carl Posted 20 mei 2001 Report Share Posted 20 mei 2001 Wat zou de "laatste" platenspeler kunnen zijn met arm erop. Voor mij dan want analoog heeft het eeuwige leven en ik niet. Mitchell Gyrodek SE/ SME 10/ LP 12 of zijn er andere alternatieven ? Wat zijn de voor-en nadelen op langere termijn. En wat zijn de klankverschillen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 mei 2001 Report Share Posted 20 mei 2001 Beste Carl, Er zijn in jou prijsklasse verschillende. Alles hangt voor een groot deel af van het element die je er in wilt monteren en de daarbij behorende arm. In het kort lage compliantie wat zwaardere arm , hoge compliantie wat lichtere arm. Maar er zijn uitzonderingen. SME,Michell,Linn,Rega,VPI,Clearaudio,Transrotor,Acoustic Solid,Avid,Clearlight,En Vogue,Oracle,Well Tempered,Nottingham Analoque,Roksan,Thorens,Kuzma,Wilson Benesch. enzovoort. Maar wat wil je precies voor een element en wil je deze later ook kunnen vervangen ik neem aan van wel dan is het misschien handig om hier alvast rekening mee te houden. Of dat er gemakkelijk een andere arm op kan of misschien meerdere. Moet de draaitafel mooi zijn of alleen goed. Sommige mensen denken dat Linn het beste is wat hun kan overkomen, maar dat is een beetje fout het is beslist niet een slechte maar ook niet de beste. Tja, met wat meer gegevens kan ik misschien wat meer vertellen. Met vriendelijke groet, Haudio AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 mei 2001 Author Report Share Posted 25 mei 2001 Beste Henk, Als ik denk aan een nieuwe draaitafel dan is het er een met arm. Die combinatie wil ik dan in de toekomst ook blijven houden. Een element moet er natuurlijk bij, maar die kan vervangen worden als de financien het weer toelaten. Een draaitafel hoeft voor mij geen sculptuur te zijn (WAF probleem). Daarbij in zo'n Clearaudio super de luxe moet er veel geld in het uiterlijk zijn gaan zitten. Dat investeer ik liever in de geluidskwaliteit. Kwaliteit vind ik wel erg belangrijk. Ik wil een systeem, dat over een aantal jaren te repareren is. Een fijnmechaniker als dealer heb ik niet in de buurt. (Hoewel een leuke zeilboot in de buurt van Sneek me wel wat zou lijken.) Geluidstechnisch zoek ik iets wat veel soorten muziek aankan. Experimenteren met verschillende soorten muziek vind ik erg leuk. Opera vond ik vroeger verschrikkelijk -na een schouwburgbezoek luister ik er wel eens na. Een basfreak ben ik niet. Bij klassiek zit het er trouwens vaak niet overdreven in en bij oudere pop en jazz valt dat ook wel mee. Dat soort materiaal werd analoog opgenomen en ik probeer het nog steeds oud of nieuw als LP te krijgen. Een natuurgetrouw geluid streef ik als eerste na. Bas is overigens niet verboden zolang het maar niet te veel is. Een Linn is natuurlijk een optie. Klankmatig wordt die altijd geroemd en die keren dat ik hem heb horen spelen (in topuitvoering) was ik wel onder de indruk. Wat heb jij ertegen? Nadeel is overigens de kritische opstelling wat je dealer afhankelijk maakt. Ik weet niet of de Linn met groefspringen net zo gevoelig is als een Thorens 160, dat is dan wel een nadeel. Een SME 10 staat er wel voor de eeuwigheid gezien de reputatie van het merk (ze werken kennelijk ook voor de raketindustrie). De opstelling schijnt weinig kritisch te zijn en je kan de headshell wisselen(een voordeel lijkt me).Ik heb hem nog nooit beluisterd. Ik vraag me overigens af of een niet geveerde draaitafel niet te "afstandelijk" en te technisch klinkt. Wat is jouw ervaring daarmee? Heb je de SME wel eens gehoord ? Andere draaitafels heb ik wel op beurzen gehoord. Moeilijk om daar een echte indruk van het geluid te krijgen. De demonstatie in Veldhoven met de Nottingham Anloque vond ik wel sterk. Ik probeer nu een beetje klankindrukken van spelers te krijgen zodat ik na de zomer op zoek kan. Het probleem van draaitafels is daarbij, dat er maar weinig dealers verschillende topsystemen naast elkaar hebben staan. Zo iemand als jij die het zelf leuk genoeg vindt om er echt mee te experimenteren kan me ongetwijfeld op de goede weg helpen. Alvast bedankt voor je reactie. Ik hoop dat ook anderen nog eigen ervaringen hebben met topplatenspelers. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 25 mei 2001 Report Share Posted 25 mei 2001 Beste Carl, Ben een beetje verbaasd over jouw opmerking inzake het "groefspringen" bij de Thorens TD 160. Ik ben eerste (en trotse) eigenaar van een 18 jaar oude TD 160 MKII. Bij mijn weten heeft hij (of zij?) dit fenomeen nooit vertoond! Staat de arm dan wel goed ingesteld?? Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dick Posted 26 mei 2001 Report Share Posted 26 mei 2001 Beste Carl, Gewoon een tip: luister voordat je een beslissing neemt in ieder geval een keer naar de AVID Volvere, als het even kan met een Hadcock arm. Voor dealeradressen van AVID even naar de site van de importeur Passion Audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 mei 2001 Report Share Posted 26 mei 2001 Ligt eraan hoeveel je ervoor uit wilt geven,Carl. Uiteraard is 't wel zo dat als je gaat voor LINN of Rega,dat je nog jaren verzekerd bent van goede service en plenty onderdelen en dealer-adressen. Da's toch ook wel wat waard. ps. Ha die Dick, Ik heb gisteren ook de AVID zien staan bij RInsma. Mooie draaitafel. Heb 'm helaas niet meer kunnen beluisteren. (geen tijd) Ken je trouwens ook de Alphason Sonata ? Die stond er ook. Ik heb geen idee wat ie ksot,maar sommigen vinden 'm ongeveer erg goed. (soms beter dan Linn LP12) Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 mei 2001 Report Share Posted 26 mei 2001 Heh, baalen. heb ik 'n foutje gemaakt in m'n berichtje, en nu kan ik 't niet meer veranderen. (de mogelijkheid wordt wel geboden,alleen krijg ik steed de melding: "Uw wachtwoord is onjuist" Bull.... maar ok, no big deal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 mei 2001 Report Share Posted 26 mei 2001 Beste Carl, Het is altijd de totale kombinatie die het geheel maakt. Ook zo bij een draitafel kombinatie, arm,element,loopwerk,voorversterker en verder. Oke je vraagt om wat kombinaties. Zelf heb ik er (te)veel gehad ook een Linn LP 12 echt niet verkeerd maar qua uitbouwmogelijkheden te beperkt voor mij. Een Hadcock arm is een redelijk lichte arm en dus geschikt voor een element met een hoge compliantie . Tja, dan kom je dus in principe terecht bij een MM element dit is geen wet van meden en perzen, maar toch. Persoonlijk kies ik voor een MC ook de meeste top ontwerpers. MC elementen met een hoge compliantie zijn eniet zoveel, zelf heb ik er wel 1 maar de vraag aan Jan Allaerts van mij om het ding te modificeren werd afgedaan met het antwoord dat is heel erg moeilijk omdat de draad een treksterkte heeft van 1 gram en als je er naar kijkt gaat het al stuk. En de rest is ook zo fijn gevoelig dus dat begrijp ik wel. Verder klinkt een Linn met een goed element warm. Groefspringen hoeft echt niet dan heb je een verkeerde kombinatie gehad ook bij een Thorens hoeft dat ook niet. Zelf ben ik erg gecharmeerd van draaitafels waar je alle kanten mee uit kan. En waar je heel gemakkelijk een andere arm op kan zetten met voldoende afregelmogelijk heden. Maar als je het jezelf niet te moeilijk wilt maken dan is een SME of een Rega de aangewezen weg bij bv een Morch of een ander 1 punts gelagerde arm moet je er wel een beetje verstand van hebben . Dat is op zich geen probleem kom maar langs en ik vertel het je. Ook een SME draaitafel is verschrikkelijk goed zelf heb ik nog geen betere gehoord. Alleen vind ik het ontwerp niet mooi, maar goed dat is een kwestie van smaak. Na de SME van 35.000,00 is een draaitafel van Acoustic Solid het mooist en de prijs een stuk gezelliger nl onder de 10.000,00 afhankelijk van arm en element. Dan is Avid ook erg goed en deze vind ik ook mooi. Transrotor maakt echt de Super seven erg mooi en erg goed en betaalbaar. VPI maakt in deze prijsklasse ook uitstekende draaitafels heeft de klank van Linn maar dan beter. Dan in een wat lagere prijsklasse komt Transrotor weer om de hoek kijken met de Leonardo. Ga je verder naar beneden in prijs wat nog steeds niet laag te noemen is komt de Clearaudio Champion in beeld. Al deze draaitafels zijn met verschillend armen uit terusten. Te beginnen Met een Rega RB 250 dan echt een veel betere de RB 300 dan echt een superarm de RB 600 , en dan 1 de RB 900 en deze moet ik niet adviseren want deze is niet super kost wel het meest van Rega er is ook nog een tussen vorm een middelzware arm de RB 2.5 deze zit op de Transrotor Leonardo standaard. Rega maakt zelf ook prima draaitafels en deze hebben een meer dan uitstekende prijs/kwaliteits verhouding . Project maakt draaitafels die ook super goed klinken voor een lage prijs, maar de afwerking is niet super. Met afwerking bedoel ik de nauwkeurigheid waarmee alles is gemaakt lager ,arm etc. Van bijna alle draaitafels weet ik wel wat en van elementen en kombinaties ook volgens verschillende testen zijn Clearaudio de beste daar ben ik niet mee eens, ze zijn beslist niet slecht maar voor mijn orenaan de scherpe kant. Verder vind ik de elementen van van den Hul erg goed ook die van Jan Allearts wereldklasse in een iets lager segment Ortofon en Benz Micro ,Denon maakt ook heel mooi warm klinkende elementen en de absolute topper qua prijskwaliteis verhouding is de Audio Technica OC 9. Dynavector wordt niet vaak meer genoemd maar hoort er beslist wel bij. Zo ik hou nu even op als je iets gerichtere vragen hebt hoor ik het wel. Met vriendelijke groet, Haudio AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 mei 2001 Report Share Posted 26 mei 2001 Beste Carl, Ik ben natuurlijk wat vergeten, op dit moment heb ik een Nottingham Analoog draaitafel met ook een 1 punts gelagerde arm van hetzelfde merk met daarin gemonteerd een Benz Micro element de Glider klinkt echt ook erg goed. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een Acoustic Solid vanwege de prijs/kwaliteit verhouding en de mogelijkheden . En voor vele levens gemaakt. Met vriendelijke groet, Haudio AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 mei 2001 Author Report Share Posted 28 mei 2001 Henk en anderen, Zeer bedankt voor de raad. Een MC element gaat het in ieder geval worden Ik ga de komende tijd maar eens luisteren naar een paar van de door jullie genoemde draaitafels. Misschien kom ik dan nog wel met vragen.Die Acoustic Solid had ik overigens nog nooit van gehoord en heeft ook een leuke internetsight. Wat me niet echt duidelijk is geworden is wat nu het geluidsmatige verschil is tussen een draaitafel met en zonder subchasis. Klinken die nu an sich anders of niet? Dat groefspringen heb ik overigens wat te ongenuanceerd gezegd, dat doet de TD 160 bij kleine schokjes (parketvloer). Vergelijkbare schokjes heb ik niet bij een draaitafel zonder subchasis. Bedankt, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 29 mei 2001 Report Share Posted 29 mei 2001 Beste Carl. Een Sub-chassis of niet dat maakt niet uit. Dat maakt niet uit als het allemaal perfect is. Een sub-chassis is bedoelt om trillingen die niet bij de muziek horen weg te houden dus acoustische terugkoppeling en andere trillingen van buitenaf. Maar dan moet het totale systeem wel goed zijn ingesteld. Een star chassis moet heel zwaar zijn om niet mee te trillen en geen last van acoustische terugkoppeling hebben en te zwaar om te trillen van trillingen van buiten af. Of het moet van heel dood materiaal zijn gemaakt (acrylaat) duur en dood. Verder moet arm/element kombinatie perfect zijn dan krijg je ook perfect geluid + dat alle instellingen moeten kloppen. Jitze de Jong kan je hierover uitsluitsel geven ( ik ook ). Verder kun je om problemen te voorkomen met jou TD 160 aan de binnenkant van de veren 3 stuks, schuimrubber plaatsen voor de demping van de veren anders blijven deze nog een poosje doorveren zodra ze inbeweging worden gebracht, net als bij een auto. Daarom zitten daar ook schokdempers in om de bewegingenn weer te dempen. Dus is alles perfect dan maakt het niet uit. Alleen een sub-chassis is moeilijker bij het instellen. MfG Haudio AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts