Jump to content

REGA, REGA & SUGDEN

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Vandaag ben ik gaan luisteren met de intentie om het verschil tussen de Rega Planet en de Jupiter cd speler te horen. Ik hou het kort en zal alleen de verschillen vertellen. Laat me om te beginnen zeggen dat de Rega Planet een hele goede cd speler is, dat bleek vandaag maar weer eens. De verschillen met de 2 x duurdere Jupiter zijn de volgende: de Jupiter heeft wat meer rust, iets meer druk in het laag en iets meer overzicht bij een groot orkest. Maar let op: het is allemaal niet extreem beter en daarom moet ik de conclusie trekken dat de Jupiter wel 2 x duurder is, maar niet 2 x beter. Dat verschil in prijs had wel wat meer mogen opvallen.

Let wel: het was niet mijn gemodificeerde Planet, maar de standaard Planet.

Als derde speler ook nog eens de Sugden Bijou cd speler aangesloten en het hele riedeltje cd's erdoor gedraaid. Wat bleek: de Sugden is een stemmenwonder. De stemmen werden zo mooi neergezet, dat had ik nog niet eerder gehoord! Hij miste iets druk in de onderste regionen, maar verder een hele mooie speler. Voor mensen die van gezongen muziek houden echt een aanrader.

Prijzen: Rega Planet 899, Jupiter 1899 en Sugden 1900.

Het ligt er dus maar aan waar je de nadruk legt.

Hubertinus

Laat je de Planet door Bas modificeren, maakt ie gehakt van de Jupiter en Sugden Bijou. ;)

Met andere woorden, heb je voor veel minder geld een veel betere speler. ;):)

Heeft Bas dan gouden handjes?

Hubertinus

Hij levert vakwerk en weet waar ie mee bezig is. :) Bekijk en beluister een door hem gemod. apparaat en je weet wat ik bedoel. :)

• 1 month later...
Wat ik echter wel als conclusie kan trekken is dat technische gegevens niks zeggen. En dan bedoel ik 1 dac, 2 dacs of 4 dacs (chips). Upsampling etc. Het maakt niks uit. Ze bepalen wel het geluid gedeeltelijk. Maar het is niet zo: hoe meer dacs (chips) hoe beter.

Hubertinus

Dat is ook wat ik al een hele tijd hier beweer. Het digitale deel maakt maar een klein percentage uit van wat je te horen krijgt. Klankbepalend zijn de voeding (daar is ie weer) en de analoge uitgangstrap. -_-

• 2 weeks later...
Beste Fireman,

Ik heb de volgende spelers beluisterd in mijn speurtocht naar een nieuwe cd speler:

Rega Jupiter

Sugden Bijou CD Master

Arcam Diva CD 192

Berendsen CDP1

Audio Analogue Paganin 24/192

De strijd ging tussen de Duitse Dirndel en de Italiaanse schone. De Berendsen vond ik ook erg goed, maar de Audio Analogue is het uiteindelijk geworden. Naim heb ik zeker aan gedacht, maar helaas...

Hubertinus

Gelukkig dat je een speler naar jou wens hebt gevonden. Zo zie je maar dat iedereen een eigen smaak heeft (gelukkig) Het leek mij wel leuk om jou oordeel over de CD5i te horen tussen deze geweldige spelers.

Veel luister plezier iig.