Jump to content

Loodbitumen

gebharro
 Share

Recommended Posts

heeft er nooit iemand aan gedacht dat we de rammelende kasten direct kunnen horen?

Nee. Ik weet natuurlijk niet waar jij woont, maar in mijn kamer staan de kasten heel rustig.

heeft er nooit iemand aan gedacht dat we de rammelende kasten direct kunnen horen? dus niet via de luidsprekers. Wat ik nl. ooit eens constateerde met een zeer langzaam glijdende toon, dat er diverse zaken in de luisterruimte flink kunnen resoneren. In het laag lijkt me dit minder erg, maar in het middengebied, waar die metalen kasten in zitten, is het oor uitermate gevoelig.

CONCLUSIE  :o Je zou het apparaat 'uit de kast' moeten halen, en de kast buiten de luisterruimte, om deze stelling te bewijzen. :cool2:  B)

Hoi The Ark,

Je hebt er geen IDEE van hoe gelijk je hebt! En het bewijs heb ik inderdaad in m'n rack staan! B)

Zoals men HEAR inmiddels weet, ben ik erachter gekomen dat de kast van apparatuur niet zoveel goeds te bieden heeft. Omdat ik maar 1 aparte hobby/luisterkamer heb is het plaatsen van de apparatuur erbuiten moeilijk realiseerbaar. Ze zouden in mijn situatie OF op de WC komen te staan, of in de badkamer. Moeilijk, moeilijk :lol: .

Nee, ik heb er voor gekozen, om de kastinvloed zo veel mogelijk te reduceren.

Zie hier wat ik bedoel:

cdtransport1.JPG

cdtransport2.JPG

Lowmasstransport1.JPG

Lowmasstransport3.JPG

Wel op de veiligheid letten; niet doen bij kleine kinderen of onderzoekende huisdieren!

met vriendelijke groet,

Erjee

En je denkt dat die houten planken niet resoneren? Had je dan niet beter een houten kast kunnen maken? Een houten kast resoneert volgens mij minder dan een stel losse houten planken, omdat bij een kast de verschillende planken/plankjes elkaar stevigheid geven...

Zoek maar eens in het archief. De discussie over foutcorrectie e.d. is al eerder gevoerd. Ik heb er geen zin in om dat allemaal weer naar voren te gaan brengen.

Maar de correctie is gebouwd op talloze leesfouten, geen enkele cd is foutloos, en dat gaat heus wel goed.

Zouden bitumen niet microfonie verminderen? En daardoor effect hebben, er zijn namelijk ook mensen die verklaren dat bitumen zelfs in versterkers effect heeft.

Marcel

Hoezo microfonie? Met een platenspeler kan ik me dat allemaal voorstellen, is het ook makkelijk te horen, maar een cd-speler?

En dat een aantal mensen wat beweren, tja..

Nou Buizen en Condensatoren schijnen er behoorlijk gevoelig voor te zijn, voor buizen zijn ook van die dempingsringen te verkrijgen. En de trillingen van de behuizing zouden we inderdaad ook wel eens duidelijk kunnen horen, net als het resoneren van een kachel of kast die in huis staat.

En wellicht heeft loodbitumen wel invloed op alle 3 de ,,problemen" die tot nu toe genoemd zijn.

Marcel

En je denkt dat die houten planken niet resoneren? Had je dan niet beter een houten kast kunnen maken? Een houten kast resoneert volgens mij minder dan een stel losse houten planken, omdat bij een kast de verschillende planken/plankjes elkaar stevigheid geven...

Mocht je al bang zijn voor resonanties, dan mag je alle inhoud van je kamer ook verwijderen of verzwaren, en jezelf.

Nou Buizen en Condensatoren schijnen er behoorlijk gevoelig voor te zijn, voor buizen zijn ook van die dempingsringen te verkrijgen. En de trillingen van de behuizing zouden we inderdaad ook wel eens duidelijk kunnen horen, net als het resoneren van een kachel of kast die in huis staat.

En wellicht heeft loodbitumen wel invloed op alle 3 de ,,problemen" die tot nu toe genoemd zijn.

Marcel

Tja, schijnen, zouden, wellicht..Het is mij net wat te vaag allemaal.

Leg je oor dan maar op een kast, dan zou je hem dus moeten horen.

Nee, dat denk ik niet, dat WEET ik!

We moeten onze geluidsinstallatie niet zo zeer als een wetenschappelijk onderzoekscentrum beschouwen, maar meer als een muziekinstrument dat je kunt stemmen.

Omwille van het resonantiekarakter van bepaalde houtsoorten en dito behandeling van dat hout, wordt hout in muziekinstrumenten toegepast. Alleen met dit kundig gekozen en behandelde hout kunnen goede muziekinstrumenten hun mooie harmonischen, lees; karakter ontwikkelen B) .

Zo ook bij audiomeubels. En luidsprekers. En op heel beperkte schaal ook bij audioapparatuur!!!

Dus nee; ik ben niet bang voor de resonanties van die houten panelen en hun geschroefde bevestigingen. Ze zorgen er slechts voor dat de trillingen van de apparatuur op een gunstige en effectieve manier worden GESTEMD / GETUNED.

Weet je nog dat ik een houten kast HAD? OOk van hout. Maar massief en lomp en zwaar en gelijmd enzenzenz. Waardoor mijn P25 niet naar behoren kon functioneren. Kun je je dat nog herinneren? Welnu; dat probleem is sinds dit rack verleden tijd :) !

Later meer.

Greetz,

Erjee.

Marcel

Tja vaag dat dacht ik een paar jaar terug ook, en ik zag toen ook niks in dit soort tweaks :D maar ik heb een keer 2 CD spelers van het zelfde type naast elkaar gehoord en daarbij was de ene gedempt en de andere niet verschil/verbetering was toch wel te horen. Daarom heb ik toen besloten er eens 5 euri :D tegenaan te gooien bij mijn DV6200, ook hier weer duidelijk verbetering. Maar hoe, wat en waardoor ? zullen we het Hear ooit uitvinden? ;)

Eigenlijk nog steeds vaag dus :unsure:

Marcel

Tja vaag dat dacht ik een paar jaar terug ook, en ik zag toen ook niks in dit soort tweaks :D maar ik heb een keer 2 CD spelers van het zelfde type naast elkaar gehoord en daarbij was de ene gedempt en de andere niet verschil/verbetering was toch wel te horen. Daarom heb ik toen besloten er eens 5 euri :D tegenaan te gooien bij mijn DV6200, ook hier weer duidelijk verbetering. Maar hoe, wat en waardoor ? zullen we het Hear ooit uitvinden? ;)

Eigenlijk nog steeds vaag dus :unsure:

Marcel

Ik geloof wel dat jij verschil hoorde, maar de

Later meer.

Erjee praat poep :D

Nee Henk, Erjee praat MG :D

Hij heeft hardstikke gelijk die Erjee:

We moeten onze geluidsinstallatie niet zo zeer als een wetenschappelijk onderzoekscentrum beschouwen, maar meer als een muziekinstrument dat je kunt stemmen.

Op speakerboxen zitten toch stemschroeven? Als je de aansluitklemmen losdraait gaat het slechter klinken of klinkt het helemaal niet meer, als je ze vast draait gaat het juist een stuk beter klinken.

:P:lol:;)

Later meer.

Erjee praat poep :D

Nee Henk, Erjee praat MG :D

Mallerds! :rolleyes:

Waarschijnlijk was m'n uitspraak niet lichtvoetig genoeg.

Excuses dat dit statement voor jullie wat te schokkend is over gekomen ;) .

Voortaan zal ik rekening houden met een wat gematigder enthousiasme.

Groet,

Erjee.

Nou Buizen en Condensatoren schijnen er behoorlijk gevoelig voor te zijn...

Condensatoren worden ook gebruikt als microfoon en als weergever, waarom zou een condensator opgerold in een aluminium of kunststof buisje niet microfonisch zijn.

In een engels tijdschrift heeft eens een test gestaan van de effecten van microfonie op condensatoren, er waren er zelfs waar geluid uit kwam als je er een signaal op zette. Ook spoelen zijn microfonisch, de Hobby-HiFi heeft daar twee jaar geleden een heel artikel aan geweid.

• 1 year later...

Voor zover ik weet is CD werkt een cdspeler digitaal: een bit wordt gelezen of hij wordt niet gelezen. PUNT UIT. "Een beetje correcter uitlezen" bestaat bij cdspelers gewoon niet. Net zoals in de informatica: een bit is 0 of 1, zwart of wit, tussen liggende waardes bestaan niet!

Dat zou je zeggen, he? Maar het gaat natuurlijk om heel veel bits en die gaan echt niet allemaal goed. Ik weet niet of je ervaring hebt met EAC (exact audio copy: prima programma van Andre Wiethoff, zie www.exactaudiocopy.de). Diegenen die er wat uitgebreider mee gewerkt hebben, die weten dat van een beschadigde track op een CD, die op je CD-speler niet meer af te spelen is, met EAC een kopie gemaakt kan worden, die als je die vervolgens op een CD brandt, op diezelfde CD-speler soms wel weer afspeelbaar is. Mooi voorbeeld van een kopie die beter is dan het origineel ! (Dit zullen alle sceptici natuurlijk meteen weer betwijfelen: probeer het eens uit !).

Ra, ra, hoe kan dit ? Doordat EAC talloze steekproeven trekt en daar de beste oplossingen uithaalt. EAC doet dat waarschijnlijk een stuk grondiger dan de foutcorrectie in je CD-speler, die er natuurlijk ook niet voor niets inzit. "Een beetje correcter uitlezen" is dus wel degelijk mogelijk.

Dat het loopwerk in een CD-speler gevoelig voor trillingen kan zijn, is met een dubbel mechanisch systeem, nl. de (al dan niet rechtliggende) ronddraaiende, wiebelende CD op de spindle motor en het verschuivende laseroog m.i. niet onwaarschijnlijk. Luister eens naar de verschillende typen Marantz CD-spelers. Een beter loopwerk zit er niet voor niets: het is in een goede installatie ook hoorbaar. Als de CD in de duurdere spelers met een klem wordt vastgezet, dan neemt de gevoeligheid voor trillingen via het loopwerk natuurlijk ook verder af.

ER EE

ER EE , nauwkeuriger lezen bestaat NIET.

EAC werkt door middel van herhalend lezen, als 8 van de 10x een 1 eruit komt dan word het een 1.

lees :

"the program keeps on reading this sector, until eight of 16 retries are identical "

De error correctie in je cdspeler krijgt maar een kans,omdat hij realtime afspeelt.

EAC speelt het niet af,maar leest het alleen in,en kan daarom keer op keer opnieuw lezen.

Als je eens een goede cdspeler,dus echt een goed loopwerk pakt,en dan digitaal via een goede geluidskaart je systeem instreamed,

zul je verrast zijn over het aantal nulletjes,ookal denk je dat een cd krasvrij is,zul je verrast zijn hoevaak je error correctie inspringt.

Wat eigenlijk mooi zou zijn is als je EAC gebruikt,en dan een goede geluidskaart hebt,dus geen creative meuk, bv RME.

En dan vanuit je rme gebalanceerd naar je amp gaat, dan skip je de kwetsbare cdspeler .

zo speel ik ook,en dan kun je toch wel het verschil horen als je een cd van een speler afspeelt of een exact copy vanuit je pc.

Want ookal maak je een EAC kopie,hij moet dan alsnog de cd speler in die dan weer leesfouten kan maken door microscopische krasjes en "trillingen"

Hiermee kun je het verschil uitsluiten.

Dat trillingen perse z'n intense invloed en zo negatief is is erg overdreven.

Het lijkt meer een psycho effect, denk er maar eens over,iedereen zegt het geluidsbeeld word rustiger.

Omdat ze weten dat ze er iets op hebben geplakt wat trillingen dempt dus het tot rust brengt,en daardoor word het geluid ook rustiger?

Als je de cd speler hectisch met allerlei kleurtjes beklad,word het geluid dan onrustiger?

Waarom klinkt een buizenversterker zo warm? omdat hij er warm en gloeiend uitziet (extreem voorbeeld maargoed )

Buizen zelf zijn al microfonisch,

condensators worden niet door microfonie beinvloed, zoja dan op een tolerantie van 0,000.

de beste mkp C's hebben een tolerantie van ~2%,die ene microfonie doet er echt niet toe.

erg overdreven allemaal,

Net als DSD, direct stream digital, dit gebruikt een 1 bits / 2.8224 MHz ,

Maar komt theoretisch op de zelfde resolutie als 24/96.

Als die hoge samplerate gecombineerd zou worden met bv 128bits resolutie dan zou het echt een wereld van verschil zijn , in theorie.

dit is interessanter dan trillingen dempen,voor diegene die interesse hebben in digitale techniek,

The Scientist and Engineer's Guide to Digital Signal Processing <- goed leesvoer.

En een hdd trilt niet en maakt geen leesfouten? en met al die koelers in de pc word de geluidskaart niet in trilling gebracht... ;)

Ik ken eac, en dat is inderdaad een geweldig programma.

Ook ik heb loodbitumen gebruikt en er waren wel verschillen waarneembaar, de grootste dat het een stuk zwaarder allemaal werd.

Maar of het allemaal beter klonk, dan zul je toch echt een dubbel blind test moeten doen met twee exacte dezelfde cd-spelers, met ene wel en de andere niet geloodbitumeerd of hoe je dat ook maar noemen wil.

En dan zal de een het wel horen en de ander niet.

En een hdd trilt niet en maakt geen leesfouten? en met al die koelers in de pc word de geluidskaart niet in trilling gebracht... ;)

beetje zielig he?

Een HD maakt geen leesfouten als een cd,vrijwel nihil tov een cd.

al die koelers?

mijn pc is volledig passief,passief gekoeld,van voeding tot gfx.

en alsnog dat maakt echt geen potjandriedubbeltjes uit hoor gek.

denk je nou echt dat die paar microfonische trillingen je geluidsbeeld ineens veranderen?hou jezelf niet voor de gek , als je dat echt gelooft,ben je gewoon dom,serieus zonder beledigend te bedoelen, DOM.

Zo typisch wannabe audiofiel om zo'n dom dwaas antwoord te geven zolang het maar een tegenantwoord is om je audio apparatuur te verdedigen.

zuch

HAP HAP HAP, ik zit gewoon te ouwehoeren, vind het wel erg grappig trouwens, dat je zo reageert.

Ik ben al lang opgehouden met zulke modificaties, ik koop er liever muziek voor.

Pffft stel noobs ahahaha in de zin van heeft er nooit iemand van jullie vuile handen gekregen van werken op de bouw!?!?!?!?

LOOD bituum is gewoon een plak letterlijk lood waarop dus BITUUM is geplakt. Ik gebruikte het destijds om dus het laag van een rel onder controle tekrijgen. Ik men dat het weleens gebruikt word achter (nu niet meer) radiatoren in huis om te isoleren ;)

Nu is dat een plaat staal of aluminium waarop het bituum is geplakt vanuit de fabriek (kun je gewoon zo kopen)

Nadeel loodbituum

Duur, en giftig ;)

beetje zielig he?

Een HD maakt geen leesfouten als een cd,vrijwel nihil tov een cd.

al die koelers?

mijn pc is volledig passief,passief gekoeld,van voeding tot gfx.

en alsnog dat maakt echt geen potjandriedubbeltjes uit hoor gek.

denk je nou echt dat die paar microfonische trillingen je geluidsbeeld ineens veranderen?hou jezelf niet voor de gek , als je dat echt gelooft,ben je gewoon dom,serieus zonder beledigend te bedoelen, DOM.

Zo typisch wannabe audiofiel om zo'n dom dwaas antwoord te geven zolang het maar een tegenantwoord is om je audio apparatuur te verdedigen.

zuch

Twee berichten en dan al zo'n toon aanslaan?? :angry:

Potjandriedubbeltjes, ga ergens anders mensen voor gek uitmaken, ik vind dit -serieus, zonder beledigend te bedoelen- DOM <_<

Dames....dames....komaaan zeg :lol:

Ik weet wel als je bv je pc aan je set zou hangen (ik heb ook een laptop waar ik cd mee rip van ons thuis mp4 320kbps) Echter is het wel storend ik hoor de HD over mijn speakers ratelen zegmaar. :(

Ik ken erook een die bv zo muziek luistert altijd, een pc ramvol muziek, en dan op zijn set afspeelt. Ik gebruik mooi cdpspeler iig. Lekker cds branden van redelijk tot goede kwaliteit vind ik persoonlijk. EEn muziekbestand hoeft geen dikke 200mb per song tezijn om zijn kwaliteiten tebehouden zegmaar.

Codecs enz van tegenswoordig zijn echt goed geworden.