Jump to content

Perfecte Mix

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

ik bedoelde te zeggen , tis allebei mooi , maar ik kan er geen oordeel over geven omdat ik in een vreemde luisterruimte naar vreemde muziek op een vreemde installatie zat te luisteren...

ik kon aleen vergelijken .

nou dat was makkelijk , de

nou begrijp ik de discussie wel over de haspel,maar heeft allebij de versterkers hier geen problemen mee gehad.

en ging ron en klaas niet samen de strijd aan.(wat niemand had verwacht)zelfs sherwin had welkom geweest.

haspel,tuintafel of rubbermat, de PP's klinken nu beter als voorheen.

en heeft klaas en spido niet zijn best gedaan met zijn soep,ik vind van wel.

maar nou een andere vraag,zijn er nog forumers die hoofd pijn hadden na de lampionen optocht. :D

nou begrijp ik de discussie wel over de haspel,maar heeft allebij de versterkers hier geen problemen mee gehad.

en ging ron en klaas niet samen de strijd aan.(wat niemand had verwacht)zelfs sherwin had welkom geweest.

maar nou een andere vraag,zijn er nog forumers die hoofd pijn hadden na de lampionen optocht. :D

`Ne steen goeie dweil. ;)

Nee hoor. en ik had ze toch goed geraakt. :rolleyes:

De PePe's speelden inderdaad homegener dan ooit, wel is er zoals KF al opmerkte wat dynamiek en felheid verloren gegaan. Toch wijt ik dat niet alleen aan die spoel, maar vooral aan de Bryston, bekabeling en opstelling.

De PePe kwam ook beter uit de verf nadat die Magnepan aan de andere kant was geplaatst.

:)

A (...) er is eerst geluisterd met de Maggie's op de MF set, en later op de Bryston/Marantz.

Volgens mij was "iedereen" het er wel overeens dat de MF wat frisser klonk dan de Bryston/Marantz comb.

B. (...) De MF set kwam denk ik wat power te kort om de Maggie's aan te sturen. (...)

De Bryston had dit veel gemakkelijker, maar kwam wat dynamiek in het hoog tekort. Toch paste deze van de twee versterkers het best bij de Maggie's.

C. (...) Andersom wordt een makkelijk aan te sturen luidspreker zoals de PePe  verwent door de snelheid en preciesie van de MF set. Deze had een betere controle over het laag. Hierdoor werd dit toch wel veel strakker. Ook hier dus de beste combinatie.

D. (...) Mischien had de Marantz versterker ook nog wat verbetering op de Maggies of PePe's kunnen brengen..... Dit zal dus een vraag blijven, want het is niet geprobeerd. (...)

Beste Hans,

Ad A.

Ongetwijfeld klonk deze combinatie (MF + Magnepan) zo overtuigend, dat die meteen (bewust of onbewust) als referentie werd aanvaard.

"Zette de toon", zogezegd...ook al was de basweergave in absolute zin waarschijnlijk te zwak.

Toen daarna de combinatie Bryston+Marantz+PP m

A (...) er is eerst geluisterd met de Maggie's op de MF set, en later op de Bryston/Marantz.

Volgens mij was "iedereen" het er wel overeens dat de MF wat frisser klonk dan de Bryston/Marantz comb.

B. (...) De MF set kwam denk ik wat power te kort om de Maggie's aan te sturen. (...)

De Bryston had dit veel gemakkelijker, maar kwam wat dynamiek in het hoog tekort. Toch paste deze van de twee versterkers het best bij de Maggie's.

C. (...) Andersom wordt een makkelijk aan te sturen luidspreker zoals de PePe

Dat de MF zoveel vermogen kan leveren verbaast me niks... Ik heb ook al PC speakertjes gezien met een vermogen van 150 W op een voedinkje van 6V 1 A.... :rolleyes:

Wanneer ik naar die MF kastjes kijk kan ik me niet aan het gevoel onttrekken, dat er niet heel veel ruimte is voor transformatoren en elco's.

De Bryston daarintegen is al weer wat ouder, en dus nog niet voorzien van heel snelle transistoren. dat deze daarom in het hoog wat minder pittig klinkt is dan ook geen verwijt.

Vermogen alleen zegt voor mij dus helemaal niks. Ik hoor liever een kleinere snelle versterker met een krachtige voeding, dan een versterker met veel vermogen en een te kleine voeding.

(...) Kon je er niet van slapen Spido...??? 04:20:49...!!! :confused:

:D Beste Hans,

's Nachts kun je er even lekker voor gaan zitten!

Geen telefoon, geen fax, geen postbodes aan de deur, geen besteldiensten... al die narigheden die je maar afhouden van de echt belangrijke dingen.

Slapen doe ik incidenteel, als ik dreig om te vallen. Zonde van m'n tijd: een beetje bewusteloos liggen. Stom gedoe...

(...)

Slapen doe ik incidenteel, als ik dreig om te vallen. Zonde van m'n tijd: een beetje bewusteloos liggen. Stom gedoe...

Toch ben je voor jouw doen opmerkelijk uitgeslapen. Soms. :P

Met opgewekte groet,

Dat de MF zoveel vermogen kan leveren verbaast me niks... Ik heb ook al PC speakertjes gezien met een vermogen van 150 W op een voedinkje van 6V 1 A.... :rolleyes:

Wanneer ik naar die MF kastjes kijk kan ik me niet aan het gevoel onttrekken, dat er niet heel veel ruimte is voor transformatoren en elco's.

De Bryston daarintegen is al weer wat ouder, en dus nog niet voorzien van heel snelle transistoren. dat deze daarom in het hoog wat minder pittig klinkt is dan ook geen verwijt.

Vermogen alleen zegt voor mij dus helemaal niks. Ik hoor liever een kleinere snelle versterker met een krachtige voeding, dan een versterker met veel vermogen en een te kleine voeding.

Beste Hans,

Je hebt in vele opzichten gelijk, meen ik.

Ik heb de MF X-P200 en de Bryston 3B stereo eindversterkers beide even op de weegschaal gezet:

De X-P200 bleek slechts 5,8 kilo te wegen.

De 3B bracht 15,2 kilogram op het display.

Wat die snelle transistoren betreft: tja... die oude, "langzame" torren van de 3B stellen hem wel in staat om het frequentiebereik van 20 tot 20.000 Hz weer te geven met een maximale harmonische vervorming van 0,02% en een maximale intermodulatievervorming van 0,01%.

Ik vraag me af of veel modernere versterkers daartoe bij machte zijn.

Het zou me niet verbazen als de waardering voor "het hoog" van de MF samenhangt met de relatief bescheiden prestaties in "het laag".

(Net zoals de waardering voor de - inderdaad op zichzelf heel fraaie! - weergave die Maggies en sommige electrostaten leveren in midden en hoog voor een deel terug te voeren is op hun baszwakte. Men beoordeelt wat men w

Specs zeggen mij helemaal niks. versterkers met heel slechte specs kunnen veel beter klinken dan die met heel goede.

De Maggie was op de Briston echt niet mager in het laag, zeker niet als je de enorme ruimte (12 x 12 m? ) in beschouwing neemt.

Een woofer heeft het in zo'n geval altijd makkelijker. Vandaar dan de MF in mijn oren beter matchte met de PePe's.

Het hoog en midden van de maggies werd iets minder van kwaliteit met de Bryston, maar er was nog heel goed mee te leven.

Specs zeggen mij helemaal niks. versterkers met heel slechte specs kunnen veel beter klinken dan die met heel goede.

De Maggie was op de Briston echt niet mager in het laag, zeker niet als je de enorme ruimte (12 x 12 m? ) in beschouwing neemt.

Een woofer heeft het in zo'n geval altijd makkelijker. Vandaar dan de MF in mijn oren beter matchte met de PePe's.

Het hoog en midden van de maggies werd iets minder van kwaliteit met de Bryston, maar er was nog heel goed mee te leven.

Ja dat vind ik een goeie. :D

Neem die grote Halcro dan als referentie met de goede spec`s. ;)

Beste Hans,

s'Morgens thuis de drumsolo van Jerry's cd gehoord hebbende, en s'middags op de Maggie's kom ik tot een heel andere conclusie <_<

Tja.... er is altijd baas boven baas..... :huh:

Beste Hans,

s'Morgens thuis de drumsolo van Jerry's cd gehoord hebbende, en s'middags op de Maggie's kom ik tot een heel andere conclusie <_<

Beste Hans,

Dat bedoel ik niet "baas boven baas" alleen er was bij de Maggie's niets te bespeuren van iets wat als laag aangemerkt kon worden.

Overigens vond ik de M's met stemmen en kleine bezettingen erg mooi klinken.

Het zijn dan ook geen TL's... bovendien speelden ze in een veel te grote ruimte.

Met de muziek van Keb Mo was er zeker geen dun geluid. Onder de 50 Hz was er niet veel meer dat klopt, maar met een monitor heb je dat ook niet.

In een kleinere ruimte hoor ik de 3.6 regelmatig, dan gaan ze echt wel dieper, al komt er geen 30 Hz uit.

Beste Hans,

Beste Hans,

Dat bedoel ik niet "baas boven baas" alleen er was bij de Maggie's niets te bespeuren van iets wat als laag aangemerkt kon worden.

Ruud,

Ik meen dat ik je tegen Jerry hoorde zeggen: "dat is wat anders als vanmorgen in de auto!" en ik vond dat eigenlijk een vanzelfsprekendheid. Zat je op de boombox? :huh:

Wanneer je de hele zin had gequote Ome Hank dan had je e.e.a. niet uit z'n verband hoeven te trekken.

Wat jij verder citeert zijn MEETWAARDEN.... geen SPECS.!!

Natuurlijk zeggen specs en meetwaarden wel iets over de elektrisch kwaliteit van een apparaat, maar helaas veel minder over de geluidskwaliteit.

Juist met de vergelijking van de Primare en Consonance was er een veel duidelijker verschil in meetwaarden dan in geluidskwaliteit. De Consonance meette ronduit rampzalig, maar klonk toch bovengemiddeld.

Beste Hans,

Beste Hans,

Ruud,

Ik meen dat ik je tegen Jerry hoorde zeggen: "dat is wat anders als vanmorgen in de auto!" en ik vond dat eigenlijk een vanzelfsprekendheid. Zat je op de boombox? :huh:

Beste Ron,

Andr