Jump to content

Penaudio Serenade

conqubite
 Share

Recommended Posts

Dat klopt, de speaker klinkt enorm ruimtelijk.

Ik was een paar keer bij Rinsma toen de Charisma's echt letterlijk midden in de kamer stonden, slechts een meter of 2 van de luisterplek en extreem naar binnen gedraaid.

En jemig......wat een 3D plaatje! :rolleyes:

Surrealisme <_<

precies, maar dat is hifi en met name high end per definitie altijd!!!!!!!!!

Ik vind overigens de rebel fijner dan de charisma, net iets rauwer, puurder...Vind de prijzen overigens wel erg hoog, maar je kunt gewoon een aantal jaren wachten tot e.e.a. tweedehands goedkoper wordt...

Toch wel grappig die opmerking over "gewoon een setje seas in een kastje" laatst was er een man bij Rinsma die geprobeerd had de pen's na te bouwen. De units die hij gebruikt had waren net iets anders dan de units in de pen's, deze worden namelijk op specificatie gebouwd voor pen. Zijn speaker klonk niet verkeerd, maar toen we terug schakelden naar de pen's............oei...wat een verschil...niet normaal, vind overigens vaak dat zelfbouw net dat beetje extra mist wat top merken wel hebben...hoe het kan?...zeg het maar...

GRT Frans

Rinsma adviseert om de versterker nooit uit te zetten. De dagelijkse omschakeling van koud naar warm zou niet goed zijn voor diverse componenten, je moet dan denken aan bijvoorbeeld uitzetten en inkrimpen. Bij een modificatie kun je dus de aan/uit knop uit de lijn halen en het netsnoer rechtstreeks richting de trafo laten lopen.

De voorversterker bestaat uit twee passieve en drie actieve ingangen. Volgens Rinsma verstoren de actieve ingangen de passieve, en daarom zet hij de aan/uit schakeling voor de voeding van de actieve ingangen. Hierdoor kun je met deze knop de actieve ingangen inschakelen. Heel simpel allemaal....

Frans, ik heb een tijdje geleden uitvoerig de Rebel met de Charisma vergeleken, ik vind de Charisma veel minder ingetogen en duidelijk beter. :)

De Charisma van Pen Audio is uitstekend maar let wel op de plaatsing. Te duur? Luister dan eens naar de ATC scm7 en ATC scm 12. De ATC scm7 heb ik naast de Pen audio'gehoord. voor 1000 euro een top speakertje die. Gesloten systeem en laat zich van de goede kant horen ook naast de Pen audio's. Het oude model was 350 Engelse pond duurder. ATC heeft deze speaker scherp in de Home hifi markt gezet. Zonder dat er sprake is van budget onderdelen. In tegendeel alles is hoogwaardig zoals we van ATC gewend zijn. Helaas kost de scm 12 wel het dubbele. Rinsma heeft dacht ik nog een demo paar atc scm7 en verder wat oudewre modellen van ATC. Klik maar eens op audioforum.BE voor een revieuw. Ik heb voor deze prijs nog geen betere speaker gehoord.

Veel luisterplezier

Oakman

Ik was vandaag weer eens bij Rinsma op visite.

Ik kreeg een setje nieuwe ls-kabel mee, die Rinsma zelf maakt.

In 't geval van vandaag: liet maken door een vrijwilliger die daar vaker helpt.

(overigens een erg lastige,tijdrovende klus om die kabel te fabriceren)

In de medium-sized luisterkamer, waar de PENaudio's meestal staan opgesteld, stonden ook vandaag weer de Charisma's te spelen, op een gemodde Sonneteer Alabaster.

Ik blijf 't zeer opmerkelijke speakers vinden, die PEN's, en met name de Charisma.

Zowel op laag geluidsniveau als op oorlogsterkte bleef 't geluidsbeeld enorm ruimtelijk en dynamisch klinken.

Het maakte daarbij veel minder uit waar je precies zit, in vergelijking met veel andere speakers.

We zaten op een gegeven moment met 4 man te luisteren, en na 't switchen van de Charisma's zonder subwoofer kast/stand naar de goedkopere Rebels, met subwooferkast/stand, waren we 't met z'n allen al gauw eens.... die suwoofer is geen aanwinst in 't programma van PENaudio.

(ook al zien de speakers er dan wel mooier uit, dan op die dunne, hoge stands)

penaudio_rebel.JPG

De sub geeft zondermeer een veel dieper laag, maar het ontspannende luisteren is verdwenen. Het zorgt voor een vervelende druk, en maakt de muziek rommelig en onrustig.

Ik vraag me af of Rinsma de PENaudio Serenade ooit in huis zal halen.

De prijs van de Charisma's is al vrij fors en voor veel mensen daardoor bijna onhaalbaar, dus een nog duurder model zal 't merk niet makkelijk toegankelijk maken voor een groter publiek.

Hoe dan ook,...'t blijft opmerkelijk wat die dreumissen presteren.

de groet'n,

Alco B)

'T is opmerkelijk dat je met 4 man sterk nog steeds volledig de plank misslaat  <_<

Het is namelijk niet de "vervelende" druk die de boosdoener is, maar de aansluiting tussen laag/mid, die ervoor zorgt dat je oortjes de muziek rommelig en onrustig vinden.

jammer...

Tja,...zo mag je 't ook omschrijven Ome Henk.

Het eindresultaat blijft...inderdaad...jammer.

Het punt is denk ik dat de baskast niet bij het concept past. Of de baskast nu aan of uit staat, het klinkt altijd minder, en dat zal met bafflereflectie e.d. te maken hebben. De Pen's zijn ontworpen als puntbron, is mij verteld.

Overigens vind ik het laag van de Charisma's fantastisch, ik heb ze hier thuis vergeleken met de Kings, waarvan iedereen in ieder geval zegt dat deze een mooi laag hebben, en de Charisma was zeker zo goed!

Echter, zonder goede versterker is het laag niet goed van de Charisma's, kijk bijvoorbeeld maar eens hoeveel beter het nog is geworden door de modificaties aan de Sonneteer.

Overigens vind ik het laag van de Charisma's fantastisch, ik heb ze hier thuis vergeleken met de Kings, waarvan iedereen in ieder geval zegt dat deze een mooi laag hebben, en de Charisma was zeker zo goed! 

Dit intrigeert me mateloos, zelfs zodanig dat het bijna irritant wordt :lol:;)

Conqubite

Rinsma heeft altijd gezegd dat de speaker te goed was voor de versterker, en heeft de versterker helemaal naar de speaker getuned. Je praat eigenlijk over een totaalplaatje van platenspeler, phonoversterker, versterker en speaker, hij loopt continu aan dat plaatje te schaven en heeft er een heel bijzonder plaatje van gemaakt.

Het gevolg is denk ik wel dat alle componenten niet

Ach Henk, je weet het toch.  :rolleyes:

Alco en laag. Dat is als..........  ;)

Ik vind druk in het laag eigenlijk zelden vervelend. Ik ben het dan ook (denk ik) meer met jou eens

Ik bedoelde hier met 'vervelende druk' in 't laag dat 't laag teveel op zichzelf klinkt en meer 'n eentonig gedreun is, dan dat je echt elk basloopje kunt volgen.

In die zin ben ik 't ook wel Ome Henk's reactie eens, dat 't niet mooi aansluit op 't midden en hoog.

Maar 't is me door de jaren opgevallen dat veel mensen daar juist wel van houden.

(diep laag is vaak belangrijker dan strak laag)

Ik bedoelde hier met 'vervelende druk' in 't laag dat 't laag teveel op zichzelf klinkt en meer 'n eentonig gedreun is, dan dat je echt elk basloopje kunt volgen.

Maar 't is me door de jaren opgevallen dat veel mensen daar juist wel van houden.

(diep laag is vaak belangrijker dan strak laag)

Daar ben ik het mee eens. Het is inderdaad nogal een eentonig gedreun als ik me het goed herinner (tis alweer een tijdje geleden). Mijn subwoofer die ik ook in de stereo set gebruik geeft een beter laag weer dan die baskasten. Die stel ik dan ook altijd zo in dat die, voor mij gehoormatig, tonaal in balans is met de luidsprekers. Dus niet overheersend maar wil hoorbaar en niet bonkend, maar als het kan wel met enige druk (en dat is nog wel eens lastig, qua instelling). Het verveldende van zo

Ik was vandaag weer eens bij Rinsma op visite.

Ik kreeg een setje nieuwe ls-kabel mee, die Rinsma zelf maakt.

In 't geval van vandaag: liet maken door een vrijwilliger die daar vaker helpt.

(overigens een erg lastige,tijdrovende klus om die kabel te fabriceren)

In de medium-sized luisterkamer, waar de PENaudio's meestal staan opgesteld, stonden ook vandaag weer de Charisma's te spelen, op een gemodde Sonneteer Alabaster.

Ik blijf 't zeer opmerkelijke speakers vinden, die PEN's, en met name de Charisma.

Zowel op laag geluidsniveau als op oorlogsterkte bleef 't geluidsbeeld enorm ruimtelijk en dynamisch klinken.

Het maakte daarbij veel minder uit waar je precies zit, in vergelijking met veel andere speakers.

We zaten op een gegeven moment met 4 man te luisteren, en na 't switchen van de Charisma's zonder subwoofer kast/stand naar de goedkopere Rebels, met subwooferkast/stand, waren we 't met z'n allen al gauw eens.... die suwoofer is geen aanwinst in 't programma van PENaudio.

(ook al zien de speakers er dan wel mooier uit, dan op die dunne, hoge stands)

penaudio_rebel.JPG

De sub geeft zondermeer een veel dieper laag, maar het ontspannende luisteren is verdwenen. Het zorgt voor een vervelende druk, en maakt de muziek rommelig en onrustig.

Ik vraag me af of Rinsma de PENaudio Serenade ooit in huis zal halen.

De prijs van de Charisma's is al vrij fors en voor veel mensen daardoor bijna onhaalbaar, dus een nog duurder model zal 't merk niet makkelijk toegankelijk maken voor een groter publiek.

Hoe dan ook,...'t blijft opmerkelijk wat die dreumissen presteren.

de groet'n,

Alco B)

Alco

Wat vind jij van de rebels dan?

Alco

Wat vind jij van de rebels dan?

Ik vind de Rebels ook zeker niet slecht.

Het laag en de dynamiek van de Rebels is minder dan bij de Charisma.

Volgens mij gebruiken ze wel allebei dezelfde tweeter.

Ik vind 't verschil van 1400,- voor de Rebels en 3100,- voor de Charisma's wel errrg fors.

De woofer van de Charisma heeft een metalen faseplug, maar of er verder nog noemenswaardig verschil in zit... :unsure:

Ik kan me voorstellen dat mensen de Rebels iets te dun vinden klinken.

De Charisma's hebben voldoende en mooi, strak laag vind ik.

Jammer alleen is dat zowel de Rebel als de Charisma maar 14cm is, zodat je eigenlijk wel 'verplicht' bent om die lelijke, dunne PENaudio stands erbij te nemen.

(aangezien de meeste stands een bovenplaat hebben die breder is dan 14cm, waardoor 't geen porum is, wanneer die plaat aan de zijkanten uitsteekt.)

Qua prijs/kwaliteitsverhouding vind ik de Rebel beter dan Charisma!

Groeten,

Alco

s110386.jpg

Penaudio heeft nog een stand, net zo min een toppunt van schoonheid...

Ach, de speakers vind ik ook niet geweldig om te zien, veel te iel.

Het verschil tussen de Rebel en de Charisma is niet alleen de woofer maar voornamelijk het filter. De Charisma heeft een zeer complex filter terwijl in de Rebel een veel eenvoudiger filter zit.

s110386.jpg

Penaudio heeft nog een stand, net zo min een toppunt van schoonheid...

Ach, de speakers vind ik ook niet geweldig om te zien, veel te iel.

Het verschil tussen de Rebel en de Charisma is niet alleen de woofer maar voornamelijk het filter. De Charisma heeft een zeer complex filter terwijl in de Rebel een veel eenvoudiger filter zit.

Ik vind i.i.g. de charisma veels te duur...de rebel is wat dat betreft beter betaalbaar en daarbij vind ik hem neet iets rauwer, ongepolijster klinken...dat vind ik wel prettig. De charisma zet wel een groot beeld neer, erg mooi...maar voor popmuziek zou ik voor de rebel kiezen..

De stands vind ik overigens wel stijlvol...

Grt Frans