarentegen als goed ervaren? Hierin schuilt toch op z'n minst een tegenstrijdigheid. In dit licht bekeken; zijn apparaten als de "Ultracurve" nu een, in extreme situaties, noodzakelijk kwaad of DE oplossing? Verder is het heel erg gebruikelijk om (SA)CD-spelers, versterkers e.d. graag op speciaal ontworpen kegels, kogels, punten, bollen en dat soort dingen te plaatsen. Of op speciale meubels. Of op loodzware constructies van beton, marmer, graniet, rubber enz.enz. Het volplakken met loodbitumen, het vervangen van het standaard netsnoer is ook zeer vaak geadviseerd. Deze maatregelen worden allemaal genomen om de prestaties van voornoemde apparaten te optimaliseren. (In hoeverre men hierin slaagt laat ik hier even buiten beschouwing .) WAT zijn nu de geschikte maatregelen om de prestaties van zo'n Ultracurve te optimaliseren??? Wordt dit apparaat (dat nog steeds onderdeel uitmaakt van je installatie!) ook op kegels, speciale meubels, graniet en beton of masterbeesjes geplaatst??? Alvast bedankt voor jullie uitleg / mening. Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 januari 2005 Report Share Posted 29 januari 2005 Kijk zo'n kegel onder de cd speler laat je loopwerk (klok) beter functioneren. Kabels zorgen voor optimaal transport. Maar dat is allemaal peanuts als je het vergelijkt met de performance van je luisterruimte. Je kunt basstraps plaatsen, kleden neerleggen en je gordijnen vervangen. Maar met een goede equalizer zun je de hot spot gewoon uitmeten en de frequentie curve aanpassen en al die externe invloeden compenseren. EN niet te vergeten de frequentie curve van je luidsprekers wordt ook meteen gecorrigeerd. En dat allemaal door 1 klein proccessortje die in het digitale domein het geluid aanpast. Geen ruzie met je vrouw vanwege de lelijke akoustische aanpassingen. Dus voordat ik ga kloten met kegels, matten en dure kabels ga ik eerst mijn kamer de mond snoeren. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 29 januari 2005 Report Share Posted 29 januari 2005 Maar met een goede equalizer zun je de hot spot gewoon uitmeten en de frequentie curve aanpassen en al die externe invloeden compenseren.EN niet te vergeten de frequentie curve van je luidsprekers wordt ook meteen gecorrigeerd. En dat allemaal door 1 klein proccessortje die in het digitale domein het geluid aanpast. Dus voordat ik ga kloten met kegels, matten en dure kabels ga ik eerst mijn kamer de mond snoeren. Ik ben het helemaal met je eens dat je luisterkamer 1 van de grootste onderdelen van een geluidsinstallatie is. Ben je het met me eens, dat het van het grootste belang is om het signaal, dat van de bron komt, zo onaangetast en puur mogelijk te houden?! Dat er dus met de luidspreker opstelling en kamerakoestiek wat fundamenteels (moet niet automatisch iets groots en ingrijpends zijn!) gedaan moet worden om het geheel op de rit te krijgen!? Maar, als dat allebei niet mogelijk is (om wat voor reden dan ook), zo'n equalizer het enige redmiddel is om het geluid enigszins acceptabel te maken!?! Niks persoonlijks hoor, maar het kan toch niet zo zijn, dat een fatsoendelijke geluidsinstallatie niet zonder fatsoendelijke equalizer kan? Slechts alleen in de meest ongunstige gevallen, toch? Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 januari 2005 Report Share Posted 29 januari 2005 Tenzij je vrij kleine speakers hebt en een mooie luisterruime met ideale verhoudingen kun je onder de 200 hz pieken en dalen van + en - 20 db verwachten. Is meer regel dan uitzondering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 29 januari 2005 Report Share Posted 29 januari 2005 Tenzij je vrij kleine speakers hebt en een mooie luisterruime met ideale verhoudingen kun je onder de 200 hz pieken en dalen van + en - 20 db verwachten. Is meer regel dan uitzondering. Dus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 januari 2005 Report Share Posted 29 januari 2005 Maar met een goede equalizer zun je de hot spot gewoon uitmeten en de frequentie curve aanpassen en al die externe invloeden compenseren.EN niet te vergeten de frequentie curve van je luidsprekers wordt ook meteen gecorrigeerd. En dat allemaal door 1 klein proccessortje die in het digitale domein het geluid aanpast. Dus voordat ik ga kloten met kegels, matten en dure kabels ga ik eerst mijn kamer de mond snoeren. Ik ben het helemaal met je eens dat je luisterkamer 1 van de grootste onderdelen van een geluidsinstallatie is. Ben je het met me eens, dat het van het grootste belang is om het signaal, dat van de bron komt, zo onaangetast en puur mogelijk te houden?! Dat er dus met de luidspreker opstelling en kamerakoestiek wat fundamenteels (moet niet automatisch iets groots en ingrijpends zijn!) gedaan moet worden om het geheel op de rit te krijgen!? Maar, als dat allebei niet mogelijk is (om wat voor reden dan ook), zo'n equalizer het enige redmiddel is om het geluid enigszins acceptabel te maken!?! Niks persoonlijks hoor, maar het kan toch niet zo zijn, dat een fatsoendelijke geluidsinstallatie niet zonder fatsoendelijke equalizer kan? Slechts alleen in de meest ongunstige gevallen, toch? Erjee. Natuurlijk zou een onberispelijke speaker in een onberispelijke kamer geweldig klinken. Maar die hebben we geen van allen. En dus blijft het merendeel maar nieuwe boxen kopen en met kabels spelen. Prima hoor maar als je een wat kleiner budget hebt of een klote kamer zou je met zo'n dingetje van 400 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 29 januari 2005 Report Share Posted 29 januari 2005 Waarom wel pluggen vergulden om ze te beschermen tegen mogenlijke corrosie en niet je kamer uitmeten is eigenlijk heel vreemd. Simon ... Dat er aan bepaalde pluggen of High Tech materialen van kabels, pluggen en wat dies meer zij grooootse dingen worden toegeschreven is helaas ook erg waar . Dat slechts weinigen een optimale kamer hebben (wat dat ook precies mag zijn) is een gegeven. Maar om die "onvolkomenheden" met een gereedschap als een equalizer recht te zetten... het blijft gewoon niet mijn ding. Een producer en knoppenman/vrouw doet zijn/haar best om de plaat zo goed mogelijk aan het klinken te krijgen. Genoeg boxen en electrobrouwers eveneens. Als je met kunde en kennis een smakelijke set hebt samen gesteld uit enkele van die muzikale ingredienten... en het is nog niet naar je smaak... maar je hebt geen zin/tijd/geld/anders om verder toe zoeken naar het ontbrekende of geschiktere ingredient... Dan kun je nog altijd een kwak mayo of ketchup erover heen gieten om het "af" te krijgen. Misschien is dit culinaire parallel wat erg negatief gesteld. Maar zo zie ik dat soort apparaten nu eenmaal. Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 30 januari 2005 Report Share Posted 30 januari 2005 Maar zo zie ik dat soort apparaten nu eenmaal. Ik niet Kom maar op met zo'n SE Ultracurve als DA omzetter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 30 januari 2005 Report Share Posted 30 januari 2005 Kom maar op met zo'n SE Ultracurve als DA omzetter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 30 januari 2005 Author Report Share Posted 30 januari 2005 Bij iedere module die je bijschakeld in de ultra curve moet je kontroleren of het uitgangssignaal niet gaat clippen.Mocht dit het geval zijn. (zoals bij jou) Dan kun je bij settings (ik weet niet meer hoe het heet) de totale versterking = Gain terug draaien. Selecteer daarvoor eerst de gebruikte uitgang (van de ultra curve) als bron voor de VU meter. Dan kun je goed zien hoeveel stappen de versterking aangepast moet worden. Iedere +dB die je corrigeerd geeft reden tot oversturing! Dus bij aanpassingen aan de modules eerst effe checken of de GAIN aangepast moet worden. Een correctie van +12dB vraagt om het terug schroeven van de gain met -12dB. Veel plezier met je pas verworven speelgoed!! Ik heb 'm niet maar vind hem wel erg goed EN gaaf! Groetjes Simon Dank je Seoman, ik ga het effe uitproberen! Hier een update: het werkt zoals jij zegt Seoman. Daarvoor bedankt! Bevalt het nu ook goed? Ja, hij bevalt enorm goed. Nog nooit zo'n mooie strakke bas gehoord bij mij. Laag en mid idem. Het is nu net alsof ik steeds een andere kamer binnenstap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 30 januari 2005 Author Report Share Posted 30 januari 2005 Ik heb 'm niet maar vind hem wel erg goed EN gaaf!Groetjes Simon Ik heb er geen en kan er ook geen oordeel over geven. Waar komt dit apparaat eigenlijk te zitten? Ik bedoel; in welke plaats van de signaalweg??? Sorry als het een beetje dom klinkt, maar ik VERMOED dat die Ultracurve IN de signaalweg komt te zitten. Correct??? Alvast bedankt voor een eventuele correctie op mijn denkfout. Groet, Erjee. Ik heb hem tussen de cd-speler en een losse DAC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts