Jump to content

Verouderen DAC

Aphextwin
 Share

Recommended Posts

hallo, ik denk erover om mijn linn katans actief aan te sturen, en nu werd gezegd dat dat met linn apparatuur moet, ik weet neit als ze enkel de actiefe filters bedoelen of ook de versterker, maar in ieder geval, als ik linn apparatuur koop wil ik ook een linn cd speler, maar die cd speler is al 6 jaar oud, en nu zei de verkoper dat dacs in de hogere klasse niet snel verouderen omdat tegenwoordig meer wordt geinvesteerd in dvd spelers en dergelijke, nuja ik wil hier graag een second opinion over daar ik verkopers niet 100% vertrouw (en met reden natuurlijk) enook omdat deze speler al sinds 1999 op de markt is (de genki) en dus voor audioland al erg oud is (lijkt mij) en toch nog 1700 euro op moet leveren, nouja dit is dus mijn vraag aan jullie

Hmm ik zal me eerst mar eens even voorstellen, aangezien ik hier nieuw ben, ben dus Rene en heb als hobby muziekluisteren, dat doe ik met tevree op mijn marantz set maar ik het upgrade virus heeft zich aan mij vasgeklampt en eer ik iets koop of ga denken of ik hem wel koop, nog voor dat ik ga luisteren zelfs, wilde ik graag weten als jullie mij wat konden, helpen, vandaar die post dus -einde post-.

Mvg

Rene Bruins

Hallo Rene.

Ik koop veel tweede hands en heb eigenlijk de volgende stelling, een leica van 10 jaar oud blijft een leica, een vreselijk goede camera.

In de audio moet je helaas veel nuanceren, en inderdaad het digitale domein veranderd snel. Toch ben ik het ook met Henk eens dat een dac van 6 jaar nog heel goed kan zijn. Echter: het hangt niet alleen af van de leeftijd van het apparaat, maar ook van het concept, is dat niet veel ouder? Net zo als de type componenten...

Ik adviseer je dus om hem te vergelijken met dac's uit de huidige prijsklasse van 1800 euro.

Voor dit budget, kijk ook eens naar de Meridian 608 24 bitter...

Zelf heb ik een Wadia 12 DAC, ik weet niet hoe oud deze is maar mij bevalt deze prima en voor het geld denk ik niet dat dit een slechte DAC is. Er zijn tegenwoordig vast betere DAC's maar in met mijn budget was er niet zo veel keuze. De wadia past in elk geval goed bij mijn CD speler een Marantz CD94 mkII

Hoi Rene,

Er is zeker wel veel veranderd.

Maar het doel van al die veranderingen is voornamelijk om,

voor een betere bouwprijs een gelijke (geluids) kwalitijd te krijgen.

Belangrijkste gebeurtenis is dat er zeer leuk opgebouwde budget spullen op de markt komen.

Als je daarintegen ziet (hoort) waar een zwaar bejaarde 1541 da chip van Philips nog toe in staat is.

gr.Theo

Hallo,

Theoretisch gaat het erg snel, alleen leert de ervaring dat theorie vaak niet strookt met de praktijk.

Kijk uit en staar je niet blind op kreten zoals : 24 bit?96 KHz, upsampling, hdcd, sacd, double conversion, etc.

Ik heb tenslotte liever een goed ontworpen 16 bitter dan een in elkaar gekunstelde sa speler.

Ook hier luidt het summum : Luisteren.... en in jouw geval (eventueel) vergelijken.

Groet, Mark :)

Pratend over de aanschaf van een Linn Genki, denk ik persoonlijk dat het niet echt noodzakelijk is om hierop een losse DAC (ook van Linn) aan te sluiten. De eigen interne dac van de Genki is behoorlijk goed.

Heb indertijd zelf een Karik gehad en die in een later stadium met een Numerik (occassion) opgewaardeerd. Hier kwak een behoorlijk klankmatige verbeteringuit voort.

Toen de Karik plaats maakte voor een nieuwere CD speler heb ik eerst de dac aangehouden, maar de klankmatige verschillen zoals in de combinatie Karik/Numerik waren verdwenen. Stand-alone deed de nieuwe CD het stukken beter. Heeft kennelijk alles te maken met toegepaste chip sets.

Kortom als je nog geen Genki hebt en deze wilt aanschaffen, koop hem zonder dac, of kijk eens op de tweede hands markt en koop ook een combinatie karik/numerik als je toch per se met een losse dac wilt werken.

Dan nog het volgende, het actief maken van je systeem met Linn versterkers werkt makkelijker dan met versterkers van een ander merk, alhoewel het niet onmogelijk is. Je krijgt dan wel met andere aanpassingsproblemen te maken, denk ik. Zo zijn er de filter settings en moet je ook weer een extra component gaan toevoegen omdat de filters van Linn niet in versterkers van een ander merk kunnen worden gemonteerd. In het laatste geval moet je een zogehten "tune box" kopen die met een eigen voeding etc. de filters aanstuurt.

Dit is in kort bestek (en misschien niet helemaal volledig) het pad dat je bewandelt naar het actie maken van je systeem.

Misschien kun je er iets mee aanvangen.

Als je daarintegen ziet (hoort) waar een zwaar bejaarde 1541 da chip van Philips nog toe in staat is.

gr.Theo

Zo'n bejaarde (geselecteerde nog wel!) chip zit toch ook in een Marantz CD80, nietwaar? Zo'n chip met een kroontje?

Ik heb 'm lang de hand boven het gekroonde hoofdje gehouden, maar toen ik 'm naast een ongeveer even oude Meridian DAC (263 delta sigma) hoorde moest ie 't op het punt van muzikaliteit en harmonische integriteit toch afleggen. Sindsdien gebruik ik de Marantz als loopwerk.....

Iemand trouwens enig idee wat er in zo'n Meridian dac verantwoordelijk is voor de omzetting? Dat moet nogal anders zijn dan wat er in de Marantz zit, zo te horen.

Toine.

Hoi Rene,

Er is zeker wel veel veranderd.

Maar het doel van al die veranderingen is voornamelijk om,

voor een betere bouwprijs een gelijke (geluids) kwalitijd te krijgen.

Belangrijkste gebeurtenis is dat er zeer leuk opgebouwde budget spullen op de markt komen.

gr.Theo

Klopt van die 1541 zitten ook in oudere SONY spelers zoals de cdp337 es en die klinkt gewoon heel goed.

In de duurdere uit die tijd de 557 zitten ze van Burr Brown met een soort lijmlaag er overheen gegoten.

Een degelijke ouderwetse multibitter een 18 bitter dus en ik geef de voorkeur aan deze vorm van da conversie.

Een 1 bitter heb ik ook de xa 555 van SONY maar de klank van de oude 557 blijf ik beter vinden wat natuurlijk persoonlijk kan zijn.

Hier geldt dus weer elke vernieuwing hoeft niet perse een verbetering te zijn ja voor de fabrikant inderdaad goedkoper.

Klopt van die 1541 zitten ook in oudere SONY spelers zoals de cdp337 es en die klinkt gewoon heel goed.

In de duurdere uit die tijd de 557 zitten ze van Burr Brown met een soort lijmlaag er overheen gegoten.

Een degelijke ouderwetse multibitter een 18 bitter dus en ik geef de voorkeur aan deze vorm van da conversie.

Een 1 bitter heb ik ook de xa 555 van SONY maar de klank van de oude 557 blijf ik beter vinden wat natuurlijk persoonlijk kan zijn.

Mijn voorkeur gaat doorgaans ook uit naar multibitters, als zijn er tegenwoordig ook wel goed klinkende spelers op basis van eenbitters.

De 1541 was een relatief kostbare chip en de eenbitters zijn destijds voornamelijk ontwikkeld omdat ze veel goedkoper te fabriceren waren. Vooral het hoog van die dingen was vreselijk om naar te luisteren.

Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat ze met de eenbitters het geluidsniveau van de oude multibitters evenaarden.

Mijn voorkeur gaat doorgaans ook uit naar multibitters, als zijn er tegenwoordig ook wel goed klinkende spelers op basis van eenbitters.

De 1541 was een relatief kostbare chip en de eenbitters zijn destijds voornamelijk ontwikkeld omdat ze veel goedkoper te fabriceren waren. Vooral het hoog van die dingen was vreselijk om naar te luisteren.

Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat ze met de eenbitters het geluidsniveau van de oude multibitters evenaarden.

De XA 555 es is een speler van de laatste generatie en toch vind ik deze speler beduidend minder klinken dan de oude cdp 557.

De multibitter klinkt veel rustiger je kan er langer naar luisteren.

Naast elkaar spelend vind ik de xa 555 zelfs helemaal niet mooi klinken.

Natuurlijk als je alleen zo,n speler hebt dan weet je niet beter maar ik hoop dus dat de 557 nog een hele tijd mee gaat .(de laser is niet meer te krijgen)