Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 De foto had ik gezien Paul, maar 't was mij niet duidelijk of het afvoerslangetje in-/uitgerold kon worden. In het licht van het commentaar van Bob over de NG (beschadigingen aan platen), vraag ik mij af hoe dit in de toekomst met deze afvoerbuis zal gaan. Nu wil ik wel geloven dat de strips om de 200 lp's vervangen moeten worden. Te veel slijtage (of een verkeerde bevestiging) en het metaal maakt contact met de plaat Wie weet is dat ook gebeurt met degene die deze klacht met een NG had (alleen is dat gedeelte van plastic). Beste Henk, Goed dat je dit product, als ervaren NG-gebruiker, zo kritisch meebekijkt. Daar hebben de lezers (en ik ) veel aan! Ik heb die RVS-buis bekeken en durf inderdaad, net als jij, geen uitspraken over eventuele beschadigingsrisico's te doen. De tijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Hai, Die Okki Nokki lijkt een soort combi van van de VPI en de Moth. Niks mis mee dus. Die handmatige toediening van de vloeistof vind ik geen probleem. Ik zelf gebruik twee vloeistoffen waaronder LAS en die gaat op een bepaald moment toch wat "werken". Liever in de fles waar ik het in zie dan in de machine. Die opmerking van de aftasting van ome henk begrijp ik niet (behalve als hij bedoelt dat de plaat op een plateau ligt) . Volgens mij raakt elke machine de plaat. Het enige waar ik sceptisch over ben is de prijs. Als dat ding 250 euro kost waarvan 100 naar de handelaar moet en 50 naar de de producent dan zijn de materiaalkosten erg laag (zelfs als er minder winst op wordt gemaakt). Dat moet in de kwaliteit tot uidrukking komen. We horen het wel Paul, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 volgens mijn denkwijze werkt het schoonmaken van elpee's toch het beste als je de plaat helemaal nat zou maken net als de knosti. dat opspuiten van vocht is natuurlijk wel leuk maar word het vuil dan ook los geweekt. misschien een optie om door de knosti te draaien en daarna op de okki voor het zuigwerk. maar wat moet ik me voorstellen bij (de borstels zijn vast geplakt) en hoe krijg je de borstels weer los. hoe stel je de druk in van het armpje dat op de elpee rust, is het niet te zwaar zodat plaat beschadiging eerder op zal treden dan voor geschreven.(aangezien rvs toch wel een zwaar matriaal is) ik zie ook geen ring om het pijpje,maar een soort inbus schroef die het verder zakken tegen houd. en dat kunstof ring waar het schroefje op rust is dit wel sterk genoeg,want snelle slijtage betekend ook meer druk op de elpee's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Het enige waar ik sceptisch over ben is de prijs. Als dat ding 250 euro kost waarvan 100 naar de handelaar moet en 50 naar de de producent dan zijn de materiaalkosten erg laag (zelfs als er minder winst op wordt gemaakt). Dat moet in de kwaliteit tot uidrukking komen. We horen het wel Paul, Carl Ik vraag me ook af waar ze het voor doen, de prijs is i.d.d. heel aantrekkelijk. Ik krijg de indruk dat de winstmarge voor de winkelier nog maar heel klein zullen zijn. Hopelijk heb ik d.m.v. de foto's en de toelichting al wat kwalitatieve indrukken van de Okki Nokki kunnen geven. Over het gebruik later meer .......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 volgens mijn denkwijze werkt het schoonmaken van elpee's toch het beste als je de plaat helemaal nat zou maken net als de knosti. dat opspuiten van vocht is natuurlijk wel leuk maar word het vuil dan ook los geweekt. misschien een optie om door de knosti te draaien en daarna op de okki voor het zuigwerk. maar wat moet ik me voorstellen bij (de borstels zijn vast geplakt) en hoe krijg je de borstels weer los. hoe stel je de druk in van het armpje dat op de elpee rust, is het niet te zwaar zodat plaat beschadiging eerder op zal treden dan voor geschreven.(aangezien rvs toch wel een zwaar matriaal is) ik zie ook geen ring om het pijpje,maar een soort inbus schroef die het verder zakken tegen houd. en dat kunstof ring waar het schroefje op rust is dit wel sterk genoeg,want snelle slijtage betekend ook meer druk op de elpee's. Wauw, wat een vragen... kom effe langs dan kun je het zelf zien! Over het reinigen later meer, ik denk dat wellicht een combinatie van voorreinigen met een Knosti en daarna de Okki Nokki niet eens zo'n slecht idee is. Probeer ik ook uit. Ik heb die RVS-afzuigbuis eens goed bekeken en volgens mij zitten die fluweelstrips er gewoon met een tweezijdige plakstrip op. Ik moet nog uitvinden hoe simpel/lastig deze te verwisselen zijn maar wat mij betreft mag dat best lastig zijn anders loop je inderdaad risico op beschadigingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 De werking van DA en zo'n machine is qua "losweken" hetzelfde. Een DA (net als een machine) veegt het (natte) vuil m.b.v. borsteltjes en daarbij blijft het bij de DA ook. Het grote voordeel van een afzuigmechanisme is juist de zuigkracht die het nat geworden vuil opzuigt. Precies, daar ligt dan ook de kracht van zo'n RCM, de Knosti mist feitelijk een essentiele stap hoewel je met wat doorzettingsvermogen best een schone plaat kunt krijgen hoor! De borsteltjes hebben een zelfklevende kant. Deze kun je (enigszins met moeite) gewoon lospulken. Ik denk dat dit bij de Okki Nokki (kan nog steeds niet aan die naam wennen ) op ongeveer dezelfde manier gaat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Die opmerking van de aftasting van ome henk begrijp ik niet (behalve als hij bedoelt dat de plaat op een plateau ligt) . Volgens mij raakt elke machine de plaat. Die opmerking is mij ook niet helemaal duidelijk, leg dat nog eens uit Henk? Deze RCM heeft een 30 cm. gemotoriseerd draaiplateau. Omdat de plaat dus volledig ondersteunt wordt kunnen de borstel en de afzuiger ook veel gelijkmatiger met overal dezelfde "druk" hun werk doen of zie ik dit nu verkeerd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 volgens mijn denkwijze werkt het schoonmaken van elpee's toch het beste als je de plaat helemaal nat zou maken net als de knosti. dat opspuiten van vocht is natuurlijk wel leuk maar word het vuil dan ook los geweekt. misschien een optie om door de knosti te draaien en daarna op de okki voor het zuigwerk. maar wat moet ik me voorstellen bij (de borstels zijn vast geplakt) en hoe krijg je de borstels weer los. hoe stel je de druk in van het armpje dat op de elpee rust, is het niet te zwaar zodat plaat beschadiging eerder op zal treden dan voor geschreven.(aangezien rvs toch wel een zwaar matriaal is) ik zie ook geen ring om het pijpje,maar een soort inbus schroef die het verder zakken tegen houd. en dat kunstof ring waar het schroefje op rust is dit wel sterk genoeg,want snelle slijtage betekend ook meer druk op de elpee's. De werking van DA en zo'n machine is qua "losweken" hetzelfde. Een DA (net als een machine) veegt je het vuil m.b.v. borsteltjes en daarbij blijft het bij de DA ook. Het grote voordeel van een afzuigmechanisme is juist de zuigkracht die het natgeworden vuil opzuigt. De borsteltjes hebben een zelfklevende kant. Deze kun je (enigszins met moeite) gewoon lospulken. maar komen die harige strookjes wel diep genoeg in de groef,want sommige elpee's zijn zo smerig dat diepgang nodig is.(net als bij de knosti) of zijn de strookjes er alleen maar voor ter afsluiting van het zuigmondstuk. ik zal de 19/20 even de okki wat beter van dichtbij bekijken, ik zet nog ? bij de plak stripjes, en dat afzuiging beter zal zijn geloof ik direct. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Zie hearboven Ik zie alleen een wit plafond boven me, Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Ik heb gemerkt dat een aantal dingen de doorslag geven bij het schoonmaken van lp's d.m.v. een RCM: 1. de inweektijd: de reinigingsvloeistof moet de tijd hebben om het vuil in de diepste delen te bereiken. 5 minuten inweken is een uitgangspunt 2. voorwas en hoofdwas: begin na het inweken met een eerste schrobbeurt, afzuigen, spoelen en dan vervolgens nog een keer met hetzelfde of een ander middel en weer afzuigen 3. houd je spullen schoon: voor de afzuiging van de voorwas gebruik je bij voorkeur een andere afzuigbuis dan bij de hoofdwas. In de contactvlakken van de afzuigbuis met de lp verzamelt zich troep. Ook de afzuigbuis schoonmaken dus na een reinigingsbeeurt 4. het is de bedoeling dat je de vloeistof met het daarin aanwezige vuil afzuigt. Als het vacuum te sterk is verdampt de vloeistof op de lp en laat de troep achter. Als de vloeistof al na 1 rotatie of nog eerder weg is, is het vacuum te sterk. Het kunnen regelen van het vacuum is een must Als ik naar de okki nokki kijk vraag ik me af of het vacuum op de een of andere manier te regelen is. Vervolgens lijkt me de combinatie van afzuigbuis en borstel verre van ideaal. Een aparte borstel voor het schrobben is natuurlijk zo geregeld. Een tweede afzuigbuis lijkt me geen overbodige luxe. Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Zie hearboven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Als ik naar de okki nokki kijk vraag ik me af of het vacuum op de een of andere manier te regelen is. Vervolgens lijkt me de combinatie van afzuigbuis en borstel verre van ideaal. Een aparte borstel voor het schrobben is natuurlijk zo geregeld. Een tweede afzuigbuis lijkt me geen overbodige luxe. Groet, Henk Hoi Henk, Het vacuum is volgens mij niet regelen hooguit door wat extra/minder druk met de vacuumbuis op de plaat uit te oefenen. Er wordt inderdaad een los vegertje meegeleverd met het zelfde materiaal als op de afzuigbuis. Als ik goed opgelet heb dient dit borsteltje voor het verdelen van de vloeistof en doe je een reinging door met lichte druk het plateau drie keer te laten draaien. Vervolgens ga je afzuigen met de afzuigbuis. Je hebt verdere een aantal goede vragen/opmerkingen. Ik hoop dat de fabrikant ook nog reageert in deze topic, anders zul je hem vast op de eerstvolgende shows hierover wel kunnen benaderen. Ik heb trouwens begrepen dat er op korte termijn ook 7" en 10" afzuigbuizen komen, naast de standaard 12" inch buis en dat er een stofkap aankomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Nou beste mensen, hier dan de eerste indrukken. Ik heb nog even contact met verkoper Bob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Nog een tip: Maak voodat je de vacuumbuis op de lp zet, het vilt nat met de reinigingsvloeistof. Dit is zeker van belang als je gaat beginnen met schoonmaken. Zo heb ik de gewoonte opgebouwd om een lp te reserveren om te zien of alles goed gaat, om de buis nat te maken, etc. Je zal maar geen erg hebben in iets hards dat op het vilt van de buis is gekomen. Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Nog een tip: Maak voodat je de vacuumbuis op de lp zet, het vilt nat met de reinigingsvloeistof. Dit is zeker van belang als je gaat beginnen met schoonmaken. Zo heb ik de gewoonte opgebouwd om een lp te reserveren om te zien of alles goed gaat, om de buis nat te maken, etc. Je zal maar geen erg hebben in iets hards dat op het vilt van de buis is gekomen. Groet, Henk Goede tip, Henk. Ik zal voortaan eerst met die testplaat de boel natdraaien en daarna de andere lp's. Ik heb inmiddels al zo'n 6 lp's gewassen en van nieuwe binnenhoezen voorzien. Gaat wel erg prettig zo, een hoop minder geklieder dan met de Knosti en je houd tenminste ook je labels droog! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Na ca. 3 omwentelingen is de vloeistof mooi verdeeld en heb je met een lichte druk van de borstel vuil uit de groeven gehaald. Of je het vuil echt uit de groeven hebt gehaald betwijfel ik Paul Oppervlakkig vuil zit aan het borsteltje en het diepere vuil is enigszins ingeweekt. Hoe maak je trouwens het "inwrijfborsteltje" schoon? Nu de overige honderden elpees nog Ik denk dat je met de Last-vloeistof en het borsteltje de vloeistof goed verdeeld over de plaat en door de lichte druk ook in de groeven perst. Het vuil wordt hierdoor opgelost. Vervolgens zuig je met de afzuigbuis het vuil uit de groeven. Het borsteltje dient dus alleen om de plaat oppervlakkig te reinigen, de vloeistof en de vacuumpomp zorgt voor de rest, dus de viezigheid in de groeven. Ik kan alleen maar zien dat de lp brandschoon is, luisteren ga ik natuurlijk ook nog doen. Het borsteltje kun je na gebruik onder de hete kraan afspoelen. Ik moet inderdaad nog zo'n 600 lp's doen, dus ik ben nog wel effe bezig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Ik moet inderdaad nog zo'n 600 lp's doen, dus ik ben nog wel effe bezig! Een reden te meer om een tweede vacuumbuis te hebben. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Ik moet inderdaad nog zo'n 600 lp's doen, dus ik ben nog wel effe bezig! Een reden te meer om een tweede vacuumbuis te hebben. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Hai, Die Okki Nokki lijkt een soort combi van van de VPI en de Moth. Niks mis mee dus. Die handmatige toediening van de vloeistof vind ik geen probleem. Ik zelf gebruik twee vloeistoffen waaronder LAS en die gaat op een bepaald moment toch wat "werken". Liever in de fles waar ik het in zie dan in de machine. Die opmerking van de aftasting van ome henk begrijp ik niet (behalve als hij bedoelt dat de plaat op een plateau ligt) . Volgens mij raakt elke machine de plaat. Het enige waar ik sceptisch over ben is de prijs. Als dat ding 250 euro kost waarvan 100 naar de handelaar moet en 50 naar de de producent dan zijn de materiaalkosten erg laag (zelfs als er minder winst op wordt gemaakt). Dat moet in de kwaliteit tot uidrukking komen. We horen het wel Paul, Carl Hoi Carl, Het zal wel meevallen met de winst op dat ding. Bovendien kost hij geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Hoi Carl, Het zal wel meevallen met de winst op dat ding. Bovendien kost hij geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Leuk idee maar de plaat is dan wel aan beide kanten nat lijkt mij niet handig om zo'n natte plaat op het plateau van de NokkiNokki te leggen Je zou 'm dan eerst moeten laten drogen, maar gelet op mijn ervaring van vanmiddag denk ik dat hooguit twee keer (bij een hele vieze lp) op de Okki Nokki genoeg is om de lp goed schoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 QUOTE (Audiopaul @ 27 Feb 2005, 13:06:28) QUOTE (telefunken @ 27 Feb 2005, 12:56:50) volgens mijn denkwijze werkt het schoonmaken van elpee's toch het beste als je de plaat helemaal nat zou maken net als de knosti. misschien een optie om door de knosti te draaien en daarna op de okki voor het zuigwerk. Over het reinigen later meer, ik denk dat wellicht een combinatie van voorreinigen met een Knosti en daarna de Okki Nokki niet eens zo'n slecht idee is. Probeer ik ook uit. Als je een tweede vacuumbuis hebt en een extra mat voor op het draaiplateau, kan je vies en schoon op de OkkiNokki wassen. Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Na ca. 3 omwentelingen is de vloeistof mooi verdeeld en heb je met een lichte druk van de borstel vuil uit de groeven gehaald. Of je het vuil echt uit de groeven hebt gehaald betwijfel ik Paul Oppervlakkig vuil zit aan het borsteltje en het diepere vuil is enigszins ingeweekt. Hoe maak je trouwens het "inwrijfborsteltje" schoon? Nu de overige honderden elpees nog Het borsteltje kun je na gebruik onder de hete kraan afspoelen. daar zou ik dan toch gedestileerd water voor gebruiken ivm kalkaanslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Hai Paul, Even een advies: geef op de hoes aan met potlood wat voor een vloeistof je hebt gebruikt. Ik gebruik Last en LAS en vind het prettig om te weten wat ik gebruikt heb. Voordeel van het gebruik van verschillende vloeistoffen is dat verschillende verontreinigingen worden weggehaald. Ik heb overigens in het begin ook eerst de DA gebruikt. Misschien zou ik dat nog doen met zeer verontreinigde platen, maar met normale platen is dat echt niet nodig. Tot slot adviseer ik L'art du Son als tweede was. IK heb sterk de idee dat die vloeistof beter klinkt (klink vreemd) dan Last. In ieder geval goedkoper 40 euro ipv 100 euro. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Leuk toestel en ik twijfel er ook niet aan dat het werkt. Maar als je niet zo groot woont en je niet een enorme stapel LP's hebt, zou je ze dan aankopen ? Ik las ergens dat je met een mengeling van gedemiraliseerd water en Isopropylalcohol ook goede resultaten kan bereiken. Hoe zit het daarmee, handmatig schoonmaken van platen, je hebt er dan wel geen stofzuiger bij. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts