Jump to content

okki nokki

depeter
 Share

Recommended Posts

Helemaal goed. Mooie apparaten trouwens.

Was voor mij ook een optie geweest, ware het niet dat mij m'n huidige Nitty Gritty 2.5i voor wel een heel zacht prijsje werd aangeboden. An offer I can't refuse.

En het belangrijkste, mijn platen worden echt zeer schoon.

Frank. :P

Ik vind die Duitse apparaten zelf wat overdreven automatisch. Ik heb niets tegen het zelf opbrengen van de vloeistof en het borstelen van de plaat. Ik ben zeer tevreden met mijn VPI 16.5 hoewel een platenwasser van perspex of metaal principeel mooier is net zoals een met een buitenboord afvaltank.

Hier de mooiste wasser en ook nog stil. Ik vraag me alleen af of de vloeistof niet te lang blijft liggen

Lori_ash.jpg

Beste :D:D o.a.Geerdie, Arden en Frank

:rolleyes:

Ik ben blij dat jullie, net als ik, heel wat genuanceerder denken over de O.N dan de honderden kopers? van dit zeer overgewaardeerde (mis)product...

Mijn ervaring was 3x een maandagochtend? exemplaar met o.a. losse knoppen, vastlopende motor etc. via Hobo hifi, die ze dus ook niet meer wilde en vorig jaar heb ik de O.N. nog eens uitgebreid kunnen testen( en vergelijken met andere) bij Henk in 'Snits '.

Daar kwam o.a. bij losdraaien van de puck elke keer wat ijzervijlsel? mee los en dat lijkt me erg jofel voor je kostbare vinyl.

Ik hoop jullie weer te ontmoeten in februari in Sneek: wie weet wat voor platenwasmachines er nu weer staan???

groeten uit Loon

Christ B)

Zo erg is het nou ook weer niet... Met de rest van de machine heb ik helemaal geen problemen. Bovendien denk ik dat wanneer je een niet schuimende vloeistof gebruikt van het apparaat jaren plezier kunt hebben.

Ook de elektrische componenten zijn netjes gemonteerd.

M.b.t. dat slijpsel... De schroefdraad in de knop is wat krap gemaakt. Wanneer je deze op de spindel draait komt er daardoor in het begin wat bronsslijtsel vanaf. dit is makkelijk weg te poetsen. Na 'n paar platen is dit over.

Je moet natuurlijk ook realiseren dat een andere machine vaak een veelvoud kost. De goedkopere Clearaudio's zijn gelijk aan de Okki Nokki's. Er is alleen een deksel op gemaakt. Hierdoor is ie ineens bijna twee keer zo duur... :)

Ik heb een ouwe O.N., dus zoeentje met maar 3 supportwieltjes onder het plateau. Die van mij werkt prima, zonder ijzervijlsel of andere troep. Die puk past ook fatsoenlijk. Ik heb wel gemerkt dat de nieuwe uitvoering (met 6 wieltjes) minder netjes afgewerkt is. Bij die ben ik dus ook al slecht passende puks tegen gekomen.

Het enige dat er aan de mijne mankeert is dat er geen vloeistof uitkomt als je een aantal platen (stuk of 10) hebt gewassen. Misschien ben ik wat zuinig met wasmiddel of ik was te weinig platen achter elkaar. Of wie weet zit er toch ergens iets binnenin niet goed. Ik zie iig nergens vochtplekken ontstaan en zolang ga ik er ook vanuit dat het goed zit.

Wat ik wel mis is een stofkap. Ja, ik weet het, zo'n ding trekt stof aan :rolleyes:;) Maar als je wassert een tijdje niet nodig is, valt er wel een berg stof op, dat zich bovendien in de foammat vastzet. Je moet dus eerst die foammat cleanen voordat je met platenwassen kunt beginnen. Binnenkort ga ik er toch een stofkap voor maken denk ik ;)

• Members
Ik heb een ouwe O.N., dus zoeentje met maar 3 supportwieltjes onder het plateau. Die van mij werkt prima, zonder ijzervijlsel of andere troep. Die puk past ook fatsoenlijk. Ik heb wel gemerkt dat de nieuwe uitvoering (met 6 wieltjes) minder netjes afgewerkt is. Bij die ben ik dus ook al slecht passende puks tegen gekomen.

De allerlaatste versie heeft helemaal geen supportwieltjes meer, wel nog steeds die pokkeherrie, rottige puck, en een afzuigpijpje wat zo nu en dan spontaan omhoog schiet. Ook leverde dat laatste model wat ik bij iemand thuis zag een enorme brom op. Hier moest een aan/uit schakelaar tussen gebouwd worden om dit teniet te doen (iedere keer die stekker eruit trekken is ook geen succes). Misschien weer een maandagochtend model, maar daar zijn er dan wel erg veel van in omloop...

Mijn Okki Nokki heeft helemaal geen wieltjes onder het plateau. Het plateau zit wel scheef op de as,maar ik denk dat dat zo hoort,want als je de lp afgezogen hebt en je zet de afzuiger uit,dan gaat de zuigbuis vanzelf omhoog doordat deze wordt omhoog gedrukt door het scheve plateau. Ook bij mij komt er geen vloeistof uit als ik een aantal lp's (7 a10 stuks) heb gewassen. Ik zie ook geen lekkages aan de buitenkant en ga er dan ook vanuit dat het dus wel goed zit. Herrie maakt de afzuiger wel,maar ik heb het opgelost door er 4x kegels eronder te zetten in de hoeken en nu is de herrie een flink stuk minder.

Mijn ervaring is met het wassen van de lp's dat als je teveel vloeistof gebruikt dat deze elke keer een residu achterlaat nog op de plek waar de afzuigbuis omhoog is gegaan en meestal was ik de lp dan nogmaals met veel minder vloeistof en dep de viltjes van de afzuigbuis dan ook eerst weer zo goed mogelijk droog,voordat deze voor de 2e maal wordt afgezogen. Deze methode heb ik aardig onder de knie nu en werkt naar mijn eigen tevredenheid. Ik denk erover om een tweede afzuigbuis aan te schaffen,zodat je nog meer lp's tegelijkertijd kan wassen en de afzuigbuis kan verwisselen.

Ik vind wel een nadeel het platenwasborsteltje,waar je de vloeistof verdeeld over de lp. Het viltlaagje vind ik erg dun op dat borsteltje en denk erover om zelf iets te maken van een stukje breder hout waar je dan een stuk breder vilt op plakt. Of een platenwasborsteltje kopen van een ander merk die ze los verkoopt. Ik dacht VPI die ze ook los verkoopt.

Verder heb ik bemerkt met de puck dat deze er goed opdraait op de spindel en er GEEN ijzervijlsel of iets dergelijks achterblijft. Wel is het zo dat je de puck goed vast moet draaien,anders slipt de lp die op het plateau ligt met het wassen en met het afzuigen ligt de lp dan stil ,terwijl het plateau dan eronder door door draait en ook weer niet TE STRAK aandraaien,want dan krijg je kleine barstjes in je puck.

Ik heb een heleboel hele oude lp's van mijn vader geerfd en deze krijg ik niet echt schoon met de het wasmiddel wat ik gebruik (HQ). Ik weet dat LAST er speciaal wasmiddel heeft voor hele vuile lp's,maar ik ben wat voorzichtig geworden met de LAST producten,na mijn (dure) ervaring met een ander LASTmiddeltje.

Verder zou ik weleens willen weten welk wasmiddel nou echt het diepste vuil echt weghaald uit de groef?

Dus welke fabrikanten leveren wasmiddeltjes voor hele vuile lp's?

met groet,

:cool2:

Is dit hele topic niet een vurig pleidooi tegen het wassen van platen?

Wat een getob allemaal en met welk resultaat?

Hoi Kraus,

Ach het tobben valt erg mee.

Het is meer 'de slag' doorhebben.

Ik ben best tevreden over de Okki Nokki.

met groet,

Ik vind wel een nadeel het platenwasborsteltje,waar je de vloeistof verdeeld over de lp. Het viltlaagje vind ik erg dun op dat borsteltje en denk erover om zelf iets te maken van een stukje breder hout waar je dan een stuk breder vilt op plakt. Of een platenwasborsteltje kopen van een ander merk die ze los verkoopt. Ik dacht VPI die ze ook los verkoopt.

.

Verder zou ik weleens willen weten welk wasmiddel nou echt het diepste vuil echt weghaald uit de groef?

met groet,

Tijdens m'n laatste vakantie kwam ik de Disc Doctor weer tegen en heb bij hem een schoonmaak setje gekocht.

Het geheim van een schone LP , Handkracht icm een goede borstel en reinigings middel , een stukje vilt is niet goed genoeg.

Ik heb de link al eens eerder geplaatst DiscDoctor

Sinds deze methode doet m'n Nitty Gritty alleen dienst als vloeistof afzuiger.

Overigens is volgens de Doc, deze stap overbodig en kun je wanneer je zijn methode volgt de lp ook gewoon laten drogen.

Maarja, een beetje snelheid in het proces is wel prettig.

In nederland is naar mijn weten geen importeur voor z'n spullen, en die komt er naar alle waarschijnlijkheid ook niet.

De Doc heeft een gruwelijke hekel aan doorschuivers die de prijs nodeloos opdrijven.

Dus het kost wat meer moeite om zijn spul te bemachtigen.

ff deze weer ophalen ;)

BTW, qua wasmiddel ben ik zeer tevreden met l'Art du Son. Die krijgt ook veel rotzooi uit de groef. Discdokter heb ik wel eerder van gehoord, maar omdat het hier niet verkrijgbaar is, heb ik het nog niet uit kunnen proberen. Toch maar eens een bestelling in de VS plaatsen ;)

P.S.: Siep, de link werkt niet. Er zit een "http" teveel in de link ;)

• Members

Als je alle problemen rond de Okki Nokki opgelost hebt (wat natuurlijk gewoon te doen is), heb je voor een redelijk bedrag uiteraard gewoon een produkt wat zijn werk doet. Het probleem wat ik er mee heb, is dat hier een VPI het veld ruimde voor een Okki Nokki (spijt, spijt, spijt). Na een VPI valt zo'n ding gewoon zwaar tegen. Zie het desnoods als een Levinson versterker die je door een Onkyo vervangt.

De concurrerende wasmachines zijn inderdaad een stuk duurder, maar als je de prijzen afzet tegen het gebruik, denk ik dat het allemaal wel meevalt.

Was je een dozijn platen per jaar, dan is een Knosti meer dan voldoende, maar gaan we over honderd platen, of zelf honderden per jaar praten, is daar weer de keuze. Het laatste jaar zijn er bij mij misschien 100 lp's bijgekomen (de drang naar een wasser dus niet echt aanwezig), maar ik heb nu weer een partij van 750 stuks op de kop getikt. Dan overweeg je toch echt weer zo'n machine, een Okki Nokki zie ik dan gewoon niet zitten. Nu is het ook niet zo dat ik er gelijk 1000 euro of meer voor over heb, maar zo'n VPI 16.5 heb je voor rond de 700 euro (zelfs voor minder als je hem in Amerika besteld, met transport, invoer en BTW zit je dan nog net onder de 600), die instapper van Pebbles voor rond datzelfde bedrag (beiden dan met stofkap, geen onbelangrijk accesoir), en daar zie ik dan toch meer heil in.

BTW, die lp's heb ik gekregen als wederdienst, dus deze investering in een goede wassert valt gevoelsmatig nogwel redelijk uit. Ongetwijfeld zullen er de 10e weer een paar aanwezig zijn in Sneek, dus nog een reden om daar naar uit te zien...

Zelf zal ik binnenkort een Knosti aanschaffen, zoveel lp's zal ik niet wassen. Ik kan me voorstellen dat je, als je er veel te wassen hebt, een platenwasmachine aanschaft. Als ik zo de ervaringen met de Okki Nokki lees en de prijs er tegen af zet lijkt 375 euro (ik meen de aanschafprijs voor dit product) me echter wel heel erg veel geld. Qua materiaal en montage zal het misschien een paar tientjes waard zijn.

Oplossing: gewoon cd's draaien. Voor de prijs van een gemiddelde platenspler met Okki Nokki en element koop je een uitstekende cd speler. lp's klinken beter? Nonsens!

• Members
Zelf zal ik binnenkort een Knosti aanschaffen, zoveel lp's zal ik niet wassen. Ik kan me voorstellen dat je, als je er veel te wassen hebt, een platenwasmachine aanschaft. Als ik zo de ervaringen met de Okki Nokki lees en de prijs er tegen af zet lijkt 375 euro (ik meen de aanschafprijs voor dit product) me echter wel heel erg veel geld. Qua materiaal en montage zal het misschien een paar tientjes waard zijn.

Oplossing: gewoon cd's draaien. Voor de prijs van een gemiddelde platenspler met Okki Nokki en element koop je een uitstekende cd speler. lp's klinken beter? Nonsens!

Ieder zijn meug, of die lp's echt beter of slechter klinken, lekker belangrijk. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat dat hele analoge gebeuren een hobby op zich zou kunnen zijn ?

met groet,

Ik gebruik de rode Glassex ontvetter voor heel vuile platen... werkt perfect en kost niet veel. Je kunt de platen daarna nog 'n keer wassen met gedestoleerd water, maar pers