Jamai_lover222 Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 In een poging mijn CD geluid wat op te waarderen krijg ik binnenkort een non oversampling dac thuis. Hierop besloot ik me wat in te lezen in de wondere wereld van de digitale interlink. Ik dacht zelf altijd dat een 75ohm coax goed voldeed, echter dat zou niet zo zijn volgens de jongens van Audio Cube getuige dit stukje op hun site: Ginshi digitale interlink ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Eigenlijk is dan mijn reactie; vraag dat dan ook aan Audio Cube, want ik adviseer je een 75 ohm kabel van de bouwmarkt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Geloof die onzin van die audiocube lui nou maar niet. Dat er 'teveel verlies' in een normale 75Ohm coax zou optreden is volslagen onzin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Vooral dit laatste is typerend voor klankverschil tussen kunststoffen en natuurlijke materialen zoals hier tussen teflon/polyurethaan en zijde/katoen/papier. Met name stemmen krijgen meer kracht, zijn minder "breed" en beter gedefinieerd. Ik had niet verwacht dat een dusdanig groot verschil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 3 februari 2005 Author Report Share Posted 3 februari 2005 Als een digilink geen 75 ohm is dan is hij toch per definitie niet goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Als een digilink geen 75 ohm is dan is hij toch per definitie niet goed? Het leuke is dat de goedkope kabels w Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Grote vraag die in mij opkomt: aan welke eisen moet een digitale interlink voldoen? Ik zou bijna zeggen: eerste eis is niet moeilijk doen. Toen ik zomaar ineens een dac had gekregen had ik geen "digitale interlink" voorhanden en weinig cente. Wel een paar afgedankte Siltechs, een reserve Nordost en nog wat in de loop der tijd verzameld spul. Het hele relaas zal ik je onthouden, maar het meest frappant vond ik dat ik de signatuur van de Siltechs als normale interlink erg duidelijk terughoorde bij gebruik als digitale. In precies dezelfde mate, maw, de interlink die het minst beviel deed dat bij beide gebruiksvormen. Datgene wat tegenstond was zowel bij digitaal als analoog gebruik hetzelfde. Daarnaast heb ik vergelijkingen gedaan met enkele "echte" digitale interlinks en voor mezelf vastgesteld dat die (gelukkig) niet per definitie beter zijn. Uiteindelijk heb ik een normale interlink in gebruik genomen als digitale interlink, terwijl ik zeker een speciale had gekocht als die beter uitgepakt had tijdens de testen. Waar ik nu nog wel benieuwd naar ben is hoe een (erg goedkope maar hoog aangeschreven) Wyde Eye digilink van Apogee het doet. Nog geen 60 euro.... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Sorry hoor, het zijn bij AudioCube zeker aardige jongens met veel liefde voor top-audiospullen en altijd in voor het beste. Maar heb af en toe toch wel het idee dat ze in hun enthousiasme het contact met de aarde wat verliezen. De aanslag van hun kassa en je bent weer terug op aarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Dat er 'teveel verlies' in een normale 75Ohm coax zou optreden is volslagen onzin. Nee, jij vindt het onzin. De digitale interlinks van Audio-Cube, gebouwt door Cees Pel, zijn geweldig. Echter wel aan de prijs. De Ginshi is ook extreem, maar een stuk goedkoper (euro 130) Ook de Apogee Wide Eye is erg goed (voor mij beter dan veel 'hi-end' kabels, en maar euro 50.) Laat je niet van alles wijsmaken, ook niet door mij! Ik geef je alleen een paar tips, maar ga lekker zelf luisteren. Welke non-oversampling DAC krijg je overigens thuis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Dat er 'teveel verlies' in een normale 75Ohm coax zou optreden is volslagen onzin. Nee, jij vindt het onzin. De digitale interlinks van Audio-Cube, gebouwt door Cees Pel, zijn geweldig. Echter wel aan de prijs. De Ginshi is ook extreem, maar een stuk goedkoper (euro 130) Ook de Apogee Wide Eye is erg goed (voor mij beter dan veel 'Hi-end' kabels, en maar euro 50.) Laat je niet van alles wijsmaken, ook niet door mij! Ik geef je alleen een paar tips, maar ga lekker zelf luisteren. Welke non-oversampling DAC krijg je overigens thuis? Nee het IS onzin. Een 75 Ohm kabel levert geen verlies op over die korte afstand. Als het anders gaat klinken zal dat altijd het gevolg zijn van een gebrekkige spdif uitgang op een speler die moeite heeft met de kabelcapaciteit. In combinatie met een digitale ingang op de dac die niet goed reageert op minder steile signaal flanken kan dat resulteren in jitter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Dat er 'teveel verlies' in een normale 75Ohm coax zou optreden is volslagen onzin. Nee, jij vindt het onzin. De digitale interlinks van Audio-Cube, gebouwt door Cees Pel, zijn geweldig. Echter wel aan de prijs. De Ginshi is ook extreem, maar een stuk goedkoper (euro 130) Ook de Apogee Wide Eye is erg goed (voor mij beter dan veel 'Hi-end' kabels, en maar euro 50.) Laat je niet van alles wijsmaken, ook niet door mij! Ik geef je alleen een paar tips, maar ga lekker zelf luisteren. Welke non-oversampling DAC krijg je overigens thuis? Nee het IS onzin. Een 75 Ohm kabel levert geen verlies op over die korte afstand. Als het anders gaat klinken zal dat altijd het gevolg zijn van een gebrekkige spdif uitgang op een speler die moeite heeft met de kabelcapaciteit. In combinatie met een digitale ingang op de dac die niet goed reageert op minder steile signaal flanken kan dat resulteren in jitter. De digitale interlinks waar ik over spreek blijken in alle sets waarin ik ze heb geprobeerd overtreffend tov de andere interlinks. Ik heb hier al vaak genoeg over gediscussierd dus dat ga ik niet weer doen. Ik zou zeggen, probeer eens iets uit, zeker aan de topicstarter. Als je geen verschil hoort tussen een 'dure' en een 'bouwmarkt' interlink is dat feitelijk mooi, scheelt heel wat geld. Maar probeer het eens.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 De digitale interlinks waar ik over spreek blijken in alle sets waarin ik ze heb geprobeerd overtreffend tov de andere interlinks. Welke sets? Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 De digitale interlinks waar ik over spreek blijken in alle sets waarin ik ze heb geprobeerd overtreffend tov de andere interlinks. Welke sets? Voorbeelden van gebruikte componenten: Chord, Lexicon, 47labs, CEC, Krell.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Voorbeelden van gebruikte componenten: Chord, Lexicon, 47labs, CEC, Krell.. Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Welke loopwerken met welke DAC's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Voorbeelden van gebruikte componenten: Chord, Lexicon, 47labs, CEC, Krell.. Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Welke loopwerken met welke DAC's? CEC(loopwerk) & Lexicon(DAC), 47labs & 47labs, Sony & 47labs, Northstar & 47labs, Mark Levinson & ?. Verder heb ik door de jaren heen bemerkt dat de heren van Audio-Cube naar PRECIES HETZELFDE op zoek zijn als ik. En zij hebben heel wat meer vergeleken dan ik..altijd weer dezelfde kabels superieur. zoiets Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 4 februari 2005 Author Report Share Posted 4 februari 2005 Waar zijn exoten anders in dan een simpele digilink, is de weerstand lager dan 75 ohm? Ik heb trouwens de Dac van Scott Nixon gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Waar zijn exoten anders in dan een simpele digilink, is de weerstand lager dan 75 ohm? Ik heb trouwens de Dac van Scott Nixon gekocht. Het zijn eigenlijk alles behalve 'exoten'. De kabels waar ik over praat zijn helemaal niet opgebouwt als 75ohm. De twee draden lopen namelijk gewoonweg naast elkaar. Technische gezien helemaal fout in verband met reflecties binnen de kabel, maar het resultaat is meesterlijk! Het geheim zit denk ik in het niet-afschermen, gebruik van natuurlijke materialen (katoen, papier, zijde etc.) als mantel, gebruik van zeer goede pure draden (van zilver of goud, meer kan ik er helaas niet over zeggen) en het bewust zijn van het belang van goede pluggen. Een 75-ohm opgegebouwde kabel schermt van zichzelf al af, en dat past niet in de benadering van Audio-Cube. Niet omdat het niet zo hoort, maar omdat afscherming hoorbaar negatieve gevolgen heeft (capaciteit) voor de pure transmissie van het originele signaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 4 februari 2005 Author Report Share Posted 4 februari 2005 Bedankt reMC, Weet je wat het is, als ik jouw reactie lees dan sla ik me echt op de knieen van pret, wat een klinklare onzin denk ik dan. Echter... kom ik bij Audio Cube dan hoor ik duidelijk dat het met name digitaal erg goed is, beter dan wat dan ook op dat gebied. Na bijzondere ervaringen geloof ik je op je woord. Ik snap niet dat op een verbinding, die is ontworpen voor 75ohm (toch?) een 75ohm kabel niet zo goed voldoet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Bedankt reMC, Weet je wat het is, als ik jouw reactie lees dan sla ik me echt op de knieen van pret, wat een klinklare onzin denk ik dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Het geheim zit denk ik in het niet-afschermen, gebruik van natuurlijke materialen (katoen, papier, zijde etc.) als mantel, gebruik van zeer goede pure draden (van zilver of goud, meer kan ik er helaas niet over zeggen) en het bewust zijn van het belang van goede pluggen. Een 75-ohm opgegebouwde kabel schermt van zichzelf al af, en dat past niet in de benadering van Audio-Cube. Niet omdat het niet zo hoort, maar omdat afscherming hoorbaar negatieve gevolgen heeft (capaciteit) voor de pure transmissie van het originele signaal. De interlink die ik uiteindelijk als beste beoordeelde voor mijn eigen digitale transport is niet afgeschermd. Het is de allergoedkoopste Nordost interlink, maar echt goed! Speelde in elk geval duidelijk beter dan al het andere wat ik probeerde. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 De interlink die ik uiteindelijk als beste beoordeelde voor mijn eigen digitale transport is niet afgeschermd. Het is de allergoedkoopste Nordost interlink, maar echt goed! Speelde in elk geval duidelijk beter dan al het andere wat ik probeerde. Toine. Is het geen 75ohm kabel? Om welke kabel gaat het? Als het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Waar zijn exoten anders in dan een simpele digilink, Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 De interlink die ik uiteindelijk als beste beoordeelde voor mijn eigen digitale transport is niet afgeschermd. Het is de allergoedkoopste Nordost interlink, maar echt goed! Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Het probleem van cd speler DAC combinaties die nogal veel verschillen geven bij verschillende interlinks is dat ze zowiezo niet het maximaal haalbare kunnen weergeven.Welke interlink er ook gebruikt word, er ontstaat jitter vervorming. Wat je dan doet is in feite de aangenaamste/minste vervorming uitzoeken. Dus wat adviseer jij? Een geintregeerde bronweergever? De beste loopwerk-DAC combinatie die ik ken speelt, mits verbonden met een goede digitale interlink, nog altijd beter dan de beste geintregeerde CDspeler die ik ken, dus daar kan ik het niet mee eens zijn. Dat een goed afgestemde 75 Ohm afgeschermde transmissielijn vervorming zou opleveren onder normale huis tuin en keuken omstandigheden is compleet onzin.De kabel capaciteit icm met de uitgangs impedantie vorm een laagdoorlaat filter waarbij eventueel signaal verlies van frequentie boven het kantelpunt geen rol meer speelt. Ik praktijk blijkt het toch wat meer uit te maken dan jij suggereert. Verder hangt het naar mijn idee ook af van door mij eerder genoemde maatregelen die Audio-Cube treft in haar ontwerpen, dit heb ik immers nog niet eerder gezien bij een digitale verbinding. Het is duidelijk hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Als het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts