Jump to content

Jitter bestaat niet!


spiekerboerin
 Share

Recommended Posts

Ruisvloer is voor mij niet relevant. Je antwoord kun je vast zelf wel bedenken, of uitrekenen.

Nee, ik kan niet bedenken hoe ik de klok kan zien in de uitgang. Kun jij dat wel?

Remco,

 

Dat hangt af van het DAC type

 

Met jouw opleiding en achtergrond lijkt me de rest niet moeilijk

 

Guido

Link to comment
Share on other sites

Daar ging het nou net om. Als de "ruisvloer" -96 dB is, zijn er signalen te bedenken (waaronder jitter) die in absolute zin kleiner zijn dan deze -96 dB en toch schade kunnen berokkenen (in een beperkte bandbreedte). Omdat de ruisvloer helemaal geen -96 is, maar veel lager (richting -150 dB) Als die signalen beneden deze -150 komen, ja dan doen ze niets meer.

 

Waarmee ik helemaal niet wil beweren dat jitter een gevaarlijke boosdoener is in huidige systemen. Dat laat ik over aan de "experts".

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Oh, maar dat is betrekkelijk eenvoudig. Het enige wat je moet begrijpen is dat die ruiswaarde van -96 dB de variantie van de quantisatieruis voorstelt van het 16 bit systeem. Vervolgens moet je deze waarde "netjes" verspreiden over de gehele bandbreedte. Misschien een rekenvoorbeeld: (op basis van 6 dB per bit alleen, in werkelijkheid komt hier vaak nog 10.6 dB extra bij)

 

"spannings"ruis = -96 dBFS = 15.8 uV =>

variantie = (15.8 uV)^2 = 251.2 pV^2 (boze tongen beweren dat dit het "vermogen" is)

ruisvloer = variantie per eenheid bandbreedte = 251.2/22050 = 11.4 e-15 V^2/Hz

of in spanningsgrootheden sqrt(11.4e-15) = 106.7 nV/sqrt(Hz) = -139.4 dBFS/sqrt(Hz)

 

Dit is de ruisvloer of de afstand van 0 dBFS tot de bodem. Althans, in de analoge wereld dan toch.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Hmm,

 

Nog steeds geen antwoord op de vraag wat kwantiseringsruis volgens jou is Ultra ???

 

Je kunt nu wel allerlei opmerkingen hier plaatsen van het is zus of het zo of juist niet, maar zonder nadere uitleg stelt dat ook niets voor.

 

Daarentegen meen je wel allerlei verantwoording van anderen te kunnen vragen :angry:

 

 

;)

Link to comment
Share on other sites

wit, onafhankelijk van bandbreedte.
Ik was al bang dat deze formule gebruikt zou worden. Hoewel, bang. Het spectrum is blijkbaar wit, dat is mooi want dat betekent dat we het eens zijn dat we eea netjes moeten verdelen over de bandbreedte. Aangenomen dat er signaal is, is er blijkbaar een ruiserig signaal dat wit is en onafhankelijk van de bandbreedte van het gesampelde systeem. (ofwel een hogere samplereet verlaagt het spectrum, niet de totale variantie)

 

Hoe je het ook wendt of keert, binnen de bandbreedte grens van het digitale systeem bevindt zich kennelijk ruis met een variantie van -96 dB dat wit is en dus gelijkmatig verdeeld is als functie van de frequentie. Deze gelijkmatig verdeelde ruis is het spectrum en zal dalen naarmate de bandbreedte toeneemt. Met zijn allen naar de 96 kHz! ;)

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Klopt, ik zeg precies hetzelfde. Spectrum is niet gelijk aan "average power". Overigens, ik ga ervan uit dat je de genormaliseerde vermogensinhoud van het signaal bedoelt. Hetgeen een veel te grote mond vol is en in de volksmond is dit dan ook verbasterd tot "vermogen".

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Hoe je het ook wendt of keert, binnen de bandbreedte grens van het digitale systeem bevindt zich kennelijk ruis met een variantie van -96 dB dat wit is en dus gelijkmatig verdeeld is als functie van de frequentie. 

 

Nee, er zit op dat niveau quantiserings ruis. (=afrondingsfout AD conversie) Dat is gecorreleerd met het signaal. En dus ook niet wit.

 

Met de juiste dither kan de quantiserings op witte ruis gaan lijken omdat dan de correlatie van de afrondingsfout met het signaal gemaskeerd word.

 

Ook neemt de lineariteit toe omdat in het laagste bitje over meerdere samples informatie gecodeerd word onder het laagste bit niveau.

 

De prijs daarvoor is een verhoging van de ruisvloer.

 

Deze gelijkmatig verdeelde ruis is het spectrum en zal dalen naarmate de bandbreedte toeneemt. Met zijn allen naar de 96 kHz!

 

Nee. Dat gebeurd alleen als er meer bits bijkomen.

 

Wat wel verminderd bij een grotere bandbreedte is de stijging van de ruisvloer als gevolg van het toevoegen van dither.

Link to comment
Share on other sites

Daar ging het nou net om. Als de "ruisvloer" -96 dB is, zijn er signalen te bedenken (waaronder jitter) die in absolute zin kleiner zijn dan deze -96 dB en toch schade kunnen berokkenen (in een beperkte bandbreedte). Omdat de ruisvloer helemaal geen -96 is, maar veel lager (richting -150 dB) Als die signalen beneden deze -150 komen, ja dan doen ze niets meer.

 

Waarmee ik helemaal niet wil beweren dat jitter een gevaarlijke boosdoener is in huidige systemen. Dat laat ik over aan de "experts".

 

Groet,

Jacco

Hoi

 

Waarom zou je onder die ruisvloer niets meer horen ? Dat die door het aantal bitten vastgelegd wordt hoeft toch niet te betekenen dat je door (een andere modulatievorm) niets meer dieper hoort ?

 

Guido

Link to comment
Share on other sites

Guest Hubertinus

Cgm, nou het zegt toch wel iets. Als jitter nu zo geweldig belangrijk was, zou die speler toch veel hoger hebben moeten eindigen! Echter de klank hangt van meerdere factoren af dus is jitter niet van doorslaggevende betekenis. Meer zeg ik niet. :mad2::D:ph34r:

 

 

Hubertinus

Link to comment
Share on other sites

Cgm, nou het zegt toch wel iets. Als jitter nu zo geweldig belangrijk was, zou die speler toch veel hoger hebben moeten eindigen! Echter de klank hangt van meerdere factoren af dus is jitter niet van doorslaggevende betekenis. Meer zeg ik niet. :mad2::D:ph34r:

 

 

Hubertinus

Nee, het uitzetten bv. heeft m

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...