Trunks Posted 30 januari 2005 Report Share Posted 30 januari 2005 Na ons bezoek gisteren bij Wijx samen met de muziekfreak hebben we daar zijn aleph pass 5 geluisterd en we waren behoorlijk onder de indruk van deze bakken Dus ik heb besloten dat ik deze ook wil gaan bouwen Wil namelijk eerst beginnen met gewoon 2 versterkers en daarna nog 3 extra voor het surround maar dat zal wel ff duren Wat ik dus graag wil weten en wat de techneuten me hier kunnen vertellen welke ik het best kan bouwen En misschien is er zelfs animo dat er mensen met me mee gaan bouwen ? Het zal dan zoizo een project worden waar ik wel een tijdje over ga doen gezien de kosten Heb dankzij wijx al een hoop info gehad qua winkels dus dat scheelt ook weer Groetjes Trunks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2005 Report Share Posted 30 januari 2005 Wellicht heeft Wijx jullie ook verwezen naar dit oude draadje: http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f=27&t=1417 De mooist klinkende zijn de Aleph2 en Aleph3 (vanwege de hogere bias). Natuurlijk kun je bij een Aleph 5 ook een hogere bias instellen. Kwa kosten versus geluid/vermogen is de 5 wel het beste compromis (naar mijn mening). Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik al 2 jaar bezig ben (maar ik heb afgelopen jaar er niet zo veel aan gedaan). Mijn grootste fout: een te ingewikkelde contructie voor de kast bedacht. Zit toevallig nu weer te woekeren met ruimte problemen in de (losse) voeding.. Naat de PCBs van Kristijan die Wijx ook heeft gebruikt (ik ook) en diverse modellen kun je ook een mooi universele Aleph PCBs kopen bij Herweijer (evenals gematchte mosfets). http://www.herweijerelectronics.nl/zelfbouw/aleph/aleph.htm suc6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 30 januari 2005 Report Share Posted 30 januari 2005 Het oude topic of hifi.nl heb ik niet gegeven omdat dat het meest onoverzichtelijke topic ooit is Group buy van de Aleph-x http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&threadid=47145 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 31 januari 2005 Report Share Posted 31 januari 2005 Niettemin die pass alephs die we bij wijx hebben gehoord prachtige bakken!! klinken erg stabiel warm,rustig...een heel herkenbaar geluid voor mij [vincents] heerlijk gewoon en de EVE mag erook wezen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trunks Posted 31 januari 2005 Author Report Share Posted 31 januari 2005 De eve vond ik mooie speakers om te horen alleen jammer van de afwerking maar gelukig heeft wijx daar geen moeite mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 31 januari 2005 Report Share Posted 31 januari 2005 De eve vond ik mooie speakers om te horen alleen jammer van de afwerking maar gelukig heeft wijx daar geen moeite mee zodra er weer geld binnenkomt voor die Roze B&W's koop ik fineer Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 31 januari 2005 Report Share Posted 31 januari 2005 Ik zou het bij een aleph laten als het je eerste versterker is. Een aleph-x is gewoonweg te lastig, daar is geen kant en klaar recept voor het uiteindelijke ontwerp (vraagt wat meedenken van de bouwer), alhoewel er nu wel veel meer hulpmiddelen zijn (excelsheets en lange threads op diyaudio). De aleph30 lijkt mij een mooi compromis tussen ruststroom vermogen en klankeigenschappen. Heb je meer stroom nodig gooi dan een ucd op het laag . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 januari 2005 Report Share Posted 31 januari 2005 Ik was van plan stiekem een stelletje UcDs 180 in mijn Aleph kast te bouwen, onder de pcbs of zo (voeding past precies), zodat ik tegen iedereen kan zeggen "Kijk mijn Aleph is eindelijk af". Nu nog een manier verzinnen om die 10 kilo koelprofielen kunstmatig te verwarmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 31 januari 2005 Report Share Posted 31 januari 2005 Gewoon zeggen dat je de bias op "low" hebt staan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 1 februari 2005 Report Share Posted 1 februari 2005 Ik was van plan stiekem een stelletje UcDs 180 in mijn Aleph kast te bouwen, onder de pcbs of zo (voeding past precies), zodat ik tegen iedereen kan zeggen "Kijk mijn Aleph is eindelijk af". Nu nog een manier verzinnen om die 10 kilo koelprofielen kunstmatig te verwarmen. Heb je ze wel eens vergeleken? Ik zat eraan te denken er 1 te bouwen voor het laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 1 februari 2005 Report Share Posted 1 februari 2005 Ik zit met smart te wachten op de UcD 400. Leuk voor het laag. En dan een Aleph 5 voor het midden.... En een Aleph 5 voor het hoog. Samen met mijn toekomstige boxenbrouwsels moet het toch wel leuk worden. Ik heb ook al een naam voor mijn totaal-systeem: "Overkill!" (Copyright Leeuwarden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 1 februari 2005 Report Share Posted 1 februari 2005 Ik was van plan stiekem een stelletje UcDs 180 in mijn Aleph kast te bouwen, onder de pcbs of zo (voeding past precies), zodat ik tegen iedereen kan zeggen "Kijk mijn Aleph is eindelijk af". Nu nog een manier verzinnen om die 10 kilo koelprofielen kunstmatig te verwarmen. Heb je ze wel eens vergeleken? Ik zat eraan te denken er 1 te bouwen voor het laag Ik ben in de positie dat ik de volgende versterkers met elkaar heb vergeleken, momenteel resideren hier: AlephX (stock 40 Watt editie) PP KT88 (triode-instelling) SE 6c33c (~18 Watt) JLH 1996 (15-20 Watt) UCD180 (geleend) gainclone (LM1875) Ik heb deze versterkers op vooral zelfbouwluidsprekers kunnen beluisteren (van monitor tot vloerstaander veel of weinig conussen). Laat ik het zo formuleren: In mijn opinie loont het om door te sparen naar een dedicated SE klasse A transistor (JLH), mosfet (alephx) of buis (6c33c). In mijn oren is de 6c33c voor buis en de alephx voor solidstate de beste kandidaat om als versterker ingezet te worden. Als het systeem te groot (3weg) wordt (en regelmatig onder de 4 ohm dipt) helpt het enorm om daar een UCD in te zetten. Daarin blinkt de UCD uit, alhoewel als de luidspreker het toelaat de alephx en de 6c33c SE in mijn oren ook op het laag beter kunnen klinken dan de UCD. Als kanttekening wil ik maken dat ik niet vaak op oorlogs-sterkte muziek luister, en mijn kamer <30 m2 is. De kostprijs van alle versterkers ligt ruim <1000 euro voor stereo, en er is niet excessief gebruik gemaakt van boutique onderdelen. En als altijd YMMV! edit: oh ja VV is een buizenbak (SE 6sn7), of de bosoz van pass. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 1 februari 2005 Report Share Posted 1 februari 2005 maw gewoon biampen met Alephs Aleph 5 op het hoog en X op het laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 februari 2005 Report Share Posted 1 februari 2005 Daarin blinkt de UCD uit, alhoewel als de luidspreker het toelaat de alephx en de 6c33c SE in mijn oren ook op het laag beter kunnen klinken dan de UCD. (offtopic) Doet me even denken aan (een alleraardigste) review die op de Passlabs site te vinden is en waar een vergelijking gemaakt wordt tussen 2 droom amps, de XA160 en de X600. De reviewer (directeur Weens operagebouw/orkest, dus enige luisterervaring is wel aanwezig) prefereerde de XA160 ook op het laag, terwijl je aan de had van de specs zou verwachten dat de X600 daar beter is (veel hoger DF, veel meer vermogen vooral bij lagere impedanties). Opvallend. Zal gedeeltelijk natuurlijk ook met de gebruikte speakers (WA Puppy 7) te maken hebben. http://www.passlabs.com/downloads/poltun-xa160-x600.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Heeft iemand al eens geexperimenteerd met een folie cap over de zenner diode (d3 bij kritijan PCB) met iets van 1uf naar de ground? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Je bedoelt twiek 6 ? http://www.diyaudio.com/forums/showthread....6383#post166383 Ik heb alleen veel ervaring met twiek 7. 1 - 4.7 uF, als je een MKP neem is dat nog een flinke knaap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts