Jump to content

Terugloop verkoop SACD disks

vihori
 Share

Recommended Posts

Een aantal jaren terug veroorzaakte de stormachtige introductie van SACD veel onrust in audioland. Het zou zoveel beter zijn dan CD en LP-geluid benaderen. Het leek erop dat opnieuw een offer van de consument gevraagd werd om na de LP

Wanneer het gaat om ultieme geluidsbeleving, dan is LP nog altijd de geluidsdrager bij uitstek.

Nou nou, daar krijg ik een ranzige smaak van in mijn mond. Hier ga je er van uit dat het een vaststaand feit is. Voor mij is het zeker niet waar. De LP als drager is een van de slechtste "carriers" die er zijn. Technisch gezien absoluut geen enkele match voor cd, tape, sacd, dvd-a, nee zelfs dvd-v presteert vele malen beter. Wat is dat toch met die vinyllers? Wat wel wezenlijk anders is, is de afwerking hoe het uiteindelijk op de plaat gezet wordt. Daar kunnen digitale media nog wat van leren.

En wat mij betreft is stereo een gepasseerd station, met alle respect voor allen die blijven bij stereo.

Een simpel setje om meerkanaals geluid te produceren is natuurlijk geen optie, daar moeten dus een aantal goede versterkers en speakers voor gebruikt worden. Zat laatst bij een high-end boer die mij wilde laten horen hoe de "nieuwe" 802 klinkt. Nou, over smaak gesproken: daar zat dus geen muziek in. Daarvoor een Behold set en sacd opgezet. Geen wonder dat niemand sacd wil! Met andere speakers ging het een heel stuk beter.

Groet,

Jacco

De nieuwe formaten zijn ook totaal niet bekend bij de gewone man, wel bij audiofreaks zoals wij. Maar mensen die zich er niet zo mee bezig houden kijken erg vreemd als je woorden laat vallen als DVDaudio en superaudioCD, de meesten hebben er nog nooit van gehoord. En dat komt toch vooral omdat er buiten de Hifi en Audio bladen/websites weinig tot geen aandacht voor is, kijk maar eens op TV en in kranten daar staat echt nooit 1 regeltje reklame voor de nieuwe mediaformaten. Ook gaat de opeenvolging van formaten zo snel ( de laatste 25 jaar hebben Betamax,Video2000,VHS,LD,DVD,Tape,DCC,DAT,MD en CD om de eer gestreden) dat de gewone man er geen vertrouwen in heeft dat hij een apparaat koopt dat jaren lang de standaard zal zijn (iets wat Vinyl, CD en Tape wel bereikt hebben).

Marcel