gebharro Posted 11 februari 2005 Report Share Posted 11 februari 2005 Mensen, Ik heb loodbitumen gekocht om mijn DVD-speler mee te beplakken. Apart spul die loodbitumen. Mijn verwachting was dat het platen van lood zouden zijn maar het blijken platen van een soort rubber te zijn. Kan iemand me uitleggen waarom ze LOOD-bitumen heten? En omdat ze van rubber zijn, smelten ze dan niet door de warmte van de DVD-speler? En dien ik het plastic folie te verwijderen die aan de andere zijde zit (niet plaklaag)? Graag jullie reactie. Gr. Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Mensen, Ik heb loodbitumen gekocht om mijn DVD-speler mee te beplakken. Apart spul die loodbitumen. Mijn verwachting was dat het platen van lood zouden zijn maar het blijken platen van een soort rubber te zijn. Kan iemand me uitleggen waarom ze LOOD-bitumen heten? En omdat ze van rubber zijn, smelten ze dan niet door de warmte van de DVD-speler? En dien ik het plastic folie te verwijderen die aan de andere zijde zit (niet plaklaag)? Graag jullie reactie. Gr. Robert Rubber? Teer achtig,daar zit dus lood in,oorspronkelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Mensen, Ik heb loodbitumen gekocht om mijn DVD-speler mee te beplakken. Apart spul die loodbitumen. Mijn verwachting was dat het platen van lood zouden zijn maar het blijken platen van een soort rubber te zijn. Kan iemand me uitleggen waarom ze LOOD-bitumen heten? En omdat ze van rubber zijn, smelten ze dan niet door de warmte van de DVD-speler? En dien ik het plastic folie te verwijderen die aan de andere zijde zit (niet plaklaag)? Graag jullie reactie. Gr. Robert Het is geen rubber, het woord zegt het eigenlijk al (bitumen) het is teer en om het massa te geven mengen ze er lood door? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 13 februari 2005 Report Share Posted 13 februari 2005 Nee, dat folie laat je zitten! Anders komt er bij warmte misschien een druppel teer in je loopwerk! Trouwens, heb je dat folie er wel een sgeprobeerd af te halen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 13 februari 2005 Report Share Posted 13 februari 2005 Nee, dat folie laat je zitten! Anders komt er bij warmte misschien een druppel teer in je loopwerk! Trouwens, heb je dat folie er wel een sgeprobeerd af te halen? Als er zoveel warmte in een CD of DVD speler vrij kwam dan zou je hem weg kunnen gooien In mijn CD 6000 KI zit ook gewoon bitumen zonder folie (van de fabriek af) Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 13 februari 2005 Report Share Posted 13 februari 2005 Welke folie Bij mij zat er aan 1 kant folie op de zelfklevende plaklaag. er zijn inderdaad wel bitumen matjes met een folie aan twee zijden, ook is er een soort die aluminium folie aan de buitenkant heeft. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 13 februari 2005 Report Share Posted 13 februari 2005 Ik lees op dit forum dat een hoop mensen meet loodbitumen bezig zijn. waar heeft loodbitume wel en geen zin? Ik wil het zelf best een keer in mijn CD speler plakken maar heeft dat ook zin en waar plakken jullie het? Heeft het ook zin om het bv onder een platenspeler/DAC/amps etc te plakken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 13 februari 2005 Report Share Posted 13 februari 2005 Een stuk tapijttegel met bitumen rug werkt ook prima als demping in een cd-behuizing. Wel vastzetten met een goede kwaliteit dubbelzijdig plakband. Tapijt heeft ook het voordeel dat het eventuele staande golven dempt die tussen de onder- en bovenzijde van de behuizing kunnen ontstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 13 februari 2005 Report Share Posted 13 februari 2005 Een stuk tapijttegel met bitumen rug werkt ook prima als demping in een cd-behuizing. Wel vastzetten met een goede kwaliteit dubbelzijdig plakband.Tapijt heeft ook het voordeel dat het eventuele staande golven dempt die tussen de onder- en bovenzijde van de behuizing kunnen ontstaan. Nee Richard staande golven kun je alleen dempen op een buik van de amplitude omdat daar beweging van de lucht om gezet wordt in warmte en dus zitten de vezels van de vloer tegel op de verkeerde plaats , namelijk tegen de wand en daar zit nou net de knoop van de staande golf en dus nouwelijks bewegings energie. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 13 februari 2005 Report Share Posted 13 februari 2005 Bitumen is een teerachtige substantie.Er zijn inderdaad verschillende soorten bitumen platen,met platic laagje en zonder. De MET plastic laag MOET je erop laten zitten. Als je het eraf zou halen, hoewel ik dat betwijfel dat dat gaat zonder beschadiging van het plaatje zelf, en het wordt warm dan heb je een kans dat het gaat lekken/druipen. Dus als je je bovenplaat (binnenzijde) van je DVD speler wilt beplakken adviseer ik je dat je het niet boven het loopwerk plakt. Bitumen worden pas vloeibaar ver boven de 100 graden celsius , dus druipen doet het niet in een cd speler of versterker tenzij die in de fik staat. Of pas jij het toe in een combi magnetron of zo Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 13 februari 2005 Report Share Posted 13 februari 2005 Een stuk tapijttegel met bitumen rug werkt ook prima als demping in een cd-behuizing. Wel vastzetten met een goede kwaliteit dubbelzijdig plakband.Tapijt heeft ook het voordeel dat het eventuele staande golven dempt die tussen de onder- en bovenzijde van de behuizing kunnen ontstaan. Nee Richard staande golven kun je alleen dempen op een buik van de amplitude omdat daar beweging van de lucht om gezet wordt in warmte en dus zitten de vezels van de vloer tegel op de verkeerde plaats , namelijk tegen de wand en daar zit nou net de knoop van de staande golf en dus nouwelijks bewegings energie. Marcel Dat klopt inderdaad, je zou eigenlijk heel hoogpolig tapijt moeten gebruiken. Maar het is meer in het kader alle beetjes helpen iets. Wel oppassen dat de draden niet in het loopwerk gaan hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gebharro Posted 14 februari 2005 Author Report Share Posted 14 februari 2005 Het folie is zeer dun en van plastic. Na het snijden van de bituum liet het erg gemakkelijk los. Ik heb het dus maar verwijderd. Ik denk dat het alleen maar een beschermlaagje was ofzo. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het teer gemakkelijk zal smelten, laat staan druppen. Het plastic folie daarentegen denk ik veel eerder. Vandaar dat ik het er afgehaald heb. Als het smeltpunt 100 graden is dan ben ik redelijk gerustgesteld. Speler wordt wel warm maar 100 graden lijkt me ietwat sterk. Dank voor jullie reactie. Gr. Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 februari 2005 Report Share Posted 14 februari 2005 Het folie is zeer dun en van plastic. Na het snijden van de bituum liet het erg gemakkelijk los. Ik heb het dus maar verwijderd. Ik denk dat het alleen maar een beschermlaagje was ofzo. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het teer gemakkelijk zal smelten, laat staan druppen. Het plastic folie daarentegen denk ik veel eerder. Vandaar dat ik het er afgehaald heb. Als het smeltpunt 100 graden is dan ben ik redelijk gerustgesteld. Speler wordt wel warm maar 100 graden lijkt me ietwat sterk. Dank voor jullie reactie. Gr. Robert Ik weet niet presies het smelt punt maar het ligt zeker nog ver boven de 100 graden, je moet er namelijk echt een vlam opzetten om het te smelten Ik zal eens kijken of ik het smeltpunt kan vinden. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 februari 2005 Report Share Posted 14 februari 2005 Het folie is zeer dun en van plastic. Na het snijden van de bituum liet het erg gemakkelijk los. Ik heb het dus maar verwijderd. Ik denk dat het alleen maar een beschermlaagje was ofzo. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het teer gemakkelijk zal smelten, laat staan druppen. Het plastic folie daarentegen denk ik veel eerder. Vandaar dat ik het er afgehaald heb. Als het smeltpunt 100 graden is dan ben ik redelijk gerustgesteld. Speler wordt wel warm maar 100 graden lijkt me ietwat sterk. Dank voor jullie reactie. Gr. Robert Ik weet niet presies het smelt punt maar het ligt zeker nog ver boven de 100 graden, je moet er namelijk echt een vlam opzetten om het te smelten Ik zal eens kijken of ik het smeltpunt kan vinden. Marcel Er is niet 1 vast smeltpunt te vinden maar het varieert tussen de 130<170 graden celsius voor gewone bitumen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 februari 2005 Report Share Posted 25 februari 2005 Een collega deed mij de tip aan de hand dat loodbitumen gebruikt kan worden om resonanties te dempen. Hij heeft toen 3 platen van 50x25 bij Conraad besteld. Na ontvangst heb ik mijn CD-speler (Arcam 8SE) uit de kast getrokken en overal waar ik bij kon komen loodbitumen geplakt. Alleen de onderkant onder de printplaten niet, omdat ik a-technisch ben en geen risico wilde lopen van beschadigingen. WAT EEN WERELD VAN VERSCHIL Dit is de beste upgrade geweest van mijn set mbt de prijs/kwaliteit! Voor een tientje (euri) een mega-verbetering. Ik heb een vrij "harde" kamer en na het plakken kwam er ontzettend veel rust in het geluidsbeeld, waar ik tot dan nog wel last had van de harde ruimte. CD's met lastig opgenomen hoog en met schelle s'sen kwamen tot rust en alles valt veel meer op z'n plek. Ik wil eigenlijk ook de versterkers gaan beplakken, heeft iemand daar ervaring mee welke invloed dat heeft? Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 26 februari 2005 Report Share Posted 26 februari 2005 Waar haal je dat loodbitumen? En wat kost dat? Ik begin binnenkort aan de bouw van een sub en wil de wanden er van natuurlijkbekleden. De sub is reeds besteld (Adire Shiva) en dan wil ik zo snel mogelijk alle materiaal bij elkaar zoeken om aan de bouw te kunnen beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 26 februari 2005 Report Share Posted 26 februari 2005 Beste Dinobe, Mijn collega heeft het besteld bij Conrad (sorry voor de typefout in het eerdere bericht) via internet. Maar je kan het ook bij bijv. automateriaalzaken (zoals bijv. de Brezan) halen. Mijn collega heeft daar ook een stuk gehaald, dat was van 3M, duurder en dunner dan die van Conrad, waar ik voor 3 platen 10 euro betaalde. Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 26 februari 2005 Report Share Posted 26 februari 2005 Waar haal je dat loodbitumen? En wat kost dat? Ik begin binnenkort aan de bouw van een sub en wil de wanden er van natuurlijkbekleden. De sub is reeds besteld (Adire Shiva) en dan wil ik zo snel mogelijk alle materiaal bij elkaar zoeken om aan de bouw te kunnen beginnen. Mag ik vragen wat jullie toch allemaal in die Adire Shiva woofers zien, ik weet niet presies wat hij jou gekost heeft maar er is toch wel iets beters te vinden?????? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 26 februari 2005 Report Share Posted 26 februari 2005 Mag ik vragen wat jullie toch allemaal in die Adire Shiva woofers zien, ik weet niet presies wat hij jou gekost heeft maar er is toch wel iets beters te vinden?????? Dit is een beetje off topic aan't raken, maar ik heb deze kunnen kopen voor 118 euro. Wat een redelijk koopje is denk ik zo. Waarom een Adire Shiva? Ik heb totaal geen ervaring met zelfbouw. Ik wou eerst nieuwe fronts bouwen, maar het leek mij veiliger eerst te beginnen met een 'testcase'. Ik wil voornamelijk eens zien wat er te behalen valt met zelfbouw. Als dit goed meevalt (klankkwaliteit, constructie en afwerkingsgraad) wil ik mij nog wel eens wagen aan een paar nieuwe fronts. Ik heb mij laten leiden door een aantal mensen die deze woofer al reeds gebruikt hebben en dat ziet er veel belovend uit. Wat ik gedachten heb: Adire Shiva (118 euro) (reeds besteld) Detonation DT 300 versterker module (268 euro, nog niet gekocht, maar overweeg ik sterk) MDF behuizing laten zagen door kennis schrijnwerker (geen idee wat dat moet kosten) Ik ga denk ik de 54 liter gesloten behuizing van Adire nemen. Andere prutsen: lijm, wat kabel, inslagmoeren, bitumen, sonofill,.... Afwerking: nog geen idee op dit moment Samengevat: voor een 500 euro heb ik een dijk van een sub die gerust naast een Rel van 1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 februari 2005 Report Share Posted 26 februari 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 februari 2005 Report Share Posted 26 februari 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 26 februari 2005 Report Share Posted 26 februari 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Samengevat: voor een 500 euro heb ik een dijk van een sub die gerust naast een Rel van 1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts