ravon Posted 2 februari 2005 Report Share Posted 2 februari 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 februari 2005 Report Share Posted 2 februari 2005 Moet dat dan? 't doet gewoon waar je omvraagt en waarschijnlijk ook erg goed. Als dat niet voldoende is dan knal je er toch een paar blackgates oid in, dan is het alsnog high end Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 2 februari 2005 Report Share Posted 2 februari 2005 Ik vroeg mij af of zo'n mooi apparaat wat je voor zo weinig geld krijgt volgens de connaisseurs op dit forum tot de high end apparatuur gerekend m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Moet dat dan? 't doet gewoon waar je omvraagt en waarschijnlijk ook erg goed. Als dat niet voldoende is dan knal je er toch een paar blackgates oid in, dan is het alsnog high end Groeten Simon Er moet niks. Ik vroeg mij af of zo'n mooi apparaat wat je voor zo weinig geld krijgt volgens de connaisseurs op dit forum tot de high end apparatuur gerekend m Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Moet dat dan? 't doet gewoon waar je omvraagt en waarschijnlijk ook erg goed. Als dat niet voldoende is dan knal je er toch een paar blackgates oid in, dan is het alsnog high end Groeten Simon Er moet niks. Ik vroeg mij af of zo'n mooi apparaat wat je voor zo weinig geld krijgt volgens de connaisseurs op dit forum tot de high end apparatuur gerekend m Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Wat mij zo aanspreekt is dat zo'n crossover kastje met kleine signalen werkt en dat je vanachter de PC in seconden de karakteristiek van een luidsprekersysteem aanpast. Ik heb eens wat droog gespeeld met de software die bij dat ding hoort. Het is technisch een zeer veelzijdig kastje met goede specificaties. Ik vraag me af of er mensen zijn die zoiets thuis hebben staan en het gebruiken. Het is een heel handig en nuttig hulpmiddel voor luidsprekerontwerpers. In een bepaald stadium van het filterontwerp kan zo'n apparaat je veel werk besparen bij het bepalen van de belangrijkste filterparameters. De keerzijde van het apparaat is dat het niet heel erg 'transparant' is. Als je de parameters eenmaal hebt bepaald is het geluidstechnisch aan te raden om ze om te zetten in een hoogwaardig filter met vaste waarden. Als je dan toch een dergelijk apparaat permanent wil of moet opnemen in je keten, dan zal er een ander prijskaartje aan moeten hangen, wil het voldoende transparant in de keten opgenomen kunnen worden. Maar zelfs dan zijn er nog luisteraars die (m.i. terecht) vinden dat zoiets bij tweekanaalsweergave 'not done' is..... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 =thingman,3 Feb 2005, 13:26:22De keerzijde van het apparaat is dat het niet heel erg 'transparant' is. Als je de parameters eenmaal hebt bepaald is het geluidstechnisch aan te raden om ze om te zetten in een hoogwaardig filter met vaste waarden. Als je dan toch een dergelijk apparaat permanent wil of moet opnemen in je keten, dan zal er een ander prijskaartje aan moeten hangen, wil het voldoende transparant in de keten opgenomen kunnen worden. Maar zelfs dan zijn er nog luisteraars die (m.i. terecht) vinden dat zoiets bij tweekanaalsweergave 'not done' is..... Toine. Hier hoeft niets meer aan worden toe gevoegd. Bedankt voor je heldere en technisch onderlegde uitleg, Toine! Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 De keerzijde van het apparaat is dat het niet heel erg 'transparant' is. Als je de parameters eenmaal hebt bepaald is het geluidstechnisch aan te raden om ze om te zetten in een hoogwaardig filter met vaste waarden. Als je dan toch een dergelijk apparaat permanent wil of moet opnemen in je keten, dan zal er een ander prijskaartje aan moeten hangen, wil het voldoende transparant in de keten opgenomen kunnen worden. Maar zelfs dan zijn er nog luisteraars die (m.i. terecht) vinden dat zoiets bij tweekanaalsweergave 'not done' is..... Toine. Wat bedoel je met transparant? Komt er een sluier over te liggen? (Of een andere mooie term voor kwaliteits verlies) Of zitten er gevoels matig teveel onderdelen tussen? Er kleeft (imo) maar 1 echt groot bezwaar aan die PA componenten. Je kunt niet fatsoenlijk het volume regelen. Dus zit je te kloten met multidecks volume regelaars. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Verlies aan resolutie wellicht? Volgens sommige (wiens naam ik niet ga noemen, maar die wel major expert is op gebied van digitale signaal verwerking) kan er best nog wel een en ander mis gaan bij digitale filtering en equalisatie. Onder andere een kwestie van rekenkracht. In ieder geval zijn er al honderden paginas volgeschreven op de diverse forums over de DCX2496 en hoe te gebruiken/modificeren http://www.diyaudio.com/forums/search.php?...rder=descending Of het high end is? who cares? als het goed klinkt. Een passief filter heeft idd ook nadelen. Een ander vergelijkbaar, maar veul kostbaarder (>$3000) apparaat is de DEQX http://www.deqx.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Hier hoeft niets meer aan worden toe gevoegd. Bedankt voor je heldere en technisch onderlegde uitleg, Toine! Heb ik iets gemist? Blijkbaar wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Moet dat dan? 't doet gewoon waar je omvraagt en waarschijnlijk ook erg goed. Als dat niet voldoende is dan knal je er toch een paar blackgates oid in, dan is het alsnog high end Groeten Simon Er moet niks. Ik vroeg mij af of zo'n mooi apparaat wat je voor zo weinig geld krijgt volgens de connaisseurs op dit forum tot de high end apparatuur gerekend m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 In dat verband: heb je die stukken hout al in de hoeken van je kamer gespijkerd om je akoestiek te verbeteren? Yep! Alleen begrijp ik je gevolgtrekking hier niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Lijkt een mooi apparaat, maar alleen die omzetting naar digitaal en terug kan natuurlijk gevolgen hebben. Ze hebben ook geheel analoge filter zoals: http://www.behringer.com/CX2310/index.cfm?lang=ENG Als je deze dan als DAC gebruikt lijkt mij dat een betere optie (scheelt A/D en D/A): http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Lijkt een mooi apparaat, maar alleen die omzetting naar digitaal en terug kan natuurlijk gevolgen hebben. Ze hebben ook geheel analoge filter zoals: http://www.behringer.com/CX2310/index.cfm?lang=ENG Als je deze dan als DAC gebruikt lijkt mij dat een betere optie (scheelt A/D en D/A): http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG De DCX kan grotendeels ook wat de DEQ kan en ongetwijfelt zitten er de zelfde AD en DA converters in. dus......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Lijkt een mooi apparaat, maar alleen die omzetting naar digitaal en terug kan natuurlijk gevolgen hebben. Ze hebben ook geheel analoge filter zoals: http://www.behringer.com/CX2310/index.cfm?lang=ENG Als je deze dan als DAC gebruikt lijkt mij dat een betere optie (scheelt A/D en D/A): http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG De DCX kan grotendeels ook wat de DEQ kan en ongetwijfelt zitten er de zelfde AD en DA converters in. dus......... De DCX zit tussen de vv en ev, de DEQ kan als DAC direct na de cd speler, dus geen extra A/D en D/A. Alleen als je een digitale vv hebt die het signaal digitaal aan de DCX geeft heeft de DCX weer meer voordelen (minder analoge componenten in de signaalweg). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Een ander vergelijkbaar, maar veul kostbaarder (>$3000) apparaat is de DEQXhttp://www.deqx.com/ Voor de geinteresseerden (zijn die er?) Hier een bespreking van een systeem die de DEQX toepast http://www.6moons.com/audioreviews/overkill/encore.html (ik weet ook niet wat die blondine daar doet?) Aardig illustrerend is deze passage Truly, the system's approach is one that sits poorly with many in this hobby. We revel in our constitutionally sanctified right to follow our own creed and make our own choices no matter how detrimental many of those choices might be. That's why I think that Overkill Audio's primary audience -- outside the selective process imposed by the financial key hole -- will not be the quintessential audiophile at all. The target audience is folks whose commitment is first and foremost to live music experienced close to the stage. This customer want a turnkey solution that works perfectly as is, just like a fine motorcar which you don't acquire to modify but to drive (after the seat and controls' reach have been painstakingly adapted to your size at the factory). While the DEQX component of this system is the ultimate in real-world adjustability, the system on a whole is very non-tweaky. It's been designed as a whole and substitutions are neither necessary nor encouraged. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Een ander vergelijkbaar, maar veul kostbaarder (>$3000) apparaat is de DEQXhttp://www.deqx.com/ Voor de geinteresseerden (zijn die er?) Hier een bespreking van een systeem die de DEQX toepast http://www.6moons.com/audioreviews/overkill/encore.html (ik weet ook niet wat die blondine daar doet?) Die blondine liet het cd'tje vallen, gelukkig kon hij hem nog net optijd vangen Ik sta niet bekend om mijn fotografische kunsten, maar deze foto's zijn wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Jaja en met je benen naar voren zitten is ook meestal niet de meest voordelige pose (zeker als die benen als niet al te mager zijn). Maar ik kijk liever naar die dikke woofers Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Wat bedoel je met transparant?Komt er een sluier over te liggen? (Of een andere mooie term voor kwaliteits verlies) Groeten Simon Omdat ik me wil onthouden van het al te rigoreus vastpinnen van bepaalde eigenschappen schaar ik ze gemakshalve onder de noemer "niet-transparant", Simon. Ze hebben naast de ongetwijfeld ontzettende voordelen ook een zekere keerzijde. Volgens mij zijn er uberhaupt weinig opties zonder keerzijde, maar dit terzijde..... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Je bedoelt met "transparantie" de mate waarin een component het signaal subjectief niet hoorbaar be Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Een compromis zou misschien zijn een aktieve aansturing van de luidsprekers met een passief filter tussen de voor- en eindversterker. Hiervan heb ik ooit een voorbeeld van gezien in de K&T. De hoeveelheid componenten in de signaalweg blijft dan gelijk, en je kan heel goede condensatoren gebruiken omdat de waarden waar heel klein zijn. Nadeel is dat de waarden van de gebruikte spoelen nogal hoog uitvallen en de gelijkstroomweerstand hiervan nogal hoog is. Al is dat minder problematisch op lijnniveau. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Wat bedoel je met transparant?Komt er een sluier over te liggen? (Of een andere mooie term voor kwaliteits verlies) Groeten Simon Omdat ik me wil onthouden van het al te rigoreus vastpinnen van bepaalde eigenschappen schaar ik ze gemakshalve onder de noemer "niet-transparant", Simon. Ze hebben naast de ongetwijfeld ontzettende voordelen ook een zekere keerzijde. Volgens mij zijn er uberhaupt weinig opties zonder keerzijde, maar dit terzijde..... Toine. Zoals "ieder nadeel beb z'n voordeel" Het nadeel van alle rekenkracht is de introductie van een hoop klinische oppoetsing. Het leven is niet zwart - wit en geluid is dat ook niet. Maar met het rechtlijnig denken kun je toch hele blitze dingen doen. Liever zo'n speeltje dan een wazige kabel voor 317 Euro. Want dan blijft 't geluid orgineel klote. Met z'n deq of dcx heb je wel meer zeggenschap over de klank en je hebt wat om mee te friemelen. Wat was het nadeel ook al weer? Oja digitaal. Nou mijn enige analogebron is de tv en die is ook door de compressor geweest dus ach..... Daar moet ik me niet druk om gaan maken, anders is het einde zoek. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Anyway, het blijft een leuk kastje voor als je luidsprekers wilt bouwen en afregelen. Dat zegt ik..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts