Jump to content

Van vloer naar monitor speakers!?

AudioBill
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Na vele vloerstaanders te hebben uitgeprobeerd (heb nu de JM Lab/Focal Diva BE Utopia) ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn ruimte niet geschikt is voor dat soort grootte speakers, te veel geluidsdruk en bas! Nu ga ik mij dan toch maar eens op de monitor markt storten, ik heb er nog bijna geen getest en weet ook niet waar ik moet beginnen, ik zoek een monitor in de hogere prijs / kwaliteits klasse, dus ik zit minimaal te denken aan bv de Totem Mani-2 signature. Wie heeft er nog meer tips van hoogwaardige monitors die buiten mijn problemen met de vloerstaanders wel de zelfde kwaliteit hebben?

Wie is eigenlijk bekend met die Totem monitor, en is dit het beste van Totem?

Wat zijn verder nog voor en nadelen van monitors ten opzichte van vloerstaanders?

Alvast bedankt AudioBill

De kamer is in de langeweg ongeveer 9 bij 4, maar ik heb speakers nu in de breedte staan, en dat punt in de ruimte is maar 3.5 bij 4.5 (is een soort nis) De speakers staan op het 3.5 stuk 2.5 meter uit mekaar en ik zit er dan tussen in ook op 2.5 dus een driehoek.

Voor en eind versterker is van M. Levinson. (380S en de 431)

Groetjes AudioBill

Het enige nadeel dat ik t.o.v. vloerstaanders kan aandragen is dat je goede statieven nodig hebt en dat je speaker makkelijker op de grond kan donderen dan een vloerstaander.

Inderdaad; moet je voor fatsoendelijk advies toch wat meer info verstrekken;

* Wat bevalt je aan de huidige set-up en wat duidelijk niet (behalve druk en teveel bas)?

* welke electronica / bekabeling gebruik je?

* afmetingen ruimte / plaatsing speakers in die ruimte?

* inrichting van de ruimte (kaal/vol)?

* materiaal v.d. muren/vloeren/meubels (gips/beton/hout/leder)?

* Gewenste geluidsdruk (rustig ivm buren of "blazen")?

* Muzieksmaak?

* Wat voor meubel gebruik je?

Anders blijven we maar in het duister tasten...

Groet,

Erjee.

Bekabeling is o.a van Avid en Sign.

muren en vloer is van beton

op de vloer ligt Marmoleum en een tapijtje

een groot stoffe bankstel

geluids druk moet prettig zijn dus normaal (geen last van buren)

Muzieksmaak van pop tot metal

Audio meubel is een op maat gemaakt houten meubel,in het midden open en links en rechts kastjes, staat tussen de speakers in

speakers kunnen tot ongeveer 70 cm van de achterwand voor dat ze in de weg gaan staan

Hoop dat ik genoeg info ivm de ruimte heb gegeven

Hoi Audiobill,

als jouw speakers in de lengterichting afstralen, heb je wellicht een boel problemen al opgelost. In de opgegeven opstelling zijn monitors op stands meer voor de hand liggend. Ik heb al heel lang vloerstaanders (zie handtekening) met een korte tussenpoos monitors op stands (Sonus Faber Concerto's met de originele stands, mooi maar niet voor jouw soort muziek).

Tips bij monitoren:

-gebruik hele, echt hele goede stands (het helpt enorm)

Opmerkingen bij monitoren op stands: ze kunnen zeggen wat ze willen maar monitoren op stands missen het fundament dat een volumineuze vloerstaander kan bieden. Ook monitoren kunnen een mooie bas laten horen maar de onderste regionen komen toch te kort (nu zul je de reacties op dit forum wel krijgen ;)

Ik zie het als een piano waarbij je de laatste serie toetsen mist.

Voordeel bij (goede) monitoren: zeer fraaie detaillering en plaatsing van instrumenten.

Maar ik zou toch eerst eens experimenteren met een andere opstelling en dergelijke (of heb je dat al gedaan?)

Beste Erjee,

Qua prijs is hij even duur als de Totem, maar waarom kom je met deze speaker? Ik heb er nog nooit van gehoord, waar kan ik deze eventueel eens gaan uittesten?

Groetjes AudioBill

De Mani-2 heb ik op de AOB al eens gedemonstreerd gekregen. ECHT een indrukwekkende speaker. Zeker voor zijn afmetingen!

De System Audio heb ikzelf nooit gehoord en ken 'm slechts uit recensies. En daar speelde ze een veld van (ik geloof) 12 andere kompact speakers he-le-maal weg.

Goed, het blijft slechts een recensie. Maar als ik in de markt zou zijn voor dit kaliber monitoren zou ik me de SA2K absoluut ook gaan beluisteren.

Hier kunnen ze je er meer over vertellen:

Sound Center

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Nou, als je voor die mani 2 gaat van totem dan kom je in jou geval bedrogen uit. Deze monitors geven nl zoveel laag als dat het een vloer staander is. Dus eerst zelf luisteren in je eigenruimte.

denk ook eens aan deze:

vr11.jpg

von Schweikert.

Typisch voor de VR -1 is de ruimtelijke weergave zonder hardheid. Een groot geluidsbeeld dat ook heel precies is. Heel goed te plaatsen in veel interieurs.

Wat is er mis Bill met een Utopia monitor nu je toch al met Jmlab-Focal bezig bent ?

Ik heb de Diva's al vaker beluisterd , dat dit niet in de breedte van je kamer kon lijkt mij wel eigenlijk vrij logisch :unsure: Voor grotere (lees meer ruimte vooral achter je luisterplek vind ik dit een schitterende speaker

groetjes

John

Wat is er mis Bill met een Utopia monitor nu je toch al met Jmlab-Focal bezig bent ?

Ik heb de Diva's al vaker beluisterd , dat dit niet in de breedte van je kamer kon lijkt mij wel eigenlijk vrij logisch :unsure: Voor grotere (lees meer ruimte vooral achter je luisterplek vind ik dit een schitterende speaker

groetjes

John

Dat laatste is idd waarschijnlijk het probleem... Als je dicht tegen de muur zit (bank tegen de muur geplaatst) hoor je vaak veel meer laag dan wanneer je een metertje naar voren gaat zitten. Vaak klinkt het dan ook boemeriger, minder strak...

Hoi Jamai_lover222,

Bedankt voor de tip, Ik ben nu de Thiel monitor PCS aan het uit proberen en hij klinkt erg goed moet ik zeggen. Hij heeft natuurlijk niet de ballen van mijn J.M. Lab's maar hij klinkt een stuk natuurlijker en frisser samen met mijn Levinson. Ook komt hij goed weg met pop en metal, maar ook met klasiek dus hij is erg allround! Misschien dat het wel mijn eerste keuze wordt. Ik heb ook de Totem One uitgeprobeert, maar ten opzichte van de Thiel is dat klokradio nivo. Misschien dat ik de Diapason nog eens ga uitproberen? Maar ik weet niet of die speaker wel geschikt is voor pop en metal, wie heeft daar ervaing mee!?

Groetjes AudioBill