Jump to content

Jaren 80 Independent

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Wat is independent muziek? Ik zie hier zo veel verschillende bands voorbij komen namelijk...

Independent (in deze context): onafhankelijk van de grote platenmaatschappijen en distributeurs.

Het staat geheel los van de muzieksoort. Er werdt indertijd nogal wat ophef over gemaakt dat bijvoorbeeld Elvis Costello een "paradeplaat" o.i.d. scoorde terwijl hij op een independent lable publiceerde. Het geheel werdt nogal "gehyped" door VARA en VPRO.

In princiepe is natuurlijk iedere platenmaatschappij ooit als independent begonnen. Maar hoe groot kun je worden en nog steeds als independent gezien worden? Virgin (tot wanneer), Island (tot wanneer), Stiff (bestaan ze nog?) , Deaf Jam (Rick Rubin)

De ultieme independent (band) is m.i. "Dead Moon". Ze doen/deden alles zelf. Componeren, spelen, opnemen (mono natuurlijk), masteren, persen en uitgeven (Tombstone).

Overigens hier staan 'ze' "allemaal" :

http://www.allrecordlabels.com/

Wat is independent muziek? Ik zie hier zo veel verschillende bands voorbij komen namelijk...

Independent (in deze context): onafhankelijk van de grote platenmaatschappijen en distributeurs.

Het staat geheel los van de muzieksoort. Er werdt indertijd nogal wat ophef over gemaakt dat bijvoorbeeld Elvis Costello een "paradeplaat" o.i.d. scoorde terwijl hij op een independent lable publiceerde. Het geheel werdt nogal "gehyped" door VARA en VPRO.

In princiepe is natuurlijk iedere platenmaatschappij ooit als independent begonnen. Maar hoe groot kun je worden en nog steeds als independent gezien worden? Virgin (tot wanneer), Island (tot wanneer), Stiff (bestaan ze nog?) , Deaf Jam (Rick Rubin)

De ultieme independent (band) is m.i. "Dead Moon". Ze doen/deden alles zelf. Componeren, spelen, opnemen (mono natuurlijk), masteren, persen en uitgeven (Tombstone).

Overigens hier staan 'ze' "allemaal" :

http://www.allrecordlabels.com/

Bedankt, Seed7. Dit verduidelijkt het een en ander... :)

In het buitenland, en met name Engeland en de VS, is het onderscheid veel sterker. Denk bijvoorbeeld aan de "independent charts". En ga eens in Engeland op zoek naar een van de hiervoor genoemde bands. Grote kans dat je ze niet vind onder "Rock/pop, alphabetical", maar in een aparte "Independent" afdeling. En dat geld niet alleen voor onbekendere namen! Wanneer bands verhuizen van de ene categorie naar de andere is mij niet geheel duidelijk. Echo and the Bunnymen stonden ooit in de "Independent" bak (Korova), en nu bij "Rock/pop" (WEA). Zelfde voor U2.

Het Franse FNAC hanteert ook dit systeem, waardoor je het ook in Belgie veel tegenkomt. Kom je verder naar het zuiden, dan staat David Bowie onder de D. Maar dat is weer een ander verhaal....

Volgens mij bedoelt topicstarter de post-punk Britse muziekstroming uit de jaren 80, op labels als 4AD, Mute, Korova en, niet te vergeten, Factory. Met een eerste album in 1979 en het meesterwerk in 1980 behoort Joy Division hier wel degelijk toe.

Jelte

Heerlijk topic!!

Al zijn al mijn favorieten al meerdere keren genoemd, maar toch nog even een paar voor de vuist weg: Siouxsie & the Banshees, Birthday Party / Nick Cave, Sisters of Mercy, The Cure (?), The Fall, Fields of the Nephilim, PiL, Bauhaus enz enz.. Wel het genre waar ik de meeste liefde voor heb.

Was de genreaanduiding "Gothic" toen hiervoor niet van toepassing? Voordat het een kommersjeel genre werd? O wat liep ik er toen zwart bij....

Inderdaad, 'Gothic'. Grondleggers waren de Sisters of Mercy.

Niet te vergelijken met wat tegenwoordig 'Gothic' heet.

mm Ik denk toch dat Bauhaus meer de grondleggers waren, vond Sisters of Mercy toch altijd maar een slap aftreksel van Bauhaus.

Toch maar weer eens "press the eject and gimme the tape" draaien, "Bela Lugosi's Dead" :D

Inderdaad, 'Gothic'. Grondleggers waren de Sisters of Mercy.

Niet te vergelijken met wat tegenwoordig 'Gothic' heet.

Is Paradise Lost niet de 'missing link' tussen die genres? Hebben invloeden van de Sisters Of Mercy (toch?) maar dan met veel meer gitaargeweld. En veel hedendaagse 'gothic' is weer afgeleid van Paradise Lost (en van het vroegere The Gathering)...

Guest Hubertinus

De Sisters of Mercy is eigenlijk pas later gekomen. Heeft daar niet ook nog de bassiste van de Gun Club in gespeeld, Patricia Morrison?

Hubertinus

Guest Hubertinus

Nee, Sisters of Mercy is eigenlijk een beetje 2e rangs. Net als Crime and the City Solution een imitatie van Nick Cave & the Bad Seeds was. Ook al speelde Mick Harvey in beide groepen.

Hubertinus

Voor diegenen die hun kennis willen verbreden ivm independent 80

een hele goeie is 4AD, Beggars Banquet en het label waar in het begin Husker Du zat ontsnapt mij eventjes

Sorry maar ik vind Rough Trade alles behalve independent... Stiff Little Fingers heeft er eind 70 (toen al) een kwade song over geschreven!!

Geef mij effe tijd en ik snor een hele lijst Belgische groepen op uit de jaren 80, voor wie interesse heeft met plezier

Niettemin krijg ik hier een geweldige flashback door al die namen te zien, zelf was ik minder voor de "pure" electro en meer voor het heaviere werk. Smiths bvb vond ik te soft toen. Luisterde toen ook veel naar underground en Trashy groepjes. EEn Birthday Party ging er altijd in..

Gr

Stef

Guest Hubertinus

Van de Birthday Party moet je eigenlijk de LP/cd It's still living draaien. Dan komt de energie van de groep echt goed uit. Je moet de LP of CD wel eerst vinden.

Hubertinus