Camio Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Beste forum, Ik heb sinds ruim 2 maanden Magnepans MG 12 SE. In Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Beste forum, Ik heb sinds ruim 2 maanden Magnepans MG 12 SE. In Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Ik raad je in principe af om voor Rotel te gaan; is veel goed aan maar heb ondervonden ( en her en der lees je dat ook terug ) dat het hoog vrij scherp en aanwezig is. IK heb nota bene Dali's die absoluut een prettig hoog hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Beste forum, Ik heb sinds ruim 2 maanden Magnepans MG 12 SE. In Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Verder kan ik je adviseren (als je kunt en durf!!!) om de zekering uit de signaalweg te halen. Daarmee haal je veel onvergangsweerstanden uit de signaalweg van het hoog. EN uiteraard die irritante glaszekering. Absoluut mee eens: verwijderen die zekering! Amerikaanse indekpolitiek is dat; het dient geen enkel realistisch doel en als je je apparatuur kent en zelf leert waar de grenzen liggen hoef je nergens bang voor te zijn. Toine (alleen al dat verwijderen heeft het effect van een echte upgrade) Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Yamaha zou nog een grotere scherpte laten horen, bovendien zou Sony,Technics,Pioneer nog weer erger zijn dan Yamaha, boven Denon heb je Rotel die weer wat minder scherp is dan Marantz en daarna NAD. Ook dan kun je nog veel verder nl de merken die daarboven zitten zoals AUDIO ANALOQUE, EXPOSURE,UNISON RESEARCH,THULE,ACCUPHASE,BRYSTON en noem maar op. Een imposant rijtje vooroordelen op een rij. De duurdere modellen van "Denon,Sony,Technics,Pioneer" Klinken juist aan de "warme kant", en zouden waarschijnlijk juist een oplossing kunnen bieden voor je probleem. "AUDIO ANALOQUE, EXPOSURE,UNISON RESEARCH,THULE,ACCUPHASE,BRYSTON" allemaal prima merken, maar om dan maar te stellen dat ze "Boven" die anderen staan is klinkklare onzin. Ik zou de oplossing ook zoeken in een andere versterker, maar als je budget aan de krappe kant is, zou ik dus juist op zoek gaan naar een mooie Sony of Denon, een Sony ta-FA70es, of een Denon PMAs10. (klinken allebei wat warmer dan bijv een duurdere Accuphase 306) Verder zou ik ook zeker eens kijken of je niet iets aan je akoestiek kan doen, dat is toch in 90% van de gevallen de oorzaak van (extreme) scherpte. Ik heb een wat hardere akoestiek, en dat bracht in combinatie met mijn vorige versterker (Sphinx p12) de nodige scherpte met zich mee, ik heb een Sony TAN90es gekocht, en dat klinkt een stuk beter. (hij moet alleen terug voor een reparatie, maar dat is weer een heel ander verhaal) Dat hele merken verhaaltje is gebaseerd op puur snobisme: omdat een merk ook goedkope spullen bouwt, zullen ze wel geen goede spullen kunnen bouwen. Bovendien wil iemand die een versterker van 2000 euro koopt, niet dat er een "normaal"merk opstaat. Groeten, Vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Thule is zo'n verschrikkelijk slecht merk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Yamaha zou nog een grotere scherpte laten horen, bovendien zou Sony,Technics,Pioneer nog weer erger zijn dan Yamaha, boven Denon heb je Rotel die weer wat minder scherp is dan Marantz en daarna NAD. Ook dan kun je nog veel verder nl de merken die daarboven zitten zoals AUDIO ANALOQUE, EXPOSURE,UNISON RESEARCH,THULE,ACCUPHASE,BRYSTON en noem maar op. Een imposant rijtje vooroordelen op een rij. De duurdere modellen van "Denon,Sony,Technics,Pioneer" Klinken juist aan de "warme kant", en zouden waarschijnlijk juist een oplossing kunnen bieden voor je probleem. "AUDIO ANALOQUE, EXPOSURE,UNISON RESEARCH,THULE,ACCUPHASE,BRYSTON" allemaal prima merken, maar om dan maar te stellen dat ze "Boven" die anderen staan is klinkklare onzin. Ik zou de oplossing ook zoeken in een andere versterker, maar als je budget aan de krappe kant is, zou ik dus juist op zoek gaan naar een mooie Sony of Denon, een Sony ta-FA70es, of een Denon PMAs10. (klinken allebei wat warmer dan bijv een duurdere Accuphase 306) Verder zou ik ook zeker eens kijken of je niet iets aan je akoestiek kan doen, dat is toch in 90% van de gevallen de oorzaak van (extreme) scherpte. Ik heb een wat hardere akoestiek, en dat bracht in combinatie met mijn vorige versterker (Sphinx p12) de nodige scherpte met zich mee, ik heb een Sony TAN90es gekocht, en dat klinkt een stuk beter. (hij moet alleen terug voor een reparatie, maar dat is weer een heel ander verhaal) Dat hele merken verhaaltje is gebaseerd op puur snobisme: omdat een merk ook goedkope spullen bouwt, zullen ze wel geen goede spullen kunnen bouwen. Bovendien wil iemand die een versterker van 2000 euro koopt, niet dat er een "normaal"merk opstaat. Groeten, Vibuthi Beste, Ik heb ze allemaal staan, inclusief de Denon. Als je tijd hebt kom dan eens langs , dan kun je het verschil horen. MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Thule is zo'n verschrikkelijk slecht merk! Beste, Aha, daarom is hij niet te verkopen . MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Zelf heb ik inderdaad ondervonden dat Rotel met sommige speaker erg fel in het hoog zijn. Hoe de Magnepans MG 12 SE op Rotel reageren moet je zelf beluisteren. Wat ik een hele mooie combo vind is de Arcam CD82 CD speler samen met een Rotel RC1062 versterker. Maar ik zou je zeker niet blind staren op 1 merk, (zelf doe ik dat wel eens ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Haudio, Als jij zegt dat een Bryston4B beter klint dan een denon pmas10, dan geloof ik je op je woord, maar je moet dan ook geen appels met peren vergelijken. Tegenover spullen van "exoten" in de zelfde prijsklasse presteren de grote merken over het algemeen extreem goed. Ik heb hier ook heeel wat versterkers thuis gehad, en ik vind bijvoorbeeld de Sony fa70es nog altijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Haudio,Als jij zegt dat een Bryston4B beter klint dan een denon pmas10, dan geloof ik je op je woord, maar je moet dan ook geen appels met peren vergelijken. Tegenover spullen van "exoten" in de zelfde prijsklasse presteren de grote merken over het algemeen extreem goed. Ik heb hier ook heeel wat versterkers thuis gehad, en ik vind bijvoorbeeld de Sony fa70es nog altijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Maar waarom klinkt hier dan een Sony warmer dan Accuphase? En waarom vind ik pioneer warmer klinken dan Bryston? (voor de duidelijkheid:apparaten in dezelfde prijsklasse, op dezelfde luidsprekers, in dezelfde kamer) Ik doe trouwens goed mijn best om het allemaal goed te lezen, maar ik kan maar moeilijk opmaken uit je eerder stukje, dat je met "daarboven" alleen op de klankleur doelde, zeker gezien dat mijns inziens gewoon niet klopt: Accuphase klinkt enorm neutraal, zeker niet warm, en voor bryston geld eigenlijk hetzelfde (de andere merken ken ik niet goed genoeg om er een oordeel over te vellen) De Denon 1000 ken ik ook niet, het lijkt me een ouder type steroreceiver oid, en ik kan me voorstellen dat die niet overweg kan met de Maggies, wat natuurlijk op zich al een oorzaak van scherpte kan zijn. Waarchijnlijk zal een wat stabielere versterker (van welk merk dan ook), al snel enige verlichting brengen. @Camio: Hoe ziet je kamer eruit? als je een wat harde akoestiek hebt kun je proberen om de boel wat te dempen. Een andere versterker kan ook zeker wat uitkomst bieden. Maar ik zou er ook rekening mee houden, dat ondanks dat je ze erg mooi vind, de Magnepans gewoon niet bij je ruimte en muzieksmaak passen. Groeten, Vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camio Posted 6 februari 2005 Author Report Share Posted 6 februari 2005 Verder kan ik je adviseren (als je kunt en durf!!!) om de zekering uit de signaalweg te halen. Daarmee haal je veel onvergangsweerstanden uit de signaalweg van het hoog. EN uiteraard die irritante glaszekering. Absoluut mee eens: verwijderen die zekering! Amerikaanse indekpolitiek is dat; het dient geen enkel realistisch doel en als je je apparatuur kent en zelf leert waar de grenzen liggen hoef je nergens bang voor te zijn. Toine (alleen al dat verwijderen heeft het effect van een echte upgrade) Verwijderen?? OK. Maar dan moet er toch iets voor in de plaats komen? Wat dan wel en hoe doe je dat?? Kun je dat dan ook weer ongedaan maken? Gegroet, Jan Sorry, ik was iets te snel. Bij de Maggie Users Group vond ik dit: Magnepan Tweaks, Part 2 - Get Them Tweeters Clean! by Ed Morawski The stock Magnepans arrive with an unusual hookup configuration, to say the least. The solid steel jumper across the "Tweeter Attenuator" is actually in series with the high frequency driver. Some Magnepan users like to try different wires there, some even use the resistors supplied. I can't stand either. I want realism, damn it! I am also very careful with my volume, so I decided to eliminate the fuse. I don't want anything in the way of my music. You can do either or both. It just takes a Phillips screwdriver and a pair of pliers. After turning off or muting your amp, remove the four screws from the speaker attachment plate. Using your pliers (or a suitable wrench), loosen the nut holding the blue wire. Remove the nut and the blue wire. If you want to eliminate the tweeter jumper and keep the fuse, move the blue wire to the same terminal as the lower (black) fuse wire. If you want to eliminate both the jumper and fuse, move the blue wire to the same terminal as the upper fuse wire. You can remove the fuse wires or leave them. When you are finished, you will have three wires on the upper terminal: BLACK coming from the speaker BLACK coming from the fuse BLUE coming from the tweeter Hier staan duidelijke tekeningen. zie onderstaande link Magnepan Tweaks MG12 Is dit de bedoeling??? Gegroet, Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Maar waarom klinkt hier dan een Sony warmer dan Accuphase? Waarom klinkt een Sony in div configuraties minder warm dan een Accuphase ? ................................................................................ ...... En waarom vind ik pioneer warmer klinken dan Bryston? Geen idee, waarom klinkt een Pioneer in div configuraties minder warm dan een Bryston ? ................................................................................ ........ (voor de duidelijkheid:apparaten in dezelfde prijsklasse, op dezelfde luidsprekers, in dezelfde kamer) Bij mij ook , heel veel verschillende apparatuur in dezelfde ruimte . ................................................................................ ...... Ook div. apparatuur bij heel veel klanten , dezelfde ervaring. ................................................................................ ....... Ik doe trouwens goed mijn best om het allemaal goed te lezen, maar ik kan maar moeilijk opmaken uit je eerder stukje, dat je met "daarboven" alleen op de klankleur doelde, Gewoon beter lezen. ............................... zeker gezien dat mijns inziens gewoon niet klopt: Accuphase klinkt enorm neutraal, Bij mij klinkt Accuphase , warm ook weer in div. configuraties, moet ook wel daar zijn de Mosfet's waarschijnlijk debet aan. .......................................................................... zeker niet warm, en voor bryston geld eigenlijk hetzelfde (de andere merken ken ik niet goed genoeg om er een oordeel over te vellen) Niet allen ik maar honderden andere mensen hebben hetzelfde oordeel. ................................................................................ . De Denon 1000 ken ik ook niet, Ik wel , ik heb hem staan en het apparaat is up to date , dus gewoon in de winkel te koop. ................................................................................ ........ het lijkt me een ouder type steroreceiver oid, Nee het is een nieuwe stereo receiver ,op dit moment de zwaarste stereo receiver van Denon. ................................................................................ ........ en ik kan me voorstellen dat die niet overweg kan met de Maggies, Mee eens klopt, daar sloeg mijn antwoord ook op. ........................................................................... wat natuurlijk op zich al een oorzaak van scherpte kan zijn. Nee, deze Denon klinkt scherper, dan bv een NAD of Marantz in dezelfde prijsklasse. ................................................................................ ........ Waarchijnlijk zal een wat stabielere versterker (van welk merk dan ook), al snel enige verlichting brengen. BV een Unico van Unison Research dat is een Hybride versterker zonder een scherp randje. ................................................................................ ... @Camio: Hoe ziet je kamer eruit? als je een wat harde akoestiek hebt kun je proberen om de boel wat te dempen. Een andere versterker kan ook zeker wat uitkomst bieden. Maar ik zou er ook rekening mee houden, dat ondanks dat je ze erg mooi vind, de Magnepans gewoon niet bij je ruimte en muzieksmaak passen. Ik denk dat de Maggies prima zijn , maar de andere componenten passen er niet bij. .............................................................................. MvG, HAudio Groeten, Vibuthi MvG, HAudio Tot Ziens HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Er wordt hier gelijk van alles aanbevolen, maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat die Maggies gewoon laten horen d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camio Posted 6 februari 2005 Author Report Share Posted 6 februari 2005 Er wordt hier gelijk van alles aanbevolen, maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat die Maggies gewoon laten horen d Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Er wordt hier gelijk van alles aanbevolen, maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat die Maggies gewoon laten horen d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Er wordt hier gelijk van alles aanbevolen, maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat die Maggies gewoon laten horen d Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Absoluut mee eens: verwijderen die zekering!Amerikaanse indekpolitiek is dat; het dient geen enkel realistisch doel en als je je apparatuur kent en zelf leert waar de grenzen liggen hoef je nergens bang voor te zijn. Toine (alleen al dat verwijderen heeft het effect van een echte upgrade) Verwijderen?? OK. Maar dan moet er toch iets voor in de plaats komen? Wat dan wel en hoe doe je dat?? Kun je dat dan ook weer ongedaan maken? Gegroet, Jan Yep, zoals die link het stelt is de bedoeling. Met verwijderen bedoel ik (en Erjee denk ik ook) dat je die zekering gewoon moet overbruggen met een draadbrugje. Je kunt 'm dus gewoon laten zitten zodat de speaker zelf weer origineel te maken is, maar de zekering zit niet meer in de signaalweg als je 'm overbrugt. Ik hoorde deze lsp voor het eerst in 1990 en Magnepan gaf toen zelf stiekem al de tip om de zekering te verwijderen. Het is overigens al wel sinds de jaren 60 bekend dat een glaszekering ter bescherming van een luidspreker verre van waterdichte veiligheid geeft...... Succes, Toine. p.s.: probeer dat gewoon eerst eens voor je je zo gek laat maken dat er iets met je versterker zou zijn...... En reinig ook die contactbussen achterop maar een keertje goed. Gewoon met alcohol; da's echt goed genoeg..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Met verwijderen bedoel ik (en Erjee denk ik ook) dat je die zekering gewoon moet overbruggen met een draadbrugje. Je kunt 'm gewoon laten zitten zodat de speaker origineel blijft, maar de zekering zit niet meer in de signaalweg als je 'm overbrugt. Ik hoorde deze lsp voor het eerst in 1990 en Magnepan gaf toen zelf de tip om de zekering te verwijderen. Het is overigens al wel sinds de jaren 60 bekend dat een glaszekering ter bescherming van een luidspreker verre van waterdichte veiligheid geeft...... Succes, Toine. Glaszekeringen zijn idd nou niet iets om in je speakerkabels te hebben, dat ben ik met je eens. Maar ze zijn zeker niet de oorzaak van scherpe s'en, die worden hoofdzakelijk door een gammele versterker of een gammele (aanlopende) tweeter veroorzaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Ik zou de oplossing ook zoeken in een andere versterker, maar als je budget aan de krappe kant is, zou ik dus juist op zoek gaan naar een mooie Sony of Denon, een Sony ta-FA70es, of een Denon PMAs10. (klinken allebei wat warmer dan bijv een duurdere Accuphase 306)Verder zou ik ook zeker eens kijken of je niet iets aan je akoestiek kan doen, dat is toch in 90% van de gevallen de oorzaak van (extreme) scherpte. Hoi Vibuthi, dat een versterker iets warmer klinkt, is in mijn ogen een vorm van kleuring. De een stelt dat op prijs, en de ander wil graag de muziek ongekleurd horen en daarvan genieten. En dat pogen fabrikanten zoals Accuphase, Krell, Bryston en nog velen meer met hun producten te bereiken. Dat je dat hard vind klinken, hoeft zeer zeker niet aan de versterker of acoustiek te liggen. Ik ben 4 jaar terug verhuist van een oudbouw- naar een nieuwbouwwoning met ook een zeer hard geluid tot gevolg. Ik draaide toen met Bryston 3B's op Nautilus 804. Ook ik dacht in eerste instantie dat dit aan zowel de versterking als aan de acoustiek zou liggen. Nou, geen van twee. Ik ben overgestapt op Thiel 2.3 luidsprekers, zonder wat aan mijn acoustiek te veranderen. Het geluid is zeer detailrijk en rustig geworden met een ongelooflijk mooie controle over het laag. En dat met nog steeds dezelfde versterking. Maar Magnepnans hebben wel een heel stabiele versterker nodig die ook met een hele lage belasting overweg kan. En versterkers die dat kunnen komen toch veelal uit het rijtje dat Haudio opsomde. Er is verder niks mis met de door jou genoemde versterkers. Maar je moet ook niet met een Ferrari gaan terreinrijden.Ik krijg de indruk dat jij het verhaal van Haudio als een aanval ziet op Sony. Ik zie dat niet zo. Er zijn 1000 en 1 luidsprekers waar deze wel voor lijken te zijn gemaakt. Alleen misschien niet voor elektrostaten. Muziek krijg je er altijd wel uit, maar ben eens eerlijk, klinkt het dan altijd goed (lees mooi)? Met vriendelijke groet: Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Hoe zit het met je akoestiek? Weet uit eigen ervaring dat dit erg belangrijk is. Bij veel mensen is dit vandaag de dag aan de harde kant en dan krijg je harde sss. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Met verwijderen bedoel ik (en Erjee denk ik ook) dat je die zekering gewoon moet overbruggen met een draadbrugje. Je kunt 'm gewoon laten zitten zodat de speaker origineel blijft, maar de zekering zit niet meer in de signaalweg als je 'm overbrugt. Succes, Toine. Draadbrugje????. Ik ben een werktuigbouwer en zie nu vreemde dingen in m'n gedachte komen. leg eens uit Gegroet, Jan We hebben het over een zwakstroomzekering in serie met de plusleiding van een luidsprekeraanvoer. Overbruggen die hap. Daar valt toch niks aan uit te leggen??? Kijk anders maar op de link de starter van het topic zelf achteraf ontdekte..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Hoi Robbert, ik weet niet of je op mijn situatie doelt? Maar ik heb ondanks de redelijk harde ruimte beslist geen last van harde S- en T- klanken. Integendeel. Acoustiek is zeer belangrijk, maar bleek in mijn geval gelukkig niet aangepast te hoeven worden. Groet: Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts