maximonster Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 In welke mate wordt het geluid wat gevormd wordt, bijvoorbeeld door een phono pre, weer teniet gedaan door de versterker zelf ? Of wordt het geluidsbeeld voornamelijk bepaald door de phono module en slechts versterkt door de amp ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Een phono amp is puur voor versterking van het signaal en de zogenaamde RIAA correctie van de frequentiecurve van het element. Als het goed is doet een versterker niet meer of minder dan het signaal versterken, zo neutraal mogelijk en met zo weinig mogelijk toevoeging van vervorming (gehoormatig te verwaarlozen). Een geluidssignaal dat door een phono-amp is vervormd zal altijd vervormd blijven, ook bij versterking door de beste versterker. Ik hoop dat dit antwoord je helpt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Hallo, Een phono voorversterker is een heel erg klank bepalend apparaat binnen de hele keten. Dit wil ook zeggen dat er hele grote verschillen zitten tussen de verschillende phonotrappen. De voorversterker versterkt daarna het signaal nog weer een beetje, weer wordt de klank veranderd, weer grote verschillen. Hetzelfde signaal wordt dus telkens versterkt, er wordt dus niets tenietgedaan, tenzij de rest van de keten heel veel minder kwaliteit heeft als de rest. grtn mj Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Een keten is enkel zo sterk als de zwakste schakel binnen de keten Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 5 februari 2005 Report Share Posted 5 februari 2005 Een phono voorversterker is een heel erg klank bepalend apparaat binnen de hele keten. M.i. vooral omdat het om het versterken gaat van miniscule stroompjes. M.I. Meer omdat die riaa correctie veel te ingewikkelt is. Zon gek filter vraagt om enorme klank invloeden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 februari 2005 Report Share Posted 5 februari 2005 In elke electronische schakeling wordt iets tenietgedaan. Onherroepelijk. De doordachtheid van elk gebiedje in de schakeling moet bepalen of de veranderingen ernstig zijn of niet. Nergens is een gebiedje te vinden dat aangemerkt kan worden als bij voorbaat onschuldig of als risico- loos. De goedkopere, minder doordachte en met consessies ontworpen versterkerschakelingen kunnen in ieder geval zelden worden aangemerkt als onschadelijk. Sommige soorten componenten vragen al om ellende, zoals de goedkopere elco's regelrecht in de signaalweg en slechte stabilisatievoorzieningen. Veel terugkoppeling vraagt ook om kwaliteitsvermindering. De simpelste, meest weloverwogen ontwerpen klinken vaak al erg goed. Sensationele uitvindingen die met grote letters werden beschreven in schreeuwerige advertenties legden het vaak af tegen goed doorontwikkelde klassieke principes. DE grote vijanden van het echte muzikale genot zijn altijd al de commerciele managers geweest die wilden verkopen op basis van senstionele specificatiecijfers. En die een nieuw ontwerp lekker snel op gde markt wilden zetten. Cijfers waren nooit echt maatgevend, omdat de metingen vaak geen regelrechte relatie hadden met de muzikale prestaties, zeker niet bij versterkerschakelingen. De meeste officiele meetnormen stammen uit een tijd warin de echt maatgevende electronische verbanden met de menselijke muziekperceptie lang nog niet ontdekt waren. Daarna zijn er bijna geen nieuwe normen meer bijgekomen, mi. De fabrikanten van de betere versterkerschakelingen wisten dus wel degelijk wanneer een versterker goed zou gaan klinken, maar konden dat niet met cijfers aantonen. In de gemiddelde Radio- Modern- winkel was dat allemaal niet van belang . De verkoper had zijn standaard- praatje klaar en iedereen vond het al gauw goed klinken, want de man had de toonregeling als toverdoos , zeg maar. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 februari 2005 Report Share Posted 5 februari 2005 In welke mate wordt het geluid wat gevormd wordt, bijvoorbeeld door een phono pre, weer teniet gedaan door de versterker zelf ? Of wordt het geluidsbeeld voornamelijk bepaald door de phono module en slechts versterkt door de amp ? Een phono pre en een versterker staan achter elkaar en zijn twee verschillende dingen. De VERVORMING van een phono pre kan nooit door de versterker opgeheven worden, de klankbalans kan echter wel beinvloed worden maar dat valt niet onder de noemer ververvorming strikt genomen -> een VV met laag en hoog klankregeling. Een phono-pre is niet veel meer dan een versterker die het minuscule signaal van het element moet versterken en twee 1e orde laagdoorlaatfiltertjes achter elkaar voor de RIAA correctie. Op zich is dat geen technologisch hoogstandje. Nu is de benodigde versterking nogal hoog en omdat met weinig vervorming en ruis te doen en voldoende bandbreedte is minder makkelijk. En daar zitten dan ook de klankverschillen in. Een goede phono pre is dus een must, als dat niet goed in orde is doet je versterker daar verder niet veel meer aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 5 februari 2005 Author Report Share Posted 5 februari 2005 Bedankt, e.a. is me nu duidelijker. Ik heb vandaag trouwens een project phone box se gekocht. Maar nu komt het: klank is in alle ! opzichten minder dan de ingebouwde (goedkope) pre in mijn versterker ( sony tafe 570 ) Dit kan toch niet waar zijn ! Inspelen dan ? Ik weet het niet; eventueel verdwijnen dan de scherpe randjes, maar dat is nu juist een van de dingen die ik mis. Dwz .. De levendigheid en transparantie is weg en ook instrumenten zijn minder goed van elkaar te onderscheiden. Voor de goede orde; pre staat dicht bij draaitafel en snoer naar versterker is 2 meter. Wat nu. Zie ik iets over het hoofd of moet ik twee of drie keer zoveel uitgeven om een beetje verschil te maken ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 5 februari 2005 Report Share Posted 5 februari 2005 Heb je de phono-pre op een tape-in ingang aangesloten;op aux of iets anders kan hij "dichter"klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 5 februari 2005 Author Report Share Posted 5 februari 2005 Hij klinkt juist beter op de cd of tuner ingangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 februari 2005 Report Share Posted 5 februari 2005 Het kan niet anders of je hebt de boel verkeerd aangesloten; wat voor element gebruik je (MM/MC) en wat heb je ingesteld aan de phono=pre? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 5 februari 2005 Report Share Posted 5 februari 2005 Mij bekruipt 't gevoel dat je je phono-pre op de phono ingang hebt aangesloten. Dat is nou net de enige ingang die je niet mag gebruiken. Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 6 februari 2005 Author Report Share Posted 6 februari 2005 Ik gebruik een ortofon omb 5 en aan de phono pre kun je wat betreft mm instellingen niets veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 uiteraard niet de phonoingang op je versterker gebruiken Toch even aan de onderkant de instellingen op de dipswitsches controleren (vanaf fabriek zou de project ingesteld moeten staan op MM) MM on MC off subsonic off 47kOhm kastje en vooral trafo zoveel mogelijk vrij opstellen aardedraad goed aansluiten en de instellingen van arm en element even nalopen; naaldkracht bij voorkeur 1,5 tot 1,8 gram Het zou echt beter moeten klinken dan de phono op je versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 6 februari 2005 Author Report Share Posted 6 februari 2005 uiteraard niet de phonoingang op je versterker gebruiken mais non ! Aan de onderkant is er een combinatie van switches voor mm en twee voor mc, meer valt er niet in te stellen. Voor de grap heb ik ( had ik nog staan ) een eenvoudig pre-tje ( 35 euro ) ertussen gezet en deze klinkt als een klok in vergelijking met de project. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 terug naar de winkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 terug naar de winkel! Dat lijkt mij ook! Als zo'n simpel 2 transistor pre'tje wel goed klinkt is duidelijk die Project niet in orde. Overigens zijn die goedkope pre'tjes vaak helemaal zo slecht nog niet voor een doorsnee MM, al is het dan geen high-end. In veel gerenommeerde dure geintergreerde versterkers kom je precies hetzelfde schakelingetje tegen als in zo'n goedkoop pre'tlje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 6 februari 2005 Author Report Share Posted 6 februari 2005 Overigens zijn die goedkope pre'tjes vaak helemaal zo slecht nog niet voor een doorsnee MM, al is het dan geen high-end. In veel gerenommeerde dure geintergreerde versterkers kom je precies hetzelfde schakelingetje tegen als in zo'n goedkoop pre'tlje. Daar was ik al bang voor. En dan te bedenken dat deze versterker nieuw 225 euro kost !!! Hoeveel meer moet je dan uitgeven om een beetje verschil te maken ? Volgens mij kan ik net zo goed wat meer uitgeven en dan een betere versterker uitzoeken; heb ik gelijk een ( ga ik even van uit, maar je weet nooit ! ) betere inbouw phono pre erbij. Dan maar gelijk de vraag; welke versterkers staan er bekend om een goede phono ingang te hebben ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts