Jump to content

voorversterker/eindversterker

maximonster
 Share

Recommended Posts

Hangt er ook van af hoe gedetailleerd je het wilt hebben. Eigelijk is het heel simpel;

De eindversterker heeft een opgave, effect opleveren. Hij heeft een vaste versterking en geen instellingen. In het algemeen zijn er twee stappen, eerst spanningsversterking en dan stroomversterking (de uitgang).

De vooversterker doet de resterende. Hier kies je bron, heb volumeregleing, eventueele toonregelingen, balanse enz.

Het verhaal van de keten en de zwakste schakel ;)

Maar in mijn oren bepaalt de eindversterker meer van de klank dan de voorversterker in de regel

Ik zou ze echter liever wat meer in balans hebben dan jouw extreme voorbeeld, ik denk dat in dit voorbeeld de een de bottleneck van de ander zal worden. Maar dat ligt ook aan de rest van de set.

Je kunt in principe mixen van verschillende producenten. Er is echter een paar dingen waar op je moet letten. Dat is de ingansimpedantie van de eindtrap veel groter is dan de uitgangsimp van de voorversterker.

Een ander factor is de uitgangsniveau van de vv en gevoeligheid van de ev. Als het niet matched, risikeer je dat je max volume hebt al met met devol. regelaar op "9 uur".

Als je alletwee van een merk hebt, is dit meestal goed. Het kan wel zijn dat oude en nieuwe bv iets minder an elkaar is geoptimaliseerd.

Wie is meeest belangerijk van de twee? Moeilijk te zeggen. Als je speakers "moeijklijk zijn" waarschijnlijk de eindtrap. In de goedkopere segment, waarschijnlijk ook de eindtrap. Een goede voeding is duur ;).

In de high-end segment komt neer op meer subtiele verschillen en wordt de belang van de voorverseterker groter.

Maar als een van de twee echt bagger is, blijft de combinatie ook bagger.

Het is maar een mening, maara in ieder geval m i jn 2 cent. B)

Wat je je in de voorversterker aan informatie verliest, krijg je met de eindversterker nooit meer terug. Maar goed, met een extreem goede voorversterker en een slechte eindbak kom je ook niet ver.

Twee verschillende merken zou ik, als het budget dat toelaat, niet doen. Simpel gezegd mix je verschillende karakters, wat bijna nooit echt goed uitpakt.

Het gaat allemaal om synergie..

Wat je je in de voorversterker aan informatie verliest, krijg je met de eindversterker nooit meer terug. Maar goed, met een extreem goede voorversterker en een slechte eindbak kom je ook niet ver.

Dat klopt, maar waar maak je meest fout?

Twee verschillende merken zou ik, als het budget dat toelaat, niet doen. Simpel gezegd mix je verschillende karakters, wat bijna nooit echt goed uitpakt.

Als de twee hetzelfde karakter hebben, en daaronder b.v. een tikkeltje scherp, kan de eindresultaat vrij scherp zijn. Twee van dezelfde karakter worden een heel sterke karakter, en dat is niet altijd goed. ;)

Het gaat allemaal om synergie..

Inderdaad. :D

Moeilijk, moeilijk, moeilijk....

Toch maar gewoon een goeie geintegreerde versterker aanschaffen?

Heb je die ellende met al die keuzes niet;

* welk netsnoer?

* welke interlink?

* RCA of XLR?

* hetzelfde of verschillende merken?

* mono of stereo eindtrap?

* welke "noodzakelijke" onderzetters?

:confused::confused::confused:

Pffffffff. gedoe! Je moet er maar tijd voor hebben...

Groet,

Erjee.

Hallo,

Ik zou het graag ander willen formuleren;

"wat de eindversterker niet laat horen, kan ook niet gehoord worden in een pre/eind combinatie".

Waarom??

Een voorversterker kan namelijk een toegevoegde waarde hebben.

Met andere woorden:

Direct via de eindbak draaien, levert niet altijd iets beters c.q. mooiers op.

Wil je (in de regel) mismatching voorkomen, kies dan pre en-eind van