Jump to content

Terugloop verkoop SACD disks

vihori
 Share

Recommended Posts

Het is wel objectief aan te tonen dat SACD NIET beter is.
En hoe zit het met de (digitale) filters die in het systeem gebruikt worden? Die zijn toch ook onderdeel van een SACD systeem. Die filters kun je anders wel gemakkelijker maken dan bij een cd systeem.

Ik ben het met de tegenstanders van sacd eens dat in stereo mode, de gehoormatige kwaliteit hetzelfde is als cd mits je je beperkt tot het theoretische systeem dat aan beide systemen ten grondslag ligt. Dit kan anders zijn in de praktijk. Je kunt het zelfs verder stellen: twee verschillende sacd-spelers klinken verschillend, ofwel "implementation-loss".

Groet,

Jacco

Het is wel objectief aan te tonen dat SACD NIET beter is.
En hoe zit het met de (digitale) filters die in het systeem gebruikt worden? Die zijn toch ook onderdeel van een SACD systeem. Die filters kun je anders wel gemakkelijker maken dan bij een cd systeem.

Want? Het liedje bij CD: "Oversampling-digitaal filter-dakkie-analoog filter" (mulitbit MDS 1 bit wat voor implementatie dan ook)

Bij SACD: "Sample averaging (downsampling --> multibit) dakkie filter". Is het ene veel goedkoper dan het andere? Of is er slechts een acedemisch verschil? Met je opmerking over implementation loss ben ik het eens. Pak een goede CD speler zonder implementation loss en een gelijk geprijsde SACD speler en beschouw hiervan de verschillen. Stel nu dat een ruisvloer die van -100 naar -110 zakt ineens een viool beter laat klinken........

De verkoop van de SACD's schijnt drastisch terug te lopen.

Een van de grootse verkooppunten in Nederland "Media Markt" heeft een groot aantal SACD's drastisch in prijs verlaagd en ze worden ook niet meer apart opgesteld in hun speciale SACD hoek. Ook het aanbod ervan is behoorlijk verminderd.

Schijnt?? Dat is toch gewoon stemmingmakerij... <_<

Diegene die hard meeschreeuwen dat sacd een mislukking is... wil men dat graag ofzo? Ik begrijp de reacties niet zo goed eigenlijk...

Krijgen we eindelijk een nog hogere resolutie (sacd en dvd-audio) beschikbaar voor de eindconsument, is de prijs nog veel te hoog (en nog steeds op veel plaatsen!). Nu worden de prijzen verlaagt en er wordt direct geroepen dat het een mislukking is...

Als mediamarkt de prijzen verlaagt en de schijfjes tussen het reguliere aanbod zet is dat toch juist een vooruitgang? Bovendien zie ik bij andere winkels (van Leest, Recordshop, internetwinkels) nog steeds een gestage uitbreiding van het sacd aanbod.

Eindelijk iemand die het door heeft!

Ik heb hier een Yamada 6600 dvd-speler van 55 euro en een sony 940 sacd-speler staan en vind de yamada met hdcd beter klinken dan sacd.

:P

Ik luister t liefst naar mijn wekkerradio van 6.95

While the intent of the graphic is to persuade readers that DSD-based SACD is superior to the PCM-based DVD-Audio format, the comparison struck Anderson as being deceptively simplistic in several respects.

Waar is dat op gebaseerd, de Philips PDF noemt duidelijk 44.1 Khz 16 bit PCM?

Philips marketing is wel dom, maar niet zo dom. Overigens oud nieuws die noise resten in DSD.

Als je het theoretisch beschouwd als systeem topologie is het eigenlijk niets anders dan iets wat we al lang hadden: PCM of hoe je de old fashioned digitalisering ook wilt noemen. Het is er alleen een extreem geval van, ipv 16 bits of 4 bits slechts 1 bit (2 niveau's dus). Welnu, hier worden allerlei magische krachten aan toegekend, maar laten we het gewoon wiskundig houden.

DSD is in zijn ordinairste vorm een PCM systeem met slecht 6 dB dynamisch bereik (1 bit digitaal systeem) en het moge duidelijk zijn dat je hier helemaal niets mee kan beginnen. Het gaat pas spannend te worden als er een noise shaping wordt toegepast waardoor je de ruis spectraal anders gaat verdelen. Tot 20 kHz doe je je uiterste best om daar zo diep mogelijk te kunnen komen, 120 dB om precies te zijn en daarboven zal het wel. Resultaat: een systeem met tot aan de Nyquist frequentie een dynamisch bereik van 6 dB maar erg goed bruikbaar in de audio band.

That is it!

Groet,

Jacco

• 2 weeks later...

Volgens mij vertelt Jan de Kruijff een aantal dingen in zijn verhaal. Het belangrijkste schijnt te zijn dat meerkanaals min of meer onzin is. Tja, daar valt over te discussieren maar voor mij is dat nu juist de toegevoegde waarde. Niet dat stereo niet mooi kan zijn, maar meerkanaals heeft meer te bieden.

Overigens, dat het fenomeen sacd een dood paard zou zijn, betwijfel ik. Het is zeker niet de massa markt waarop sommigen wellicht hebben gehoopt. En dat is maar beter ook. Ik hoor steeds meer om mij heen dat mensen overwegen een sacd speler te kopen. Ook het aanbod loopt langzaam maar zeker op.

Groet,

Jacco

Overigens, dat het fenomeen sacd een dood paard zou zijn, betwijfel ik. Het is zeker niet de massa markt waarop sommigen wellicht hebben gehoopt. En dat is maar beter ook. Ik hoor steeds meer om mij heen dat mensen overwegen een sacd speler te kopen. Ook het aanbod loopt langzaam maar zeker op.

Precies! En hoe meer hybrid sacd schijven in de normale cd bakken kunnen verdwijnen (waar dexe thread mee begon...) hoe meer mensen die schijven gaan kopen. Ook de spotgoedkope universal players helpen een handje om het bij de massaconsument aan de man te brengen. B)

Punt is nu juist dat de massaconsument er niet op zit te wachten, dat blijkt wel. En voor audiofielen alleen is het niet rendabel, die zullen toch mee moeten liften met de massa wat software betreft. Alleen een flinke prijsverlaging naar zeg 15 a 20 EU zal de massaconsument misschien enthousiaster maken. Technisch heeft het voor hen geen nut.

Ook het hele meerkanaals home-cinema gebeuren is niet het verwachte succes: Te veel rompslomp voor de massaconsument.

Vergeet ook niet dat de productiekosten voor een hybride hoger zijn.

;)

Ook het hele meerkanaals home-cinema gebeuren is niet het verwachte succes: Te veel rompslomp voor de massaconsument.

;)

Dat valt wel mee denk ik, waar baseer je deze uitspraak op :unsure:

Ga maar eens op zoek naar een stereo receiver, die ooit zo populair was.

Alleen die rare audiofielen blijven maar met stereo bezig, want ze willen graag van hun berg cd's en elpees blijven genieten (en ik geef ze gelijk :D ).

Ik beweeg me de laatste tijd veel in het HT wereldje, het is niet voor niets dat MM vol staat met surroundsetjes en dat ook zaken als Multifoon, Hobo en vergelijkbare ketens zowel stereo als surroundsets verkopen.

De markt speelt in op de bedradingsproblemen door draadloze (rear) speakers aan te bieden, al is de kwaliteit nog niet je van het <_<

Zelfs speciaal aangelegde HT-ruimtes zijn niet zeldzaam meer, en dan zie je ook high-end apparatuur voor beeld en geluid, zo slecht hebben we het kennelijk nog niet :rolleyes:

Het begint al bij studenten, vaak minimale setjes in kleine kamers, maar wel compleet met projector en doek, dat hoefde ik niet vroeger niet te proberen :ph34r:

Andr

Tja Andre, je bekijkt het zo wel van uit de invalshoek van de producent/leverancier. Die moet zijn spulletjes verkopen.

Kijk ik naar collega's om mij heen waarvan ik 95% reken tot de "massa-consument", dan ligt dat toch anders. Een behoorlijk aantal heeft een HT setje gekocht. De meesten daarvan hebben het weer opgedoekt en draaien gewoon weer met 2 speakers.

Het is niet alleen de bekabeling hoor. 5 - 6 speakerkasten is gewoon te veel zooi in de huiskamer en het heeft voor hen ook kwa beleving helemaal geen meerwaarde.

;)