roef Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Het verhaal is te lang om het hier uit de doeken te doen,mondeling doe ik het graag! Begin gewoon bij het begin. Want tot nog toe heb ik alleen maar op de man spelen van je gezien en wacht op het eerste goede argument. praat geen anderen na! Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Het verhaal is te lang om het hier uit de doeken te doen,mondeling doe ik het graag! Begin gewoon bij het begin. Want tot nog toe heb ik alleen maar op de man spelen van je gezien en wacht op het eerste goede argument. Als hier 5 tot 6 dingen door elkaar worden gehaald,ben ik ongeveer 4 A4 kantjes verder. Jij en s0000884 hebben dan misschien de theorie goed bestudeerd alleen toe passen in de audio is iets anders. Als er keer op keer over de zelfde argumenten over sa versus cd wordt heen gelezen,en we dwalen af de theorie in dan kunnen we beter stoppen. Jullie PCM ik DSD allemaal gelukkig,twijfel je nog steeds wil ik je best een keer een echte SA demo geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Jullie PCM ik DSD allemaal gelukkig,twijfel je nog steeds wil ik je best een keer een echte SA demo geven. Roef, wat zeg je ervan als je naar mij toe komt om te luisteren naar een CD en een SACD van dezelfde artiest? Misschien dat ik dan wel overstag ga... Ik twijfel nog steeds, wanneer zullen we bij mij afspreken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ik weet niet wat ik hiermee wil zeggen, maar ik dacht dat het wel interessant zou zijn om de rest van het onderstaande verhaal te lezen.. The Looks See below the unfiltered output of a 1-bit sigma-delta DAC, respectively DSD/SACD: This is supposed to be a sinewave. Following is the output of a 3-bit (multilevel) sigma-delta DAC. Well, now you can estimate, it wants to be a sinewave ;-) And now, take a look at a good old 16-bit R2R DAC: Don't be afraid, to relate what you see to what you expect to hear. The key issue that I want to address here is noise. A R2R DAC can convert noise-free, whereas any sigma-delta DAC relies on the noise in order to randomly shape the immense quantization error. Lees verder op: deze website. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Don't be afraid, to relate what you see to what you expect to hear. Dat is de meest gemaakte fout in digitale audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Als hier 5 tot 6 dingen door elkaar worden gehaald,ben ik ongeveer 4 A4 kantjes verder. Dezelfde hoeveelheid tekst vullen met persoonlijke aanvallen lijkt je anders goed af te gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Dezelfde hoeveelheid tekst vullen met persoonlijke aanvallen lijkt je anders goed af te gaan. Ik zou me ook willen afreageren als ik een dure SACD speler had... Ik heb ook ooit eens zo'n mooie dure Sony SACD speler in mijn setje opgenomen ( wat worden die dingen tweedehands goedkoop aangeboden!). Stel je voor dat er iets digitaals zou zijn wat echt mooi zou klinken? Tegenwoordig luister ik meer digitaal dan ik ooit gedaan heb. Niet via SACD, wel via een no budget non oversampling dac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Als hier 5 tot 6 dingen door elkaar worden gehaald,ben ik ongeveer 4 A4 kantjes verder. Dezelfde hoeveelheid tekst vullen met persoonlijke aanvallen lijkt je anders goed af te gaan. Jij voelt je wel heel erg persoonlijk aangesproken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ik weet niet wat ik hiermee wil zeggen, maar ik dacht dat het wel interessant zou zijn om de rest van het onderstaande verhaal te lezen.. The Looks See below the unfiltered output of a 1-bit sigma-delta DAC, respectively DSD/SACD: This is supposed to be a sinewave. Following is the output of a 3-bit (multilevel) sigma-delta DAC. Well, now you can estimate, it wants to be a sinewave ;-) And now, take a look at a good old 16-bit R2R DAC: Don't be afraid, to relate what you see to what you expect to hear. The key issue that I want to address here is noise. A R2R DAC can convert noise-free, whereas any sigma-delta DAC relies on the noise in order to randomly shape the immense quantization error. Lees verder op: deze website. Dit zegt helemaal niets Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 SACD heeft altijd de zelfde hoge resolutie.Wat betreft dvd-A,dit is op de markt gezet als 192khz,maar de meeste zijn slechts 96 en sommige zelfs 48 khz. Dit zegt ook helemaal niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ik lees dat een woofer veel meer vervorming geeft,en dat sa en ook de cd techniek daar ver onder zit en dat het eigenlijk allemaal niet zoveel uit maakt. Je zegt hier dus wat voor cd speler of sa speler je ook aansluit je hoort toch geen verschil,want de vervormings percentage's zijn hier voor veel te laag.Dit is theorie! Dan heb ik vast unieke oren. p.s ik hoop niet dat ik te veel op de man heb gespeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Jullie PCM ik DSD allemaal gelukkig,twijfel je nog steeds wil ik je best een keer een echte SA demo geven. Roef, wat zeg je ervan als je naar mij toe komt om te luisteren naar een CD en een SACD van dezelfde artiest? Misschien dat ik dan wel overstag ga... