Jump to content

Advies voor een beginner gevraagd

jackflash
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Sinds enkele weken ben ik mij aan het verdiepen in een nieuw audio systeem. Omdat er zoveel op de markt is te verkrijgen en ik weinig kennis heb van de technische aspecten van audio/surround, vind ik het moeilijk aan te geven wat ik precies wil. Laat ik beschrijven wat voor type luisteraar ik ben en wat ik ongeveer zoek.

Ik ben een muziekliefhebber (geen die-hard), luister gemiddeld 10 uur per week naar muziek. Hoewel ik geen 100% audiofiel ben (zoals velen van jullie dat waarschijnlijk wel zijn). Ben nu in een levensfase dat ik mij wat meer kan permiteren qua financien, mijn budget ligt rond de 5000 euro. Wat ik graag zou willen: systeem waar ik zowel films op kan bekijken (met goed surround geluid), maar bovenal een systeem dat gericht is op muziekweergave. Ik heb nu nl een surround set van Sony (een of andere DAV 800 systeem, waar ik overigens spijt van heb, muziekweergave valt vies tegen...). Ander vereiste die ik heb: ik wil muziekweergave in meerdere kamers in mijn huis (woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer), bedienbaar met een afstandbediening ter plekke. Dus e.e.a. moet uitbreidbaar zijn.

Heb de Bose lifestyle sets gezien op internet, maar twijfel aan de kwaliteit hiervan (met name prijs-kwaliteit verhouding), lees ook de overwegend negatieve commentaren hierover op dit forum. Hoewel het kleine formaat van boxen mij wel aanspreken, echter indien dit ten koste gaat van kwaliteit, pas ik hiervoor. Vraag me ook sterk af of dit niet meer gericht is op 'theater' dan op muziek. Wellicht dat losse componenten beter zijn? Is het dan beter of alles van 1 merk te kiezen, of beter niet?

Kunnen jullie mij enkele concrete aanbevelingen doen?

Alvast dank!

Michel

Hallo,

Sinds enkele weken ben ik mij aan het verdiepen in een nieuw audio systeem. Omdat er zoveel op de markt is te verkrijgen en ik weinig kennis heb van de technische aspecten van audio/surround, vind ik het moeilijk aan te geven wat ik precies wil. Laat ik beschrijven wat voor type luisteraar ik ben en wat ik ongeveer zoek.

Ik ben een muziekliefhebber (geen die-hard), luister gemiddeld 10 uur per week naar muziek. Hoewel ik geen 100% audiofiel ben (zoals velen van jullie dat waarschijnlijk wel zijn). Ben nu in een levensfase dat ik mij wat meer kan permiteren qua financien, mijn budget ligt rond de 5000 euro. Wat ik graag zou willen: systeem waar ik zowel films op kan bekijken (met goed surround geluid), maar bovenal een systeem dat gericht is op muziekweergave. Ik heb nu nl een surround set van Sony (een of andere DAV 800 systeem, waar ik overigens spijt van heb, muziekweergave valt vies tegen...). Ander vereiste die ik heb: ik wil muziekweergave in meerdere kamers in mijn huis (woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer), bedienbaar met een afstandbediening ter plekke. Dus e.e.a. moet uitbreidbaar zijn.

Heb de Bose lifestyle sets gezien op internet, maar twijfel aan de kwaliteit hiervan (met name prijs-kwaliteit verhouding), lees ook de overwegend negatieve commentaren hierover op dit forum. Hoewel het kleine formaat van boxen mij wel aanspreken, echter indien dit ten koste gaat van kwaliteit, pas ik hiervoor. Vraag me ook sterk af of dit niet meer gericht is op 'theater' dan op muziek. Wellicht dat losse componenten beter zijn? Is het dan beter of alles van 1 merk te kiezen, of beter niet?

Kunnen jullie mij enkele concrete aanbevelingen doen?

Alvast dank!

Michel

Ga gewoon eens luisteren naar zo`n Bose set , het is stukken beter dan wat je nu hebt en geeft inderdaad multiroom mogelijkheden , volgens mij is Bose daar de enige mee.

Wel is Bose niet erg Prijs/Kwaliteit gericht maar er is mits de speakers goed opgesteld worden een erg goed geluid uit te halen.

marcel

Er zijn niet zoveel multi room systemen en de betere zijn vrij duur.

Deze 2 zou ik zeker prefereren boven de Bose (maar is ook een stuk duurder).

k6_front.gif

http://www.taelektroakustik.de/eng/ta2/k_system/k6.htm

Helemaal mooi (muzikaal!) is:

dscn0988big.jpg

http://www.classik.com/

Beide apparaten verbruiken je budget en dan moet je nog luidsprekers.

Als ik 5000euri te besteden had voor een set waarop er muziek geluisterd en films gekeken moet worden......

Ga eens naar een goede zaak, luister naar Harman kardon, rotel, nad, vincent, marantz, etc etc. Als je voor 5 kanaals muziek gaat (sacd of dvd audio) dan pak je 5 of 6 de zelfde monitor luidsprekers van een merk wat je bevalt en een sub of misschien twee kleiner subs van hetzelfde merk als de luidsprekers. Meerkanaals muziek en ook via dvd klinkt he beste als alle luidsprekers gelijk zijn, en ook een goed frequentie bereik hebben. Je moet ervoor zorgen dat je niet een speaker koopt die bv niet laag genoeg gaat en daardoor wat mist tussen het laag van de speaker en het hoogst haalbare van de sub.

Ik persoonlijk ging voor deze optie. Luisteren naar veel merken en je voor veel geld het beste kopen, want 5000 pleuro is VEEL geld.

Groet

Andre.

Er zijn niet zoveel multi room systemen en de betere zijn vrij duur.

Deze 2 zou ik zeker prefereren boven de Bose (maar is ook een stuk duurder).

k6_front.gif

http://www.taelektroakustik.de/eng/ta2/k_system/k6.htm

Helemaal mooi (muzikaal!) is:

dscn0988big.jpg

http://www.classik.com/

Beide apparaten verbruiken je budget en dan moet je nog luidsprekers.

De Classik kost in stereo-uitvoering 1.750 euro en in surround-uitvoering 3.500 euro. Dan blijft er nog respectievelijk 3.250 of 1.500 euro over voor luidsprekers.

Als je per s

Hoi Michel,

ten eerste zou ik zelf mijn set 2e hands samenstellen, zeker wat betreft homecinema. Er komt elke week een nieuwe upgrade of decoder of wat dan ook uit, maar dit is niet interessant aangezien dit de geluidskwaliteit niet zeer veel beinvloed. Wat dit als voordeel heeft is dat er veel audiogekken zijn die dan weer het nieuwste van het nieuwste willen kopen en hun set verkopen voor minder dan de heldft van de prijs. Daarnaast zorgt deze voortdurende upgrade sensatie dat modellen snel uitlopen en daardoor ook snel in prijs reduceren bij winkels. Dus de eerste tip is, koop niet het nieuwste van het nieuwste maar 2e hands of uitlopende modellen. Bij 2e hands modellen zorgen dat het niet te oud is en dat aankoopnota, verpakking en garantie nog aanwezig is.

Tip nummer 2. Probeer niet te snel een keus te maken, ik weet dat het verleidelijk is om snel tot aanschaf over te gaan (geld brand in je hand), maar dan maak je toch snel de verkeerde keuzes. Zorg ervoor dat je luidsprekers hebt beluisterd. Ga wat audioblaadjes lezen als What hifi, Stereoplay, etc. En maak gebruik van de zoekfunctie van dit forum om bepaalde merken etc op te zoeken. Verder kan je recensies lezen op hifi.nl en op www.ecoustics.com kan je via de zoekfuctie van bijna elk product een review vinden.

Koop geen alles in een set, dan weet je vrijwel altijd zeker genaait wordt wat betreft prijs kwaliteit. En zorg dat je een goede interlink tussen je componenten hebt en een goed luidsprekerkabel voor fronts en center, dan is alles echt af.

In jou situatie zou ik me op de audiohandel net over de grens richten. In Duitsland zitten een aantal mooie grote prijsverchters die altijd goede aanbiedingen hebben (meestal beter dan in Nederland). Je hebt hier gewoon garantie op moet je allen weer even naar de winkel in de Duitsland. www.hifi-edition.de www.audiovision-shop.de

Bij de laatste heb ik de volgende set samengesteld voor onder de 4000 euro gebasserd op een zeer goede stereo weergave en goede surround en die zeker niet misstaat in de huiskamer.

Arcam Diva AVR 200 receiver 1049 euro

Arcam DV-78 dvd 899 euro

JM LAb 906 S fronts 999 euro

JM Lab Cobalt 806 S surround 599 euro

JM Lab Cobalt CC-800 S center 349 euro

MVG

JWV

De Linn Classik Movie is afhankelijk waar je hem koopt 3600-4900 euro. Hij schijnt overigens beter te klinken dan de stereo Linn Classik Music uitvoering (vreemd genoeg). Bovendien bevat ie een dvd speler.

Overigens, als 2e hands geen probleem is, er staat een nog geen 1 jaar oude Classik Movie te koop (met rest garantie voor 2750 bij http://www.highend-broker.com/index1.htm

(kijk bij multichannel)

Niet iedereen zit te wachten op een ingewikkeld HT receiver, waar het halve gezin niet overweg mee kan. Bovendien (als je de vele reviews een beetje mag geloven) klinkt deze Linn beter dan de meeste losse receivers, juist met muziek.

En hij heeft multi-room functionaliteit.

Een mogelijk nadeel is dat ie een fan bevat voor koeling. Sommigen vinden dat vervelend (als je er met je neus bovenop zit hoor je hem waarschijnlijk wel))

De Linn Classik Movie is afhankelijk waar je hem koopt 3600-4900 euro. Hij schijnt overigens beter te klinken dan de stereo Linn Classik Music uitvoering (vreemd genoeg). Bovendien bevat ie een dvd speler.

Dan koop je hem wel duur als je hem voor 4900 euro koopt ;)

De prijzen van de importeur Latham (www.latham.nl) zijn:

Classik Music