Jump to content

okki nokki

depeter
 Share

Recommended Posts

Het begin van deze draad heb ik gevolgd, na een pagina of 4 ben ik er mee gestopt, dus als ik in herhaling val, sorry.

De O.N. heef er hier z'n eertste rondjes op zitten. Een hele verademing na ~25 jaar knosti. Ik ben erg blij met het apparaat maar heb, na twee dagen gebruik, wel al twee punten van kritiek.

Het bortseltje dat meegeleverd wordt, Mmmm, ik weet het niet m.i. komen de vezels van het 'velours' niet erg diep in de groef. Ik heb de borstels uit m'n knosti gesloopt en gebruik die nu. Zoals onze oosterburen plegen te zeggen "Porentief Rein". Met gebruik van het originele borsteltje zie ik na het draaien van de plaat toch wat prut aan de naald hangen, bij gebruik van het knosti borsteltje niet.

Hoe ga ik de mat van de O.N. schoonhouden? Ik zie dat na het schoonmaken van een aantal vervuilde platen zich daar al stof accumuleert dat vervolgens overzet op de zojuist gereinigde zijde. Het laagje schuim dat op het plateau zit lijkt, na enig voorzichtig gepulk, niet te verwijderen. Een losse mat was m.i. beter geweest, je zou dan met een tweematten systeem kunnen werken, een mat voor de vuile zijde van de plaat en een voor de schone zijde.

Daar hebben ze bij Nitty Gritty goed over nagedacht :rolleyes:;)

Ik neem aan dat je doelt op de afwezigheid van een plateau? Gaat dat wel goed met de zeer dunne plaatjes van b.v. het Fame lable, waarvan ik er als arme student de nodige heb gekocht.

Bij de O.N. is gelukkig wel het gehele plateau te verwijderen, dit bied mogelijkheden om te "modden" .... maar nu nog effe niet.

@Robert64: De goedkope wieltjes onder het plateau waren mij ook op gevallen. Tegen geringe kosten zijn er wellicht iets betere/stillere wieltjes met rubber loopvlak verkrijgbaar?

Ik heb zelf overigens weinig hinder van het gerammel, maar wellicht kun je de lagertjes van die wieltjes met wat tefspray behandelen?

Het idee van het verlijmen van een laag aan de onderzijde van het draaiplateau is ook interessant, ben benieuwd wie dat als eerste gaat proberen en met welk resultaat.

@Seed: Over het vegertje; volgens mij dient het borsteltje veel meer om de vloeistof goed over de plaat te verdelen en het oppervlakkige stof/vuil te verwijderen.

Je moet de vloeistof dus voldoende inweektijd geven om in de diepere delen van de groeven te komen. Laat de vloeistof dus maar gerust wat langer inwerken voor dat je de vacuumpomp inschakelt.

Beste Audiopaul..,

Je spreekt over lagertjes.., nu word ik erg nieuwsgierig wat voor wieltjes er bij jouw gemonteerd zijn.., bij mij zijn het gewoon goedkoop geconstrueerde asjes...!

Ik weet dat er een paar verbeteringen/ veranderingen /verslechteringen(?) zijn toegepast..., mischien zijn het de wieltjes wel.

Ik ga vandaag naar m'n kunststof-dealer voor geschikt materiaal om de onderkant te 'modificeren'. Met een beetje geluk weet ik vanavond meer.

Soepel lopende rubberen wieltjes lijken me moeilijker te vinden en aanmerkelijk duurder bovendien.

Beste Seed7..,

Heb jij ook/wel last van gerammel?

M.v.g.

Robert

bij mij zijn het gewoon goedkoop geconstrueerde asjes...!

Ik weet dat er een paar verbeteringen/ veranderingen /verslechteringen(?) zijn toegepast..., mischien zijn het de wieltjes wel.

dan spuit je wat tefspray op die asjes, baadt het niet dan .... ;)

Ik heb gisteren toevallig voor een houten kastje vier (zwenk)wieltjes gekocht bij een DHZ-zaak om de hoek. Ze zijn wel groter, maar lopen heel stil en hebben rubber wieltjes, de prijs was

Gegroet,

Ik heb wel de moeite genomen het hele spektakel door te nemen. Zelf ben ik van origine werktuigbouwer, en heb een paar vragen die ik nog niet voorbij heb zien komen.

De afzuiger is een ronde. Zo te zien RVS buis met een ingefreesde gleuf voor de afzuiging. Nu zorgt zo'n gleuf er voor dat je dan ter plekke een punt-vorm krijgt.

Okki%20Nokki.jpg

Ik heb dit in een model met overdreven brede sleuf aangegeven met twee pijltjes. Overigens, hoe smal of breed de sleuf is, het blijft een punt-vorm. Door de punt-vorm heeft de streep-borstel geen zin. Als de afzuiger op de plaat komt, slijt deze snel met de RVS punt door de borstel heen. Als de afzuiger de plaat niet raakt (eerder hier vernomen) heeft de borstel weinig zin.

Het enige logische zou zijn als de afzuiger 1mm. gemeten vanaf het RVS boven de plaat zweeft. Dan zouden de haartjes van de borstel de plaat wel raken, en het metaal niet.

Als de afzuiger 1mm. boven de plaat hangt, mag hij dat met heel precies doen over circa 5 inch zuigbreedte. Anders raakt de afzuiger de plaat.

En als de afzuiger werkelijk 1mm. boven de plaat zit, wat als er een kleine oneffenheid in de plaat zit?

Mijn vraag is, wat vinden jullie van bovenstaande? En verder, hoe zit de afzuiger op de plaat? Is hij misschien iets gedraaid, zodat de borstel wel zijn werkt diet, en en daarna wordt afgezogen? Als hij de plaat werkelijk raakt, zie ik er denk ik toch van af.

Groeten, Fred

Goede vraag Fred. Volgens mij heeft de bouwer dit nadeel erkend door in de gebruiksaanwijzing op te laten nemen dat de viltjes zeer regelmatig moeten worden vervangen, om de 200 x of zoiets :unsure:

Gegroet,

Is het niet zo dat de borstelviltje iets

Beste Seed7..,

Heb jij ook/wel last van gerammel?

Ikzelf niet, O.N. ook niet echt. Kijk eens of er geen onrechtmatigheden op de wieltjes zitten, restanten van het spuitgieten o.i.d. Een stukje schuurpapier kan in dat geval wonderen doen.

Gegroet,

Ik heb wel de moeite genomen het hele spektakel door te nemen. Zelf ben ik van origine werktuigbouwer, en heb een paar vragen die ik nog niet voorbij heb zien komen.

De afzuiger is een ronde. Zo te zien RVS buis met een ingefreesde gleuf voor de afzuiging. Nu zorgt zo'n gleuf er voor dat je dan ter plekke een punt-vorm krijgt.

Okki%20Nokki.jpg

Ik heb dit in een model met overdreven brede sleuf aangegeven met twee pijltjes. Overigens, hoe smal of breed de sleuf is, het blijft een punt-vorm. Door de punt-vorm heeft de streep-borstel geen zin. Als de afzuiger op de plaat komt, slijt deze snel met de RVS punt door de borstel heen. Als de afzuiger de plaat niet raakt (eerder hier vernomen) heeft de borstel weinig zin.

Het enige logische zou zijn als de afzuiger 1mm. gemeten vanaf het RVS boven de plaat zweeft. Dan zouden de haartjes van de borstel de plaat wel raken, en het metaal niet.

Als de afzuiger 1mm. boven de plaat hangt, mag hij dat met heel precies doen over circa 5 inch zuigbreedte. Anders raakt de afzuiger de plaat.

En als de afzuiger werkelijk 1mm. boven de plaat zit, wat als er een kleine oneffenheid in de plaat zit?

Mijn vraag is, wat vinden jullie van bovenstaande? En verder, hoe zit de afzuiger op de plaat? Is hij misschien iets gedraaid, zodat de borstel wel zijn werkt diet, en en daarna wordt afgezogen? Als hij de plaat werkelijk raakt, zie ik er denk ik toch van af.

Groeten, Fred

Fred,

Hier heb je een close-up van de afzuigbuis.

okkinokki5.jpg

De foto laat zien de sleuf slechts enkele millimeters breed is, het vilt zit heel licht overlappend aan weerszijden van deze sleuf geplakt. Naar schatting is het vilt minstens een millimeter dik, als geheel oogt het vrij vlak en niet als een "punt" zoals jij het tekent. De tekening lijkt mij dus ietwat overdreven.

Ik heb de zaak net nog eens goed bestudeerd. Met een lp op het plateau en de afzuigbuis met de pennetjes in de aanslag zweeft de afzuigbuis van mijn Okki Nokki n

Goede vraag Fred. Volgens mij heeft de bouwer dit nadeel erkend door in de gebruiksaanwijzing op te laten nemen dat de viltjes zeer regelmatig moeten worden vervangen, om de 200 x of zoiets :unsure:

Ook over dit gedeelte van de machine hebben ze bij Nitty Gritty goed over nagedacht :rolleyes:;)

H

Gegroet,

Okki%20Nokki.jpg

Groeten, Fred

Fred,

Hier heb je een close-up van de afzuigbuis.

okkinokki5.jpg

De foto laat zien de sleuf slechts enkele millimeters breed is, het vilt zit heel licht overlappend aan weerszijden van deze sleuf geplakt. Naar schatting is het vilt minstens een millimeter dik, als geheel oogt het vrij vlak en niet als een "punt" zoals jij het tekent. De tekening lijkt mij dus ietwat overdreven.

Ik heb de zaak net nog eens goed bestudeerd. Met een lp op het plateau en de afzuigbuis met de pennetjes in de aanslag zweeft de afzuigbuis van mijn Okki Nokki n

Daar hebben ze bij de VPI goed over nagedacht (ome Henk). Het losse afzuigbuisje zit met een veer op het apparaat. De stofzuiger trekt de buis in vacuum tegen de plaat en de veer geeft enige tegendruk. De dikte van de plaat maakt weinig uit. Hoe dat bij de ON zit weet ik niet.

Overigens vind ik die tekening de zaak vertekenen. In de praktijk heb je geen puntvorm want het vilt is flexibel en zal dus als een plat vlak tegen de plaat aandrukken.

Ik vind het een mooi apparaat die ON, wel gejat van de VPI.

Carl

Sinds vorige week heb ik ook zo'n Okki Nokki en ik moet zeggen:

Een bijna "must have" voor de serieuze LP-liefhebber!

Met reinigingsmiddelen heb ik inmiddels de volgende ervaringen.

De Quality Service Vinyl Cleaner die ik bij een gehuurde Nitty Gritty kocht doet behoorlijk onder voor de Buggtussel's Vinyl-zyme Gold.

Dit Amerikaans sapje wordt door de Zwitserse meneer Herve Deletraz van de firma darTZeel.

Van harte aanbevolen!

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Buggtussel's Vinyl-zyme Gold

Als je bacterieele problemen hebt, gewooen een beetje alkyl dimethyl benzyl ammonium chloride aan je sapje toevoegen. Werkt ook tegen schimmels, meeldauw etc. Heb je helemaal geen speeksel enzymen voor nodig.

Ik heb gewoon een vraagje, Niet alleen voor het O N ding , maar ook voor het N G ding, hoe zit het met 120 gr s LP s en of 180 gr s LP s 200 gr s LP s of 220 gr gr s LP s ?

Gevoelsmatig zeg ik dat door het dikteverschil de zuigbuis gewoon niet geheel in de onderste positie komt. Het velour wordt 'altijd' met de zelfde kracht tegen het vinyl getrokken, er vanuit gaande dat de zuigkracht en de dichtheid van het velour min of meer constanten zijn. De nokjes aan de zuigbuis zie ik meer als arretering voor de positie dan als maat voor de "diepte positie" van de buis.

Wel heb ik gemerkt dat ultra dunne platen niet helemaal droog worden, met name in de buurt van het lable. De eerste keer dat ik zo'n plaat probeerde had ik de angst dat het ding geheel in de zuigbuis zou verdwijnen ;) . Het is er een van het type dat drie cm doorhangt als je hem met een vinger op het asgat balanceert.

Een veer, zoals bij de VPI, moet m.i. ook te improviseren zijn. Morgen eens met een stevig stuk ijzerdraad proberen, de veerkracht moet niet al te hoog zijn. Hij moet de buis omhoog duwen als het vacuum, na uitschakelen, meer dan gehalveerd is.

Ook een stofkap zou niet gek zijn.

gewooen een beetje alkyl dimethyl benzyl ammonium chloride aan je sapje toevoegen. Werkt ook tegen schimmels, meeldauw etc.

:blink:

Right! Leuk voor galgje :lol: .

Maar waar krijg ik dat sapje?

Zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan kant&klaar.

In welke verhouding voeg ik dat toe aan welke andere ingredienten?

Zal het geen enge chemische reacties veroorzaken??

Alvast bedankt voor je antwoord.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

gewooen een beetje alkyl dimethyl benzyl ammonium chloride aan je sapje toevoegen. Werkt ook tegen schimmels, meeldauw etc.

:blink:

Right! Leuk voor galgje :lol: .

Maar waar krijg ik dat sapje?

Zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan kant&klaar.

In welke verhouding voeg ik dat toe aan welke andere ingredienten?

Zal het geen enge chemische reacties veroorzaken??

Alvast bedankt voor je antwoord.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

De receptuur vind je hier:

http://www.loc.gov/preserv/care/record.html

Chemicalien kun je o.a. bij de firma Boom bestellen:

http://www.boomlab.nl/

Fred,

Is je vraag over de afzuigbuis trouwens naar tevredenheid beantwoord? :rolleyes: Ik ben benieuwd wat jij van de O.N. vind, mocht je besluiten om 'm aan te schaffen.

Ik heb zelf het apparaat vooral op praktisch gebruik beoordeeld, maar het is ook goed dat in deze topic de technische aspecten van de O.N. tegen het licht worden gehouden en eventuele verbeterpunten worden besproken. Daar heeft iedere O.N.-gebruiker wat aan.

Ik heb vanmorgen al weer de nodige lp's door de wasstraat gehaald en ben een tevreden mens. :D

De receptuur vind je hier:

http://www.loc.gov/preserv/care/record.html

Chemicalien kun je o.a. bij de firma Boom bestellen:

http://www.boomlab.nl/

Hi Speed7,

Hartstikke bedankt voor je links, maar ik pas er toch voor.

Mij ontbreekt het aan praktijkervaring met chemie.

En als ik deze waarschuwing lees

(jajaa, ik weet het; erg Amerikaans, dus indekkend tegen ALLES wat mogelijk gevaarlijk voor de schrijver/producent is):

Precautions

We strongly advise against the preparation of the cleaning solution or its use, as well as the use of solvents by persons who are not trained in the safe handling of chemicals.

Even well-trained persons should not prepare this solution at facilities that are not equipped with a working fume-hood that provides an acceptable air flow.

Safety glasses must be worn during the preparation and use of the cleaning solution or the recommended solvents.

Material safety data sheets (MSDS) for all ingredients and solvents must be made available to all persons involved in any of the procedures presented here. These documents can be obtained from the providers of the individual chemicals.

:(

Dan geef ik liever 'n tientje meer uit en laat het thuis bezorgen :) .

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Ik ben nog bezig met een aanvulling op het artikel, met name over de werking en resultaten van verschillende vloeistoffen en het inweek/afzuigproces. Hiervoor wacht echter nog even tot Henk&Audio van vakantie terug is, want hij wilde hierover graag in het topic nog wat over kwijt

Ik ben er weer. Het was helaas geen vakantie, maar gewoon werk onder aangename omstandigheden (Suriname).

Mijn stelling is dat - wil je het reininigings-effect optimaal maken - je de vloeistof moet afzuigen en niet moet verdampen.

Het verdampen ontstaat eerder bij op alcohol gebaseerde reinigingsmiddelen dan bij op zeep gebaseerde middelen. Indien de vloeistof met het daarin opgeloste vuil verdampt, blijft het vuil achter en ben je niets opgeschoten. Bij een VPI kan je in de transparante afzuigbuis zien of er sprake is van verdamping of van het afzuigen van vloeistof. Bij de ON is dat pas te zien als het reservoir niet gevuld wordt met de afgezogen vloeistof (tenzij de damp in het reservoir weer omgezet wordt in vloeistof: dan weet je nog niks).

Voor de VPI kan je vacuum regelen door de stand van de afzuigbuis te regelen: draai de spleet iets zodat deze niet evenwijdig is met de te reinigen LP. Een andere methode die ik heb toegepast is het electronisch regelen van het vermogen van de vacuummotor. Met een simpel onderdeel van Conrad is de motor traploos regelbaar en kan je dus naar hartelust experimenteren.

Groet,

Henk

hin

kun je bij een nitty gritty basis het viltje op de vaccuumafzuiging ook vervangen? Iemand een idee wat dat zou kosten?

robin

zie hier

Ik denk dat dit bij een dealer hier ongeveer 25 euro gaat kosten.

godallemachtig 25 euro voor zo'n kut viltje. sorry hoor maar de prijzen zijn tegenwoordig uitzonder uit verhouding.

robin