Jump to content

phono-versterker

l.feenstra
 Share

Recommended Posts

Nu de Roksan binnenkort weer terug moet naar de winkel op het Grootzand, moet ik mijn eigen Sphinx maar weer aansluiten. Nog even een nummer serieus beluisteren en dan omzetten. Mijn Sphinx klonk toch ook goed? Dire Straits, met hun eerste en volgens mij beste album, het nummer Water of Love.

Automatisch komen de herinneringen weer terug van 1979, toen ik net mijn eerste audio-set had aangeschaft. Met een Sansui-draaitafel. De elpee van Dire Straits was toen net uit en nog bijna niemand wist van het bestaan van ze af.

Maar terug naar 2005 en toch nog even genieten van dit prachtige nummer. Met de Roksan als phonoversterker klinkt het eigenlijk perfect. Niet opdringerig of opvallend, maar mooi, ingetogen en een warm vol geluid. Volop diepte en een mooie plaatsing.

De Roksan is een joekel van een phono-versterker, zwaar, solide en zonder opsmuk. Dat moet wel goed klinken, zijn dan ook de eerste indrukken, die bij me opkomen als ik hem in mijn handen gedrukt krijg. Na enkele weken luisteren klopt dat beeld perfect. Laat maar staan, is eigenlijk wat ik denk, maar ik heb beloofd dat die dit weekend terugkomt. Gauw mijn Sphinx er weer tussen en "Water of Love" nog even draaien.

Dat is schrikken. Weg mooi warm geluid. En ook de perfecte plaatsing en diepte. Kil en ielig zijn de woorden die bij me opkomen. Ik wil eigenlijk gelijk stoppen en de Roksan weer terugzetten. Typisch, dat je dat eigenlijk niet in de gaten hebt als je de Roksan een tijd lang gebruikt. Ik heb inderdaad de Roksan weer even teruggezet en heb moeten constateren dat de Sphinx geen partij is. Gelukkig bleek later dat de Sphinx na opwarmen toch (een beetje) in de buurt van de Roksan komt. Gelukkig maar, want ik was eigenlijk niet van plan om een andere phono-versterker aan te schaffen. Maar de Roksan is wat mij betreft wel eentje om te onthouden voor de nabije toekomst. Wie weet....

Lourens

Guest Kraus vonBentinck

Aardig verhaal :) om welke Roksan gaat het precies? De beginner of advanced I of 2?

Welke draaitafel en element. kan je dat ook nog even vermelden?

Hoe zijn overigens de instelmogelheden van de Roksan?

Hallo Kraus,

het is de Roksan DX2 phono reference. Instelmogelijkheden weet ik eigenlijk niet precies. Er zijn verschillende instellingen mogelijk. Hij stond volgens mij op 100 Ohm. Goede match met mijn JA-element (O,5 mV en 100 Ohm). Draaitafel is de Fat Bob met standaard arm.

Lourens

Guest Kraus vonBentinck

Hoi Lourens,

mooie combi :D

De standaard arm is de Rega of de 3500? dat maakt een behoorlijk verschil.

De reference zegt me zo niks, ik weet dat je van de roksan 3 uitvoeringen hebt die in prijs uiteenlopen van ongeveer 900 tot 1600 euro en dat ze een heel erg goede naam hebben. Ik heb uit dezelfde toko de aanzienlijk goedkopere ASR mini basis op proef staan (de proef is eigenlijk al afgelopen :D ) die bijzonder goed bevalt. Bijzonder mooie, klein beetje fluwelige klank, soepel klinkend en goede punch in het laag. Dynamiek is 1e klas. Zou misschien interessant zijn als je die ook kon proberen en een vergelijking trekken. 1 ding staat van te voren vast: de roksan wint het uiterlijk in ieder geval want de ASR is een kast met de morbide uitstraling van een rouwkaart.

De roksan stond bij mij op een lijstje ( samen met een EAR 834) maar vanwege het prijsverschil en de tevredenheid over de ASR, laat ik het bij de ASR.

Zo maar even over de JA.

Persoonlijk vind ik dat een buitengewoon mooi element waar ik als enige "kritiek" op heb dat hij zijn werk zo onopvallend (goed) doet dat het bijna niet meer opvalt hoe goed hij is.

Zelf draai ik met een ACE low, die ik nu in combinatie met een SME IV en de ASR, steeds meer ga waarderen. De indertijd veel gebruikte kreet "best buy" voor dit element kan ik wel bevestigen.

Heb de laatste tijd zo dramatisch veel veranderd aan mijn Fat Bob dat het nog wel even duren gaat voor ik alles weer op orde heb en alle verschillende veranderingen ook eens op hun meritus kan beoordelen.

Hoi Kraus,

De Roksan is de duurste uitvoering, type 1.5. Goed om iets te lezen over de ASR. Misschien inderdaad ook maar eens proberen. Maar ik was eigenlijk meer bezig met de draaitafel. De Fat Bob S (inderdaad de "S" vergeten te noemen) heb ik pas sinds enkele weken op proef (met 2.6 arm). Inmiddels is een bestelling de deur uit (van een fat bob s met 3500 arm). De SME-arm past denk ik perfect bij het JA-element. Element bevalt goed en is inderdaad onopvallend aanwezig. Maar dat is meestal een goed teken. Dezelfde ervaring had ik met de Roksan.

groet,

Lourens