Hifimick Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Zijn er specifieke richtlijnen of berekeningen waar je je aan moet houden als je de voedings elco's van je versteker wil vervangen/modificeren. Op hifi.nl staat een stukje over het modificeren van verstekers geschreven door Frank Speet. Hij schrijft o.a. het volgende: " De voedingselco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Geen probleem. Je moet alleen kijken dat je niet elco's voor een te lage spanning gaat gebruiken. En het is natuurlijk fijn als het in het kastje past maar serieus, er zijn versterker met honderden duizend uF in de voeding. En het is verschil qua kwaliteit van elco's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Geen probleem.Je moet alleen kijken dat je niet elco's voor een te lage spanning gaat gebruiken. En het is natuurlijk fijn als het in het kastje past maar serieus, er zijn versterker met honderden duizend uF in de voeding. En het is verschil qua kwaliteit van elco's. Toch kan een veel grotere cappaciteit soms problemen veroorzaken wanneer een voeding niet ruim genoeg bemeten is kan de zekering bij het laden doorbranden. En in het ergste geval zelfs de transformator beschadigen, dit zal echter niet snel voorkomen. Het is trouwens helemaal niet slim om de Cappaciteit te vergroten door middel van 1 condensator , omdat een grotere cappaciteit langer duurt om te laden en ontladen. Stel je wil van 10.000 uF naar 100.000 uF Als je dan 1 elco pakt van 100.000 uF is die 10x zo langzaam als 1 van 10.000 uF Beter is het dan om er 10 van 10.000 uF in te zetten dan blijft je voeding net zo snel en wordt het stroom buffer 10x zo groot. Wil je nu gewoon de Cappaciteit verdubbellen zou ik er een paar elco`s bij in zetten van de zelfde waarde en dan het liefst een dubbel opgebouwd model (dus eigenlijk twee van de halve waarde bij elkaar ingebouwd) dan word je voeding ook nog eens sneller, mits je transformator dit aan kan. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Denk dat het vehogen van 6800 uF naar 12000 uF in jouw geval niet zo'n probleem is Mick. Toch kun je dat niet altijd straffeloos doen en met name bij klasse-A versterkers die continue veel stroom trekken. Zowel de gelijkrichter en de transformator worden dan ongunstiger belast doordat er kortere maar wel veel hogere piekstromen gaan lopen om de elco's bij te laden. Met name de transformator kan daardoor overmatig warm gaan wrden. In zulke gevallen is voorzichtigheid wel geboden. Overigens ben ik zelf niet zo gecharmeerd van BHC Aerovox. Heb daar toch wel onbetrouwbare exemplaren tussen gehad die niet zo lang meegingen. Bovendien zijn ze vrij duur. Met BC (voorheen Philips) heb ik beter ervaringen. Ook de Japanners zoals Panasonic en Rubicon zijn behoorlijk goed. De veel geroemde Black Gates worden ook bij Rubicon gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Denk dat het vehogen van 6800 uF naar 12000 uF in jouw geval niet zo'n probleem is Mick. toch zou ik er een dubbel opgebouwde condensator van de zelfde waarde erbij monteren dan heeft hij en een snellere voeding en meer cappaciteit, terwijl dit voor hem ook nog eens goedkoper uitvalt. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Je moet inderdaad op passen dat de inrush current (bij opstarten als de elcos leeg zijn) niet te groot wordt (met name voor de gelijkrichter). Je zou dan een inrush beperking nodig hebben (sofstart). De genoemde waarden zijn niet zo extreem, dus het zal hier wel meevallen, Je zou eventueel ook een zwaardere gelijkrichter kunnen installeren, maar of het echt nodig is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Is het niet zo dat het zo laag mogelijk houden van de capaciteit het beste is, te merken in de 'snelheid' en dynamiek van het geluid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Nou sloop ze er dan maar helemaal uit Ik denk dat toch een beetje afhankelijk is van het versterker ontwerp. Zo'n chipamps stelt misschien ander eisen dan een hoog ge-biasde AB. Ook de gevoeligheid voor rimpel in de voeding lijkt me niet onbelangrijk. pwm amps schijnen ook met weinig af te kunnen. Een echte klasse A geef je toch beter de ruimte (in de voeding) Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 http://www.soundevolution.nl/article_versterkers_1.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifimick Posted 12 februari 2005 Author Report Share Posted 12 februari 2005 Super bedankt voor jullie reacties dus ver, ik ben technisch niet erg onderbouwd dus ik probeer zoveel mogelijk informatie te krijgen alvorens ik over gaat tot het aanpakken van de voedings elco's. Inderdaad telefunken de door jou vermelde link heeft mij mede aan het denken gezet om tot een modificatie over te gaan. Voor de modificatie: Na de modificatie van Sound evolution: Een dergelijke modificatie van de MF X-A200 door Sound evolution waarbij natuurlijk niet alleen de voedings elco's onderhanden genomen zijn kost al gauw zo'n 700 euro, en ik begrijp best dat het een arbeids intensieve ingreep is maar ik vind de prijs ongeacht de kwaliteit producten die zijn gebruikt behoorlijk hoog. Zoals Pjotr ook meld zijn de BHC elco's vrij prijzig en ben je bij een een grotere capaciteit ook verplicht om de elco's horizontaal te bevestigen in de versterker. En goed kopere optie is een elco van de originele fabrikant van deze Mf versterker die slechts 1 cm hoger is en met gemak op de originele positie op de print plaat in de behuizing past met een capaciteit van 10.000uF. Dan zou ik dus van (2 x 6800uF) totaal 13600uF naar een (2 x 10000) totaal van 20.000uF gaan maar ik weet niet of dit dan wel zoveel zoden aan de dijk zet ? Mick. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Hoi Mick De door jou genoemde prijs is niet helemaal correct. Je moet wel bedenken dat wat jij nu zit te doen, nadenken en verzinnen wat er moet en kan gebeuren, ook door SE is gebeurd. Zij moesten vanaf de grond beginnen; de mod. omvatte niet alleen handwerk maar ook veel denkwerk en uitgebreid overleg met de klant en het van te voren vaststellen van een gewenst resultaat. Niet als hobbyisme, maar beroepsmatig. Een gedeelte van de mod. is door SE bovendien uitbesteed (het passend maken van de onderdelen op een speciale opbouw) en ook dat kost geld. Je mag van niemand verlangen dat hij voor niets werkt en ook bij SE brandt de verwarming. Bovendien heb je als klant de garantie dat het goed gebeurt, de mod terug te draaien is en mocht het mis gaan dan is er een oplossing. Bovendien is de mod. nu "openbaar" en kun je gratis en voor niks profiteren van de door SE opgedane ervaring. Dat jij vindt dat het om een behoorlijk bedrag gaat is je goed recht en alleen aan jou om te beslissen of je het wel/niet laat doen. Dat je zegt dat het duur is, is volgens mij niet terecht. Er is meer dan waar voor het geld geleverd, zeker als je bedenkt dat SE het aanzienlijk aantal uren dat in individueel werk gaat zitten tegen een veel lager tarief berekent dan gebruikelijk op uitsluitend commerciele basis. Ga maar na voor willekeurig welk project hoeveel geld je kwijt bent wanneer je maatwerk in opdracht laat uitvoeren. Tegen het zelf doen als amateur kan nu eenmaal geen bedrijfsvoering opboksen en dat mag je ook niet direct met elkaar vergelijken. Uiteraard wens ik je veel succes met de mod. als je het zelf gaat doen. Bij mijn XA200 was het resultaat zonder meer goed zoals ik je geschreven heb en zoals je her en der op het forum hebt kunnen lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Is het niet zo dat het zo laag mogelijk houden van de capaciteit het beste is, te merken in de 'snelheid' en dynamiek van het geluid? je hebt toch echt een flinke cappaciteit nodig om de versterker helemaal te kunnen voeden. dus nooit de capaciteit verlagen maar de zelfde of nog liever grotere capaciteit verdelen in kleine stapjes. Wat ook mogelijk is om een impuls condensator te plaatsen ( dit is een erg kleine condensator van bijv 1 uF ) paralel aan de standaard condensator. Deze laad en ontlaad erg snel waardoor de traagheid van een grote condensator opgevangen wordt. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifimick Posted 12 februari 2005 Author Report Share Posted 12 februari 2005 Kraus die prijs opgave heb ik van Bas zelf gekregen. Maar je hebt ook helemaal gelijk en ook van mijn kant niets meer dan lof over de uitvoering en het idee van SE. (Art Speak heeft een prijs opgave van 300 euro voor hun uitvoering van een modificatie voor deze versterkers). Maar het blijft voor mij toch een hoop geld zeker als je weet dat ik die versterkers in 1999/2000 als demo voor 2500,- gulden hebt gekocht. En dan is het een afweging of je er nu nog voor 700 euro aan wil verspijkeren. En daarnaast vindt ik het wel een sport om het zelf te doen, gezien het soldeer werk van MF denk ik dat me dat wel gaat lukken. Mick. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Hoi Mick, Het enige waar ik eigenlijk op wilde reageren was het woordje "duur", voor het overige ben ik het volkomen met je eens. Gerekend vanaf de nieuwprijs komt er toch zo'n 35% bij. Zoals je weet was/ ben ik erg tevreden over de service van Bas en daarom klom ik in de pen. Door Art Speak ben ik wel eens gemaild voor een modificatie. Ik meende dat het daarbij vooral ging om de vervanging van de bekabeling, maar dat weet ik niet zeker meer. De XA200's doen nog steeds lekker hun best, die blijven er bij mij nog wel even in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Zo duur is BHC nu ook weer niet, Bij Reichelt kost een 22000uF/63V 14 euro. Maar er zijn genoeg alternatieven. Panasonic maakt mooi spul, of BC Components bij Schuro, Kendeil via Soundline/Herwijer en er zijn ook bone cheap exemplaren te koop, zoals deze (klikbaar) 2.90 euro Als je hetzelf doet zou ik ook op zoek gaan naar een stel die op de originele plaats passen (10.000 uF of zo). Dat monteren van het hoekijzertje lijkt me namelijk best trickie met de hoofdprint eronder. Eerst gaatjes boren waarbij de alu snippers in het rond vliegen, dan tappen (liefst met snij olie) dat ook al gauw een knoeiboel geeft. Bas heeft het overigens wel netjes gedaan. Verder lijkt me het vervangen van de ingangs condersantor door een BG (kost rond 7 euro voor een 220uF exemplaar) ook wel goed. Ik vraag me af waarom Bas niet voor een Nx type heeft gekozen. Je moet wel enige soldeer ervaring hebben lijktme. Met name desolderen is veel lastiger dan je denkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Sorry hoor maar ik vind 700,- euro wel erg veel geld voor het inbouwen van een paar grotere condensators Aan arbeids tijd kan er niet meer dan 2 uur in zitten ( a 50 euro/uur ) E 100,- materiaal zal mischien een keer 100 euro kosten E 100,- Een normale winst marge zou dan 30% van 200 euro zijn E 60,- + -------------- totaal E 260,- Lijkt mij dat je ongeveer 400,- euro teveel betaald laat ik er 100 euro naast zitten dan is dat nog 300,- euro teveel Ik zou prberen het zelf te doen of met een vriend die wat meer van elektro of electronica weet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 2 uur lijkt me wel wat krap, ik schat toch al gauw een uur of 6-8 om het echt netjes te doen. Je wil namelijk ook nog met vrij veel zekerheid dat de amp na afloop nog werkt, dus moet je toch heel zorgvuldig werken. Maar het is een stevige prijs. Ach als het resultaat de moeite waard is. Als je je auto laten tunen kost het ook vaak klauwen met geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Sorry hoor maar ik vind 700,- euro wel erg veel geld voor het inbouwen van een paar grotere condensators Aan arbeids tijd kan er niet meer dan 2 uur in zitten ( a 50 euro/uur ) E 100,- materiaal zal mischien een keer 100 euro kosten E 100,- Een normale winst marge zou dan 30% van 200 euro zijn E 60,- + -------------- totaal E 260,- Lijkt mij dat je ongeveer 400,- euro teveel betaald laat ik er 100 euro naast zitten dan is dat nog 300,- euro teveel Ik zou prberen het zelf te doen of met een vriend die wat meer van elektro of electronica weet jij bemoeit je niet alleen overal mee, je weet ook alles nog beter. hou het maar bij de dingen waar je verstand van hebt dan hoef je niet zoveel te posten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Dat hoeft nou ook weer niet Kraus. We bemoeien ons allemaal hier met alles Duur of goedkoop zijn relatieve begrippen. Vakwerk is nou eenmaal nooit goedkoop. Bas doet zijn best, wil graag eer van zijn werk en overvraagt m.i. niet. Of je het er voor over hebt is een ander verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Daar ben ik het helemaal mee eens. (als amateur versterker prutser weet ik dat dingen vaak langer duren dan je denkt. Je staat verbaast hoeveel tijd je soms aan de meest lullige dingen kwijt bent. Natuurlijk voor een zeer ervaring iemand vaak minder een probleem. Maar die ervaring heeft ook zijn waarde). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Beetje verkeerde been uit bed misschien, maarreh............ kritiek op prijzen is soms wel erg gemakkelijk; niemand werkt voor niks en ik heb sowieso al 2 keer 3 tot 4 uur bij Bas gezeten; dan doet hij niks anders dan overleggen en een beetje kijken wat de bedoeling is en de boel doorspreken. Dan moet hij ook nog eens aan de slag.. Al die uren vind je echt niet terug op de rekening. Wat kost 1 dag de winterschilder? Het is in dit geval makkelijker voor mij om het voor Bas op te nemen dan voor Bas om het zelf nog eens op een rijtje te zetten. SE is zonder meer een van de betere adressen in de audiowereld. Bas is de laatste tijd trouwens opvallend afwezig op het forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 2 uur lijkt me wel wat krap, ik schat toch al gauw een uur of 6-8 om het echt netjes te doen. Je wil namelijk ook nog met vrij veel zekerheid dat de amp na afloop nog werkt, dus moet je toch heel zorgvuldig werken. Maar het is een stevige prijs. Ach als het resultaat de moeite waard is. Als je je auto laten tunen kost het ook vaak klauwen met geld. kom nou 6 uur voor die paar aanpassingen volgens mij maak jij nooit iets zelf, anders zou je niet zo ruim inschatten op het werk haal ik een wasmachine helemaal uit elkaar en zet hem weer in elkaar in nog geen 3uur en dat is toch heel wat meer werk dan de modeficatie van die versterker. Als ik zo lang over zo iets zou doen flikkert mijn baas me direct de WW in Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 jullie zeggen wel dat vakwerk niet goedkoop is maar dan hebben jullie mijn lijstje niet goed gelezen want daar heb ik 50 euro per uur gerekent. Bij een beetje bedrijf zit daar de kennis die ze hebben, gereedschap, gebruik van de reparatie ruimte en dergelijke indirecte kosten mee gerekent. Mensen laten zich gewoon belazeren bij die AUDIOFIELE winkels Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Alles in verhouding Marcel en geen appelen met peren vergelijken Als van ons een servicemonteur naar een klant moet kost dat die klant al gauw 150 eu per uur. All-in is die toch al gauw 1000 eu voor een halve dag kwijt. Toch is dat voor die klant beslist niet te veel want stilstand in zijn productie kost hem het meervoudige. Btw een loodgieter komt ook niet voor 50eu/uur langs hoor Overigens zijn specifieke aanpassingen niet hetzelfde als routinereparaties kwa tijd. Begrijp trouwens niet waar je je druk over maakt. Jij hoeft het toch niet te betalen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Alles in verhouding Marcel en geen appelen met peren vergelijken Als van ons een servicemonteur naar een klant moet kost dat die klant al gauw 150 eu per uur. All-in is die toch al gauw 1000 eu voor een halve dag kwijt. Toch is dat voor die klant beslist niet te veel want stilstand in zijn productie kost hem het meervoudige. Btw een loodgieter komt ook niet voor 50eu/uur langs hoor Overigens zijn specifieke aanpassingen niet hetzelfde als routinereparaties kwa tijd. Begrijp trouwens niet waar je je druk over maakt. Jij hoeft het toch niet te betalen? 50 euro sis tegen woordig zo`n beetje standaard hoor, een loodgieter komt echtwel voor E 50,- per uur `t is geen chirurg, jullie houden je zelf voor de gek. Ik weet echt wel waar ik over praat bij ons doen we niet alleen wasmachines hoor maar ook TV`s, Audio, koel en vries apparatuur, Hydraulische en Pneumatische installaties en CNC stuur systemen, dus hoezo appels met peren vergelijken. Bij ons is ook het tarief voor bedrijven en particulieren presies het zelfde. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts