Duck-Twacy Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 Naast punniken van wandkleedjes ( ) is er tegenwoordig best veel dsp geweld te koop op de pro markt, bv http://www.inter-m.net/product/meq2000.php 40 bit intern, 8 parametric eqs. Deze heeft een listprijs van $3400. Btw naast het bekende review van Thorsten is ook nog de bespeking van AudioXpress online mbt de oer Ultracurve (die je tegenwoordig voor minder dan 100 euro kunt kopen tweedehands). http://www.audioxpress.com/reviews/media/203hansen2196.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 Al die Equalisers is troep ook al staat elke frequentie op neutraal dan nog hoor je verschil als je zo`n apparaat tussen je CD en versterker hangt. het is vaak net of er een soort grijze sluier over de muziek wordt gehangen BAH Dit is de standaard mening van een 'audiofiel' . Prima, iedereen mag zijn eigen mening hebben maar is dit werkelijk gebaseerd op luisteren? Ik heb toevallig de deq2496 al enige tijd in bezit en hoor geen verschil tussen een bypass met relais, of alle instellingen op neutraal. Daarnaast denk ik, net zoals veel andere, dat je met de deq2496 erg veel waar voor je geld krijgt. Als je me twee jaar geleden had gevraagt, zou ik ook gezegt hebben dat DSP's zoals de deq2496 niets met een goede geluidsweergave te maken hebben. Ik ben volledig van deze mening teruggekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 Als je het verhaal op AudioXpress leest moet je bij de oude Behringer UC heel goed oppassen voor oversturing (digitaal clippen). Is ook mijn ervaring. Ik neem aan dat veel slechte ervaringen daaruit voort komen (een -30db dal omhoog krikken is zowiezo uit den boze. Hoe zit dat eigenlijk bij de nieuwe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 Als je het verhaal op AudioXpress leest moet je bij de oude Behringer UC heel goed oppassen voor oversturing (digitaal clippen). Is ook mijn ervaring. Ik neem aan dat veel slechte ervaringen daaruit voort komen (een -30db dal omhoog krikken is zowiezo uit den boze. Hoe zit dat eigenlijk bij de nieuwe? Je kunt bij de nieuwe UC alle in en uitgangen aan een high res VUmeter hangen om te zien wat de signaal niveaus zijn. Dus mocht je zo snugger zijn om toch +30db te willen regelen dan zie je snelgenoeg of dat clipt. Verder kun je de gain terugschroeven om clipping te voorkomen. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 Wat bedoel je hier met ontkoppelen? en heb je vwbt die gecorrigeerde ruimte over regelen (terugkoppeling) of sturen (geen terugkoppeling) van geluid? Dat beheersing van reflecties makkelijker is door een reflector aan te passen dan door elektronische manipulatie ben ik met je eens. Ontkoppelen = bijv. op spikes zetten, op masterbase of in een goed audiorack. Vwbt de gecorrigeerde ruimte begrijp ik de vraag niet..... En reflecties blijven reflecties; ik zou degeen die me kan uitleggen hoe je ze elektronisch beheersen kan eeuwig dankbaar zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 Al die Equalisers is troep ook al staat elke frequentie op neutraal dan nog hoor je verschil als je zo`n apparaat tussen je CD en versterker hangt. het is vaak net of er een soort grijze sluier over de muziek wordt gehangen BAH Dit is de standaard mening van een 'audiofiel' . Prima, iedereen mag zijn eigen mening hebben maar is dit werkelijk gebaseerd op luisteren? Ik heb toevallig de deq2496 al enige tijd in bezit en hoor geen verschil tussen een bypass met relais, of alle instellingen op neutraal. Daarnaast denk ik, net zoals veel andere, dat je met de deq2496 erg veel waar voor je geld krijgt. Als je me twee jaar geleden had gevraagt, zou ik ook gezegt hebben dat DSP's zoals de deq2496 niets met een goede geluidsweergave te maken hebben. Ik ben volledig van deze mening teruggekomen. Haal hem er maar eens helemaal tussen weg en luister dan nog eens en dan niet met van dat House geweld maar met gedetaileerde muziek En ik ben absoluut GEEN AUDIOFIEL daarvoor ga ik lang niet vergenoeg en ik geloof lang niet alles Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 Al die Equalisers is troep ook al staat elke frequentie op neutraal dan nog hoor je verschil als je zo`n apparaat tussen je CD en versterker hangt. het is vaak net of er een soort grijze sluier over de muziek wordt gehangen BAH Dit is de standaard mening van een 'audiofiel' . Prima, iedereen mag zijn eigen mening hebben maar is dit werkelijk gebaseerd op luisteren? Ik heb toevallig de deq2496 al enige tijd in bezit en hoor geen verschil tussen een bypass met relais, of alle instellingen op neutraal. Daarnaast denk ik, net zoals veel andere, dat je met de deq2496 erg veel waar voor je geld krijgt. Als je me twee jaar geleden had gevraagt, zou ik ook gezegt hebben dat DSP's zoals de deq2496 niets met een goede geluidsweergave te maken hebben. Ik ben volledig van deze mening teruggekomen. Haal hem er maar eens helemaal tussen weg en luister dan nog eens en dan niet met van dat House geweld maar met gedetaileerde muziek En ik ben absoluut GEEN AUDIOFIEL daarvoor ga ik lang niet vergenoeg en ik geloof lang niet alles Marcel Als ik de Ultracurve ertussenuit haal, wordt de muziek een tikkeltje doffer, alsof er een dunne sluier overheen ligt. Dan zijn er ook iets minder details te horen. Maar goed, ieder zijn meug. Ik ben er in elk geval in de twee weken dat ik het apparaat nu heb, zeer content mee. Enne, ik draai geen house. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 Ontkoppelen, het mechanisch "loskoppelen" van de luidsprekers van de vloer met spikes. Okee. Je ziet ook wel zware platen met demping daaronder. Dat lijkt mij beter te functioneren maar ik kan het mis hebben. Een regelkring maakt gebruik van terugkoppeling waarbij het uitgangssignaal wordt teruggevoerd (feed back)naar de ingang van de regelaar waar het wordt vergeleken met de ingestelde gewenste waarde. Dankzij de terugkoppeling is een regelkring in staat om verstoringen weg te regelen. Het begrip "regelen" wordt vaak gebruikt op plaatsen waar het begrip "sturen" beter past. Sturen kent geen terugkoppeling, de ingestelde waarde is vaak het resultaat van een schatting of berekening. Het systeem zal niet regelend optreden als je een raam openzet en verder niets doet. In processen met dode tijd wordt een combinatie van sturen (feed forward) en regelen (feed back) toegepast om de snelheid van de regelkring op te voeren. Een akoestische ruimte met reflecties is een proces met vele dode tijden, je zult dus moeten voorspellen (modelleren) hoe de ruimte zich gedraagt. Welnu, als je in staat zou zijn om de karakteristiek van een ruimte met alle reflecterende oppervlakken te meten en te modelleren. Zou het dan mogelijk zijn om het geluid op de luisterplek zodanig te regelen dat de invloed van die reflectie wordt weggepoetst? Ja, Het zal niet eenvoudig zijn maar ik denk het wel. Er zal dan wel gebruik gemaakt moeten worden van aparte corrigerende luidsprekers die worden aangestuurd door een corrigerende DSP omdat je het directe signaal uit de hoofdluidsprekers niet wilt be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 Ontkoppelen, het mechanisch "loskoppelen" van de luidsprekers van de vloer met spikes. Okee. Je ziet ook wel zware platen met demping daaronder. Dat lijkt mij beter te functioneren maar ik kan het mis hebben. Dit lijkt mij koppelen met de vloer Leg mij dan eens uit hoe dat ontkoppelen met spikes precies werkt en waarom het werkt. Enne, geen audiofiele kulpraatjes graag ik wil begrijpen waarom iets werkt, niet geloven dat iets werkt. Een speaker met spikes koppelt zich aan de vloer, doordat het gewicht van de speakers op een heel klein oppervlak drukt. De druk is dus heel hoog. Hierdoor kan de speaker niet of nauwelijks bewegen. Met rubber of een ander zacht materiaal onder de speakers zorg je ervoor dat de trillingen van de speaker juist worden gedempt. Het rubber is immers zacht en kan meebewegen met de speaker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 Da's duidelijk, ik begreep niet wat je met ontkoppelen bedoelde. Toch nog even: ik zie eigenlijk niet in hoe het plaatsen van een luidspreker op spikes ontkoppelen genoemd kan worden. Even luchtfietsen: Ik zou het signaal liever intact laten en het geluid op de luisterplek actief be Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 10 februari 2005 Report Share Posted 10 februari 2005 Als ik de Ultracurve ertussenuit haal, wordt de muziek een tikkeltje doffer, alsof er een dunne sluier overheen ligt. Dan zijn er ook iets minder details te horen. Ik was vergeten te melden dat ik hem digitaal in, analoog uit gebruik. Ik weet niet hoe jij hem gebruikt? De analoge ingang heb ik nooit geprobeert. Ik heb er ook overgedacht om een extern dac te gebruiken, maar ik vind de geluidsweergave van de ultracurve goed genoeg. En wat house te maken heeft met het gebruik van de deq2496 is mij een raadsel. Ik heb een zeer breede muzieksmaak, maar trance en house is niet mijn ding om thuis naar te luisteren. Edit: ik lees dat je een verbetering krijgt met de ultracurve i.p.v een verslechtering . Verkeerd gelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 10 februari 2005 Report Share Posted 10 februari 2005 Enne, ik blijf ook gewoon stereo luisteren Als mijn klanten nou even netjes op tijd betalen dan .... Ja, wat dan??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 februari 2005 Report Share Posted 10 februari 2005 Enne, ik blijf ook gewoon stereo luisteren Als mijn klanten nou even netjes op tijd betalen dan .... Ja, wat dan??? Dan komt hij niet rood te staan Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Even mijn bevindingen op dit vlak... Toen ik afgelopen kerstvakantie mijn spullen op m'n muziekzolder had aangesloten bleek dat de buren mijn muziek konden horen. Beter dan toen de set in de huiskamer stond. Ik heb toen mijn speakers met spikes op rubber platen gezet. De rubberplaten zijn inwendig met staal versterkt, dus de spikes bleven er mooi op staan. Later heb ik zelfs de rubber platen op latjes gelegd. Door de stalen versteviging zijn de rubber platen in een richting n.l. stijf. De luidsprekers stonden in die laatste opstelling vrijwel zwevend opgesteld. De schommelfrequentie was echter heel laag. Ik dacht dus dat dit geen probleem kon geven..... Om een lang verhaal kort te maken... ik heb maar heel kort naar deze situatie geluisterd. Het laag werd dusdanig slap van structuur dat instrumenten onherkenbaar werden. Nu staan de speakers dus met spikes op natuurstenen tegels. Deze liggen weer met vilt op de (zwevende) parketvloer. Onder de parketvloer liggen nog dikken haarvilttegels (Heugafelt). Nu klinkt het laag weer zoals ik dat graag hoor (strak en met minimaal dreunen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Het ligt voor de hand dat een te slappe en ongedempte fundering van luidsprekers niet goed is omdat de konussen zich tegen de lucht afzetten en zo de opstelling in trilling kunnen brengen. Dat kost energie die niet in geluid wordt omgezet. Volgens mij komen we hier bij HET kruispunt van isoleren/koppelen aan: aan de ene kant constateren we dat het plaatsen van speakers op een wankele ondergrond slecht is; de speakers kunnen wiebelen, bewegen. Daardoor gaat de geluidskwaliteit achteruit. Er worden zelfs hoogwaardige "ontkoppelaars" voorgesteld als DE oplossing om speakers op te plaatsen. Dingen die zowel vertikaal als horizontaal de nodige speling bieden. (als ik me niet vergis zijn die trouwens bedoeld om meetinstrumenten te beschermen van trillende invloeden van buiten af. Kan me vergissen, heb de link niet goed genoeg gelezen). Aan de andere kant worden spikes e.d. voorgeschreven. Wat is het nou? Ontkoppelen of net wel koppelen? Wat wil je dus met de trillingen die de speakerkast heeft? Gecontroleerd afvoeren in de vloer, of liever in de speaker gevangen houden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Wat is het typische klankverschil tussen spikes en geen spikes? Beste Ravon, Is het teveel gevraagd om dat eens uit te proberen? Meld dan gelijk even jouw bevindingen Wat een audiofiel gelul. Ten eerste is het niet duidelijk waarom het koppelen van luidsprekers aan de vloer een betere klank zou opleveren. Kan iemand mij de fysica uitleggen voor ik ga luisteren? Als het echt beter klinkt beloof ik dat ik mijn toekomstige luidsprekers aan de vloer zal koppelen. Ten tweede zijn spikes een waardeloze manier om een trillend object aan een ondergrond te koppelen. Ze functioneren als een laagdoorlaatfilter met een slecht gedempte contactresonantie die afhankelijk van de aandrukkracht circa 1000 Hz bedraagt. EN er zegt ereen iets over audiofiel wezen... Wat lul jij krom zeg....leg je hand eens op je speakers zonder voeten eronder...trilt als een gek...nu pleur je er spikes onder een heeeeeel stuk minder. Het gaat erom dat je de resonanties van je kast vermindert. En dat gelul met je laagdoorfilter enzenz...jezus man mot echt niet gekker worden meetgekken hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Ik ben geen audiofiel, ik verdien mijn geld met het meten van trilling. Beste Ravon, Lijkt mij ook dat je dan de kennis hebt over het verschil tussen spike's en isolatoren En inderdaad de Auriossen zijn geen koopje, maar als je weet hoe 1 en ander gemaakt is zul je de prijs begrijpen Ook al weet ik hoe de frequentiekarakterisiek van een spike er ongeveer uitziet, ik sluit niet uit dat ik iets over het hoofd zie als het om de ondersteuning van luidsprekers gaat. Ik verwacht dat mensen, die dure spikes of isolatoren onder hun luidsprekers hebben, dat met een onderbouwde reden doen. Dat is kennelijk niet zo, het gros vindt dat het "beter" klinkt en trekt de portemonnee. O jee spikes daar is al veel over gebakkeleid Mijn ervaring is dat vooral speakers die niet veel gewicht hebben er behoorlijk veel voordeel van hebben. Waarom? ik zou het niet weten , er gaan zoveel verhalen over de ronde dat je niet meer weet wat je geloven moet of niet. Feit is dat ik thuis behoorlijk verschil hoor met en zonder spikes met mijn huidige speakers, vooral het laag wordt lekker strak. Jaren geleden had ik speakers die wogen meer dan 100 kilo per stuk, daarbij kon ik eigenlijk geen verschil ontdekken met en zonder spikes. Het is volgens mij zeker geen sprookje , maar zal wel afhangen van diverse factoren. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts