festivalbeast Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Geachte Forumgenoten Ik wil een XTC powercord proberen op m'n Maestro amp. Aangezien ik de lengte van 1m80 niet kwijt kan achter m'n audiorack vanwege de stugheid van het snoer zou ik deze in willen laten korten tot b.v 1 of 1m50. Maar ik had begrepen dat die 1m80 juist mede bepalend was voor het ontwerp. Als ik daar nu een stuk van afhaal, gaat dit ten koste van de (geluidskwaliteit van het netsnoer? Of geef ik hier zelf perongeluk het antwoord al Gr. Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Anders vraag je het toch aan de maker? Oeps.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 6 februari 2005 Author Report Share Posted 6 februari 2005 Anders vraag je het toch aan de maker? Oeps.. Laten we het daar maar niet meer over hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Weer zo`n onzinnig verhaal Sprookjes, kolder en bijgeloof, ik kan er geen andere kreten voor bedenken. Korter zou betekenen minder induktie, ontvangst van storingen op een hogere frequentie (dus verder van het hoorbare spectrum verwijdert) , bij interlinks en luidsprekerkabels kan ik me iets voor stellen dat in sommige gevallen een bepaalde lengte kan zorgen voor een betere afstemming. Maar bij stroom kabels is altijd hoe korter hoe beter voor een zo ongehinderd mogelijke stroom toevoer. gewoon korter maken zou ik zeggen Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 gewoon korter maken zou ik zeggen Dat ligt eraan hoe ver je van de centrale woont. Altijd ervoor zorgen dat je nooit meer dan 50 x Pi kilometer kabel tussen jouw huis en de centrale hebt zitten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 gewoon korter maken zou ik zeggen Dat ligt eraan hoe ver je van de centrale woont. Altijd ervoor zorgen dat je nooit meer dan 50 x Pi kilometer kabel tussen jouw huis en de centrale hebt zitten... Juist dat laatste stukje kabel maakt ook echt niet zovel verschil dat je de afstemming van je set er mee naar je grootje helpt. Daarom vind ik dit ook zo`n onzinnig verhaal Volgens mij laten sommige mensen hun set ook nog 1 keer per jaar instralen door Jomanda en hypnotiseren door Rasta Rostelli om te zorgen dat hun set niet gestrest gaat klinken Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Bijna goed. Door een exorcist Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Bijna goed. Door een exorcist OOOOOOOH JAAAAA natuurlijk Magnetisme spoken en Vervormings en Overspraakgeesten uitdrijven Blijft lachen met die AUDIO EXTREMISTEN (lees audiofielen) Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Blijft lachen met die AUDIO EXTREMISTEN (lees audiofielen) Marcel Gelukkig kunnen daarvan de meeste wel zelf beslissen wat voor draaitafel ze willen kopen. De XTC kabel (filtert) werkt het beste vanaf 1,8 meter,zo heeft Menno hem ontworpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Gelukkig kunnen daarvan de meeste wel zelf beslissen wat voor draaitafel ze willen kopen. Flauw hoor... Alsof er alleen newbees hier om advies vragen voor een (nieuw) onderdeel in hun set... De XTC kabel (filtert) werkt het beste vanaf 1,8 meter,zo heeft Menno hem ontworpen. Volgens mij heette hij Henno, toch? Maar wie zegt er dat dat verhaal van die 1,8m geen fabeltje is? Heeft ie daarvoor bewijs, dat dat klopt? Ik heb namelijk nog nooit een overdrachtsfunctie van een (net)kabel gezien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 De XTC kabel (filtert) werkt het beste vanaf 1,8 meter,zo heeft Menno hem ontworpen. Volgens mij heette hij Henno, toch? Maar wie zegt er dat dat verhaal van die 1,8m geen fabeltje is? Heeft ie daarvoor bewijs, dat dat klopt? Ik heb namelijk nog nooit een overdrachtsfunctie van een (net)kabel gezien... lees het hele verhaal eens door van toen. Ik vond het wel hele mooie theorieen. Had iets met een golf te maken van 1,80 ofzo ( ik was al eerder afgehaakt bij de uitleg ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 De XTC kabel (filtert) werkt het beste vanaf 1,8 meter,zo heeft Menno hem ontworpen. Volgens mij heette hij Henno, toch? Maar wie zegt er dat dat verhaal van die 1,8m geen fabeltje is? Heeft ie daarvoor bewijs, dat dat klopt? Ik heb namelijk nog nooit een overdrachtsfunctie van een (net)kabel gezien... lees het hele verhaal eens door van toen. Ik vond het wel hele mooie theorieen. Had iets met een golf te maken van 1,80 ofzo ( ik was al eerder afgehaakt bij de uitleg ) Ik heb idd ook wel eens iets over een golf gehoord. Ik snap alleen niet waarom zo'n golf precies in die kabel zou moeten passen (ging om gsm-straling geloof ik?). Een simpel low pass-filter zou die golf (hoge frequentie) ook tegen kunnen houden, net als die kabel dat zou doen. Zo'n filter heeft echter een duidelijke overdrachtsfunctie en van zo'n kabel heb ik dat nog niet/nooit gezien... Mocht ie dat hebben, dan zal ie ook werken als een filter, maar ik betwijfel sterk of er ook echt zo'n overdrachtsfunctie valt te maken voor een netkabel. Ik weet bijna wel zeker van niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Blijft lachen met die AUDIO EXTREMISTEN (lees audiofielen) Marcel Gelukkig kunnen daarvan de meeste wel zelf beslissen wat voor draaitafel ze willen kopen. De XTC kabel (filtert) werkt het beste vanaf 1,8 meter,zo heeft Menno hem ontworpen. hallo ik moet echt iets van 10 verschillende winkels afsjouwen om zo`n beetje alle verschillende merken te kunnen horen spelen das niet te doen. En ik kan best zelf een draaitafel uitzoeken, maar ik wil graag de mening horen van andere mensen dan een verkoper daar is toch niks doms aan. Ik zou ook van middag naar een winkel kunnen gaan en gewoon de Thorens TD295mk3 op halen want die hebben ze staan en is erg mooi, maar wat als ik een week later een ander merk zie staan wat voor dat geld misschien beter is? Overhaaste aankopen doe ik nooit, dat vind ik pas echt dom Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 De XTC kabel (filtert) werkt het beste vanaf 1,8 meter,zo heeft Menno hem ontworpen. Volgens mij heette hij Henno, toch? Maar wie zegt er dat dat verhaal van die 1,8m geen fabeltje is? Heeft ie daarvoor bewijs, dat dat klopt? Ik heb namelijk nog nooit een overdrachtsfunctie van een (net)kabel gezien... lees het hele verhaal eens door van toen. Ik vond het wel hele mooie theorieen. Had iets met een golf te maken van 1,80 ofzo ( ik was al eerder afgehaakt bij de uitleg ) Ik heb idd ook wel eens iets over een golf gehoord. Ik snap alleen niet waarom zo'n golf precies in die kabel zou moeten passen (ging om gsm-straling geloof ik?). Een simpel low pass-filter zou die golf (hoge frequentie) ook tegen kunnen houden, net als die kabel dat zou doen. Zo'n filter heeft echter een duidelijke overdrachtsfunctie en van zo'n kabel heb ik dat nog niet/nooit gezien... Mocht ie dat hebben, dan zal ie ook werken als een filter, maar ik betwijfel sterk of er ook echt zo'n overdrachtsfunctie valt te maken voor een netkabel. Ik weet bijna wel zeker van niet... Een netkabel werkt als een antenne de lengte bepaalt wat de frequentie van de staande golf is , bij die frequentie ontvangt/zend hij optimaal. Echter omdat je de kabel niet presies recht legt maar waar schijnlijk met wat kronkels verandert die staande golf ook weer , tevens zit er ook nog kabel voor die prachtige High End kabel van het stopkontact naar de meterkast en naar de energie centrale, het totaal bepaalt ook nog eens waar de kabels het gevoeligst zijn voor storingen. Dus daarom is het onmogelijk dat je dat kan beinvloeden ten gunste van je instalatie. Heb je nou eerst een netfilter en daarna goede afgeschermde kabels dan kun je mischien met de lengte wel iets doen , maar dan vooral zo kort mogelijk Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Weer zo`n onzinnig verhaal Sprookjes, kolder en bijgeloof, ik kan er geen andere kreten voor bedenken. Korter zou betekenen minder induktie, ontvangst van storingen op een hogere frequentie (dus verder van het hoorbare spectrum verwijdert) , bij interlinks en luidsprekerkabels kan ik me iets voor stellen dat in sommige gevallen een bepaalde lengte kan zorgen voor een betere afstemming. Maar bij stroom kabels is altijd hoe korter hoe beter voor een zo ongehinderd mogelijke stroom toevoer. gewoon korter maken zou ik zeggen Marcel Helemaal mee-eens...overdreven gelul netsnoer op precies 180 maken ivm de kwaliteit. Ik heb de xtc gehoord op een set wat een overdreven snoeren [interlinks] en nahja om nou tezeggen van WOUW wat een verschil... ik hoor wel degelijk verschillen in kabels [ook al zijn die gering eerlijk is eerlijk] maar ik hoor dus echt niet het verschil tussen een overdreven cool looking xtc en een andere kabel die minder kost. en 3x in de xtc past Een hoop hocus pocus Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Gelukkig kunnen daarvan de meeste wel zelf beslissen wat voor draaitafel ze willen kopen. Flauw hoor... Alsof er alleen newbees hier om advies vragen voor een (nieuw) onderdeel in hun set... De XTC kabel (filtert) werkt het beste vanaf 1,8 meter,zo heeft Menno hem ontworpen. Volgens mij heette hij Henno, toch? Maar wie zegt er dat dat verhaal van die 1,8m geen fabeltje is? Heeft ie daarvoor bewijs, dat dat klopt? Ik heb namelijk nog nooit een overdrachtsfunctie van een (net)kabel gezien... Maar om als newbee meteen alles wat je niet snapt de grond in te boren, Daar hebben we het standaard groepje voor (waar jij helaas ook regelmatig bij hoort). Menno Henno what's in a name. Er zijn diverse serieuse mensen hier op het forum die de verschillen bij de bouw hebben kunnen en mogen beluisteren. Ook ik vind het antenne verhaal de groots mogelijke onzin, de kabel is immers dubbel (of meer) afgeschermd. Wat het wel is? het klinkt het beste daar draait het toch om. Blijft jammer dat het zo raar met XTC (de Kabel) is afgelopen. Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Vraagje: Hoe kan in godsnaam een 4 of 5kg koperkabel nu filteren zonder een stukje electronica ertussen? Logica gebied mij tezeggen dat een netfilter vele malen meer doet met je geluid [NIET per defenitie in positieve zin] als een dikke koper-ader die vuile stroom doorlaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Maar om als newbee meteen alles wat je niet snapt de grond in te boren,Daar hebben we het standaard groepje voor (waar jij helaas ook regelmatig bij hoort). Misschien denkt dat standaard groepje gewoon nuchter na... Ik kan niet inzien waarom een simpel stuk koper dat gewoon (zoals Muziekfreak net zei) vuile stroom doorlaat een beter geluid zou geven. Het heeft geen filterwerking m.i. Nogmaals, als iemand met een overdrachtsfunctie komt en daarmee kan laten zien dat die XTC-kabel (of welke andere kabel dan ook) een filterwerking heeft, dan geloof ik ook de geclaimde werking (ervan uitgaande dat die overdrachtsfunctie de juiste is uiteraard). Maar ik heb dit nog nooit gezien... Misschien vind jij (en anderen?) mij wat dat betreft te nuchter of te technisch nadenken, prima. Maar ik boor niet zomaar wat de grond in of zo. Ik denk er echt wel eerst over na. Zo weet ik dat er tussen speakers werelden van verschil zitten. Ook versterkers klinken nog behoorlijk verschillend. Maar als ik al nauwelijks verschil kan horen (op mijn set) tussen een Pioneer en een Denon cd-speler (ik heb nu een Pioneer, maar heb hiervoor een Denon gehad), wat zal een kabeltje dan nog doen? Technisch zit er toch veel meer verschil tussen die Denon en die Pioneer, dan tussen een dropvetertje en een dure Siltech (of wat voor duur merk dan ook)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Ach lekker laten doen joh..geeneens de moeite waard man Ze zijn allen zo technisch aan het lullen dat het van geen kanten klopt. Een beetje logisch denken doet veel meer dat blijkt wel weer. Essent [of wat dan ook] geeft je stroom gaat door km kabels heen je huis in..tenslotte door een flinterdun draadje heen je zekering...iedere boerelul hier weet inmiddels wel dat je stroom vuil is aparte groepen [scheelt wel eerlijk is eerlijk] maar toch blijft relatief vuil...nu pleur je ereen kabel van ene paar kilo tussen dik koper of mijn part goud,de stroom blijft netzo vuil zo simpel is het. Integenstelling tot een netfilter,wat dus daadwerkelijk iets doet met stroom filteren dan pas heb je hoorbare verschillen. De rest is gewoon mumbo jumbo...maargoed dit is subjectief weet ik wel,maar durf mij nogmaar een keer te beschuldigen van audiofilie whahaha Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 De XTC kabel (filtert) werkt het beste vanaf 1,8 meter,zo heeft Menno hem ontworpen. WHaaaaaaaaaahahaha EEN KABEL DIE FILTERT het moet nou toch niet gekker worden ja door z`n eigen inductie zal die ongetwijfelt boven de 100KHz wel een %tje of zo filteren das toch erg zonde om daar je geld aan uit te geven. Goede afgeschermde kabels zijn al vanaf een eurotje of 5 de meter te koop bij Conrad Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Eng h Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 De XTC kabel (filtert) werkt het beste vanaf 1,8 meter,zo heeft Menno hem ontworpen. WHaaaaaaaaaahahaha EEN KABEL DIE FILTERT het moet nou toch niet gekker worden ja door z`n eigen inductie zal die ongetwijfelt boven de 100KHz wel een %tje of zo filteren das toch erg zonde om daar je geld aan uit te geven. Goede afgeschermde kabels zijn al vanaf een eurotje of 5 de meter te koop bij Conrad Marcel Zo gek is dat nog niet. Wat dacht je van filtering van vol verstand naar 50% maar even alle gekheid op een stokje ieder moet dat voor zich uit maken en waar het om ging was het inkorten van de XTC volgens mij is dat gewoon te doen zijn zonder dat er zich problemen voor doen in het geluid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Dus toch nog nuchtere mensen aanwezig wederom RESPEKTA! Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 De XTC kabel (filtert) werkt het beste vanaf 1,8 meter,zo heeft Menno hem ontworpen. WHaaaaaaaaaahahaha EEN KABEL DIE FILTERT het moet nou toch niet gekker worden ja door z`n eigen inductie zal die ongetwijfelt boven de 100KHz wel een %tje of zo filteren das toch erg zonde om daar je geld aan uit te geven. Goede afgeschermde kabels zijn al vanaf een eurotje of 5 de meter te koop bij Conrad Marcel Zo gek is dat nog niet. Wat dacht je van filtering van vol verstand naar 50% maar even alle gekheid op een stokje ieder moet dat voor zich uit maken en waar het om ging was het inkorten van de XTC volgens mij is dat gewoon te doen zijn zonder dat er zich problemen voor doen in het geluid Zo is dat Triode volgens mij luisteren veel mensen te vaak naar sprookjes, waardoor ze er in geloven. En de fabrikant en de winkelier maar in hun vuistje lachen. De stap van een standaard soer naar een goede afgeschermde kabel geeft best wat verbetering , maar om nou aan een CDspeler bijv een kabel van 4of5 cm diameter te hangen dat is tochvan de zotte Ik wil geen merken de grond in boren, ze maken/leveren vaak best goede spullen alleen de prijzen die re aan gehangen worden zijn wel erg overdeven Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 De stap van een standaard soer naar een goede afgeschermde kabel geeft best wat verbetering , maar om nou aan een CDspeler bijv een kabel van 4of5 cm diameter te hangen dat is tochvan de zotte Marcel Bij 'dikke' netkabels worden niet gewoon dikkere koperkabeltjes met wat afscherming gebruikt. Een statment van NBS gebruikt b.v. per strekkende meter netsnoer, 60 meter koperkabel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts