Jump to content

Kimber PBJ met Neutrik Profi connectoren

gebharro
 Share

Recommended Posts

Vraagje: Kan iemand mij uitleggen hoe ik een 3-aderig Kimber PBJ snoer dien te solderen aan een Neutrik Profi connector? In de connector zit een verbinding naar de kern (pen) en een mantel. Door beide gaat signaal, maar welke ader van de Kimber PBJ soldeer ik waar aan (bijv. bepaalde kleur aan bepaalde verbinding of twee aders naar de kern en 1 naar de mantel of andersom)? Heeft iemand van u het antwoord voor mij? Bij voorbaat dank.

Groet,

"Electronica wonder" Robert

Ik ken de kabel niet, maar ik neem aan dat het 3 even dikke aders zijn? Dan zou ik gewoon eentje aan de mantel (de 'min') doen en eentje aan de kern (de 'plus'). En dan aan beide pluggen dezelfde kleur aan de kern en de mantel uiteraard. De derde draad heeft denk ik weinig nut, afgezien van het feit dat die nodig is om de aders te vlechten (dat gaat immers niet met 2 aders). Tenminste, ik neem aan dat ze gevlochten zijn(?)... Je zou 'm aan een kan aan de mantel kunnen doen en aan de andere kant nergens aan. Dat wordt ook gedaan met kabels die 2 aders en een afscherming hebben. Dan gaat de ene ader aan de kern, de andere aan de mantel (aan beide uiteinden van de kabel) en de mantel gaat maar aan 1 uiteinde van de kabel aan de mantel...

De Kimber PBJ is een gevlochten kabel die bestaat uit een rode, blauwe en zwarte ader. Ik sluit 'm altijd als volgt op een RCA plug aan (Neutrik Profi is trouwens erg goed ;) )

+ Rood

- Blauw en Zwart

Ik werk zelden met een afscherming op een dergelijke kabel. Het vlechtwerk doet al een groot gedeelte en meestal zijn de kabeltjes zo kort dat antennewerking niet of nauwelijks zal voorkomen.

Mocht je toch een extra vorm van afscherming willen, kan dat ook:

+ Rood

- Blauw

Zwart soldeer je aan

De Kimber PBJ is een gevlochten kabel die bestaat uit een rode, blauwe en zwarte ader. Ik sluit 'm altijd als volgt op een RCA plug aan (Neutrik Profi is trouwens erg goed ;) )

+ Rood

- Blauw en Zwart

Ik werk zelden met een afscherming op een dergelijke kabel. Het vlechtwerk doet al een groot gedeelte en meestal zijn de kabeltjes zo kort dat antennewerking niet of nauwelijks zal voorkomen.

Mocht je toch een extra vorm van afscherming willen, kan dat ook:

+ Rood

- Blauw

Zwart soldeer je aan

Ik weet het niet. Een collega van R&D heeft er eens mee geexperimenteerd en op een of andere manier was de capaciteit hoger (gemeten) dan bij de volledig aangesloten versie. Hetzelfde effect trad ook op bij mikrofoonkabel waar de afscherming aan 1 kant niet was aangesloten.

(BTW, laat me op de zaterdagmorgen toch niet zo denken Simon :rolleyes::P;) )

Ik weet het niet. Een collega van R&D heeft er eens mee geexperimenteerd en op een of andere manier was de capaciteit hoger (gemeten) dan bij de volledig aangesloten versie. Hetzelfde effect trad ook op bij mikrofoonkabel waar de afscherming aan 1 kant niet was aangesloten.

(BTW, laat me op de zaterdagmorgen toch niet zo denken Simon :rolleyes::P;) )

:P:D

Sorry!

Simon