Jump to content

SACD onder vuur door pseudo techneuten

vihori
 Share

Recommended Posts

Probeer eens een cursusje electronica te volgen.

Mischien dat je dan zinnige zaken die een invloed kunnen hebben en audiofiele onzin en overdrijvingen uit elkaar kan houden.

Nogmaals het beetje capaciteits verschil tussen de twee beinvloed het kantelpunt van het hoogaf filter dat gevormd word door de uitgangs impedantie van de aansturende trap en de kabel capaciteit en inductie.

Als jij denkt dat je het verschil tussen een 1,4Mhz en een 1,6Mhz kantelpunt kunt horen dan ben je hard aan die cursus toe.

Jammer dat je het persoonlijk gaat spelen.

Dat je argumenten aandraagt waarom het volgens jou niet zo werken, ok, niets mis mee. Maar nu zeg je gewoon dat het onzin wat ik verkondig, nogmaals: heb je het wel eens gehoord?

Ach technicie...

Begin 1900 was de Natuurkunde ook doorgrond en dus afgerond. Tot dat Einstein kwam....

Dat nagenoeg elke "hifi" zaak dik geld verdient aan kabels/pluggen ect. en dat er ook een groot publiek voor is wordt afgedaan als "fake" "dom" "imbiciel" en andere bewoordingen. Dat lijkt me gezien de aantallen waar het omgaat een minder slimme uitspraak maar goed, ZIJ weten het "beter".

100 Jaar verder is de natuurkunde nog steeds niet doorgrond en audio.......?

Schei toch uit met die zinloze drogredeneringen.

Natuurkunde is sinds 1905 een aardig stukje opgeschoten evenals electronica.

Alleen audiofiele sukkels geloven nog in allerlei 'mysterieuze' en 'onverklaarbare' verschijnsels in audio.

Oorzaak is veelal gebrek aan kennis en gebrek aan wil/middellen om wijzer te worden.

Ach technicie...

Begin 1900 was de Natuurkunde ook doorgrond en dus afgerond. Tot dat Einstein kwam....

Dat nagenoeg elke "hifi" zaak dik geld verdient aan kabels/pluggen ect. en dat er ook een groot publiek voor is wordt afgedaan als "fake"  "dom"  "imbiciel" en andere bewoordingen. Dat lijkt me gezien de aantallen waar het omgaat een minder slimme uitspraak maar goed, ZIJ weten het "beter".

100 Jaar verder is de natuurkunde nog steeds niet doorgrond en audio.......?

Ach ja, in analogie daarmee hebben we nu "Quantumaudio". Alleen de wetenschap doet daar niets mee, alleen een handjevol verlichte audiofielen.

Echter waren Einstein en consorten wel degelijk goed op de hoogte van de klassieke natuurkunde en mechanica en ontkenden die ook niet. De moderne quantumaudiofiel weet echter vrijwel niets af van klassieke elektronica, sterker nog, hij zet zich er vaak tegen af.

Overigens heb je bij het ontwerpen van een brug meer aan de klassieke mechanica dan aan de quantummechanica.

;)

Alleen audiofiele sukkels geloven nog in allerlei 'mysterieuze' en 'onverklaarbare' verschijnsels in audio.

Als ik dit lees denk ik......... FD=stilstand

Idd, door je heil in allerlei "magische" en op voorhand zelfverzonnen onverklaarbare hoeken te zoeken schiet je niet veel op. En zielerust levert het ook niet op, het blijft maar rondjes draaien als een dure drol in een potje.

Audiomagiers zijn beslist niet zoals Einstein, ze doen het zo voorkomen. Ze lijken meer op de magiers uit de middeleeuwen die goud uit lood konden maken, alhans zo hield men de goedgelovigen voor.

;)

LS,

Om aan te haken op dat steker verhaal. Ik ben me eens rot geschrokken toen ik een harmonische vervorming meting aan het doen was. Het was in principe een stukje koperdraad maar wel met een verbinding in de vorm van een RCA steker. De schrik kwam door het feit dat deze "doorverbinding" vervorming vertoonde! Door een slecht contact! (bleek later)

Dus niks te maken met lineaire vervorming (capaciteiten en inducties) maar gewoon THD.

Groet,

Jacco

Kun je net zo goed je interlink 15 cm inkorten voor hetzelfde effect. Tuurlijk, dat is een dramatisch verschil

Mijn ervaring is dat als je de interlink te kort maakt het verschil inderdaad dramatisch wordt. Dag en nacht. Wel muziek of geen muziek.

Dat zal ik niet onkennen maar je gaat toch niet beweren dat een verschil van een tiental pf zo'n dramatisch verschil oplevert? Lijkt mij op een ernstige vorm van instabiliteit duiden dan.

Maar wat is dat toch voor raars, aan pro spullen kun je rustig een paar nF hangen zonder dat het een krimp geeft .... en hig-end audio wat vaak nog veel prijziger is, gaat over de rooie bij een paar pF verschil? Althans dat beweert men .... :rolleyes:

Kun je net zo goed je interlink 15 cm inkorten voor hetzelfde effect.  Tuurlijk, dat is een dramatisch verschil

Mijn ervaring is dat als je de interlink te kort maakt het verschil inderdaad dramatisch wordt. Dag en nacht. Wel muziek of geen muziek.

Komt bij jou de muziek niet van een CD of LP dan????????? :blink:

Geintje ;)

Marcel

Kun je net zo goed je interlink 15 cm inkorten voor hetzelfde effect.  Tuurlijk, dat is een dramatisch verschil

In zo'n geval schijnt een ander kastje weer een enorme kwaliteitswinst op te leveren...

De Eichmann Bullet RCA-plug is mijns inziens ook beter dan menig WBT. W

• 2 years later...
Sorry Mark, al je veronderstellingen zijn onjuist.

DSD is 1 bit niet 24 bits.

24/96 kun je vinden op DVD Video en DVD Audio.

Ik haak hier even in op een topic waar ik iets in ontdek wat ik zelf ook heb ervaren , namelijk het feit dat dvd video geluid mooi klinkt.

Heeft iemand hier op dit forum wel eens een uitgebreide test gedaan met het luisteren naar oa ook dvd audio met een goede speler , liefst teac dv 50 of 60 of zoiets en zo ja hoe klonk dat , aangezien die formaten allebei 24/96 zijn zolees ik.

gr :( hj :D

Guest Kraus vonBentinck
[Heeft iemand hier op dit forum wel eens een uitgebreide test gedaan met het luisteren naar oa ook dvd audio met een goede speler , liefst teac dv 50 of 60 of zoiets en zo ja hoe klonk dat , aangezien die formaten allebei 24/96 zijn zolees ik.

gr :( hj :D

DVD-audio is 24/192

zie de postings van Frank Derks voor ervaringen.

(hij post hier niet meer maar hij had wel zo'n beetje de ultieme dvd-audio-set; jaren geleden besproken in HVT meen ik.)

Zullen we weer terugkopen op het onderwerp..... ;)

Even los van het nut van hoge resolutie formaten: Als we naar het ellendig lange verhaal kijken uit de startpost dan is duidelijk dat men geen idee heeft waar men het over heeft. Ik ben zeer benieuwd hoe ze tot 8000 Hz dingen schitterend kunnen horen, en daarboven opeens zo slecht. Ook dat hele oversampling verhaal is te triest voor woorden. Ze vergeten vermoedelijk dat het DSD signaal ook nog eens netjes oversampled wordt in de meeste DAC'jes, om de quantisatieruis weg te drukken.

't is wel waar dat het (theoretische) voordeel van de SACD inderdaad in "laag" (daar komt vast die 8K uit het verhaal vandaan) zit, aangezien dynamiek gebonden is aan frequentie, anders als bij de aloude PCM techniek.

Dan het nut: Tja... voor multikanaal is het leuk, maar persoonlijk trekt mij dat niet. Ik moet echter wel vaststellen dat mijn speler de DSD laag van een SACD vaak een tikkeltje beter lijkt af te spelen dan de CD-laag. Haal ik dat er in een DBT uit (ervan uitgaande dat CD en DSD laag de zelfde master bevatten)? Misschien als ik eerst veel oeffenen, maar misschien ook niet....

Ik weet wel zeker van niet. Dat laag is gewoon goed genoeg en niemand zit te wachten op 200 dB dynamisch bereik. Ja, Highendogonders misschien. En dat hele 8 kHz verhaal? Anti-sacd propaganda om tegenwicht te bieden aan alle sacd propaganda die ook al flauwekul was.

Wat voor mij als enige overblijft om in dat formaat te geloven, en dat geldt voor alle formaten die (veel) breedbandiger zijn dan 22050 Hz, is de beschikbaarheid van ultrasoon geluid. Het meeste wordt in de studios toch al weg gehaald, maar het blijft een aantrekkelijke feature. Voor het geval dat de meeste studios het toch willen gaan gebruiken.

Groet,

Jacco

Ik weet wel zeker van niet.

Ik denk dat je eerder iets zou horen i.v.m de verwerking van het signaal in de DAC dan dat het er aan zou liggen dat het een DSD signaal is.

Even nog wat anders: merk ook op dat het digitaal masteren van een CD in DSD vanaf microfoon, via studio naar disk bijna absurd is. De kosten die verbonden zijn aan DSD mastering equipment zijn flink hoger dat het normale spul, omdat het nu eenmaal niet zo makkelijk is om filter toe te passen op een DSD signaal. Verreweg het meeste spul zal dus gewoon 24/96 of 24/192 gemastered worden, en daarna omgezet worden naar DSD. In zoverre is het DSD formaat eigenlijk weer een omweg, want een DVD-A met 24/192 zal in de (meeste) DACs ook weer netjes worden omgezet naar een 1 bits stream met flinke oversampling..

Wat een imbeciel die S000000000000

Soms zou ik ook zulk een kreet kunnen slaken, echter in dit geval vrees ik dattie ook nog gelijk heeft :rolleyes:

Soms zou ik ook zulk een kreet kunnen slaken, echter in dit geval vrees ik dattie ook nog gelijk heeft :rolleyes:

Werd meer dan drie jaar geleden uitgestoten, Jitze! :ph34r:

Die galmt nog lang na! ;)

Leer eens rekenen joh...

Werd meer dan drie jaar geleden uitgestoten, Jitze! :ph34r:

Die galmt nog lang na! ;)

Leer eens rekenen joh...

Vindt je 'm niet lang nagalmen dan? :lol:

Leer dan ook maar gelijk werkwoorden vervoegen...

Groet,

Jacco