Jump to content

Jaren 80 Independent

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Guest Hubertinus

De jaren 80 van de vorige eeuw waren een bloeitijd voor de independent muziek.

Denk aan de volgende bands:

Birthday Party

Nick Cave & the Bad Seeds

Cocteau Twins

Virgin Prunes

Scraping Foetus off the Wheel

Cabaret Voltaire

en ik vergeet er ongetwijfeld nog veel. Wie kan er aanvullen

Hubertinus

Wat is independent muziek? Ik zie hier zo veel verschillende bands voorbij komen namelijk...

`n Soort post -punk. :rolleyes:

`t was de tijd dat de bandjes hun eigenzinnige koers kozen en kleine onafhankelijke maatschappijtjes meer hun nek durfden uit steken om al die eigenwijze "herrie" uit te brengen.

En daar ook nog wat centjes mee schenen te verdienen

Kijk de statistics van bv `n Label als Rough Trade er maar `ns op na. :)

Wat is independent muziek? Ik zie hier zo veel verschillende bands voorbij komen namelijk...

`n Soort post -punk. :rolleyes:

`t was de tijd dat de bandjes hun eigenzinnige koers kozen en kleine onafhankelijke maatschappijtjes meer hun nek durfden uit steken om al die eigenwijze "herrie" uit te brengen.

En daar ook nog wat centjes mee schenen te verdienen

Kijk de statistics van bv `n Label als Rough Trade er maar `ns op na. :)

Ik zal eens bij Rough Trade kijken...

De enige muziek uit de jaren 80 die ik echt heel goed vind, is van Talk Talk. De latere albums dan, want de eerste 2 zijn vrij matig, vooral de eerste...

Verder ken ik The Smiths, Joy Division, Kraftwerk en Depeche Mode ook wel een beetje. Nick Cave ken ik wel, maar dan vooral z'n latere werk (vanaf 'Let Love In'). Verder ken ik nog Metallica en Rush nog wel, maar dat zal niet onder de Independent muziek vallen (maar respectievelijk heavy/thrash-metal en prog-rock/metal)...

Verder ken ik nog Metallica en Rush nog wel, maar dat zal niet onder de Independent muziek vallen (maar respectievelijk heavy/thrash-metal en prog-rock/metal)...

Dan zou je `ns naar wat werk van de Electro Hippies kunnen gaan luisteren. :rolleyes:

Verder ken ik nog Metallica en Rush nog wel, maar dat zal niet onder de Independent muziek vallen (maar respectievelijk heavy/thrash-metal en prog-rock/metal)...

Dan zou je `ns naar wat werk van de Electro Hippies kunnen gaan luisteren. :rolleyes:

Nooit van gehoord... :rolleyes:

Bij Rough Trade kan ik overigens weinig vinden, maar ik zal wel niet goed genoeg zoeken... ;)

The Jesus & Mary Chain vond ik altijd net de Beatles in een timmermanswerkplaats waar de cirkelzaag op volle toeren draaide.

Hubertinus

Ha ha, leuk omschreven. :D Ik was er zelf nooit zo weg van. :blink:

Dat is nou juist `t grappige ervan. :rolleyes:

Guest Hubertinus

De Crass is meer van eind jaren 70 en is volgens mij de meest pure en intelectuele punkgroep die er bestaan heeft.

Maar vanaf 78 mag ook hoor, omdat de lijn niet zo scherp te trekken valt.

Hubertinus