Jump to content

(Te) scherpe S-klank bij zangstemmen

Camio
 Share

Recommended Posts

Met verwijderen bedoel ik (en Erjee denk ik ook) dat je die zekering gewoon moet overbruggen met een draadbrugje. Je kunt 'm gewoon laten zitten zodat de speaker origineel blijft, maar de zekering zit niet meer in de signaalweg als je 'm overbrugt.

Ik hoorde deze lsp voor het eerst in 1990 en Magnepan gaf toen zelf de tip om de zekering te verwijderen. Het is overigens al wel sinds de jaren 60 bekend dat een glaszekering ter bescherming van een luidspreker verre van waterdichte veiligheid geeft......

Succes,

Toine.

Glaszekeringen zijn idd nou niet iets om in je speakerkabels te hebben, dat ben ik met je eens. Maar ze zijn zeker niet de oorzaak van scherpe s'en, die worden hoofdzakelijk door een gammele versterker of een gammele (aanlopende) tweeter veroorzaakt.

;)

In je zoektocht naar transparantie moet je gewoon elk aspect op waarde schatten.

Ik heb persoonlijk niet beweerd dat die s-klanken door zekeringen veroorzaakt worden hoor. Ik weet alleen dat je niks over moet slaan op weg naar het neutraliseren ervan. De zekering is beslist een bottleneck in deze, niet louter voor s-klanken op zich, maar ik heb er geen moeite mee als iemand anders denkt dat dat niet zo is.

Toine.

Ik zou de oplossing ook zoeken in een andere versterker, maar als je budget aan de krappe kant is, zou ik dus juist op zoek gaan naar een mooie Sony of Denon, een Sony ta-FA70es, of een Denon PMAs10. (klinken allebei wat warmer dan bijv een duurdere Accuphase 306)

Verder zou ik ook zeker eens kijken of je niet iets aan je akoestiek kan doen, dat is toch in 90% van de gevallen de oorzaak van (extreme) scherpte.

Hoi Vibuthi, dat een versterker iets warmer klinkt, is in mijn ogen een vorm van kleuring. De een stelt dat op prijs, en de ander wil graag de muziek ongekleurd horen en daarvan genieten. En dat pogen fabrikanten zoals Accuphase, Krell, Bryston en nog velen meer met hun producten te bereiken. Dat je dat hard vind klinken, hoeft zeer zeker niet aan de versterker of acoustiek te liggen.

Ik ben 4 jaar terug verhuist van een oudbouw- naar een nieuwbouwwoning met ook een zeer hard geluid tot gevolg. Ik draaide toen met Bryston 3B's op Nautilus 804. Ook ik dacht in eerste instantie dat dit aan zowel de versterking als aan de acoustiek zou liggen. Nou, geen van twee. Ik ben overgestapt op Thiel 2.3 luidsprekers, zonder wat aan mijn acoustiek te veranderen. Het geluid is zeer detailrijk en rustig geworden met een ongelooflijk mooie controle over het laag.

En dat met nog steeds dezelfde versterking. Maar Magnepnans hebben wel een heel stabiele versterker nodig die ook met een hele lage belasting overweg kan. En versterkers die dat kunnen komen toch veelal uit het rijtje dat Haudio opsomde. Er is verder niks mis met de door jou genoemde versterkers. Maar je moet ook niet met een Ferrari gaan terreinrijden.Ik krijg de indruk dat jij het verhaal van Haudio als een aanval ziet op Sony.

Ik zie dat niet zo. Er zijn 1000 en 1 luidsprekers waar deze wel voor lijken te zijn gemaakt. Alleen misschien niet voor elektrostaten. Muziek krijg je er altijd wel uit, maar ben eens eerlijk, klinkt het dan altijd goed (lees mooi)?

Met vriendelijke groet: Frank :rolleyes:

Hoi Frank,

Nou, ik zie het verhaal van Haudio zeker niet als aanval, maar ik vind het wel hoogst merkwaardig dat hij Sony scheller vind klinken dan yamaha, en Accuphase dan juist weer bij het rijtje "aanraders tegen een schelle weergave" schaart, ik kan zijn verhaal absoluut niet rijmen met mijn eigen ervaringen.(ik heb JUIST voor een sony gekozen omdat ik iets "rustigers" en "warmers" wilde)

Ik ben het met je eens dat een "warme klank" een vorm van kleuring is, maar ik ben ook van mening dat het "open" karakter van bijv. een Krell ,Sphinx of Sonneteer, ook kleuring is, alleen dan in het mid/hoog. De "neutrale" waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Ik moet wel zegen dat ik de vooroordelen jegens Sony ES, bijzonder wijdverspreid vind: Ik heb Thiel 3.6 gehad, die ik aanstuurde met een ta-FA70es, en ik kan je vertellen dat ik menig Hifi-boer een kleine hartverzakking heb zien krijgen bij het horen van die 2 merken in 1 zin alleen al............"Ja maar een Thiel kun je toch niet met een sony aansturen!!!!!!!!!!???????, of: "Pas maar op voor je tweeters".

Als je dan vervolgens uitlegt dat het een ES is, dan komt er meestal wat gemompel in de trend van "Ja die zijn idd wel iets beter".

Zodra ze dan beginnen met het opnoemen van vervangers (want dat doen ze, ook al kwam ik daar helemaal niet voor een versterker), passeren er altijd een aantal versterkers de revue, die 100% zeker inferieur zullen zijn aan bijv die FA70es.

Op zo'n moment verlies ik idd alle vertrouwen in de vakkennis van zo iemand, ze hebben klaarblijkelijk geen idee waar ze het over hebben.

Ik heb het hierbij overigens absoluut niet over Haudio, Ik ben nooit in zijn zaak geweest en hij heeft al uitgelegd dat hij het hier over apparaten in een bepaalde prijsklasse heeft. Ik ben gewoon oprecht benieuwd waarom zijn ervaring zo anders is dan de mijne, ik vind Yamaha dus ook een vrij "schel" merk, hij vind sony blijkbaar nog scheller klinken. Dan snap ik het dus echt even niet meer, is het karakter van de "goedkopere" Sony's dan zo veel anders dan de ES serie ?

Groeten, Vibuthi

Hoi Vibuthi, ik heb uiteraard niet alle Sony's gehoord, maar een aantal jaren terug wel een set gehad uit de serie die nu als QS te boek staat. Ik vond dit lekker "hard" gaan, maar als ik nog eens terug denk wel een beetje "schel"klinken.

Ik draaide hiermee op een set B&W speakers (DM 110). Deze speakers klonken vervolgens wel mooi op een NAD receiver die ik daarna nog heb gehad. En zeker niet schel.

Met de ES serie heb ik minder ervaring. Alleen met de SCD 555 ES die ik bijzonder mooi vind klinken zowel met sacd als met de normale cd. Wat ik wel weet is dat de voedingskeuze voor de ES serie overbemeten is in vergelijk met de "goedkopere series"van Sony, wat weer voor een stabieler en misschien warmer geluid zorg draagt.

De goedkopere serie kan scheller klinken, omdat ze misschien op de tenen moeten lopen om een beetje geluid uit moeilijk aan te sturen luidsprekers te kunnen krijgen. Wat misschien dat "schellere" geluid verklaart.

Maar ik ben het wel met je eens dat de ES serie wel vaak is onderschat omdat het een "massaprodukt" zou zijn?!?

Vertel het mij maar.

Groet: Frank :rolleyes:

Ik heb zelf nu een eenvoudige sony tafe 370 en vind het midden en

hoog zeer prettig ( "sweet" zoals de britten zeggen )

Mischien hierdoor klinkt deze versterker mij wat warm in de oren.

Aan het laag kan het niet liggen want dat is wat zwak.

Zou een warme klank mischien juist iets te maken kunnen hebben

met onzuiverheid ( of schijn van onzuiverheid ) van tonen en klank ?

De rotel 971 die ik hiervoor had klonk precieser dan de sony.

Instrumenten en stemmen kon ik meer onderscheiden maar

vooral tonen klonken strakker en rechtlijniger ( zuiverder ?)

Ik denk dat een zuivere hoge toon zonder vibrato als

hard ervaren kan worden; is deze toon enigszins onzuiver

dan is dat mischien wel prettiger voor het oor ?

Aan je cd speler, de Denon DCD 755, kan het niet liggen, die heeft een bijzonder vriendelijke treble weergave.

Ook ik denk eerder aan een probleem in de akoustiek, probeer eerst eens wat te schuiven met de speakers e.d.

Moet er toch per s

=thingman,6 Feb 2005, 18:38:21]
In je zoektocht naar transparantie moet je gewoon elk aspect op waarde schatten.

Ik heb persoonlijk niet beweerd dat die s-klanken door zekeringen veroorzaakt worden hoor. Ik weet alleen dat je niks over moet slaan op weg naar het neutraliseren ervan. De zekering is beslist een bottleneck in deze, niet louter voor s-klanken op zich, maar ik heb er geen moeite mee als iemand anders denkt dat dat niet zo is.

Als je het aansluitplaatje, achter op je Maggies, los schroeft, zie je de (verschillend gekleurde) draadjes met kabelvoetjes naar de verschillende aansluitingen lopen. Als je de draadjes van de zekeringhouder nu los draait en deze, ZOALS OP DE SITE VAN DE MUG-GROUP ZEER DUIDELIJK BESCHREVEN, aan de signaalweg van de tweeter knoopt, dan is de zekering uit de signaalweg.

ZO sla je 4 overgangsweerstanden over.

Inderdaad MOET dit niet de oplossing voor scherpe S-sen zijn, maar helpen doet het gegarandeerd.

De importeur is helemaal niet vies van modificeren, ZOLANG JE MAAR VAN DE MEMBRANEN BLIJFT!!!

Verder valt me op hoe de Sony TA-FA70 ES wordt geroemd om zijn warme klank.

Welnu, dit monster heb ik ook 'n jaar of 3 aan mijn Maggies gehad. Werkelijk een "built for life" machien. Zeer compleet (uitschakelbare recordselector, pre out, alles degelijk, MM en MC) mooimooimooi... Maar toen ik 'm vergeleek met de Classe 101 en diverse Electrocompaniets.... Pfffff, toen hoorde ik pas wat voor een steriele bak het feitelijk was. Niks geen warmte. Alles heel correct en juist weergeven, maar warmte of muzikaliteit??? NOPE!

Dus hoe het komt dat jullie die 70 ES zo "warm" vinden klinken??? Mij een raadsel.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Toine.

Hallo Toine,

Wat een zekering doet kun je horen door er eentje tussen te zetten en daarna weer weg te laten. De weerstand ervan wordt gemoduleerd bij hard spelen. Dat gaat relatief langzaam, wat je hoort is een modulatie van de dynamiek in het ritme van de bassen en dan alleen bij vrij hard spelen. Wdb horen ze zeker niet in de speakerleiding, in de uitgang van versterker of in de speakerboxen thuis. Tweeters beveiligen doen ze toch niet, meestal beveiligt de tweeter de zekering :D

Scherpe s-klanken waar het hier over gaat produceren ze echt niet hoor. Alhoewel het overbruggen van de zekering zeker zin heeft zal dat geen soelaas bieden tegen die scherpe s'en. Persoonlijk hou ik het op de Denon die er nu aanhangt. Ik heb een vergelijkbare Denon in de schuur staan en die produceert ook vrij irritante s-klanken. Zeker bij sopranen op het snerpende af. Dat is gewoon geen partij voor die maggies.

;)

wat je hoort is een modulatie van de dynamiek in het ritme van de bassen en dan alleen bij vrij hard spelen. Wdb horen ze zeker niet in de speakerleiding, in de uitgang van versterker of in de speakerboxen thuis. Tweeters beveiligen doen ze toch niet, meestal beveiligt de tweeter de zekering :D

Scherpe s-klanken waar het hier over gaat produceren ze echt niet hoor. Alhoewel het overbruggen van de zekering zeker zin heeft zal dat geen soelaas bieden tegen die scherpe s'en. Persoonlijk hou ik het op de Denon die er nu aanhangt. Ik heb een vergelijkbare Denon in de schuur staan en die produceert ook vrij irritante s-klanken. Zeker bij sopranen op het snerpende af. Dat is gewoon geen partij voor die maggies.

;)

Bedankt!

Het klopt: een tweeter fikt vaak eerder uit dan een zekering, zeker waar het om een ribbon of bandtweeter gaat.

Die s-klanken zullen ongetwijfeld niet door de zekering alleen worden veroorzaakt, mee eens. Net zomin als de akoestiek zomaar verantwoordelijk gesteld kan worden. Het zal in de praktijk wel een combinatie van factoren zijn.

Voor mezelf is het verjagen van (digitale?) scherpte best lang een issue geweest, maar ik denk dat vooral DAC en interlinks hiervoor verantwoordelijk waren. Als ik m'n CD80 als standalone gebruik is het hoog altijd enigszins pinnig.

En als ik de volksmening mag geloven is de s-klank niet alleen moeilijk goed weer te geven, maar ook moeilijk op te nemen, dus waar is de referentie?

Als je van een bekend persoon een goede stemopname kunt maken (met flink wat s-klanken erin) en je draait die thuis op mono af, dan kun je een directe vergelijking maken als je diezelfde persoon de tekst live laat voorlezen. Als je ziet dat zo'n simpel experiment al erg teleurstellend uit kan pakken, hoeveel meer gaat er dan niet mis bij complexe opnames.

Ik moet altijd aan die hele oude buizenspul-opname van "The Weavers" denken -- 1958 of daaromtrent -- in Carnegie Hall (de oude akoestiek nog). Het realiteitsgehalte van die opname wordt vandaag de dag zelfs door weinig als "audiofiel" geldende opnames verbeterd.....

Toine.

Voor luisterproeven gebruik ik meestal The Raven van Rebecca Pidgeon om scherpe randjes te ontdekken. Op foute installaties kan ze erg scherp zijn, maar op de juiste installatie klinkt ze alsof ze voor je in de kamer staat te zingen.

Overigens kan een zangeres ook in werkelijkheid scherp klinken, al is heeft die scherpte zelden een digitaal randje.

Goeie tips van Erjee, Vibuthi en Thingman.

Ik heb zelf Magnepan op Rotel en dat gaat prima. Onlangs heb ik de componenten van het intern en extern scheidingsfilter vervangen door betere spullen en daarbij gelijk de zekeringen uit het circuit gekieperd, de lullige terminals vervangen etc. Met de operatie is het rendement van de speakers flink omhoog gegaan en is bas/mid integratie verbeterd. De hoogweergave is niet merkbaar veranderd.

Wel weet ik uit ervaring dat plaatsing van de Maggies enorm kritisch is. Veel 'harde' oppervlakken in de luisterruimte maken deze speakers overbrilliant, zeker wanneer de speakers ook nog naar de luisterpositie zijn gericht. En dat laatste is bij een quasi-ribbon als de MG12 juist weer nodig in verband met de betrekkelijk geringe spreiding van hoge tonen.

Probeer wat te experimenteren met plaatsing: voldoende ruimte ten opzichte van de achterwand, de 'ficus-tree' (MUG), tweeter aan binnen- of buitenzijde, kleed tegen achterwand of juist aan de andere zijde. En die zekering natuurlijk he B) de goedkoopste tweak...

En die zekering natuurlijk he  B)  de goedkoopste tweak...

Bij de Apogee luidsprekers is de 'switch' achterop, die je laat kiezen tussen 2 of 3 hooginstellingen, de zwakke schakel. Het probleem zit in de contactpunten van de schakelaar: erg corrosiegevoelig blijken die te zijn.

De meeste bezitters maken melding van een duidelijke vooruitgang in oplossend vermogen na het bypassen van de schakelaar. Ik heb het met m'n kleine Apogees wel gedaan, maar met de grotere (nog) niet.

Op de 1e foto is de schakelaar onderaan in het midden te zien.

Toine.

filter05.jpg

duettafilter02.jpg

Toine.

Hallo Toine,

Wat een zekering doet kun je horen door er eentje tussen te zetten en daarna weer weg te laten. De weerstand ervan wordt gemoduleerd bij hard spelen. Dat gaat relatief langzaam, wat je hoort is een modulatie van de dynamiek in het ritme van de bassen en dan alleen bij vrij hard spelen. Wdb horen ze zeker niet in de speakerleiding, in de uitgang van versterker of in de speakerboxen thuis. Tweeters beveiligen doen ze toch niet, meestal beveiligt de tweeter de zekering :D

;)

Wat bedoel je precies met moduleren Pjotr? Zorgt de zekering voor een 'eigen' dynamiek in bassritmen?

Ik geloof dat de Magnepan MG12 alleen een zekering heeft voor het hoog maar ik zal er bij mijn eigen speakers (zekeringen verwijderd) eens op letten.

Ik heb zelf Magnepan op Rotel en dat gaat prima. Onlangs heb ik de componenten van het intern en extern scheidingsfilter vervangen door betere spullen en daarbij gelijk de zekeringen uit het circuit gekieperd, de lullige terminals vervangen etc. Met de operatie is het rendement van de speakers flink omhoog gegaan en is bas/mid integratie verbeterd. De hoogweergave is niet merkbaar veranderd.

Wel weet ik uit ervaring dat plaatsing van de Maggies enorm kritisch is. Veel 'harde' oppervlakken in de luisterruimte maken deze speakers overbrilliant, zeker wanneer de speakers ook nog naar de luisterpositie zijn gericht. En dat laatste is bij een quasi-ribbon als de MG12 juist weer nodig in verband met de betrekkelijk geringe spreiding van hoge tonen.

Probeer wat te experimenteren met plaatsing: voldoende ruimte ten opzichte van de achterwand, de 'ficus-tree' (MUG), tweeter aan binnen- of buitenzijde, kleed tegen achterwand of juist aan de andere zijde. En die zekering natuurlijk he B) de goedkoopste tweak...

Werkt dezelfde truc ook met de zekering van de Magnepan 0.5? Heb de boel achter even losgehaald. De draadjes liepen wat anders en waren anders gekleurd dan bij de M12. De Magnepan 0.5 heeft zes binding posts (twee voor single wire) en vier voor bi-wirng. Die biwiring gebruik ik.

De zekering is in mijn geval verbonden met een bruine en een zwarte draad. De bindingposts voor het biwiren met een zwarte (een andere zwarte welteverstaan) en een rode draad. (voor single wire weer met een gele en weer een andere zwarte draad).

Zie dus even door de bomen het bos niet meer. Zijn hier tekeningen, foto's van te vinden?

Wat bedoel je precies met moduleren Pjotr? Zorgt de zekering voor een 'eigen' dynamiek in bassritmen?

Ik geloof dat de Magnepan MG12 alleen een zekering heeft voor het hoog maar ik zal er bij mijn eigen speakers (zekeringen verwijderd) eens op letten.

Zoiets ja. Door de stroom wordt het smeltdraadje ritmisch behoorlijk heetgestookt en koelt weer af en daardoor varieert de weerstand. Je hoort dat het duidelijkst als er 1 zekering voor de hele speaker in zit.

Had ooit eens voor een paar Decca ribbons ook zekeringen zitten maar dan alleen voor die Decca's. Daar kon je dat moduleren niet zo duidelijk bewust horen, ze weglaten gaf toch wel een duidelijk rustiger geluid. Maar scherpte kon ik niet waarnemen en als er speakers zijn die door elektrische oorzaken scherpte laten horen zijn het die Decca ribbons wel,

Scherpe s-en zijn toch meestal het gevolg van vervorming in de keten. Vooral versterkers waarbij de biasstroom niet goed staat (cross-over vervorming) of op het randje van instabiliteit staan produceren ze overduidelijk.

En idd de acoustiek wil ook nog wel eens zijn bijdrage leveren. Maar er is nog een reden die voor kan komen: De nawee-en van een flinke oorontsteking/griep kunnen die scherpte ook in je oren zelf veroorzaken.

;)

Goede morgen allen,

Nou, ik heb nogal wat reacties losgemaakt en daar kan ik wel wat mee.

Ik heb vanochtend de glaszekering buitenspel gezet. Fluitje van een cent met de handleiding van de MUG. Het resultaat mag er wezen. Ik merk absoluut verandering/verbetering maar beschrijven is moeilijk zonder in wollig taalgebruik te vervallen. Het geluid is helderder, briljanter maar ook minder scherp. Het geluidsbeeld is rijker, gedetailleerder, completer, je hoort gewoon meer. Kortom, een echte upgrade. De scherpte is nog wel storend maar toch ietwat minder. Rechtop zetten van de Maggies en verbetering van de akoestiek komen eraan. Een betere versterker zal er zeker komen maar daarin heb ik nog geen keuze gemaakt.

Tot zover bedankt allemaal.

Gegroet,

Jan

Goede morgen allen,

Ik heb vanochtend de glaszekering buitenspel gezet. Fluitje van een cent met de handleiding van de MUG. Het resultaat mag er wezen. Ik merk absoluut verandering/verbetering maar beschrijven is moeilijk zonder in wollig taalgebruik te vervallen. Het geluid is helderder, briljanter maar ook minder scherp. Het geluidsbeeld is rijker, gedetailleerder, completer, je hoort gewoon meer. Kortom, een echte upgrade. De scherpte is nog wel storend maar toch ietwat minder. Rechtop zetten van de Maggies en verbetering van de akoestiek komen eraan. Een betere versterker zal er zeker komen maar daarin heb ik nog geen keuze gemaakt.

Gegroet,

Jan

Heel mooi :D

Toch een echte upgrade en helemaal gratis.....

Goede morgen allen,

Gegroet,

Jan

Kan zo'n bypass bij de 1.6 net zo eenvoudig? (dus zonder gesoldeer e.d.) Ik heb op MUG gezocht, maar het enige duidelijke plaatje wat ik zo snel vond ( plaatje ) doet me vermoeden dat het iets minder simpel ligt.

Het lijkt me interessant om te proberen, het geluid kan er alleen maar op verbeteren lijkt me. Maar net zoals jij ervaren hebt, verwacht ik niet dat deze tweak veel zal helpen tegen een schrille/scherpe hoogweergave. Dat probleem bevindt zich volgens mij niet in de speakers, maar in de bron: de CD zelf. Ik heb het probleem weten te verzachten met de aanschaf van een speler met een buizen trapje (een Marantz/Heart CD5000). Het schrille hoog is zo redelijk met de mantel der (buizen)liefde bedekt.

Een andere oplossing is terug naar m'n oude speakers, de SMGA; met een maximum van 15 KHz gaven die gewoon helemaal geen hoge tonen weer ;)

Met vriendelijke groet,

Jan

Kan zo'n bypass bij de 1.6 net zo eenvoudig? (dus zonder gesoldeer e.d.)

Ja dat kan; schroef het aansluitplaatje achterop de speaker los.

Aan de achterzijde ervan zie je dat de zekering met 2 draadjes en draadoogjes in de signaalweg zit opgenomen.

Door die draadoogjes los te schroeven en direkt met elkaar te verbinden (schroefje/boutje of solderen) ben je klaar.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Gewoon een buizenbak er aan,en klaar ben je .

Beste Triode,

Dat is waar , maar daar is hij '' nog '' niet aan toe denk ik.

Wat wel kan is er een MF 10 X D tussen schakelen, die kan hij altijd gebruiken en heeft toch de voordelen van de scherpte te laten verdwijnen.

MvG,

HAudio

:rolleyes:

Gewoon een buizenbak er aan,en klaar ben je .

Wat wel kan is er een MF 10 X D tussen schakelen, die kan hij altijd gebruiken en heeft toch de voordelen van de scherpte te laten verdwijnen.

MvG,

HAudio

Naar mijn bescheiden mening niet de juiste methede.

Waarom het signaal van je cd door NOG een apparaat laten lopen?

Die extra trap kan het signaal nooit verbeteren, hooguit veranderen.

ALS het signaal al niet goed is (= te scherp), zorg dan dat de bron (speler) van betere kwaliteit wordt.

Groet,

Erjee.