Jump to content

Interlink-ellende

Huub Franssen
 Share

Recommended Posts

Thingman, natuurlijk heb je gelijk. Maar na weken ploeteren weet ik wel dat je niet van niets iets kunt maken. Door nog even dat luidsprekerkabeltje te vervangen heb ik nu iets wat klinkt en waard is om te rijpen.

Ik besef dat dit voor sommige mensen gelul is. Maar ja, als je het zelf hoort geloof je het. Het lijkt me wel saai, zo'n Tag McLaren. Of zou hij zo slecht klinken dat een kabeltje niet veel uitmaakt? :unsure:

Zeg Beunky, zag ik het goed dat het woord 'dom' voorkwam in een stuk tekst waar ook mijn naam in voorkomt? Weet je wat ik dom vind? Dat je altijd zo stereotiep reageert alleen maar omdat jij met je Tag McLaren geen problemen hebt. Wij sukkels die kennelijk wat minder geld te besteden hebben moeten het in andere dingen zoeken dan dure apparatuur.

Voorlopig heb ik met een interlink van 150 euro voorkomen dat ik de onvermijdelijke B&W 703's ging kopen voor meer laag. Ok, en 2 andere interlinks van 20 euro. En een luidsprekerkabel van 64 euro. Maar ik weet zeker dat ik die in de toekomst nog wel eens nodig heb. :unsure:

Op een of andere manier komen we bij kabel topics toch altijd bij hetzelfde uit :huh:

....dure interlinks zin of onzin??? :confused:

Gelukkig mag iedereen dat voor zich zelf beslissen, sterker nog ik zou bijna ook TAG gaan kopen (vooral hun mooie surround vv) omdat het misschien dan bij mij ook niet meer uitmaakt welke interlink ik er tussen hang. Het leuke is dat sommige fabrikanten van apperatuur beweren dat door de impendatie van hun uitgangen zus en zo geregeld te hebben het signaal minder gevoelig is geworden voor de kabel die er tussen hangt. Gek dus eigenlijk dat ik die verschillen nog wel hoor.

Door nog even dat luidsprekerkabeltje te vervangen heb ik nu iets wat klinkt en waard is om te rijpen.

Ik besef dat dit voor sommige mensen gelul is. Maar ja, als je het zelf hoort geloof je het. Het lijkt me wel saai, zo'n Tag McLaren. Of zou hij zo slecht klinken dat een kabeltje niet veel uitmaakt? :unsure:

Ik waag me niet aan een waarde-oordeel over subjectieve geluidsbeleving. Wil het ook niet. Ik denk eenvoudig niet dat we allemaal hetzelfde horen.

Je kunt tien mensen eenzelfde goed verhaal voorlezen, maar aan het eind hebben ze allemaal iets anders gehoord. En weet je, al die verhalen kloppen misschien ook wel; dat kan best!

Toine.

Het lijkt me wel saai, zo'n Tag McLaren. Of zou hij zo slecht klinken dat een kabeltje niet veel uitmaakt?  :unsure:

Oei oei Huub, bij Beunky gaan nu alle stoppen los, zo vrees ik.

Ik hoop ook maar dat het wat onhandig grapperig bedoeld is, want na alle stadia van ellende, obsessie en wanhoop die we met je hebben kunnen doorlopen op de verschillende sites, zit je nu in de ultieme fase van ontreddering: masochistisch gedrag. Je gaat je gelukkig prijzen dat je een set hebt waarmee je dit gedoe allemaal hebt mogen meemaken. En misschien nog steeds meemaakt..... :confused:

Het lijkt wel of je een beetje bang voor hem bent! Ik ben het alleen een beetje zat dat ik, met voornoemde wanhoop, slechts antwoord krijg op 49% van mijn vragen.

Wat ik ook ongelofelijk vervelend vind is dat mijn vragen steeds aanleiding zijn voor de-bunkers om te gaan lopen kloten tegen de 'gelovigen'. Hou daar nou eens mee op, man! Als ik een vraag heb over de invloed van interlinks zit ik niet te wachten op iemand die mij gaat vertellen dat er geen invloed is.

Op hififorum liep het zo uit de hand dat de zaak daar helemaal vast zit. Volgens mij zijn het hier dezelfden die een soort oorlog aan het voeren zijn tegen sukkels die verschillen tussen interlinks horen. Dit topic heb ik gestart om interessante feed-back te krijgen. Ik vind jouw feedback niet interessant, helaas.

Mijn meest gestelde vraag is: kan het zijn dat de ene set meer gevoelig is voor verschil in interlinks dan andere? Daar heb ik nooit antwoord op gehad. Wil je het nog genuanceerder?

antwoord: JA (mijn mening) :D

Belangrijker, hoor jij verschil, blijkbaar wel dus is het er. Simpel of niet :rolleyes:

Wat doe je er aan...niets....behalve zoeken naar de juiste kabel dan :blink:

Mijn meest gestelde vraag is: kan het zijn dat de ene set meer gevoelig is voor verschil in interlinks dan andere? Daar heb ik nooit antwoord op gehad. Wil je het nog genuanceerder? 

Je stelde een a-technische vraag aan "de techneuten" en als je een antwoord krijgt wat je niet bevalt ga je piepen. Wat wil je horen? Dat jij over bijzondere audiofiele luistergaven beschikt? Organiseer een luistertest. Wil je begrijpen wat er gebeurt? Volg een opleiding en ga lekker zelf meten en luisteren totdat je het inzicht gevonden hebt.

Ik heb op die a-technische vraag nog nooit antwoord gehad. Het is een interessante vraag omdat het antwoord veel kinnesinnine zou kunnen verklaren.

Ik denk niet dat ik over bijzondere gaven beschik maar ben wel gezegend met een goed gevoel voor logica. Waarom zou ik een luistertest organiseren? Ik wil alleen weten waarom mijn setje van 3500 euro zo gevoelig is voor die k.tkabels.

Als je een goeje, aardige techneut bent die zich met dit topic wil bemoeien: leg me dan uit waarom de ene set anders reageert op interlinks dan andere. Dan weet ik of ik componenten moet gaan vervangen of door moet blijven klooien met kabels. Het probleem is denk ik een beetje dat jij denkt dat dit volslagen onzin is.

En het probleem van een topic van iemand die wat wil weten over het gedrag van kabels is dat zich ook, ongetwijfeld aardige en bekwame, mensen melden die vinden dat kabels allemaal vrijwel hetzelfde klinken. Techneuten zijn zelden goede psychologen maar ze schermen wel met psychologische effecten.

Ik heb op die a-technische vraag nog nooit antwoord gehad. Het is een interessante vraag omdat het antwoord veel kinnesinnine zou kunnen verklaren.

Hier een a-technisch antwoord: zoek de verschillen bij de mens. Dan begrijp je ook meteen waarom er zo'n controverse is over dit onderwerp.

Hier een a-technisch antwoord: zoek de verschillen bij de mens. Dan begrijp je ook meteen waarom er zo'n controverse is over dit onderwerp.

Dat zijn hele wijze woorden, cgm! Daar zit de kern. Ik heb ook nooit beweerd dat er geen verschillen zijn. Die zijn er wel degelijk!

Maar er zijn zoveel variabelen dat ik Huub heb geadviseerd nu eens een week te wennen aan

Huub vindt dat zeker een goed idee, maar toen was die van Medevoort-interlink al in bestelling. Het advies was: als die er is een tijdje luisteren. Natuurlijk was ik het daar mee eens.

Maar toen klonk dat ding weer te mager, en wel zo dat ik wel wist dat dat door gewenning en inspelen niet goed kon komen.

En toen heb ik de enige stap gedaan die met het spul dat ik hier heb liggen verder kon doen: de andere LS-kabels weer aansluiten. Toen klonk het ineens wel goed.

Dat is merkwaardig omdat die LS-kabels vorige week al waren vervangen omdat ik precies dezelfde situatie had, met een andere interlink.

Dus: met interlink 1 vervang ik een LS-kabel omdat het geluid te mager is. Dat lukt.

En: met interlink 2 het geluid weer mager, de vorige LS-kabel word aangesloten en voila, een normaal geluid.

Een dergelijk krankzinnig gedrag is het waard om te melden, toch?

En deze combinatie is goed genoeg om aan te wennen. Ik ben best wel in staat dat te horen. Iedereen zou het horen.

Het probleem is dat ik jullie niet duidelijk kan maken dat het echt een GROOT verschil is. Vandaar mijn voortdurende vragen over mogelijke electrische problemen.

En als iedereen die dat eigenlijk niet echt gelooft er maar doorheen blijft kakelen...

(...)

Ik wil alleen weten waarom mijn setje van 3500 euro zo gevoelig is voor die k.tkabels.

(...)

Hier zit het antwoord besloten in de vraag. Aan een set(je) van 3500 euri hang je ook geen kutkabels. Zelfs geen klotenkabels. Die reserveer je voor een setje van de Aldi (of zoiets).

Maar serieus.

Toen ik mijn (eenvoudige) spulletjes bijeensprokkelde heb ik ook gemerkt dat de ene kabel anders klonk dan de andere. Gezien ik net zo technisch ben als een bord havermout (deze vergegelijking verzin ik nu ter plekke) heb ik mij vergenoegd met de wetenschap dat dit zo was. En heb vervolgens de kabel gekocht die binnen het gestelde budget het best voldeed. Voil

Opgewekt bedankt :) . Trouwens, CQM, dat met die amp werd ook veroorzaakt door die kabels. Want pas toen ik met mijn kabeltjes-manie begon werd het geluid om aan te horen. Mijn probleem is niet alleen groot omdat ik een audio-neuroot ben maar ook omdat ik grote verschillen waarneem met dingen die niet zo veel zouden moeten verschillen. Daarom denk ik dat er een of andere, kennelijk nog weinig aangetroffen, electrische onbalans is in mijn set die niet leidt tot lelijk geluid (want anders had ik dat wel gemeld) maar tot opvallende klankverschillen. En dat hoor je na elk klein veranderingetje.

Binnenkort wordt er een nieuwe groep geplaatst, hou je maar vast.

Zeg Beunky, zag ik het goed dat het woord 'dom' voorkwam in een stuk tekst waar ook mijn naam in voorkomt? Weet je wat ik dom vind? Dat je altijd zo stereotiep reageert alleen maar omdat jij met je Tag McLaren geen problemen hebt. Wij sukkels die kennelijk wat minder geld te besteden hebben moeten het in andere dingen zoeken dan dure apparatuur.

Voorlopig heb ik met een interlink van 150 euro voorkomen dat ik de onvermijdelijke B&W 703's ging kopen voor meer laag. Ok, en 2 andere interlinks van 20 euro. En een luidsprekerkabel van 64 euro. Maar ik weet zeker dat ik die in de toekomst nog wel eens nodig heb. :unsure:

Zeg Huub, als je goed kunt lezen zie je dat ik niet bereid ben om te betalen voor de merknaam, ik heb nooit gezegd dat ik jou dom vind... <_<

Jazeker!!!!

De uit/ingangsimpedanties hebben veel te zeggen over wat de kabel gaat doen.

Als je mismatchen maakt met die impedanties krijg je hele subtiele filters.

Vandaar ook het gekloot met kabels.

Een niet goed afgesloten ingang is erg gevoelig voor instraling en zal bij slecht afgeschermde kabels wel eens de ingangstrap kunnen ontregelen.

Dan is het niet de kabel die je hoort maar je slechte ingang!

Met uitgangen precies zo. Sluit een iets te veel capacitieve kabel aan een ranzige uitgangs trap en 't ding gaat oscilleren.

Met name de "Minder is meer" houding van DHZers en fabrikanten vragen om instabiele schakelingen en potentiele drama die met kabels aan het licht komen.

Groeten Simon

Opgewekt bedankt :) . Trouwens, CQM, dat met die amp werd ook veroorzaakt door die kabels. Want pas toen ik met mijn kabeltjes-manie begon werd het geluid om aan te horen.

Denk niet dat ik geen verschillen erken tussen kabels, alleen dit hele gebeuren kan een soort ellende worden waar je niet meer uitkomt. De ideale kabel bestaat niet, en biedt ook geen oplossing voor grote problemen. Zelf ben ik ook een tijd met bouwen van kabels en zo bezig geweest. Nu ben ik daar mee gestopt, ben tevreden zoals het klinkt, ook al zou het waarschijnlijk beter kunnen. Okee, klnkt wat minder audiofiel, best, maar ik luister heerlijk naar muziek nu.. ;):)

Beunky, mijn persoonlijke mening over TagMcLaren is dat het aardige apparatuur is. Niet meer dan dat. Ik zou er niet mee samen kunnen leven. Ik heb soms moeite jouw post op waarde te schatten als je steeds over je apparatuur begint.

Kun jij lezen?

Dan had je kunnen lezen dat ik Tag puur als voorbeeld pak omdat ik de prijzen van de interlinks en speakerkabel van Tag toevallig weet. Meer niet.

Heb je het

Waarom zou ik het niet gehoord hebben Beunky?

Ik heb het zowel in nieuwe als oude vorm gehoord.

Andere vraag.

Wat vind jij belangrijk om te horen?

Wil jij een zo neutraal mogelijke set?

Jazeker!!!!

De uit/ingangsimpedanties hebben veel te zeggen over wat de kabel gaat doen.

Als je mismatchen maakt met die impedanties krijg je hele subtiele filters.

Vandaar ook het gekloot met kabels.

Een niet goed afgesloten ingang is erg gevoelig voor instraling en zal bij slecht afgeschermde kabels wel eens de ingangstrap kunnen ontregelen.

Dan is het niet de kabel die je hoort maar je slechte ingang!

Met uitgangen precies zo. Sluit een iets te veel capacitieve kabel aan een ranzige uitgangs trap en 't ding gaat oscilleren.

Met name de "Minder is meer" houding van DHZers en fabrikanten vragen om instabiele schakelingen en potentiele drama die met kabels aan het licht komen.

Groeten Simon

Yo Simon. Bedankt voor je antwoord. Dat klinkt als iets nuttigs. Is het feit dat de interlink en luidsprekerkabel elkaar zelfs ook beinvloeden een bevestiging hiervan? De versterker zit hier tenslotte tussen.