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Don't be afraid, to relate what you see to what you expect to hear. Dat is de meest gemaakte fout in digitale audio. Hoi Dekkersj, wat bedoel je hier ongeveer mee? Hoe moet ik dit zien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ik heb wel een paar sacd/cd stellen (modulo "de opname"). bv - Rebecca Pidgeon - The Raven (op PCM maar 1 nummer, op een demo disk) - The Who - Tommy (ook nog op lp) - Eva Cassidy (op DSD maar 1 nummer op demo disk, meen songbird) Bedoel je dat Roef en ik bij jou langs mogen komen? Mij best, moet alleen Roef nog even reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ik heb wel een paar sacd/cd stellen (modulo "de opname"). bv - Rebecca Pidgeon - The Raven (op PCM maar 1 nummer, op een demo disk) - The Who - Tommy (ook nog op lp) - Eva Cassidy (op DSD maar 1 nummer op demo disk, meen songbird) Bedoel je dat Roef en ik bij jou langs mogen komen? Mij best, moet alleen Roef nog even reageren. oh ik wil ook wel hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ook het good old 16-bit systeem valt of staat met ruis. Dat statement van het ruisvrij is dus onzin. Groet, Jacco Zoals Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ik heb wel een paar sacd/cd stellen (modulo "de opname"). bv - Rebecca Pidgeon - The Raven (op PCM maar 1 nummer, op een demo disk) - The Who - Tommy (ook nog op lp) - Eva Cassidy (op DSD maar 1 nummer op demo disk, meen songbird) Bedoel je dat Roef en ik bij jou langs mogen komen? Mij best, moet alleen Roef nog even reageren. oh ik wil ook wel hoor! Ok, dan ligt de bal weer bij Duck-Twacy... Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Of heb ik het mis? Je hebt het mis. Je kunt aan het plaatje niet afzien in welk frequentiegebied zich de ruis bevindt. Bovendien bevinden genoemde signalen zich midden in de reconstructie, wat nog niets zegt over het eindresultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Je kunt aan het plaatje niet afzien in welk frequentiegebied zich de ruis bevindt. Bovendien bevinden genoemde signalen zich midden in de reconstructie, wat nog niets zegt over het eindresultaat. Dus? Die plaatjes zeggen niets? Maar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Maar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ik lees dat een woofer veel meer vervorming geeft,en dat sa en ook de cd techniek daar ver onder zit en dat het eigenlijk allemaal niet zoveel uit maakt.Je zegt hier dus wat voor cd speler of sa speler je ook aansluit je hoort toch geen verschil,want de vervormings percentage's zijn hier voor veel te laag.Dit is theorie! Dan heb ik vast unieke oren. p.s ik hoop niet dat ik te veel op de man heb gespeeld Ik gaf natuurlijk maar een willekeurig voorbeeld. Tweeters/midrange vervormen ook. Ruimtereflecties leveren veel meer verkleuring dan SACD/CD. De buurman is aan het boren. Wat ik wilde zeggen is dat je veel grotere problemen hebt dan de onvolkomenheden van CD, in iedere gemiddelde luisterruimte. Het aanpakken van deze problemen hoeft helemaal niet duurder te zijn dan een aanschaf van een SACD speler, terwijl het een veel grotere verbetering opleveren kan. De verbeteringen die bij SACD continu worden genoemd zijn niet objectief: zaken als drive/kleuring/emotie/snelheid of weet ik wat kun je niet als kwaliteitscriteria aannemen, iedereen intepreteert dit anders. Objectief is nooit ergens aangetoond dat een SACD speler beter klinkt, wat alleen kan met DBT's met veel luisteraars. Het enige waar men houvast aan heeft is de specs; die zijn van SACD (hopelijk) beter en je hebt surround. Daarom heb ik er zo'n hekel aan dat SACD spelers onder het motto "technisch superieur DUS blind kopen" worden aangekaart. En stel DAT SACD beter klinkt; dan nog zijn er vragen als: 1. vind iedereen die er naar luistert dat? (refererend aan het feit dat men bij DBT's (zonder referentie dus) juist ook telkens de CD mooier kan vinden) 2. Is de verbetering groter dan / vergelijkbaar met een verbetering door bijvoorbeeld aanpassing van de akoestiek (wat dus met technisch redeneren niet aannemelijk is) die evenveel kost als de aanschaf van de speler? 3. Komen er nog eens titels uit (40 titels per week is gerelateerd aan de hoeveelheid artisten en opgenomen werken niet veel; de kans dat jouw favoriete muziek ertussen zit is gewoon klein)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Maar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Maar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 In dat geval lijkt het duidelijk. De chip waar zo min mogelijk aan gefilterd hoeft te worden is de beste? Want ik neem aan dat dat filteren niet zonder effect kan plaatsvinden? Je mag kiezen tussen weinig ruis die heel dichtbij zit of meer ruis die heel ver weg zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ik heb wel een paar sacd/cd stellen (modulo "de opname"). bv - Rebecca Pidgeon - The Raven (op PCM maar 1 nummer, op een demo disk) - The Who - Tommy (ook nog op lp) - Eva Cassidy (op DSD maar 1 nummer op demo disk, meen songbird) Bedoel je dat Roef en ik bij jou langs mogen komen? Mij best, moet alleen Roef nog even reageren. oh ik wil ook wel hoor! Ok, dan ligt de bal weer bij Duck-Twacy... Op zich moet langskomen altijd wel te plannen zijn, maar eigenlijk dacht ik toch meer aan een set en een luisterruimte die boven (redelijke) kritiek verheven staat. Vandaar mijn opmerking over de Linn Unidisk bv. Het gaat toch om het vergelijken van de formaten (en niet mijn midbudget Sony). Misschien is er iets te regelen met bij een Linn dealer (of bij de importeur). Het beste zou je het serieus aanpakken, met een wat grotere groep (5-8 man) in een wat ruimere opstelling, bv by Polyhymnia (maar of dat te regelelen is)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts