Jump to content

okki nokki

depeter
 Share

Recommended Posts

Beste Henk,

Alles heeft natuurlijk z'n prijs. Nog even over het gebruik van het meegeleverde vegertje met houten handgreepje, deze dient om de vloeistof eerst goed te verdelen en het oppervallkige vuil los te schrobben. Daarna pas de vacuumbuis boven de plaat te draaien voor het afzuigproces. Er was hier bij mij enige verwarring over, kennelijk niet goed opgelet bij de demo! :ph34r:

Het materiaal van dat losse vegertje en op de vacuumbuis is in ieder geval identiek. Ik zal vanmiddag Bob even bellen hierover zodat ik het 100% zeker weet.

Het aftappen geschiedt d.m.v. een slangetje aan de achterzijde, hier nogmaals de foto! Het slangetje kan ca. 30 cm. naar buiten worden getrokken en in een fles worden gestoken. Tijdens het afzuigproces met het slangetje trouwens afgesloten zijn. Het aftappen doe je door de RCM iets op te tillen en de vloeistof weg te laten lopen, dit moet na ca. 7 lp's wassen gebeuren.

okkinokki1.jpg

Ook effe een close-up van de vacuumbuis...

okkinokki5.jpg

Zoals je op de foto kunt zijn zitten er twee borstelstrips aan weerszijden van de sleuf, deze moeten volgens de handleiding na ca. 200 lp's worden vervangen. de praktijk zal moeten leren of dat inderdaad zo is.

het lijkt mij een kliederboel te worden :D

het lijkt mij een kliederboel te worden

Sommige mensen zijn in staat van alles en altijd een troep te maken. Het is een kwestie van discipline en van het ontwikkelen van de juiste strategie bij het wassen van plaatjes. Heb jij nog ideeen voor 'opvoedkundige maatregelen' Berend?

Groet,

Henk

Hai Paul,

Even een advies: geef op de hoes aan met potlood wat voor een vloeistof je hebt gebruikt. Ik gebruik Last en LAS en vind het prettig om te weten wat ik gebruikt heb. Voordeel van het gebruik van verschillende vloeistoffen is dat verschillende verontreinigingen worden weggehaald.

Ik heb overigens in het begin ook eerst de DA gebruikt. Misschien zou ik dat nog doen met zeer verontreinigde platen, maar met normale platen is dat echt niet nodig.

Tot slot adviseer ik L'art du Son als tweede was. IK heb sterk de idee dat die vloeistof beter klinkt (klink vreemd) dan Last. In ieder geval goedkoper 40 euro ipv 100 euro.

Carl

Bedankt voor deze tips, Carl! Hoevaak herhaal jij trouwens een wasbeurt met je lp's en houd je dat ook bij? Ik kan me zo voorstellen dat je een lp bijvoorbeeld

Ik heb gisteren zo'n 15 lp's gewassen en geen druppeltje geknoeid! ;) Niet slecht voor een nog "groene" RCM-gebruiker, toch? :D Ik had er wel preventief een handdoek onder gelegd, maar die "tik" heb ik wellicht nog overgehouden van het gebruik met de Disco Antistat. :D

leuk om te lezen dat de okki zo bevalt.

maar heb jij al een test gedaan met eerst de knosti en daarna afgespeeld,toen met de okki en daarna weer afgespeeld.

heb jij ook al elpee's gewassen met de okki,die je daarvoor ooit eens met de knosti had gedaan.

komt er dan nog vuil van de elpee's af.

Ik heb gisteren zo'n 15 lp's gewassen en geen druppeltje geknoeid!  ;) Niet slecht voor een nog "groene" RCM-gebruiker, toch?  :D  Ik had er wel preventief een handdoek onder gelegd, maar die "tik" heb ik wellicht nog overgehouden van het gebruik met de Disco Antistat.  :D

leuk om te lezen dat de okki zo bevalt.

maar heb jij al een test gedaan met eerst de knosti en daarna afgespeeld,toen met de okki en daarna weer afgespeeld.

heb jij ook al elpee's gewassen met de okki,die je daarvoor ooit eens met de knosti had gedaan.

komt er dan nog vuil van de elpee's af.

Beste Rob,

Ik ben inderdaad heel tevreden over de Okki Nokki. Ik heb inderdaad nog niet veel aandacht besteedt aan het luisteraspect in vergelijking met de Knosti, maar daar kom ik binnenkort nog wel terug.

Ik hoor wel duidelijke verschillen tussen onbehandelde platen en daarna gereinigde platen van de Okki Nokki en Last-vloeistof. Ik vind de muziek n

Hai Cleo,

Ik heb geen NG maar geloof dat niet. Hoe was jij?

Hai Paul,

Ik was dus een keer met Last (met alcohol) en daarna met L' Art du Son (zonder alcohol alleen zeep). Als ik de wasbeurt al herhaal dan altijd met L'art du Son. Met alcohol los je vet op en ik geloof niet dat die bij jou of mij op een plaat komt. Daarnaast is alcohol toch schadelijk voor platen (als je ze er een maand inlegt).

Ik gebruik een koolstofborsteltje zeer zelden en heb eigenlijknooit last van stof op de naald. Als je dat hebt dan is de plaat statisch en kan je hem beter wassen. Vloeistof maakt anti statisch en volgens mij kan je dan zelfs volstaan met gedemineraliseerd water.

Wassen maar!

Carl

PS oude vloeistof filter ik en gebruik ik als vloeistof voor de ruiten van mijn auto. Die zijn altijd zeer schoon.

Hai Paul,

Ik was dus een keer met Last (met alcohol) en daarna met L' Art du Son (zonder alcohol alleen zeep). Als ik de wasbeurt al herhaal dan altijd met L'art du Son. Met alcohol los je vet op en ik geloof niet dat die bij jou of mij op een plaat komt. Daarnaast is alcohol toch schadelijk voor platen (als je ze er een maand inlegt).

Ik gebruik een koolstofborsteltje zeer zelden en heb eigenlijknooit last van stof op de naald. Als je dat hebt dan is de plaat statisch en kan je hem beter wassen. Vloeistof maakt anti statisch en volgens mij kan je dan zelfs volstaan met gedemineraliseerd water.

Wassen maar!

Carl

PS oude vloeistof filter ik en gebruik ik als vloeistof voor de ruiten van mijn auto. Die zijn altijd zeer schoon.

Volledig duidelijk, bedankt! ;) Nu nog effe kijken waar ik snel die L'Art du Son kan regelen. :rolleyes:

:) Iemand nog een Knosti kopen?

Beste AudioPaul..,

Als je in de omgeving van A'dam woont houd ik me aan bevolen.

Laat het maar weten...

Groet..,

Robert

Beste Robert,

Die opmerking was meer bedoeld als grapje omdat ik de Okki Nokki nu veel meer zal gaan gebruiken. Ik wil de Knosti zeker nog inzetten bij hele smerige platen.

Je kunt de Knosti Disco Antistat nieuw aanschaffen voor ca.

Beste Audiopaul..,

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat je de Knosti voor het vuile werk wilt gebruiken, je hebt hetzelfde idee als ik.

Ik heb Okki Nokki ook besteld en wil er iets naast voor het grove werk.., ik koop wel een nieuwe, bedankt voor je reactie..!

Hoe bevalt de ON..?

M.v.g.

Robert

Beste Robert,

de Okki Nokki bevalt me uitstekend. Blader nog eens wat terug in deze topic, ik heb her en der al wat foto's geplaatst en het apparaat, de bediening/gebruik en de klankmatige verbeteringen beschreven.

Ik wil ook nog wat experimenteren met andere reinigingsvloeistoffen, o.a. L'Art dus Son. Binnenkort zal ik het hele verhaal op m'n site plaatsen.

Hai Paul,

Ik heb L'Art du Son gekocht bij Ars Kessler postorder in Duitsland (35 euro meen ik). In NL was het toen niet te krijg. Ik denk dat Durob het nu verkoopt want die verkopen ook de Loricraft platenwasmachine. In ieder geval was Rob Wilms van de HiFi winkel in Beek er prive ook al mee bezig. Hij heeft overigens ook veel LP's staan in zijn winkel.

LAS is wel even wennen omdat het pure zeep is met gedestilleerd water. Dat vloeit anders dan Last. Aan de andere kant kant zitten er ook geen toevoegingen bij.

Carl

PS Tenzij je echt aan de gang gaat niet te veel vloeistof aanmaken en donker bewaren. Op het Duitse forum beweren ze dat op termijn vlokken in de vloeistof komen omdat er geen conserveringsvloeistof in zit. Ik heb gebruikte vloeistof een maand open in de zon gezet en dan krijg je inderdaad afzetting. In mijn goed bewaarde vloeistof echter geen problemen. Ik gebruik mijn VPI nu natuurlijk minder dan in het begin en bewaar mijn vloeistof langer.

Carl

Toch zou het leuk zijn om bv de Okki Nokki te testen in een vergelijk met andere machines, jammer dat dat nog niet is gebeurd. Bob gaf aan dat de Okki Nokki minstens zo goed is als een VPI of wat dan ook. De Nitty Gritty vond ie niks, is dit verkooptaal of zou ie het echt menen??

PS Tenzij je echt aan de gang gaat niet te veel vloeistof aanmaken en donker bewaren. Op het Duitse forum beweren ze dat op termijn vlokken in de vloeistof komen omdat er geen conserveringsvloeistof in zit. Ik heb gebruikte vloeistof een maand open in de zon gezet en dan krijg je inderdaad afzetting. In mijn goed bewaarde vloeistof echter geen problemen. Ik gebruik mijn VPI nu natuurlijk minder dan in het begin en bewaar mijn vloeistof langer.

Carl

Hoi Carl, ik ga het bestellen bij dat bedrijf. >> Ars-music.de << Op die website wordt ook al vermeld om het spul in het donker te bewaren. Ben benieuwd! B)

Toch zou het leuk zijn om bv de Okki Nokki te testen in een vergelijk met andere machines, jammer dat dat nog niet is gebeurd

Goed idee. Maar dan ook nog met de verschillende vloeistoffen. Zo heb ik: disdoctor, quality service, Record Research deep cleaner en wash, Vinyl zyme gold, TVS en een eigen brouwsel.

Verder zou het mooi zijn als l'Art du Son en X2000 getest kan worden

Iets voor een grote schoonmaak in Sneek?

Groet,

Henk

Testen van vloeistoffen lijkt me heel moeilijk. Ook twee keer wassen met dezelfde vloeistof maakt bij een vuile plaat al verschil. Wassen met alcohol koelt de plaat af en zal op korte termijn anders klinken. Kort na elkaar testen kan dan niet. Wassen met verschillende vloeistoffen lijkt me de beste optie. Persoonlijk geloof ik niet dat platenwassers tot een ander resultaat leiden mits er twee keer gewassen wordt.

Overigens is het wel leuk om oude vloeistof in een wijnglas te doen en dan tegen het licht te houden. Het verbaasde me hoeveel vuil nog op of in platen zaten die in de DA schoon waren gemaakt.

Carl

Het testen van vloeistoffen is niet zo moeilijk. Ik heb het gedaan met een NG 1.5FI bij een kennis. Hij had voor een aantal personen dezelfde NIEUWE LP's besteld en dan gaan testen. In dit geval "vers van de pers", 1 met Pure2 en 1 met L'Art Du Son gewassen.

En weldegelijk hoorde je verschil. Met L'Art Du Son was het echt beter. Met Pure2 was het ook beter dan "vers van de pers"

Mijn "eigen goedje" heb ik niet uit kunnen proberen door gebrek aan gelijke software :rolleyes:;)

Toch zou het leuk zijn om bv de Okki Nokki te testen in een vergelijk met andere machines, jammer dat dat nog niet is gebeurd

Goed idee. Maar dan ook nog met de verschillende vloeistoffen. Zo heb ik: disdoctor, quality service, Record Research deep cleaner en wash, Vinyl zyme gold, TVS en een eigen brouwsel.

Verder zou het mooi zijn als l'Art du Son en X2000 getest kan worden

Iets voor een grote schoonmaak in Sneek?

Groet,

Henk

hebben we geen tijd voor zijn aan het sneeuwruimen :D