Jump to content

okki nokki

depeter
 Share

Recommended Posts

Volgens mij maak je de plaat veeeeeel te nat. Het is echt niet de bedoeling dat de vloeistof er vanaf geslingerd wordt. Ik doseer al m'n vloeistoffen (o.a. Soppi Nokki, zelfmaaksel, Glassex, Cillit Bang ontvetter) met eenzelfde type sprayflacon (van Glassex). Twee knijpjes is echt voldoende.

:)

Het wordt er bij mij pas afgeslingerd bij het water gedeelte (het gebeurt als ik de borstels gebruik). Dat kan ik niet goed doseren. Daar heb ik no geen spuit voor... Goed plan Hans zo'n spuit! Je zegt dus gewoon glassex kopen en de inhoud er van overgieten en gebruiken voor de vinylcleaner of het water. Het is in ieder geval handzamer dan de grote spuit die ik nu heb. Kun je eens een foto maken hoe nat jij het maakt?

Sterker nog.. met die Glassex en Cillit Bang ontvetter maak ik gewoon m'n platen schoon.

Wanneer ze extreem vuil zijn tenminste, anders gebruik ik de andere vloeistoffen.

:)

Gefeliciteerd met de toekomstige aanwinst Lestat. Ik ben er zelf ook al weer een paar jaartjes blij mee.

Ik kan je adviseren om de geitenharenborstel (van Okki Nokki) erbij te nemen ipv het standaard houten borsteltje met fluweel. Het verdelen van de vloestof gaat hiermee veel gemakkelijker vind ik. Sinds ik deze borstel gebruik, klinkt mijn vinyl nog schoner.

Eerste plaat: En verschil?

De eerste LP die ik waste was een Te Deum - Anton Bruckner ; Eugen Jochem van de Deutsche Grammophon Gesellschaft. Na 1 kant schoonmaken kan ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en de plaat gaat de platenspeler op. Wat ik hoor is een plaat zonder klikken & klakken, tikken & takken en ik blijf eigenlijk alleen maar luisteren naar de mooie muziek. Het 'perfecte' geluid dat ik niet voor mogelijk hield. Ja, wat is nu het verschil met de Knosti bakken? Misschien toch nog een stukje perfectie. Ik weet er zijn betere en mooiere LP schoonmaakmachines op de wereld. Maar ik ben in ieder geval heel tevreden en zie het nut van zo'n apparaat absoluut in. Ik had het eerder moeten doen...

Balans

De balans heb ik nog niet helemaal gevonden met de hoeveelheid vloeistof. De rubberenmat is nat geworden bij de 2e plaat en dus ook de onderkant van de LP. Nou, ja we leren nog maar even door. De Knosti droogrekken zijn dan toch weer handig. Advies is natuurlijk welkom!

Hoi Ivan10,

Herkenbaar, dit alles. Leuk om het zo beschreven te zien worden. Ikzelf sla de slag met gedemineraliseerd water over. Ik denk, dat de plaat schoon genoeg is na een wasbeurt met de/een cleaner. Hans van Liempd zei al dat je teveel vloeistof gebruikt. Dat is m.i. ook het geval. Ik spuit er met een plantenspuit wat op, verdeel deze grof met de borstel en herhaal eventueel als de plaat niet geheel een mooi glad oppervlak vertoont. Kwesti van proberen en dan weet je het gewoon. Daarna 4 omwentelingen rechtsom en daarna 4 linksom. Dan de zuiger erop, 2x linksom en rechtsom zuigen en klaar.....

Het verschil met de Knosti is inderdaad mega. Detail, diepte, gevoel, schoon! En inderdaad, er is altijd een betere, maar de stap van een Knosti naar een O.N. is al een megastap, voor relatief weinig, dus de prijs/kwaliteitsverhouding is helemaal niet verkeerd. De Hollander spreekt <_<

De Okki Nokki vind ik echt een 'must have' voor de hollander die van vinyl houdt. Doet precies wat 'ie moet doen tegen een redelijke prijs. Veel beter dan dat geknoei met de Disco Antistat. Een plezier om zo'n no-nonsense apparaat te hebben.

Alleen hoe draai je een single vast, is daar een adapter voor?

Ja, vroeger hadden we van die driehoekjes die je klemde in de opening van een single:

imgp1096.jpg

Wanneer je die gebruikt kun je dus ook je singles op een ON-ding wassen.

Mvg. Miracle.

P.S. Wanneer iemand die dingen nog ergens tekoop weet houd ik me aanbevolen. ;)

Guest kikkervisje
Off-topic:

Andere uitvoering, maar werkt prima.

middengatverkleiners

INSERTS45-2.jpg

Die gele rakkertjes dienen enkel en alleen om het 7"plaatje te centreren op je draaitafel plateau.

Om het 7" muziek grammofoon plaatje te fixeren op je O-N platen wassertje heb je dus een iets ander centreer schijfje nodig.

N.l. eentje waarop de klemschroef van de O-N geen schade aanricht.

Om het 7" muziek grammofoon plaatje te fixeren op je O-N platen wassertje heb je dus een iets ander centreer schijfje nodig.

N.l. eentje waarop de klemschroef van de O-N geen schade aanricht.

Dat doet de schroef op dat zwarte tussenstukje net zo.

Maar een dun metalen schijfje (of in ieder geval sterk materiaal) met correct middengat dat tot op een stukje van het label ligt (en daardoor op de single en deze goed aandrukt), helpt. De schroef is dan goed aan te draaien, en de single blijft inclusief adapter mooi gecentreerd.

Overigens is een beschadiging van die adapter bij 10 voor $2,00 niet zo'n heel groot probleem bij mensen die een platenwasser zijn geld waard vinden, toch?

Guest kikkervisje
Maar een dun metalen schijfje (of in ieder geval sterk materiaal) met correct middengat dat tot op een stukje van het label ligt (en daardoor op de single en deze goed aandrukt), helpt.

De schroef is dan goed aan te draaien, en de single blijft inclusief adapter mooi gecentreerd.

Heel goed 1 & al oor , dus toch geen kleine gele rakkertjes. :D

• 1 month later...
Guest bril12
Alleen hoe draai je een single vast, is daar een adapter voor?

Ja, vroeger hadden we van die driehoekjes die je klemde in de opening van een single:

P.S. Wanneer iemand die dingen nog ergens tekoop weet houd ik me aanbevolen. ;)

Te koop op www.protected.de. Ze heten daat "Single-Sterne".

• 2 months later...
Guest tubejack
Zijn er nog mensen die een plaat 'merken' om te weten dat ze zijn schoongemaakt met de Okki? Stickers, potlood?

Lees ik nu pas.... Hoeft niet Ivan. Ik geef de LP gelijk een nieuwe binnen en buitenhoes anders

heeft dat "schoonmaken" voor mij geen zin. Ook de hoes krijgt een soppie ..... :rolleyes:

Jack

Pioniertje heeft er 1 in bestelling staan (vorige maand besteld). Ze worden dus nog niet uitgeleverd. :rolleyes:

Ja, al een maand geleden bij Rob Goossen in Echt besteld. Nog niets gehoord - en men zou mij bellen als hij binnen is.

Maar misschien komt het ook wel omdat ik een pittige e-mail discussie met Johan Bezem van importeur/fabrikant audioclassics heb gehad.

Ik was een weddenschap met hem aangegaan over een mail die hij naar mij gestuurd had. Op de beurs beweerde hij namelijk dat je maximaal 6% isopropylalcohol aan de OkkiNokki vloeistof mocht toevoegen... terwijl hij mij een maand daarvoor gemaild had dat ik, om LencoClean residu eruit te krijgen, 25% ipa kon toevoegen.

Op de platenbeurs in Utrecht beweerde hij echter dat hij zoiets nooit gestuurd kon hebben. Maar ja, ik had die e-mail nog....en dus verloor hij de weddenschap.

De fles Brunello di Montalcino heb ik, ondanks een herinnering, nooit gekregen.

Beetje slechte verliezer, dus.

Vandaag telefoon van Rob Goossens hifi gehad: het zou nog vijf weken gaan duren! Leverproblemen!

Dat is wel vreemd als zij vorig weekend op de show werden aangeboden.......

Niet zo vreemd, hoor. Het was/is een aanbieding van de HVT bij een meerjarig abonnement op de HVT (als ik het goed heb onthouden) en je kreeg dan korting op de Okki Nokki van 100,- of zoiets. Over uitlevering stond niets bij wanneer dat dan zou zijn. Het zou dus zo kunnen zijn dat je ook bij HVT er lang op zou moeten wachten.

Vandaag telefoon van Rob Goossens hifi gehad: het zou nog vijf weken gaan duren! Leverproblemen!

Dat is wel vreemd als zij vorig weekend op de show werden aangeboden.......

Vervelend Eric, maar als je vast zit met wassen, je mag je ouwe ON gerust nog eens lenen ;)

Maar heb je al nieuwe hoezen besteld?

Ik heb ze laatst hier gekocht, prima service en mooie spullen.

http://www.wydr.nl/

Groet en sterkte,

Jack

Binnenhoezen heeft ie, en ook nog eens een stuk goedkoper :rolleyes: