Tijn Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Tot mijn verbazing lees ik het artikel op hif.nl, met de titel 'lijstjes', waarin Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Tot mijn verbazing lees ik het artikel op hif.nl, met de titel 'lijstjes', waarin Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 11 februari 2005 Author Report Share Posted 11 februari 2005 Ik snap wel dat het er zo aan toe gaat in de hifi wereld. Ik vind alleen dat je je wat discreter moet opstellen, gezien de functie die van Es bekleed. Met andere woorden, het gaat mij er niet om wat wel of niet waar is. Het gaat over de manier waarop van Es hier mee omgaat. Over jouw betrouwbare bron wil ik ook wel wat zeggen. Ik heb zelf ook uit betrouwbare bronnen gehoord dat Hifi.nl zelf ook een handje vol heeft van deze praktijken. Dus laten we het maar op geruchten houden. Nogmaals als je zelf goed uit de verf wilt komen, kraak dan niet je concurrenten af, maar zorg dat jezelf onderscheid van anderen . Groeten, Tijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Ik snap wel dat het er zo aan toe gaat in de hifi wereld. Ik vind alleen dat je je wat discreter moet opstellen, gezien de functie die van Es bekleed. Met andere woorden, het gaat mij er niet om wat wel of niet waar is. Het gaat over de manier waarop van Es hier mee omgaat. Over jouw betrouwbare bron wil ik ook wel wat zeggen. Ik heb zelf ook uit betrouwbare bronnen gehoord dat Hifi.nl zelf ook een handje vol heeft van deze praktijken. Dus laten we het maar op geruchten houden.Nogmaals als je zelf goed uit de verf wilt komen, kraak dan niet je concurrenten af, maar zorg dat jezelf onderscheid van anderen . Groeten, Tijn Beste Tijn, Helemaal mee eens! De High End KAN nu eenmaal niet zonder tijdschriften en hun recensies. En visa versa. Ze zijn afhankelijk van elkaar. Het ene kan (bijna) niet bestaan zonder het andere. Dus mensen die nog steeds menen dat ALLE vakbladen volstrekt onafhankelijk zijn van importeurs of fabrikanten: sorry, maar de waarheid ligt toch anders. In die lijn is het bijna logisch dat Hifi.nl en (bijna) iedere andere site die "onafhankelijk" producten test min of meer worden beinvloed door de importeur of fabrikant. Wederom is dit geen verwijt, maar slechts het vaststellen van een onoverkomelijk feit (zie boven). En ja; concurrenten afkraken is inderdaad een goedkope manier van verkopen. Als je producten of diensten inderdaad zo goed zijn, zou je die manier van aanprijzen niet nodig moeten hebben. Groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 11 februari 2005 Author Report Share Posted 11 februari 2005 Vind ik dus ook Erjee. Stel je bent onafhankelijk, dan zou ik er geen bezwaar tegen hebben wanneer je een stukje zou schrijven en je mening zou geven over dit 'gevoelige' onderwerp. Maar van Es is notabene hoofdredacteur, dus maakt hem dat verre van onafhankelijk. Doordat het over buitenlandse vakbladen gaat, maakt het voor deze ook bijna niet mogelijk hierop te reageren. Eigenlijk zou je het artikel van van Es moeten vertalen naar het Engels en Duits en dan doorsturen naar de desbetreffende vakbladen. Gegroet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Hifi.nl zal door deze actie geen beter aanzien krijgen, integendeel. Stel dat het in landen als GB en Duitsland bij de lezers wel gewenst is dat er ranglijsten verschijnen, wat heeft Rene van Es daar dan mee te maken? Bovendien is de achterliggende puntenwaardering gebaseerd op recensies, maar dat vertelt ie er niet bij Hij zou pas een punt hebben als die bladen all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Die bladen zijn er simpelweg als reactie op vraag uit de markt. Er is geen hobby of er zijn bladen omheen of het nou hifi, hardlopen of hengelen is. Veel hobbies bestaan voor een niet onbelangrijk deel niet uit het beoefenen ervan maar uit het mijmeren over het beoefenen ervan. Voor velen is het lezen over iets de eenvoudigste en voordeligste weg. En misschien ook wel de meest dankbare. Soms heb ik ook wel eens het idee dat menig hifil-liefhebber meer tijd doorbrengt op het forum dan voor de luidsprekers Als je gelooft in de onafhankelijkheid van die bladen dan ben je wel erg naief en dat doet ook bijna niemand. Het is nu eenmaal in het belang van zowel tijdschrift als branche dat het publiek enthousiast blijft. Wel merkwaardig vind ik vaak de reacties op de testen van het enige onafhanlijke blad dat er voor consumenten is: de consumentengids. Die uitslagen zijn de audiofielen bijna nooit welgevallig. De wereld wil bedrogen worden? Ik heb het nog niet kunnen lezen maar in Duitsland is van een voormalig stereo(play) redacteur, Holger Barske, een nieuw tijdschrift verschenen: "LP". Dit wilde toch zoveel mogelijk onafhankelijk zijn. Of het gelukt is (er zijn inmiddels 2 nummers verschenen), daarover zijn de meningen verdeeld. Ter verdediging van de bladen moet ik toch wel zeggen dat de auteurs veelal bevlogen enthousiasten zijn die op dat aspect en ook op het gebied van kennis, zeker niet onder doen voor de gemiddelde lezer. Net als de gemiddelde lezer hebben zij een hypotheek en "wiens brood men eet, wiens woord men spreekt". Niets nieuws onder de zon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 de auteurs veelal bevlogen enthousiasten zijn die op dat aspect en ook op het gebied van kennis, zeker niet onder doen voor de gemiddelde lezer. Net als de gemiddelde lezer hebben zij een hypotheek en "wiens brood men eet, wiens woord men spreekt". Niets nieuws onder de zon. AMEN! Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Wel merkwaardig vind ik vaak de reacties op de testen van het enige onafhanlijke blad dat er voor consumenten is: de consumentengids. Die uitslagen zijn de audiofielen bijna nooit welgevallig. De wereld wil bedrogen worden? Nee hoor, maar het niveau van testen en testers is vaak bedroevend laag.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 de auteurs veelal bevlogen enthousiasten zijn die op dat aspect en ook op het gebied van kennis, zeker niet onder doen voor de gemiddelde lezer. Net als de gemiddelde lezer hebben zij een hypotheek en "wiens brood men eet, wiens woord men spreekt". Niets nieuws onder de zon. AMEN! Erjee. Ja, maar laten ze er dan bij zetten: Deze recensie is mede mgelijk gemaakt door.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Wel merkwaardig vind ik vaak de reacties op de testen van het enige onafhanlijke blad dat er voor consumenten is: de consumentengids. Die uitslagen zijn de audiofielen bijna nooit welgevallig. De wereld wil bedrogen worden? Nee hoor, maar het niveau van testen en testers is vaak bedroevend laag.. Kabels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 11 februari 2005 Author Report Share Posted 11 februari 2005 Ja poetisch gewoon zou het spreekwoord " de pot verwijt de ketel" het ook doen voor van Es?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Nog even dit: de meest gelezen pagina's in de hifi-bladen zijn ongetwijfeld de advertentiepagina's, veel meer gespeld dan de recensies. Ik zelf ga van de opvatting uit dat de redactie in ieder geval nog wel zo onafhankelijk is dat een apparaat wat slecht getest of beoordeeld is, simpelweg niet in het blad verschijnt omdat er nog wel zoveel zelfrespect is, dat men zich niet wil verlagen tot regelrechte advertentietekstschrijver. Noch de naam wil lenen voor dingen waar men zelf absoluut niet in gelooft. Dat de bladen een regelrecht verlengstuk zijn van de fabrikanten, daar geloof ik ook niets van. Voor de goede verstaander is ook wel kritiek op apparaten te lezen al wordt die vaak snel weer weggepoetst door andere, breed uitgemeten kwaliteiten. Zelf ben ik de bezitter van een Fat Bob S draaitafel. Het eclatante succes van dit apparaat is mijn insziens te verklaren uit een artikel van de bovengenoemde Holger Barske, die ooit een razend enthousiast artikel hierover in de Stereo heeft geschreven. Dat zo'n recensie werkt, staat wel daarom voor mij wel vast. Ik geloof ook dat HB er zelf ook in geloofde en dat de recensie terecht was en dat zijn mening ook van waarde is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Dat de bladen een regelrecht verlengstuk zijn van de fabrikanten, daar geloof ik ook niets van. Als je kijkt naar wie die bladen uitgeven dan zijn dat vaak generieke uitgeverijen die ook totaal anderssoortige bladen in het pakket hebben en als hoofddoel hebben om bladen uit te geven en daarmee geld te verdienen. Wat er in die bladen staat is voor hen niet interessant als het maar verkoopt en als er maar voldoende advertentie inkomsten gegenereerd worden. Natuurlijk zal geen enkele uitgever zijn hoofdredacteur toestaan om artikelen te publiceren die negatief uitwerken op de advertentie inkomsten. Ik geloof best dat de recensenten hogerop geklommen hobbyisten zijn die een beetje geld kunnen verdienen met het schrijven over hun hobby. Ze verkondigen hun menig over een apparaat maar met een warenonderzoek heeft het niets te maken natuurlijk. Van Es heeft met zijn commentaar op de andere recensenten iets van een jaloerse echtgenoot. Als je concurrentie verwacht van een ander dan maak je hem zoveel mogelijk verdacht. Dat je daarmee zelf een enorme dosis onzekerheid over je eigen positie uitstraalt en hoe flinterdun ie is heeft ie niet door. Jammer want hij kan het wel om goede stukken te schrijven. Idd hij verveelde zich denk ik een beetje en/of was er geen (geheel belangeloos uitgeleend) superapparaat/component om mee te spelen voorhanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
menm Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Eens met je verhaal,Krauss, behalve met de suggestie dat de consumentengids onafhankelijk zou zijn. Om niet te spreken van onvolledigheid gegevens, slordigheid, oude modellen,appels met peren en overwaarderen prijs ten koste van kwaliteit. Groet max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Pjotr:Als je kijkt naar wie die bladen uitgeven dan zijn dat vaak generieke uitgeverijen die ook totaal anderssoortige bladen in het pakket hebben en als hoofddoel hebben om bladen uit te geven en daarmee geld te verdienen. Wat er in die bladen staat is voor hen niet interessant als het maar verkoopt en als er maar voldoende advertentie inkomsten gegenereerd worden." Helemaal mee eens. De bladen hebben tegenover de fabrikanten ook wel iets om hun onafhankelijkheid enigszins overeind te houden, namelijk contact met de doelgroep voor de fabrikant. Die wederzijdse afhankelijkheid garandeert ook het piepkleine beetje onafhankelijkheid van de tijdschriften. Niet alle fabrikanten zijn immers van het kaliber Microsoft of Shell (of in ons geval Sony of Philips) die met een geweldig advertentiebudget de bladen volledig zouden kunnen beheersen. Wel heb ik het idee dat als je een dure kabel koopt je weinig anders betaalt dan marketing/advertentiekosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrickszzz Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Hij is van mening dat deze niet objectief genoeg zijn en onder de 'plak' zitten van fabrikanten. Hij vult erbij aan dat hifi.nl op dat gebied absoluut schone handjes heeft. Nou als je z'n recensies leest, trek ik dit toch zeer in twijfel Zeker als het weer eens over kabels gaat.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Uit welingelichte bron weet ik dat tegenover de recenties van de Array apparatuur in Home studio en HVT g Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Tot mijn verbazing lees ik het artikel op hif.nl, met de titel 'lijstjes', waarin Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Ja, lucht weet ie wel te bakken.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Net terug van vakantie en ga het artikel nog eens lezen. Overigens zijn er vele manieren van omkoping zoals bijvoorbeeld grote kortingen bij het kopen van apparatuur. De recescent heeft het appparaat zelf dus moet het wel goed zijn. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Toch heeft die Renee een voorspelbare stijl van schrijven. Hij begint altijd met ongeloof of afkeuring om daar later op terug te komen. Ook hier is alle tekst er alleen op gericht om te vertellen dat hij zelf ook een lijstje wil maken. Voor de rest ben ik het wel met hem eens , de vraag is alleen of hij het met zichzelf eens is. Overigens als ik testverslagen zou schrijven zou ik in mijn artikelen refereren aan een zeer bekend audio systeem waar heel weinig aan getweakt is. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Gewoon geen audio bladen lezen ben je van het hele gezeur af. Buitelands bladen vind ik te duur of ik kan ze niet lezen. Verder ken ik geen enkel Nederlands hifi blad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts