Manus Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Ja ik denk dat ik even bij beterhoren op de breestraat langs ga, eens kijken wat dat kost. Succes, ik ben het zelf ook van plan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Zowieso hoor ik bijvoorbeeld de bekende fluittoon in TV,s al lang niet meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Ik doe regelmatig een gehoortest, en die is tot nu toe nog boven het gemiddelde. Aangezien ik op veel festivals en concerten bezoek (meestal met backstage pas Ben ik heel zuinig op de oortjes, ik draag dan ook altijd op maat gemaakte oordoppen die je kan naar wens in kan stellen qua demping. Ik heb gisteren de perskaarten van het Roskide festival in Denemarken binnengekregen, daar zat ook een zogenaamde soundpolicy bij wat voor PA systemen er op de vershillende podia gebruikt worden. En op de Mainstage worden pieken bereikt van 140 dBA En dan zie je daar kids 4 dagen lang zonder gehoorbescherming op dat veld staan Dat is de doelgroep voor m'n zwager,die een bedrijfje runt met gehoorapparatuur Ooit zal het bij mij ook minder worden, dat hou je gewoon niet tegen. Gr. Henk Dergelijke niveau,s zijn dodelijk voor de oren 140 db dat is natuurlijk gewoon eng. Doet me even aan wat anders denken. Vandaag was ik op het strand van Scheveningen loop je daar rustig horen we toch een zwaar gerommel echt heel diep van verre afstand en ja hoor zo,n auto met ongetwijfeld heel veel speakers en geloof me het scheelde wat of we hadden te trillingen gevoelt op het strand. Wat zullen dergelijke mensen later een vreselijke spijt hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Dat fluiten van een TV wordt veroorzaakt door een spoel in de afbuiging de liniairiteit spoel.Bij de huidige lijnfrequentie is dat 15625 hz een frequnetie welke door velen nog wordt waargenomen en als zeer hinderlijk wordt ervaren. Is die frequentie zo hoog?! Ik heb wel eens ('uit de losse pols') m'n gehoor wat 'gemeten'. Gewoon een sinus op m'n speakers afgespeeld en steeds hoger tot ik 'm niet meer hoorde, maar dat was onder die frequentie volgens mij. En toch hoor ik die tv's soms wel piepen. Bij de ingang van m'n school staan ook een stel van die tv's te piepen en das idd heel irritant (als dat m'n eigen tv zou zijn; die op school loop ik altijd meteen voorbij uiteraard, dus heb ik daar geen last van). Vreemd dat ik die tv's wel heel duidelijk hoor en tijdens zo'n 'testje' niet verder dan 15kHz kom. Wellicht moet ik het geluid harder zetten, wil ik het nog horen, maar ik vrees dan voor m'n tweeters. Doe ik dus maar niet... Of m'n gehoor valt gewoon nog wel mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Ik doe regelmatig een gehoortest, en die is tot nu toe nog boven het gemiddelde. Aangezien ik op veel festivals en concerten bezoek (meestal met backstage pas Ben ik heel zuinig op de oortjes, ik draag dan ook altijd op maat gemaakte oordoppen die je kan naar wens in kan stellen qua demping. Ik heb gisteren de perskaarten van het Roskide festival in Denemarken binnengekregen, daar zat ook een zogenaamde soundpolicy bij wat voor PA systemen er op de vershillende podia gebruikt worden. En op de Mainstage worden pieken bereikt van 140 dBA En dan zie je daar kids 4 dagen lang zonder gehoorbescherming op dat veld staan Dat is de doelgroep voor m'n zwager,die een bedrijfje runt met gehoorapparatuur Ooit zal het bij mij ook minder worden, dat hou je gewoon niet tegen. Gr. Henk Dergelijke niveau,s zijn dodelijk voor de oren 140 db dat is natuurlijk gewoon eng. Doet me even aan wat anders denken. Vandaag was ik op het strand van Scheveningen loop je daar rustig horen we toch een zwaar gerommel echt heel diep van verre afstand en ja hoor zo,n auto met ongetwijfeld heel veel speakers en geloof me het scheelde wat of we hadden te trillingen gevoelt op het strand. Wat zullen dergelijke mensen later een vreselijke spijt hebben Ik heb ooit ergens dit lijstje van internet geplukt. Ik weet niet of het klopt, maar ik ga er ff vanuit dat het daadwerkelijk klopt: Exposure Level (measured in dB SPL) - Exposure Time90 dB SPL - 8 Hours 92 dB SPL - 6 Hours 95 dB SPL - 4 Hours 97 dB SPL - 3 Hours 100 dB SPL - 2 Hours 102 dB SPL - 1.5 Hours 105 dB SPL - 1 Hours 110 dB SPL - .5 Hours 115 dB SPL - <.25 Hours Lijkt me dan dat je 140dB hooguit een paar seconden kunt uithouden zonder blijvende schade... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Dat fluiten van een TV wordt veroorzaakt door een spoel in de afbuiging de liniairiteit spoel.Bij de huidige lijnfrequentie is dat 15625 hz een frequnetie welke door velen nog wordt waargenomen en als zeer hinderlijk wordt ervaren. Is die frequentie zo hoog?! Ik heb wel eens ('uit de losse pols') m'n gehoor wat 'gemeten'. Gewoon een sinus op m'n speakers afgespeeld en steeds hoger tot ik 'm niet meer hoorde, maar dat was onder die frequentie volgens mij. En toch hoor ik die tv's soms wel piepen. Bij de ingang van m'n school staan ook een stel van die tv's te piepen en das idd heel irritant (als dat m'n eigen tv zou zijn; die op school loop ik altijd meteen voorbij uiteraard, dus heb ik daar geen last van). Vreemd dat ik die tv's wel heel duidelijk hoor en tijdens zo'n 'testje' niet verder dan 15kHz kom. Wellicht moet ik het geluid harder zetten, wil ik het nog horen, maar ik vrees dan voor m'n tweeters. Doe ik dus maar niet... Of m'n gehoor valt gewoon nog wel mee Nou die spoel die piept dus behoorlijk luid moet je weten. Om deze frequentie zo luid over een hifi systeem af te spelen is denk ik niet verstandig het zou inderdaad het einde kunnen betekenen van de tweeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Lijkt me dan dat je 140dB hooguit een paar seconden kunt uithouden zonder blijvende schade... Die 140 db word in het uiterste geval slechts een paar seconden gehaald. Het gemiddelde nivo ligt tussen de 90 db met pieken van 107 db. En ik sta meer op het podium dan er voor, is veel leuker ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 6 februari 2005 Author Report Share Posted 6 februari 2005 Lijkt me dan dat je 140dB hooguit een paar seconden kunt uithouden zonder blijvende schade... Die 140 db word in het uiterste geval slechts een paar seconden gehaald. Het gemiddelde nivo ligt tussen de 90 db met pieken van 107 db. En ik sta meer op het podium dan er voor, is veel leuker ook u lucky bastard, ik wil ook podium kaarten Maar Roskilde hoeft van mij niet zo nodig. Ik ga dit jaar naar Graspop (5de keer) en Fields of Rock, ik wi ooit nog een keer naar Wacken, Eurorock, Wave githic treffen etc ec. Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Hoi Mordante. Nog ff offtopic, als je van Gothic houd probeer het Zillo festival in Duitsland eens Gr. Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Lijkt me dan dat je 140dB hooguit een paar seconden kunt uithouden zonder blijvende schade... Die 140 db word in het uiterste geval slechts een paar seconden gehaald. Het gemiddelde nivo ligt tussen de 90 db met pieken van 107 db. Gemiddeld 90dB? Dat lijkt me vrij weinig voor een live pop-concert. Misschien meet je dat ergens halverwege het veld (bij een buitenpodium), maar niet vooraan. En al zeker niet in een zaaltje. Daar zit je volgens mij meer richting de 100dB gemiddeld, zo niet, meer... Van 90dB krijg je na afloop geen piep in je oren. 90dB kun je 8 uur lang aanhoren zonder blijvende gehoorschade. Dat is dus zo hard nog niet... En een piep in m'n oren, dat gebeurt mij bij pop-optredens (in een zaaltje tenminste) bijna altijd, als ik geen oordoppen in heb... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Lijkt me dan dat je 140dB hooguit een paar seconden kunt uithouden zonder blijvende schade... Die 140 db word in het uiterste geval slechts een paar seconden gehaald. Het gemiddelde nivo ligt tussen de 90 db met pieken van 107 db. Gemiddeld 90dB? Dat lijkt me vrij weinig voor een live pop-concert. Misschien meet je dat ergens halverwege het veld (bij een buitenpodium), maar niet vooraan. En al zeker niet in een zaaltje. Daar zit je volgens mij meer richting de 100dB gemiddeld, zo niet, meer... Van 90dB krijg je na afloop geen piep in je oren. 90dB kun je 8 uur lang aanhoren zonder blijvende gehoorschade. Dat is dus zo hard nog niet... En een piep in m'n oren, dat gebeurt mij bij pop-optredens (in een zaaltje tenminste) bijna altijd, als ik geen oordoppen in heb... Elke keer een piep? Dan zou ik als ik jou was die oordoppen toch maar altijd gaan gebruiken. Je mocht eens spijt krijgen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Lijkt me dan dat je 140dB hooguit een paar seconden kunt uithouden zonder blijvende schade... Die 140 db word in het uiterste geval slechts een paar seconden gehaald. Het gemiddelde nivo ligt tussen de 90 db met pieken van 107 db. Gemiddeld 90dB? Dat lijkt me vrij weinig voor een live pop-concert. Misschien meet je dat ergens halverwege het veld (bij een buitenpodium), maar niet vooraan. En al zeker niet in een zaaltje. Daar zit je volgens mij meer richting de 100dB gemiddeld, zo niet, meer... Van 90dB krijg je na afloop geen piep in je oren. 90dB kun je 8 uur lang aanhoren zonder blijvende gehoorschade. Dat is dus zo hard nog niet... En een piep in m'n oren, dat gebeurt mij bij pop-optredens (in een zaaltje tenminste) bijna altijd, als ik geen oordoppen in heb... Elke keer een piep? Dan zou ik als ik jou was die oordoppen toch maar altijd gaan gebruiken. Je mocht eens spijt krijgen... Dat doe ik de laatste jaren ook! Maar 'vroegah', toen ik voor het eerst naar optredens ging, deed ik dat nog niet. Dan kwam ik altijd thuis met een piep in m'n oren. Ik ging toen vaak naar Het Podium in Hardenberg. Ik kom daar de laatste jaren niet zoveel meer, maar de laatste keer dat ik daar was, stond het geluid keihard (ik had gelukkig oordoppen mee). Ze hebben er daar dus wel een handje van het geluid heel hard te zetten volgens mij... Het kan ook anders trouwens: Ik ben vorig jaar naar een optreden in Hedon, Zwolle geweest, en daar stond het geluid juist precies goed. Flink hard nog steeds, maar niet zo hard dat het vervormt in je oren en dat je er later last van hebt. Ik denk dat het gehoor net na zo'n optreden nog wel wat minder is dan normaal (het heeft natuurlijk een uurtje of 2 lang dreunen te verwerken gehad), maar als je geen piep in je oor hebt, herstelt het nog wel. Met een piep in je oor weet je zeker dat het beschadigd is... Dus ik neem altijd het zekere voor het onzekere en neem oordoppen mee. Geen speciale op maat gemaakte of zo, maar gewoon van die gele proppen. Maar het is beter dan niets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Dat fluiten van een TV wordt veroorzaakt door een spoel in de afbuiging de liniairiteit spoel.Bij de huidige lijnfrequentie is dat 15625 hz een frequnetie welke door velen nog wordt waargenomen en als zeer hinderlijk wordt ervaren. Ik ben pas 33, maar vind het toch een geruststellende gedachte dat ik die fluittoon nog steeds als irritant ervaar. Dit, in tegenstelling tot vele anderen om me heen. Bedankt voor je uitleg Don! Groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Gemiddeld 90dB? Dat lijkt me vrij weinig voor een live pop-concert. Misschien meet je dat ergens halverwege het veld (bij een buitenpodium), maar niet vooraan. En al zeker niet in een zaaltje. Daar zit je volgens mij meer richting de 100dB gemiddeld, zo niet, meer... Die geluidswaarde van 90 tot 107 dB is gemeten vanuit de PA toren, die meestal zo'n 2 tot 300 meter recht voor het podium staat. De laatste jaren is het geluid bewust gedempt op festivals, omdat de meeste 3 tot 4 dagen duren, en om de vergunning veilig te stellen en de oortjes van de kids een beetje te sparen is het geluid wat aangepast. Gr. Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Dat fluiten van een TV wordt veroorzaakt door een spoel in de afbuiging de liniairiteit spoel.Bij de huidige lijnfrequentie is dat 15625 hz een frequnetie welke door velen nog wordt waargenomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Dat fluiten van een TV wordt veroorzaakt door een spoel in de afbuiging de liniairiteit spoel.Bij de huidige lijnfrequentie is dat 15625 hz een frequnetie welke door velen nog wordt waargenomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Die geluidswaarde van 90 tot 107 dB is gemeten vanuit de PA toren, die meestal zo'n 2 tot 300 meter recht voor het podium staat. Ah, dat verklaart een en ander dus Was het niet zo dat bij halvering van de afstand tot de speakers de geluidsdruk met 3dB toeneemt? Meen ik wel. Dan is het vlak voor het podium (bij het hek, bij de security) dus nog een stuk harder. Laten we zeggen dat dat 5m voor de speakers is. De PA-toren staat dan pakweg 250m van het podium, dus dan moet je ruim 5x de afstand halveren om bij de security uit te komen. Dus dat is 5 x 3dB = 1dB erbij. Dan kom je dus op 105dB gemiddeld met pieken tot 122dB! Das best hard... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 oordoppen kun je toch bij elke bouwmarkt kopen? Ik gebruik za altijd voor boorklussen en zagen etc. Ze zijn van een zacht soort kunststof dat je even moet inknijpen, inbrengen (in je oor) waarna ze uitzetten. Werkt prima! Waarom gebruiken ze overigens bij gehoortesten pieptonen? Beter zou zijn bandjes. Een pieptoon kan toevallig net in een dipje van een konus zitten, of piekje. Via luidsprekers heb je dan ook nog kans op cancelling door diffractie etc. Dit merk je door je hoofd even een paar cm te verplaatsen. Dit heb ik opgemerkt bij een meettoon van 16 kHz, via de cd op de luidspreker. Hoorde ik niet. Via de pitch-control op mijn Denon cd -speler op +10% gezet en voila, daar was het weer! 17,6 kHz of zo. Kennelijk heeft mijn dome tweeter een dipje bij 16 kHz. (Of mijn gehoor, dat kun je dus niet weten.) Mijn conclusie heren audiologen: gebruik smalbandige signalen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 oordoppen kun je toch bij elke bouwmarkt kopen?Ik gebruik za altijd voor boorklussen en zagen etc. Ze zijn van een zacht soort kunststof dat je even moet inknijpen, inbrengen (in je oor) waarna ze uitzetten. Werkt prima! Waarom gebruiken ze overigens bij gehoortesten pieptonen? Beter zou zijn bandjes. Een pieptoon kan toevallig net in een dipje van een konus zitten, of piekje. Via luidsprekers heb je dan ook nog kans op cancelling door diffractie etc. Dit merk je door je hoofd even een paar cm te verplaatsen. Dit heb ik opgemerkt bij een meettoon van 16 kHz, via de cd op de luidspreker. Hoorde ik niet. Via de pitch-control op mijn Denon cd -speler op +10% gezet en voila, daar was het weer! 17,6 kHz of zo. Kennelijk heeft mijn dome tweeter een dipje bij 16 kHz. (Of mijn gehoor, dat kun je dus niet weten.) Mijn conclusie heren audiologen: gebruik smalbandige signalen! Tuurlijk kun je oordoppen bij elke bouwmarkt kopen. Die houden de ergste herrie buiten. Maar als je met deze dingen in naar muziek luistert, krijg je een enorm doffe brei te horen. Er zijn echter ook oordoppen in de handel die, naar verluidt, elke frequentie evenveel 'filteren', evenveel tegenhouden. Je kunt ze speciaal op maat, naar je eigen oorschelp, laten maken, zodat ze de gehooringang geheel afschermen. Kost alleen wat meer dan een 'bouwmarktoordop'. Het is maar wat je wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 Waarom gebruiken ze overigens bij gehoortesten pieptonen? Beter zou zijn bandjes. Een pieptoon kan toevallig net in een dipje van een konus zitten, of piekje. Via luidsprekers heb je dan ook nog kans op cancelling door diffractie etc. Dit merk je door je hoofd even een paar cm te verplaatsen. Dit heb ik opgemerkt bij een meettoon van 16 kHz, via de cd op de luidspreker. Hoorde ik niet. Via de pitch-control op mijn Denon cd -speler op +10% gezet en voila, daar was het weer! 17,6 kHz of zo. Kennelijk heeft mijn dome tweeter een dipje bij 16 kHz. (Of mijn gehoor, dat kun je dus niet weten.) Mijn conclusie heren audiologen: gebruik smalbandige signalen! Hallo Ark, Dat is nu precies het vage van meetresultaten; je weet nooit of en waaraan de meetapparatuur geeikt is. Een smalbandig geluid is wat dat betreft inderdaad "veiliger". Inderdaad kan je tweeter een dip vertonen, of je gehoor. Allebei heel goed mogelijk.... + 17 KHz is trouwens knap! Groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts