Raymond a Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Beste mede forummers, Vanavond bij Audiocontrol in schiedam de jmlab electra 926 beluisterd. De kleinste vloerstaander uit de electra serie. Waauw, wat een indrukwekkende speaker. Hij zet zoveel ruimte neer, erg mooi open, strak laag wat niet gaat dreunen. en een mooi sprankelend hoog. Maar nu komt het... ik ben zelf al een tijdje de blije bezitter van de infinity omega. Maar al luisterend begon ik toch her en der stukjes te horen die mooier klonken. Dus snel naar huis met mijn platen onder mijn arm Thuis gekomen, dezelfde plaat opgezet die het laatst beluisterd is. Tina Turner, undercover agent for the blues. Een mooi lage base drum met erachter een erg goed te volgen bassloopje wat niet gaat dreunen. Tot hier is er niks aan de hand en kan de omega het vergelijk wel hebben. Maar...de snare drum.. die mist ineens de kick, de drive die ik hoorde uit de jmlab, die blijft wat meer op de achtergrond. Tina haar stem, is ineens niet zo fel maar wat meer in de muziek. Terwijl ik dacht dat omega's door de magnetostaten juist hier niet te kloppen zouden zijn. Wat nu, mijn grote trots laat ineens een steekje vallen. Hmmm, dit had ik niet verwacht. Maar die electra is wel goed hoor, kan je nagaan dat er dan nog 2 grotere broertjes en een utopia serie boven staan. Dus deze speaker komt bij mij in het rijtje vr 4 van Von Schweikert en diapason adamantes. Speakers die je bij de eerste keer luisteren toch wel even doen genieten. De omega's ook hoor.. maar toch h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Aardig, zo'n vergelijking. Maar ik denk dat je de speakers beter kunt vergelijken als ze ook in de zelfde ruimte spelen. Vraag dus of je die JM Labs een keer thuis mag uitproberen. De akoestiek van de luisterruimte is een niet te onderschatten factor in de geluidsweergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariusz Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Probeer nog eens een 927 Be te beluisteren (als je er nog een kunt vinden), die vind ik zelf nog iets beter dan de 926. Maar sinds ik JMlab voor het eerst hoorde was ik ook verkocht. Voordeel is ook nog eens dat ze niet zo'n rot impedantieprofiel hebben, dus ze zijn met een niet al te zware versterker al tot veel moois in staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Ik heb ook 'n paar Omega's, en het geluidskarakter wat jij omschrijft herken ik wel. Ik verdenk de midbass unit van dit probleem. Binnenkort ga ik het filter voor deze unit aanpakken (alle elco's eruit en MKP's erin). Hopelijk zijn ze dan wat dynamischer. Toch hebben enkele kennissen aangegeven dat ze de Omega's onmiddelijk zouden willen ruilen tegen hun speakers. Het diepe laag en het midden en hoog zijn n.l. wel erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 ik heb zelf een paar jaar de jm lab electra 906 gehad tot volle tevredenheid deze is vervangen door de Focal Triga een zelfbouwspeaker met dezelfde tweeter, de middentoner uit de oude mezzo utopia en een 25 cm W conus woofer erg mooi en vooral erg strak Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 5 februari 2005 Report Share Posted 5 februari 2005 de jm lab,s hebben een open karakter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond a Posted 5 februari 2005 Author Report Share Posted 5 februari 2005 Ik heb besloten om nog eens te gaan luisteren om te zien of wat ik donderdag hoorde inderdaad klopt. En als het nou inderdaad zo is dan wil ik ze toch wel eens horen in mijn luisterruimte met mijn apparatuur. Kijken hoe ze dan in vergelijking met de omega's staan. Zoals Manus al schreef werd, de ruimte doet erg veel. Maar wat er ook gebeurd, ik krijg een probleem Of ze klinken hier niet, dan is er iets niet helemaal lekker in mijn setup /akoestiek . Of ze spelen hier de inifity's weg. Tja dan weet ik nog niet helemaal wat er met het vakantiegeld van dit jaar moet gebeuren En dat allemaal omdat ik mijn magnat achterspeakers misschien wilde gaan vervangen door een jmlab cobalt of zoiets. omega's als achter kanaal... Is er iemand die denkt dat het de eindversterkers kunnen zijn? Dat is mijn ogen de enige schakel die ik niet helemaal kan plaatsen in vergelijk met de NAD. De vincent, notthingham en dino combinatie lijkt me niet verantwoordelijk voor het verschil. groeten, Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 februari 2005 Report Share Posted 5 februari 2005 Niet vergeten dat Omega's nogal wat vergen van je versterker. Met de Array Quartz S kreeg ik ook geen beweging in die speakers. Deze presteerde met de Renaissance 90 wel goed. Met de monoblocken is dat toch anders. En dat terwijl de S een hogere dempingsfactor heeft dan de M's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 5 februari 2005 Report Share Posted 5 februari 2005 Ik heb besloten om nog eens te gaan luisteren om te zien of wat ik donderdag hoorde inderdaad klopt. En als het nou inderdaad zo is dan wil ik ze toch wel eens horen in mijn luisterruimte met mijn apparatuur. Kijken hoe ze dan in vergelijking met de omega's staan. Zoals Manus al schreef werd, de ruimte doet erg veel. Maar wat er ook gebeurd, ik krijg een probleem Of ze klinken hier niet, dan is er iets niet helemaal lekker in mijn setup /akoestiek . Of ze spelen hier de inifity's weg. Tja dan weet ik nog niet helemaal wat er met het vakantiegeld van dit jaar moet gebeuren En dat allemaal omdat ik mijn magnat achterspeakers misschien wilde gaan vervangen door een jmlab cobalt of zoiets. omega's als achter kanaal... Is er iemand die denkt dat het de eindversterkers kunnen zijn? Dat is mijn ogen de enige schakel die ik niet helemaal kan plaatsen in vergelijk met de NAD. De vincent, notthingham en dino combinatie lijkt me niet verantwoordelijk voor het verschil. groeten, Raymond Let wel even op of de Electra's al op "peil "zijn . Uit ervaring weet ik (heb reeds mijn derde JM-lab-Focals set speakers ) dat vooral een Electra toch wel behoorlijk wat tijd nodig heeft om "op zijn kunnen te spelen " . Is de Electra die je hoort thuis nog vrij "koud "uit de doos en gaat hij naar jouw beleving over de inifity's heen dan ......................................... ? Het geluid van een nieuwe Electra en een " ingespeelde "Electra is vrij groot . groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond a Posted 6 februari 2005 Author Report Share Posted 6 februari 2005 Nou, dit wordt dan toch het besluit van het gehele verhaal. Ik ben gisteren nogmaals gaan luisteren, alleen nu met het doel om de 2 speakers te vergelijken. Dus eerst thuis nogmaals een paar nummers gehoord, meegenomen en bij audiocontrol geluisterd. Misschien omdat ik nu met het idee luisterde om de 2 speakers verglijken en donderdag alleen ging luisteren om eens een electra te horen spelen. De uitkomst is iniedergeval dat de omega's hun plaatsje niet hebben verloren. Bij thuiskomst weer dezelfde nummers aangezet, dus nu in zeg1,5 uur 2 maal de omega's gehoord met daartussen in de electra's. En het laag klinkt bij de omega net iets meer onder controle. Volgens mij is het het verschil tussen een basreflex en een dichte kast maar daar kan ik me in vergissen. Het laag is net wat strakker met wat meer detail. Het midhoog, stemmen, de kick van de snare, dezelfde dingen die ik donderdag al dacht te horen. Die komen inderdaad uit de electra met wat meer overtuiging, de stemmen liggen er meer op. Hier blijf ik dus een gaatje zien (horen) bij de omega. Gelukkig dat er meer forummers zijn die dit horen, ligt het iniedergeval niet aan mij. En het hoog, tja, dat is een moeilijk punt, dit ligt een beetje aan de plaat. De ene plaat klinkt zogoed als hetzelfde, de ander heeft ineens bij de omega een hihat die blijft doorklinken en bij de electra valt hij veel eerder dood. Nu weet ik wel dat vooral dat 'hoog' verschil erg te maken heeft met de gebruikte apparatuur maar ik heb toch besloten om de electra's niet thuis te gaan beluisteren omdat ik toch vind dat de verbeteringen wel op alle vlakken te horen moeten zijn, zeker voor dit soort bedragen. Dus, bij wat meer verglijkend luisteren blijkt toch voor mijn smaak iniedergeval dat de omega's net wat beter klinken dan de electra's. Het blijven zeer mooie speakers en ik denk nogsteeds dat ik niet zo snel een andere speaker weet die zo'n rustig open geluidsbeeld neerzet. Dus dit was een korte verliefdheid, maar bij wat serieuzer luisteren, toch nog steeds gelukkig getrouwd om even op het inspeel verhaal terug te komen, aangezien dit de demo luidsprekers van de importeur zijn neem ik toch aan dat ze, aangezien ze niet nieuw uit de doos in schiedam kwamen, ondertussen wel op hun 'volle kunnen' draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 om even op het inspeel verhaal terug te komen, aangezien dit de demo luidsprekers van de importeur zijn neem ik toch aan dat ze, aangezien ze niet nieuw uit de doos in schiedam kwamen, ondertussen wel op hun 'volle kunnen' Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 'n jaar inspelen.... 'n jaar naar halve weergave luisteren...... Lijkt mij toch 'n slechte zaak. Ik denk dat speakers na 2 a 3 weken intensief gebruik toch wel ingespeeld dienen te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 'n jaar inspelen.... 'n jaar naar halve weergave luisteren...... Lijkt mij toch 'n slechte zaak. Ik denk dat speakers na 2 a 3 weken intensief gebruik toch wel ingespeeld dienen te zijn. helemaal mee eens. vergeet een jaar inspelen, echt flauwekul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 'n jaar inspelen.... 'n jaar naar halve weergave luisteren...... Lijkt mij toch 'n slechte zaak. Ik denk dat speakers na 2 a 3 weken intensief gebruik toch wel ingespeeld dienen te zijn. helemaal mee eens. vergeet een jaar inspelen, echt flauwekul. Beste, Och, je weet niet beter. MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 'n jaar inspelen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts